Kodály öröksége
2022. április 4-én az MMA
Zeneművészeti Tagozata szervezésében tartott hangversenyt a Pesti Vigadó
dísztermében Kodály öröksége címmel a Bartók–Pásztory- és Magyar Örökség díjas
Kodály Kórus Debrecenből. A kórust Kocsis-Holper
Zoltán, Artisjus és KÓTA-díjas karnagy vezényelte. A
koncert egyben tisztelgés volt a kórusműveket komponáló kortárs zeneszerzők
és főhajtás az idén 140 éve született Kodály Zoltán előtt, aki
megteremtette a magyar kóruszenét és hangsúlyozta a szövegértés és prozódia
fontosságát a komponálásban. A program érdekessége volt, hogy egy
ősbemutatót is hallhatott a közönség.
A Debreceni Kodály Kórus és Kocsis-Holpert
László
Beslin Anita műsorvezető kiemelte: Kodály
alapvetővé tette az énekelhető magyar nyelvet, fontosnak tartotta,
hogy a zenei nevelés már kisgyermekkorban elkezdődjön. A Kodály Kórus
Debrecen Magyarország nemzetközi hírű, professzionális énekkara, mely
tavaly ünnepelte fennállása 50. évfordulóját. Az öt évtized alatt kialakított
széles repertoárjuk felöleli az a cappella és oratórikus irodalom legjavát. Az együttes műsoraiban
különösen fontos helyet kap a kortárs zene, több száz ősbemutató
kötődik az együttes nevéhez, de a barokk és klasszikus zene magas
színvonalú tolmácsolójaként is rendszeresen koncerteznek. A hangversenyen
Kodály 50. genfi zsoltára mellett kortárs zeneszerzők művei
hangzottak el.
A Debreceni Kodály Kórus és Kocsis-Holpert
László
A zsoltár után Vajda János, Bartók–Pásztory-díjas zeneszerző Jubilate Deo című vidám,
táncos lüktetésű darabja hangzott el, amely Debrecen felkérésére
készült. Kovács Zoltán Erkel
Ferenc- és Bartók-Pásztory-díjas fagottművész
és zeneszerző, akadémikus 2017-ben a Balassi ünnepek felkérésére írott
bensőséges hangulatú műve, az Adj már csendességet
című Balassi vers szövegére íródott. Érdekesség, hogy a Balassi
vers szövege mindig kicsit változott, hogy a vers mondanivalóját jobban értse
az aktuális kor embere. A koncert ezután egy ősbemutatóval folytatódott, Beischer-Matyó Tamás MMA-ösztöndíjas
zeneszerző Lilium et rosa
c. kórusművét hallhattuk. A darab Kocsis-Holper
Zoltán doktori koncertjén hangzott volna el, kapcsolódván a „Szentek
élete" c. doktori disszertációjához, ezen belül Szent Cecília
életéről, melyet a zeneszerző zenéjében ártatlanságával és
tisztaságával fejezett ki. A doktori koncert azonban a koronavírus-járvány
miatt elmaradt. A mostani ősbemutatót a közönség nagy tetszéssel fogadta.
Gavodi Zoltán
(szövegíró) és Beischer-Matyó Tamás (zeneszerző)
Kocsis-Holper
Zoltán és Gyöngyösi Levente (zeneszerző)
A szünet után a kórus Gyöngyösi Levente MMA-ösztöndíjas,
Erkel-, Bartók–Pásztory- és Artisjus-díjas zeneszerző Dixit Dominus c. amerikai
felkérésre komponált rövid, lendületes művét adta elő. A mű,
melyben felfedezhető a szonátaelv, nagyon érdekes hangzású, mivel nem
dúrban vagy mollban, hanem dórban íródott. Ezt követte Szabó Barna MMA-ösztöndíjas, KÓTA-díjas és az
Arany János zeneszerzőverseny első helyezettje O Emmanuel c.
ószövetségi szövegre komponált csendes, békés hangulatú alkotása. A
következő kompozíció Huszár Lajos Erkel
Ferenc-, Bartók–Pásztory- és Artisjus-díjas zeneszerző, akadémikus
O Wunder ohne Massen c. motettája volt. A kórusmű Jézus
kereszthalála előtti szenvedéstörténetet dolgozta fel egy német
énekeskönyvből vett szövegre. A koncertet Tóth Péter érdemes
művész, az MMA Zeneművészeti Tagozatának
vezetője Liber transitus
c. nagyszabású, két kórusra írt műve zárta, mely a halálhoz vezető
utat fájdalmas, sötét hangvétellel fejezte ki. A darab szövegét Mehler Anna írta. A hangversenyt a közönség nagy tapssal
jutalmazta.