Mezei János: A Budapesti Énekes Iskola – Az (egyház)zeneoktatás
örök kérdései
Absztrakt:
Mezei János karnagy, a Budapesti Énekes
Iskola művészeti vezetője, a Liszt Ferenc Zeneakadémia Egyházzene
Tanszékének egyetemi adjunktusa A Budapesti Énekes
Iskola – Az (egyház)zeneoktatás örök kérdései Elnevezése szerint a Schola Cantorum eredetileg az első évezredben a római
liturgikus kórus testületét jelentette: hivatásos férfi énekesek és énekesfiúk testületét, akiknek tevékenysége a zenés
liturgiák méltó végzésére irányult. Ennek örökösei a mai nyugat-európai
nagyhírű Schola Cantorumok: Bázelben, Bécsben, Monserratban és Angliában (Oxforban,
Cambridge-ben, Londonban). A zenei nevelés fontossága a középkoron át a hét
szabad művészet oktatási formái által
öröklődött át Európa-szerte, így Magyarországon is, amelynek jelentős
tanúja például a Szalkaikódex. Az oktatási forma
lényegi elemei átmenthetők a mai pedagógiai gyakorlatba is, kapcsolatba
hozva a kodályi örökséggel: – a tananyagban egyházzenei repertoárra
(gregoriánének, értékes népénekanyag) alapozva az oktatást, – kiegészítve ezt a
nívós népzenei, műzenei európai hagyománnyal, – rendszeres liturgikus
szolgálatot látva el az iskolához kapcsolódó templomban, – a kortárs zene
liturgikus alkalmazásával, sőt új művek születését inspirálva.