Kemény
Anna Mária
Két
CD-bemutató előtt
KEMÉNY
EGON: MA ÉJJEL
KEMÉNY
EGON: KERINGŐ RAPSZÓDIA
„Kemény Egon, a nemes magyar
könnyűzene mestere” – Kristóf Károly így emlékezett meg nekrológjában szerzőtársáról
és műfajokban, művekben gazdag életművéről, Kemény Egon
(Bécs, 1905 – Budapest, 1969) kétszeres Erkel Ferenc-díjas zeneszerzőről.
Mai kifejezéssel a zeneszerző művei a „Best of…” kategóriába
tartoznak és neve jól hangzó márka volt. A bécsi Zeneakadémia elvégzése után
Budapestre költözött és a könnyű zenét választotta hivatásául. Komolyzenei
tanulmányait és tudását minden darabjában nyomon követhetjük. Klasszikus
műveltségű, emberszerető, életigenlő, derűs személyiség
volt, a XX. század történelmi keretei között alkotott. Szórakoztató zenéje – gyakran
kiváló hangszereléseibe rejtve – szívszorító, drámai elemekkel érte el a
katarzist.
2019-ben, a
zeneszerző halálának 50. évfordulóján – Kristóf Károly szavait is hallva –
hívtam életre a KEMÉNY EGON ÉLETMŰVE válogatás
CD-SOROZAT első két
kiadványát. Éppen a fenti állítás zenei megjelenítéséhez, azzal a céllal, hogy a
közel száz évvel ezelőtti pályakezdéstől a negyven esztendőn át
ívelő karriert a mai közönség otthoni zenehallgatással is megismerhesse. Törekvéseim
közé tartozik, hogy Kemény Egon zenéje mellett kiváló szerzőtársai és
műveik előadónak neve, pályájuk is reflektorfénybe kerüljön.
Felismertem, hogy a
zenés színművek – példaképpen „Hatvani diákjai”, „Komáromi farsang”
című daljátékai is – mély tartalmakat hordoznak, művészi megformálásuk
kortörténeti dokumentumoknak is tekinthetők: a magyar biedermeier idejét
elevenítik fel jellegzetes ismérveivel, amelyeket ma már nagyrészt a feledés
homálya takar, de a cselekmény és a zene a legapróbb részletekig hűen megjeleníti.
Hasonlóképpen a „Gyermekjátékok”
című CD műveinél is, a politikailag súlyosan megterhelt társadalom gyermekeit
szép magyar szavakkal, versekkel viszi a zene a harmonikus lelki felemelkedés
irányába. Zenei műfajaik komolyzenei alapokon nyugszanak. Ezen a lemezen
zenekari mű is szerepel, a címadó szvit jazz hatású kompozíció (1961).
A korai magyar jazz
korszakát is feleleveníti a CD sorozat negyedik, „Ma éjjel” című kiadványa.
A címadó tangódalt Karády Katalin énekelte, Kemény Egon – Nóti Károly – Földes
Imre – Halász Rudolf: „Fekete liliom” című nagyoperettben játszott
főszerepének egyik duettje volt a Fővárosi Operettszínházban (1946.,
Karácsony). A díva részére Kemény Egon gramofon-hangszerelést készített.
Első
nagyoperettjének Kemény Egon – Bródy István – Harmath Imre: „Kikelet ucca 3.”
(1939) gramofonfelvételeit már a bemutató előtt felvették! Vígh Miklós öt
számot énekelt fel lemezre, Schachmeister Efim zenekara kísérte.
A lemezritkaság, az
értékes gyűjtemény egyik érdekessége, hogy Kemény Egon első
művét, charleston táncszámát 22 évesen komponálta 1927-ben, sikerét
mutatja, hogy gramofonra vette a The Charleston Serenaders. (Örömöm határtalan
volt, amikor a szinte agyonra játszott, de épen megmaradt lemezt
meghallgathattam az Országos Széchényi Könyvtár Zenetárában.)
Gramofonfelvételen
hangzik fel Kemény Egon két másik zenei műfajban komponált későbbi
műve is, és ezekkel zárul a CD: egyik kedvesebb költője Juhász Gyula
megzenésített költeménye (1939), „A tápai Krisztus” Palló Imre, a magyar
királyi Operaház örökös tagja és a Radiola Szimfonikus Zenekar
előadásában.
A másik különlegesség a
„Rákóczi induló”, Kemény Egon Rózsavölgyi és Tsa. megbízásából nagyzenekari,
szalonzenekari és zongoraötös átiratban készítette el (1936), és most a világ
hírességei előtt fellépő Radics Rajkó Zenekarral hallhatjuk (1939).
A modern táncszámok zenei
műfajáról, a kiváló szerzőtársakról és sztár-előadókról, kor-
művelődés-, és színháztörténeti vonatkozásokról továbbá a gramofonfelvételekről,
a hangrestaurálás lehetőségeiről a „Ma éjjel” CD kísérő
füzetében is olvashatunk, részletesebben a CD-bemutatón fogunk ezekről a
témákról beszélgetni. A CD 2021 nyarán látott napvilágot, Kemény Egon
weboldalán és a Rózsavölgyi Zeneboltokban kapható az életmű-sorozat.
2022 októberére terveztem
a következő Kemény Egon-albumot, ám a CD gyártással összefüggő
váratlan változás miatt már márciusban, rekordidő alatt elkészült. Ismét
az MTVA támogatásával, a Hang Archívummal együttműködve dolgoztam.
A „Keringő rapszódia”
című korong a „Ma éjjel” CD – karrierjének kezdetével – sajátos zenekari tükörképeként
alkotómunkája utolsó harmadát tárja elénk. Az új korongra Kemény Egon
nagyzenekari műveiből válogattam kortárs közönségünknek.
Természetesen a zenei szakmának is, az śuvre kutatásához mind az öt album
lehetőséget ad. Virtuóz zongorajátéka, kiváló zenekari hangszerelői
tudása is megjelenik kompozícióiban.
Kemény Egon a legtöbb
esetben jelen volt a rádiófelvételein, műveit a Magyar Rádió Szimfonikus
Zenekara játszotta el. Kemény Egon első nagyzenekari darabját 1934-ben
komponálta, a „Fantázia a ’Hullámzó Balaton tetején’ című népdalra”,
műfaja jazz-parafrázis. Így követte életművében a jazz 1927-ben
megkezdett irányát. Miként egyik vele készült rádióportréjában kiemelte,
Gershwin „Rhapsody in Blue” című műve őt is vonzotta, ezért a
szimfonikus könnyűzene új stílusának hazai meghonosításán munkálkodott.
Mindkét új CD
bemutatója az elkövetkező hónapokban várható: a „Ma éjjel” rendezvény
szeptemberben az Országos Széchényi Könyvtárban, a „Keringő Rapszódia”
programjának előkészítése most folyik. Sok szeretettel várjuk majd az
érdeklődő közönséget, az időpontokat a https://kemenyegon.hu/ oldalon is
nyilvánosságra fogjuk hozni.