Talán Európa-szerte
egyedülálló módon, több mint fél évszázada vezeti Pásztor Béla Veresegyházat,
az ország egyik legdinamikusabban fejlődő kistérségi központját
–1965-től 1990-ig mint tanácselnök, azóta, mint polgármester. Nem
mellékesen: a TÖOSZ alapító tagja, aki tanácsaival a mai napig befolyásolja a
polgármesterek többségét. És hitvallásával: "tiszta fejjel és tiszta
kézzel" tevékenykedni mindig; hozzátéve: a legfontosabb, hogy az embert a
"tettei ítéljék meg". Akit ennyi ideig mindig nagy többséggel
vezetőnek választanak, az kivételes ember. S valóban: sikereiben óriási
szerepe van személyiségének. Mindig kifogástalan úriemberként viselkedik, s
személyes kapcsolataiban bátran támaszkodhat egészen kivételes név- és
arcmemóriájára. Harminc év múlva is emlékszik arra, akivel egyszer találkozott,
sőt a családi hátterére is. Így a város híres piacán sétálva név szerint
szólíthat meg mindenkit, akár unokája egyetemi előrehaladásáról is
érdeklődve. A polgármesterség az egy szakma. Tanulni kell hozzá, de erre
születni is kell. Talán a legfontosabb, hogy legyen bölcs, erős, kitartó
és szerény. Vagy, ahogy e könyv főszereplője szokta mondani: „Semmi
nem történhet az én kedvemért." Ajánlom e könyvet mindenkinek, egykor volt
és mai polgármestereknek, de kiváltképp azoknak, akik erre a pályára
készülnek.(Sz. L.)
Részletek Pásztor Béla - Szále
László
Magam ura – mások szolgája c. könyvéből
A város „kulcsai” a szellem intézménye
Nagyon sok ember gondolja, hogy hívőként
könnyebb élni, és könnyebb meghalni. Közéjük tartozom én is. Osztom azt a
vélekedést is, hogy a vallás a társadalom immunrendszerének a része. Ha tehát a
helyi lakosság lelki gondozásában fontos funkciót töltenek be az egyházak,
akkor az önkormányzatnak érdeke, sőt kötelessége segíteni őket abban,
hogy tevékenységüket jó körülmények között végezhessék. Vagyis megfelelő
minőségben tarthassák fenn templomaikat, intézményeiket.
Minden egyházzal jó együttműködést
alakítottunk ki. Mindegyik élő, gyarapodó szervezet, az volt már a háború
előtt is. Elődeinktől három templomot és egy imaházat
örököltünk. A templomok felújításához az önkormányzat minden esetben
jelentős összegekkel járult hozzá. A baptistáknak csak imaházuk volt és
egy gyülekezeti termük. Ők új kis templomra vágytak. Megterveztették, s az
építést tíz millióval támogatta az önkormányzat. De nem érdekesek az összegek.
A lényeg az, hogy az egyházak hitéleti, oktatási, szociális és közösségi
tevékenysége gazdagítja a várost. Ezért segítjük őket, ha ez nem is
szokványos is.
A legrégibb és legnagyobb a katolikus
templom, amely 1778-ban épült – egy Árpád-kori templom alapjain. Ez akkor
bizonyosodott be, amikor a külső tatarozás után a belső felújításhoz
hozzákezdtünk. Noha tárgyi emlékek nem kerültek elő, a feltárt ősi
templom falkoronáiból annyi megállapítható volt, hogy a 15. századnál biztosan
korábban épült. S bár a régészek nem jutottak egységes álláspontra, én Nagy
László építészünk véleményét osztom: az első templom vörös kövekből
épült, ami megerősíti a feltételezést, hogy a település a nevét temploma
színéről kapta. Úgy döntöttünk, a régmúltunkról hírt adó falmaradványokat,
köveket megőrizzük és bemutatjuk. A munkálatok a korábban országos funkciókat
betöltő műemlékvédelmi szakember, Varga Kálmán vezetésével folynak.
Ő fogja kialakítani a műemlék bemutatásának végső formáját, mely
közben megőrzi templom jellegét is. Megszállott, tiszteséges szakember,
nyugdíjba vonulása óta a városi múzeumunk alapító igazgatója.
Az új helyzet miatt azonban a föltárási
munkák jelentősen elhúzódtak, a katolikus hívek templom nélkül maradtak.
Ezért új templom építése mellett döntöttünk. Az egyház támogatta
elképzelésünket, bár pénzt nem tudott adni hozzá. A városban uralkodó jó együttműködési
légkört jelzi, hogy az új katolikus templom felépüléséig a református
templomban tartották a katolikus miséket. Az új templom 1,2 milliárd forintba
került, a teljes költséget az önkormányzat állta. 340 fő befogadására
alkalmas, kétszintes, az altemplomban kriptáknak alakítottunk ki helyet. (…) Az
volt a célunk, hogy ne csak kőfalakat – közösséget is építsünk. Vagyis
alkalmas legyen a vallásgyakorlás mellett más közösségi események,
előadások, ünnepségek, s természetesen elsősorban orgonahangversenyek
megtartására. Egyébként minden templomban van orgona. A katolikus és a
református templomba új versenyorgonákat építettünk, felújították az
evangélikusok kis orgonáját, a baptisták új templomában pedig elektronikus
orgona szolgál. Külön öröm és kiváltság, hogy városunk szülötte és lakója Ella
István orgonaművész, aki egyfelől sokat segített az orgonák
beszerzésében és fölállításában, másfelől rendszeresen ad hangversenyeket
nemcsak ország- és világszerte, hanem itthon, Veresegyházon is.
Egyházi iskolák önkormányzati közreműködéssel
Az új évezred első évtizedének vége felé
már nyilvánvalóvá vált, hogy a városnak megint új iskolára van szüksége. A
képviselőtestület döntést is hozott róla. Összehívtam a négy egyház
vezetőit, és megkérdeztem: ki tartana fönn szívesen egy iskolát. A
református egyház vezetője jelentkezett, hogy ők vállalnák az iskola
működtetését. A többi egyházi vezető teljes egyetértéssel fogadta a
bejelentést. Ebben nyilvánvalóan benne volt az is, hogy Fukk Lóránt volt a
reformátusok köztiszteletben álló vezetője, akit röviden úgy lehetne
jellemezni, hogy nem azt tette minden nap, amit lehetett, hanem annak a
kétszeresét. Az önkormányzat 2011-re megépítette az iskola egyik szárnyát, ezt
követően az egyház olyannyira magáénak érezte az iskolát, hogy az
osztálytermek másik szárnyát és a tornatermet már maga építette fel saját
beruházásban. Hasonló történt a katolikus gimnázium esetében is. Az
önkormányzat kezdeményezte, Beer Miklós váci püspök pedig befogadta és
támogatta a terv megvalósulását, akárcsak akkori plébánosunk, Molnár Zsolt. De
támogatta a gimnázium tervét a többi egyház is. Megvásároltuk a tervezett
helyen álló öreg házakat, lebonttattuk őket, s felépítettük a gimnáziumot,
mely 2017. szeptember 1-én nyitotta meg kapuit. A beruházás költségeinek
nagyobbik részét az egyház később visszatérítette az önkormányzatnak. S
ahogy a református általános iskolába, a katolikus gimnáziumba is fölvesznek
más vallású gyerekeket. Az iskolákat az egyházak tartják fenn, de a város
egészét szolgálják. Hiszen az a lelki-szellemi plusz, amit a gyerekek itt
kapnak, gazdagítja nemcsak őket és családjaikat, hanem a várost és az
országot is.
Fölfedeztem a katolikus gimnázium
előcsarnokában a faliújság hirdetményei, meghívói, fényképei mellett egy kis
feliratot: „A mester csak nevetett azokon a tanítványain, akik végnélküli
fontolgatásokba merültek, mielőtt elhatároztak valamit. Így fogalmazott: –
azok az emberek, akik teljesen végiggondolnak mindent, mielőtt egyet is
lépnének, egész életüket fél lábon töltik.” Elmosolyodtam, amikor megláttam,
hiszen ez a felirat az én irodámban is ott van a falon. Lám, milyen rokon
gondolkodásúak ezek a fiatalok. Rátaláltak ők is Anthony de Mello jezsuita
szerzetes bölcs és szellemes kis történeteire. Hozzám közel áll ez a másik is: „Azok az emberek, akik csak akkor akarnak
meggyógyulni, ha az fájdalommentes, hasonlók azokhoz, akik szorgalmazzák a
fejlődést, de csak akkor, ha az nem jár változással.”
A város vevő a szépre
Veresegyház nem a reneszánsz Firenze, de sokszor
nevezték már mecénás városnak. Sok művész él a városban, nem egy azért
települt ide, mert látta, itt nemcsak élni jó, hanem alkotni is érdemes. Mert a
város vevő a szépre. Kétségtelen, bőven adtunk és adunk
megrendeléseket az itt élő művészeknek. Több tucat műalkotás
díszíti köztereinket, a közintézményeket, iskolák, óvodák külső és
belső tereit. Segítünk művészeinknek megélni és kiteljesedni, de a
fő cél a városi környezet esztétikai gazdagítása. Az innovációs központ előtt
áll Kun Éva és Módy Péter „összművészeti” Harangos kútja, melynek mindig
változó eleme a finoman pergő vízfüggöny. A városház előtti téren
látható Mizser Pál hatalmas kőgömbje a végtelen szimbólumával, mely
kifejezi a városfejlesztés filozófiáját, miközben kedvelt „mászókája”. a zenélő
szökőkútnál szívesen játszadozó kisgyerekeknek. Egyébként – árulta el
Mizser Pál – ötven éve készen volt benne a motívum, de szobor csak úgy lehetett
belőle, hogy megrendeltük.
A Széchenyi dombon civil kezdeményezés nyomán
2009 óta épül a Hősök ligete. Czeller Karola – vállalkozó, közéleti ember
– állt a mozgalom élére, s az első szoborhoz, Batthyány Lajoséhoz pénzzel
is hozzájárult. Azóta pályázatokból, vállalati és magánadományokból, de
legfőképp a város pénzéből gyarapodik 1848 vértanúinak történelmi
szoborgyűjteménye. Általában évente egy-egy alkotással. Ősszel
avatjuk a tizenharmadikat. A szobrok ugyancsak helyi művészek alkotásai
Böjte Horváth Istvántól Módy Péterig, Megyeri Lászlótól Veress Enéh Erzsébetig,
Konkoly Györgyig.
Külön színfoltja és nyeresége Veresegyháznak
a japán szobrászművész, Mitsui Sen erős kötődése a városhoz
1976-tól haláláig, 2016-ig. Nevéhez
fűződik a Japánkert az orvosi rendelő előtt, s több szobor:
a Mézesvölgyi iskola előtti „ABC” plasztikától a Pamut-tó melletti három –
Az ősi jel, a Szellő és a Hullám – emblematikus szobron át a Fenyves
szélén álló Újjászületés – Honfoglalás című emlékműig, amely a japán
művész tisztelgése volt a magyar millecentenárium idején.
A műalkotások mellett a város
arculatának meghatározó elemei a virágok – és a tisztaság.
Az elmúlt esztendőben 2300 családi ház
vett részt a virágos, tiszta porta mozgalomban. S számuk évről évre
növekszik. A virágos Veresegyház programhoz is egyre többen
csatlakoznak. A köztereken a virágok
gondozását az önkormányzat emberei végzik, Kisák Péter főkertész
vezetésével, de ehhez a láthatóan virágzó eredményhez kell a lakosság
tevőleges hozzájárulása is. Az ott
lakók közül sokan locsolják a házuk előtti ágyások és kosarak virágait.
Az igazi siker mindig közös. S mint a zenekarban, kell
prímás is, bőgős is, s mindenféle játszó, aki hozzá tud tenni, hogy
az összhangzat szép, harmonikus legyen.
A lelki szövet
Az épületeknél, szobroknál, utaknál,
tavaknál, közműveknél is fontosabb egy közvetlenül nem látható, de nagyon
is valóságos érték: a város lelki szövete. Ezt erősíti minden társadalmi
esemény, kisközösségi találkozás, utcabál, bográcsozás, sport- és kulturális
rendezvény. Általuk ismerik meg egymást jobban az emberek. A régiek és az
újonnan beköltözöttek, a szomszédok, a távolabb lakók néhány ilyen találkozás
után már nem idegenként mennek el egymás mellett az utcán. Köszönnek egymásnak.
Ezeknek a társadalmi eseményeknek a kulcsszereplői a különféle egyletek,
csapatok, csoportok, egyházak vezetői, mert ők szervezik meg a
találkozásokat – a szülőkét az iskolai rendezvényeken és sporteseményeken,
a nézőkét a színházban, koncerteken, kiállításokon, a hívekét a
templomban. Ezek a találkozások nemcsak sportról, kultúráról, hitéletről
szólnak, arra is jók, hogy lássuk egymás arcát. Van rá mód bőven: a
városban minden harmadik napra jut egy kulturális rendezvény. Természetesen még
ezeknél is fontosabbak a kiscsoportok napi alkotó találkozásai. Tagjaik
kapcsolatára leginkább a baráti jelző illik.
Az így szövődő lelki szövet a város
igazi kötőanyaga, ez köti össze láthatatlanul, de nagyon is
érezhetően a veresegyházi embereket egymással. A legfőbb
polgármesteri vágyam és törekvésem, hogy ez az emberi közösségekből összeszőtt
szövet erősödjék, növekedjék, és hassa át a város egészét.
Tősgyökereseket és jötteket egyaránt. S nálunk már a gyökeresedő
jöttek vannak többen. Jó látni, hogy ha valaki kilép az utcára, és találkozik
egy másik emberrel, azt érezheti: nincs egyedül. Több
mint húszezer lakosunk van, kis túlzással: ugyanennyi ismerős. Ez
csodálatos érzés. Fontos feladatunk
állami és saját erőből bevételeket generálni, okosan gazdálkodni, de
az emberi kapcsolatok szövete még annál is fontosabb. A jövedelemtermelő képesség növelése
csak eszköz. A cél: megteremteni a városi jóllét feltételeit. Ami nemcsak
prosperáló gazdaságot jelent, hanem a lelkiállapot rendben tartását is. Csak az
egyének elégedettségéből, jó közérzetéből, lelki harmóniájából
fakadhat jó városi közhangulat. Ha az ember lelke nincs rendben, rövid
időn belül nem lesz rendben a teste sem. Nemcsak az egyes emberre érvényes
igazság ez, hanem az emberek közösségeire is.
Az asszonykórus mint szimbólum
Veresegyház modern város, de erősen ragaszkodik
a hagyományaihoz. A bronzkor óta lakott hely, bár ebből a föld felett
semmi sem látszik. Régi építészeti emlékünk alig van. Viszont: a hetvenes
években itt folyt ásatások során honfoglalás előtti avar, szkíta és kelta
emlékeket tárt fel a Nemzeti Múzeum régésze, Mesterházy Károly és
történetírónk, Horváth Lajos.
Különös kettősség jellemzi tehát nálunk
a fejlődést: egyszerre törekszünk új, modern város felépítésére, és az
egykori falusi-népi hagyományok megőrzésére. Ezek nem állnak szemben egymással,
ellenkezőleg: a hagyomány jelenti az identitás, a kultúra gyökereit, és
arcot ad a modernségnek. Ez jelenik meg igen karakteresen Zsigmond László
épületein és felesége belsőépítészeti munkáin is.
A másik oldalról: ugyanennek a gondolatnak a
kifejezője volt Veresegyházon a Hagyományőrző Népi Együttesek
Országos Találkozója, melyet Sejtes Vendel kultúrház-igazgató kezdeményezett a
1970-es évek elején, s szervezett több mint tíz éven át – korai haláláig. Ehhez
kapcsolódik a veresegyházi Hagyományőrző Népi Együttes, amelyet Hajdi
Józsefné Margit néni alapított 1990-ben. A csoport a helyi viselet, a
népszokások és ünnepi hagyományok életben tartásával és ápolásával elérte, hogy
a felnövő újabb nemzedékek az óvodás kortól kezdve megismerjék őseik
viseletét, táncait, dalait, ünnepi szokásait. A kicsik talán még nem tudják,
miért fontos ez nekik, de hogy örömmel vesznek részt minden megmozdulásban, az
szemmel látható.
Magam is elsősorban Margit néni híres
„tárlatvezetéseiből” tudom, hogy a veresegyházi a délpalóc viselethez áll
legközelebb, és azt is, hogy egy ruha szinte mindent elmond
viselőjéről. A korát, a társadalmi helyzetét, a családi állapotát,
lakóhelyét, azt is, hogy bálba megy, templomba vagy esküvőre, sőt azt
is, örömében öltözött vagy bánatában. A mai jellegtelen, egyenfarmeres világban
szinte föl sem tudjuk fogni ennek kulturális és kapcsolati jelentőségét.
A hagyomány és a modernség termékeny
kettősségének valóságos szimbóluma a Veresegyházi Asszonykórus, amely a
nyolcvanas években tett szert országos hírnévre. Igazából rajtuk keresztül
ismerte meg az ország először a Veresegyház nevet. Hagyományos
népdalkörként alakultak épp ötven évvel ezelőtt Vadász Ágnes vezetésével.
Amikor 1985-ben a Z’zi Labor együttes
vezetője, Janicsák István megkereste őket a közös fellépés ötletével,
már több éve Pataki István vezette a kórust. A koprodukció a két István
műve. Az asszonyok előtte bejöttek hozzám, kérték, hallgassam meg a
produkció magnófelvételét, s hogy mit szólok hozzá, ha föllépnének helyi
népviseletben egy popzenekarral. Mondtam nekik, inkább este elmegyek a
kultúrházi próbára, és ott meghallgatom őket élőben. Láttam rajtuk,
hogy szívesen csinálnák, de azt is, hogy nem biztosak benne. Kell nekik a
biztató szó. A meghallgatás után annyit mondtam nekik, hogy nyugodtan vegyenek
részt benne, tekintsék jó játéknak, ez nem az identitásról szól. Elvállalták,
egy kikötéssel. Janicsák István eredetileg azt szerette volna, ha csak három,
népviseletbe öltözött asszony vokálozna nekik, de a kórus egységét féltve
Pataki és az asszonyok azt mondták: együtt vagy sehogy. Páratlan sikersorozat
kezdődött, bejárták az országot, Erdélyt, Felvidéket, énekeltek
államelnököknek, minisztereknek, főtitkároknak, egy sor olyan ember
előtt, akivel az egyszerű halandók igen ritkán találkoznak. Itthon is
gyakran fölléptek, s ha szakmai vagy testvérvárosi találkozóra külföldre
mentünk, sokszor elkísértek oda is.
Az említetteken kívül még nagyon sok
évtizedek óta működő csoportunk van. Ami azt is jelenti, hogy az új nemzedékek öröklik elődeik aktivitását,
játszó- és alkotó kedvét, s életben tartják a csoportokat, amire az intézmények
nem mindig képesek. A szövőkörünk
idén lesz negyven éves, a Vadász Ágnes vezette Cantemus Kórus negyvenöt.
Sorolhatnám őket az öt színjátszó csoporttól – kisiskolásoktól a
felnőttekig – számos tánccsoporton át a Fúvós- illetve a Citerazenkarig.
Művészeti csoportjaink száma a városban – ha beszámítjuk a civil
szerveződésűeket és a különféle intézmények csoportjait a hastánctól
a kézműves közösségekig – meghaladja az ötvenet. S az országos
csökkenő tendenciákkal ellentétben nálunk folyamatosan nő ez a szám.
Zárszámadás – évről évre
Akárcsak a civil társulásoké, egyesületeké,
kluboké. Kiemelkedik közülük a Civil Kör dr. Mohai Imre vezetésével, a Katonai
Hagyományőrző Egyesület, a Polgárőr Egyesület és a Tavirózsa
Egyesület. De most alighanem igazságtalan voltam a többiekkel szemben. A minden
évben megtartott évzáró beszámolókon azonban föl szoktam sorolni őket
egyenként vezetőik nevével együtt – a köszönet szavainak kíséretében. A
sportági csoportokat és vezetőiket ugyancsak. Az év végi beszámolót – ami
újévköszöntő is egyben – lassan ötven éve mindig megtartjuk, a város
vezetőinek – önkormányzati képviselők,
intézményvezetők, hivatali irodavezetők, civil szervezetek, gazdasági
egységek, művészeti csoportok vezetői, sportvezetők,
művészek, kitüntetettek – részvételével. Értelemszerűen ez a
társaság is egyre gyarapodik (…)
2014-ben megalakult a Veres1Színház Venyige
Sándor vezetésével. Kezdettől támogatjuk, csak azt kértük tőlük, hogy
ne valami múló fellángolás legyen. Arra gondoltam, ha az alkotók elhivatottak,
s a közönség szereti őket, a jövőben akár állandó színháza is lehet
Veresegyháznak. A négy színházi és egy komolyzenei bérletsorozatot, meg az
állandó telt házakat látva ez a jövő most már nem is tűnik olyan
távolinak.
Voltak, akik szóvá tették, hogy túl sok
nálunk a rendezvény. Valamiképp szabályozni
kellene – javasolták közművelődési szakemberek is –, hogy
Veresegyházon egy nap ne tartsunk három hangversenyt háromféle helyszínen,
háromféle szervezėsben. Veresegyház nem Budapest, itt az egyik rendezvény
elszívja a másik elől a közönséget. Vagy ha valaki mindháromra kíváncsi
lenne, muszáj egyet választania, s kettőt elmulasztania. Hozzám közelebb
áll a „nyíljon száz virág” elve. A kultúrát – hogy egy másik kertészeti
hasonlattal éljek – dús szőlőfürtnek képzelem, és az a jó, ha abból
ki-ki kedve, igénye szerint szemezgethet. A kultúra élő organizmus, hosszú
távon szabályozni nem lehet, nem is kell. Az élet pedig halad, nem szabad
várakoztatni. Magam, ha egy este párhuzamos rendezvény van, igyekszem
belehallgatni mindkettőbe. Ebben persze a „műélvezet-halmozás”
mellett az is benne van, hogy az alkotók érezzék, és a közönség is lássa:
tisztelettel és érdeklődéssel viseltetem minden művészi, közösségi
teljesítmény iránt.
A kultúra a hagyományból
táplálkozik, és ünnepet teremt minden percével. Ez nem pénzszerző terület:
szükségünk van rá, tehát áldoznunk kell rá.