Kemény Anna Mária

 

Két CD-bemutató előtt

 

KEMÉNY EGON: MA ÉJJEL

KEMÉNY EGON: KERINGŐ RAPSZÓDIA

 

 

„Kemény Egon, a nemes magyar könnyűzene mestere” – Kristóf Károly így emlékezett meg nekrológjában szerzőtársáról és műfajokban, művekben gazdag életművéről, Kemény Egon (Bécs, 1905 – Budapest, 1969) kétszeres Erkel Ferenc-díjas zeneszerzőről. Mai kifejezéssel a zeneszerző művei a „Best of…” kategóriába tartoznak és neve jól hangzó márka volt. A bécsi Zeneakadémia elvégzése után Budapestre költözött és a könnyű zenét választotta hivatásául. Komolyzenei tanulmányait és tudását minden darabjában nyomon követhetjük. Klasszikus műveltségű, emberszerető, életigenlő, derűs személyiség volt, a XX. század történelmi keretei között alkotott. Szórakoztató zenéje – gyakran kiváló hangszereléseibe rejtve – szívszorító, drámai elemekkel érte el a katarzist.

 

2019-ben, a zeneszerző halálának 50. évfordulóján – Kristóf Károly szavait is hallva – hívtam életre a KEMÉNY EGON ÉLETMŰVE válogatás CD-SOROZAT első két kiadványát. Éppen a fenti állítás zenei megjelenítéséhez, azzal a céllal, hogy a közel száz évvel ezelőtti pályakezdéstől a negyven esztendőn át ívelő karriert a mai közönség otthoni zenehallgatással is megismerhesse. Törekvéseim közé tartozik, hogy Kemény Egon zenéje mellett kiváló szerzőtársai és műveik előadónak neve, pályájuk is reflektorfénybe kerüljön.

 

 

Felismertem, hogy a zenés színművek – példaképpen „Hatvani diákjai”, „Komáromi farsang” című daljátékai is – mély tartalmakat hordoznak, művészi megformálásuk kortörténeti dokumentumoknak is tekinthetők: a magyar biedermeier idejét elevenítik fel jellegzetes ismérveivel, amelyeket ma már nagyrészt a feledés homálya takar, de a cselekmény és a zene a legapróbb részletekig hűen megjeleníti.

 

Hasonlóképpen a „Gyermekjátékok” című CD műveinél is, a politikailag súlyosan megterhelt társadalom gyermekeit szép magyar szavakkal, versekkel viszi a zene a harmonikus lelki felemelkedés irányába. Zenei műfajaik komolyzenei alapokon nyugszanak. Ezen a lemezen zenekari mű is szerepel, a címadó szvit jazz hatású kompozíció (1961).

 

A korai magyar jazz korszakát is feleleveníti a CD sorozat negyedik, „Ma éjjel” című kiadványa. A címadó tangódalt Karády Katalin énekelte, Kemény Egon – Nóti Károly – Földes Imre – Halász Rudolf: „Fekete liliom” című nagyoperettben játszott főszerepének egyik duettje volt a Fővárosi Operettszínházban (1946., Karácsony). A díva részére Kemény Egon gramofon-hangszerelést készített.

 

Első nagyoperettjének Kemény Egon – Bródy István – Harmath Imre: „Kikelet ucca 3.” (1939) gramofonfelvételeit már a bemutató előtt felvették! Vígh Miklós öt számot énekelt fel lemezre, Schachmeister Efim zenekara kísérte.

 

A lemezritkaság, az értékes gyűjtemény egyik érdekessége, hogy Kemény Egon első művét, charleston táncszámát 22 évesen komponálta 1927-ben, sikerét mutatja, hogy gramofonra vette a The Charleston Serenaders. (Örömöm határtalan volt, amikor a szinte agyonra játszott, de épen megmaradt lemezt meghallgathattam az Országos Széchényi Könyvtár Zenetárában.)

Gramofonfelvételen hangzik fel Kemény Egon két másik zenei műfajban komponált későbbi műve is, és ezekkel zárul a CD: egyik kedvesebb költője Juhász Gyula megzenésített költeménye (1939), „A tápai Krisztus” Palló Imre, a magyar királyi Operaház örökös tagja és a Radiola Szimfonikus Zenekar előadásában.

 

A másik különlegesség a „Rákóczi induló”, Kemény Egon Rózsavölgyi és Tsa. megbízásából nagyzenekari, szalonzenekari és zongoraötös átiratban készítette el (1936), és most a világ hírességei előtt fellépő Radics Rajkó Zenekarral hallhatjuk (1939).

 

A modern táncszámok zenei műfajáról, a kiváló szerzőtársakról és sztár-előadókról, kor- művelődés-, és színháztörténeti vonatkozásokról továbbá a gramofonfelvételekről, a hangrestaurálás lehetőségeiről a „Ma éjjel” CD kísérő füzetében is olvashatunk, részletesebben a CD-bemutatón fogunk ezekről a témákról beszélgetni. A CD 2021 nyarán látott napvilágot, Kemény Egon weboldalán és a Rózsavölgyi Zeneboltokban kapható az életmű-sorozat.

 

2022 októberére terveztem a következő Kemény Egon-albumot, ám a CD gyártással összefüggő váratlan változás miatt már márciusban, rekordidő alatt elkészült. Ismét az MTVA támogatásával, a Hang Archívummal együttműködve dolgoztam.

A „Keringő rapszódia” című korong a „Ma éjjel” CD – karrierjének kezdetével – sajátos zenekari tükörképeként alkotómunkája utolsó harmadát tárja elénk. Az új korongra Kemény Egon nagyzenekari műveiből válogattam kortárs közönségünknek. Természetesen a zenei szakmának is, az śuvre kutatásához mind az öt album lehetőséget ad. Virtuóz zongorajátéka, kiváló zenekari hangszerelői tudása is megjelenik kompozícióiban.

 

Kemény Egon a legtöbb esetben jelen volt a rádiófelvételein, műveit a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara játszotta el. Kemény Egon első nagyzenekari darabját 1934-ben komponálta, a „Fantázia a ’Hullámzó Balaton tetején’ című népdalra”, műfaja jazz-parafrázis. Így követte életművében a jazz 1927-ben megkezdett irányát. Miként egyik vele készült rádióportréjában kiemelte, Gershwin „Rhapsody in Blue” című műve őt is vonzotta, ezért a szimfonikus könnyűzene új stílusának hazai meghonosításán munkálkodott.

Mindkét új CD bemutatója az elkövetkező hónapokban várható: a „Ma éjjel” rendezvény szeptemberben az Országos Széchényi Könyvtárban, a „Keringő Rapszódia” programjának előkészítése most folyik. Sok szeretettel várjuk majd az érdeklődő közönséget, az időpontokat a https://kemenyegon.hu/ oldalon is nyilvánosságra fogjuk hozni.