MÁRKUSNÉ NATTER-NÁD
KLÁRA
Tiszteletadás Szőnyi Erzsébet emlékének
Angliából
A 90 éves Szőnyi Erzsébet születésnapját ünneplik a
Zeneakadémián, 2014. IV. 25-én
Mögötte a páholyban dr. Kutnyánszky
Csaba, az LFZE rektor-helyettese (Fotó: MTI)
Angliából
érkezett 2022. január 3-án egy e-mail a Magyar Kodály Társaság címére, „tárgy: in Memoriam Erzsebet Szonyi” megjelöléssel. Peter Hatfield egymondatos udvarias angol levélben
érdeklődött a Szőnyi Erzsébet
emlékére megjelent könyv előzményeiről
és beszerzésének lehetőségeiről. Mint a kötet
szerző-szerkesztője röviden tájékoztattam e témában. Így
kezdődött kapcsolatunk az angol kollégával, és az első
kapcsolatfelvételt sűrű levélváltás követte.
Peter
Hatfield
zenetanár bemutatkozott, részletesen beszámolt arról, hogy már 1973 és 1974
nyarán részt vett Magyarországon a pécsi Jeunesses
Musicales táborokban. Egy évvel később ösztöndíjat kapott a Magyar Államtól,
budapesti zeneakadémiai tanulmányokra, amelyeket az 1974/75-ös tanévben
Szőnyi Erzsébet irányításával végzett. Beszámolóiból sok érdekes részletet
ismertem meg Peter Hatfield úr magyarországi tapasztalatairól, és úgy
gondoltam, leveleiből nem csak részleteket közlök, hanem az első két
hosszú levelének teljes magyar fordítását közreadom. A magyar zeneoktatásról,
zenei nevelésről megfogalmazott tapasztalatai, elismerő észrevételei,
különösen értékesek egy külföldi érdeklődő nézőpontjából.
Mindezt kiegészítve országunkról „egy angol utazó”
szemével gyűjtött élményei közérdekűek. A levelek szövegében az
eredetiből változtatás nélkül átemelt, részben magyarul fogalmazott és
betűhíven közölt sorokat dőlt betűs szedés emeli ki.
A 2022. január 12-én keltezett levél.
Tárgy:
Szőnyi
emlékére
„Kedves Dr Klara Markusne Natter-Nad! Először
bemutatom magamat… Ének-zene tanár voltam, de most nyugdíjas vagyok… Now much
more in English. – 2005-ben mentem nyugdíjba az iskolából,
ahol 30 évig tanítottam. Ez az intézmény, a manchesteri Chethams School, nagy
hírnévnek örvend Angliában, az Egyesült Királyság legnagyobb speciális
zeneiskolája, ahova csak a kiemelkedő zenei képességekkel rendelkezők
nyerhettek felvételt. Sajnos, ez általában csupán kiemelkedő hangszeres készségeket
jelentett, és az én dolgom volt a tanulók hallási, olvasási és általános zenei
készségeinek fejlesztése. Úgy hiszem, ebben sikerült eredményeket elérnem. Osztálytermi
munkámat számosan tanulmányozták az Egyesült Királyságból és külföldről, magam
pedig sok éven át voltam meghívott előadó tanári konferenciákon és nyári tanfolyamokon:
tanítottam a Hongkongi Akadémián; vendég-előadó voltam az ausztráliai
Kodály Társaság által szervezett képzéseken (Sydney, Melbourne, Brisbane). Bizonyára ismeri Ön is Deanna Hoermann, Ian
Harrison és Judy Johnson kollégákat.
Mielőtt a Chethams iskolába kerültem, az életem gyökeresen jó irányba
fordult, amikor 1974/75-ben Szőnyi Erzsébet tanítványa lettem a Liszt
Akadémián. Nem mondhatnám, hogy én voltam a legjobb hallgatója: tapasztalnom
kellett, hogy a többi külföldi növendékhez hasonlóan, általános zenei készségek
terén messze elmaradok az ő magyar diákjaitól. Mindamellett Szőnyi
Erzsébet csodálatos inspirációt jelentett számomra, és mindinkább
meggyőződésemmé vált, hogy Ő a 20. század legjelentősebb és
legfontosabb zenepedagógusa. Felvillanyozó és örömteli érzés volt, amikor
néhány éve újból találkozhattam vele Ormódi utcai otthonában, és
elbeszélgethettünk tea (neha valami
kis erosebb!) és keksz mellett. Hasonlóképpen szívesen
találkoztam jó barátommal Szabó Miklóssal, aki már szintén nincs közöttünk.
Minden év márciusában és októberében visszatérek Magyarországra (nem csak Pest
de mas Varos is).
Látja, hogy nagyon szeretem a Magyar
nyelvet es culturalis eletet! Több fejezetet lefordítottam (hatalmas szótárak
segítségével) Szőnyi „Öt
kontinensen…” című művéből, azt hiszem, ő is elégedett
volt velük!
Sajnálom, hogy hosszú lett ez a levél, de talán
ebből is kitűnik, hogy Szőnyi iránti hálám és szeretetem nagyon
őszinte. Mennyire hiányzik! Épp emiatt, szeretnék hozzájutni az emlékkönyv
egy példányához. Annakidején tőle magától kaptam a „XC Szuletesnapja”
című kötetet, amelynek, természetesen, ugyancsak Ön a szerkesztője.
Remélhetőleg március 7. és 21. között Magyarországon leszek. Be tudom
szerezni az emlékkönyvet a Rózsavölgyinél?
I know
who you are! Több
kóruskoncerten is részt vettem a Zeneakadémián (in the kisterem); legutóbb
a Bárdos-emlékhangversenyen (2019), ahol Ön mutatta be a kórusokat és
karmestereiket. Az első sorban ültem, Bárdos bájos unokája mellett.
Minden jót! Boldog uj
evet kivanok!
Peter Hatfield
A következő hosszú levél: 2022. január 26-án érkezett.
Tárgy: A bit
about Szonyi, a bit about
me…
Kedves Klara!
Nagyon
köszönöm, hogy elküldte számomra Moll / De Greeve / Choksy írásait. Nagy
örömmel olvastam őket. Lois Choksyval egy tanfolyamon volt szerencsém
találkozni, Melbourne-ben. Különösen élveztem Betsy Moll írását, nagyon
személyes és nagyon megindító beszámoló!
Talán kíváncsi rám, hogy ki vagyok, mit csináltam és
így tovább. Mostani levelemben megpróbálok válaszolni kérdéseire. Persze jó
lenne, ha találkozhatnánk (talán egy kávéra?). Budapesten leszek március 7. és
21. között. Lakást fogok bérelni (a Paulay Ede utcában),
de nem töltöm ott minden időmet. Lesz néhány vidéki utazásom: Veszprém,
Székesfehérvár, Fertőd, Sopron, Győr. Latja hogy jo turista vagyok! […]
1973 és 1974 nyarán részt vettem a pécsi Jeunesses
Musicales táborokban, melyeket tudtommal Szávai Magda szervezett. Részt vettem
Agócsy László zenei általános iskolásokkal tartott bemutatóóráin, valamint Szesztay
Zsolt szolfézsóráin. Akkor még nem sejtettem, hogy ezek sorsfordító pillanatok
lesznek a számomra! Egy évvel később a Magyar Állam jóvoltából „osztendíjas” lettem a Zeneakadémián, ahol először találkoztam
Szőnyi Erzsébettel. Bizonyára kínszenvedés volt neki a külföldi hallgatók
kis csoportját tanítani, hiszen mi sokkal gyengébbek voltunk, mint az ő
kedvelt, tehetséges magyar tanítványai. Persze nekünk is kínszenvedés volt.
Elvégre zenei diplomával a tarsolyunkban most azért kellett küzdenünk, hogy
megőrizzük szakmai tekintélyünket, miközben megbirkózunk az egyszerű zenei
gyakorlatokkal. Bebizonyosodott, hogy hitelesek a leírások, amelyeket az
óráiról, a stílusáról, a jelleméről olvastam. Mindig szigorú volt, de
kedves; komoly, de szórakoztató; határozott a követelményeiben, miközben
valósággal elbűvölő. Megrémültünk. Igazi kihívás volt, de hát így
éltünk Budapesten az 1970-es években. Megszerettem a helyeket, az embereket, az
iskolákat, a tanárokat, és barátságokat is kötöttem.
Szőnyi – akit sohasem szólítottunk úgy, hogy „Erzsi neni” – kiemelkedő inspirációt
jelentett, kollégáival és tanártársaival együtt. Engedélyezték, hogy olyan
iskolákat látogassak, ahol a leghihetetlenebb zenei feleleteket láttam és
hallottam azoktól a tanulóktól, akiket ezek a csodálatos pedagógusok
tanítottak. Máig élénken emlékszem Hamvas Anikó, Szabó Helga és Katanics Mária
óráira. Egy későbbi magyarországi látogatásom alkalmával mély benyomást
gyakorolt rám a fantasztikus karnagy és briliáns elemző Szabó Miklós, akit
később meghívhattam saját angliai iskolámba.
Szerencsémre a budapesti évem után csatlakozhattam
Manchesterben a Chetham’s School tantestületéhez. Ez az Egyesült Királyság
legnagyobb intézménye, ahol kivételes tehetségű fiatal (8–18 éves) muzsikusokat
képeznek. Ott szembesültem azzal a helyzettel, hogy olyan gyermekek zenei
hallását és muzikalitását fejlesszem, akik a hangszeres játék terén már nagyon
fejlettek. De… bizonyosan nemcsak az Egyesült Királyságban jelent problémát,
hogy a gyerekek nagy részének a gyakorlati és technikai felkészültsége
magasabb, mint az előadói teljesítmény számára valódi alapot jelentő általános
zenei fejlettségük. Kodály szavaira emlékezve: „…mint
homokra épített házak…”
Vajda Cecília tanított ebben az iskolában egy rövid
ideig, és kiváló kvalitásai ellenére több kollégám nem volt meggyőződve
arról, hogy a „Kodály System” a továbblépés egyetlen útja. Sokak szemében ugyanis meglehetősen
dogmatikusnak és merevnek tűnt ez a módszer. Számomra
azonban, tanulmányaim során mindinkább világossá vált, hogy a 19. század
közepén John Curwen, átlagos gyermekek között elért lenyűgöző zenepedagógiai
eredményei saját munkám alapjául szolgálhatnak. Más módszerek mellett az övé bizonyára
nagy hatással volt Kodályra, hiszen Curwen ugyancsak az éneklésre és a szolmizációra
alapoz, nagy létszámú gyermekcsoportokban is. Áttanulmányoztam
számos, a múlt század eleje óta készült tankönyvet, amelyek megmutatják, hogyan
lehet zenei gyakorlatokon és etűdökön keresztül eljutni a zenei
írás-olvasás készségéhez hangszerhasználat nélkül, valamint hogy mi
módon lehet értelmesen zenét hallani és hallgatni. Természetesen
rájöttem, hogy maga Szőnyi professzor is pontosan így építette fel nemcsak
saját óráit, hanem ezt a vezérfonalat követik „A zenei
írás-olvasás módszertana” című zseniális kiadványának leckéi is. Felkelteni
a gyakorlatok iránti érdeklődést és aktivitást.
Hiszem és remélem, hogy sikerült magamnak is némi
eredményt elérni ezen a téren. Az osztályaimat látogató szakemberek, az
Egyesült Királyságból érkezettek csakúgy, mint a külföldiek, arra ösztönöztek,
hogy indítsak tanfolyamokat tanárok számára (akik gyakran nem tartották magukat
„igazi” zenésznek), ahol segítséget nyújthatok a munkájukhoz szükséges készségeik
és az önbizalmuk fejlesztésében. Természetesen tudtam, az a legfontosabb, hogy
ez a fajta tanítás sikeres legyen az általam tanított
legkisebb gyerekeknél. Ezek a növendékeim, hangszeres beállítottságuk ellenére,
egyre jobban megbarátkoztak a többszólamú énekléssel.
Megismerkedtek a szolmizációs nevekkel és zenei összefüggésekkel, többet
memorizáltak, és képessé váltak a zene hallás utáni lejegyzésére. Az angol
oktatási rendszer (történelmi okokból) nagyon vizsgaorientált, ezért túlságosan
akadémikussá válhat, és inkább elméleti, mint gyakorlati jellegű.
Szeretném azt hinni, hogy azok az osztálytermi zenei élmények, amelyekben növendékeim
már az első években részesültek, biztos alapot adnak további fejlődésükhöz.
Nyugdíjba vonulásom után, Szabó Miklós sok bátorítására
és némi izgalommal, sikerült újból felvenni a kapcsolatot Szőnyi
Erzsébettel. Mennyire örülök, hogy megtettem! Sok éven át minden márciusban és
októberben Magyarországon jártam, hogy tovább bővítsem tapasztalataimat
ennek a lenyűgöző országnak a nyelvéről és kultúrájáról. E
látogatásaim során igazi fénypontot jelentett az Ormódi utcai meghívás,
süteményre és teára. Izgatottan vártam a találkozást, már csak azért is, mert
alkalmat adott rá, hogy bocsánatot kérjek egykori, erőtlen
erőfeszítéseimért! És azt is el akartam neki mondani, hogy milyen mély és
szinte felmérhetetlen hatást gyakorolt rám. Lefordítottam (némi nehézséggel)
több fejezetet az „Öt kontinensen a zene szolgalataban” című, régi könyvéből.
Ez még jobban tudatosította bennem azt a rendkívül jelentős szerepet,
amelyet ő a nemzetközi zenei nevelés területén betöltött. Hol tartanánk
ma, nélküle? Gyakran mondtam, hogy Ő a 20. századi zeneoktatás
legjelentősebb és legfontosabb alakja, de mindig azt hitte, tréfálok!
Nagyon hiányzik – ahogy sok ezer embernek szerte a világon –, de munkája és hatása
ma is nagy hajtóerőt gyakorol számos zenepedagógiai programra és
művészi teljesítményre, minden kontinensen.
Nos, Klára, ez egy hosszú levél. Bízom benne, hogy
megért engem! Várom, hogy valamikor személyesen is találkozzunk. Remélem Budapesten mindannyian jól vannak és egészségesek!
Minden jót kívánok!
Peter
*
NEMZETKÖZI
KAPCSOLAT címmel január 30-án küldtem egy rövid összefoglalót a Kodály Társaság
részére azzal a kéréssel, hogy a következő február 1-jei Elnökségi ülésen
ez a téma is kerüljön felvetésre. – Szeretném felkutatni azokat a kollégákat, akik
Péter Hatfield urat ismerhették, hiszen a könyvben is többen írtak azokról a kivételes bemutató
szolfézsórákról, amelyek a Zeneakadémia Tanácstermében zajlottak. Ilyen például a könyvben Losonczy
Katalin írása, ahonnan a következő szöveget idézem (68.o.): „A Tanácsteremben
már vártak bennünket a vendégek, néha nem is tudtuk honnan érkeztek. Ők
körben a fal mellett széksorokon, mi pedig a nagy ovális asztal körül ültünk,
az ablaknak háttal állt Erzsi néni. Legyakrabban angolul, ritkábban németül,
néha franciául adott elő, mi pedig illusztráltuk az adott anyagot…”
Peter Hatfield sok nevet felsorolt, akiknek az óráin
járt, – egykori jól ismert neves kollégáink – akik sajnos már nem élnek
közöttünk. Ezért kértem, hogy ha valaki emlékszik, vagy megismerte személy
szerint jelezzen nekem, hogy tovább
gombolyíthassuk ezt a nemzetközi szálat. Nos
érdeklődésemre, név szerint senki nem emlékezett ezekre a vendégekre.
*
A levelek érkezéséről hírt adtam Gémes Almának,
Szőnyi Erzsébet unokájának. Ő Rögtön válaszolt, a következő
szöveggel: „Igen,
emlegette Hatfieldet,
mert teljesen meg volt hatva, az Öt
kontinensen fordítások miatt, nagyon boldog volt, hogy valaki úgy gondolja,
hogy ez ma is érdekes olvasmány. Ő is mindig nagyon várta ezeket a
találkozásokat. Minden alkalommal rácsodálkozott, hogy újabb fordítással érkezik...”
*
Vendéglátás 2022. március 10-én. Peter
Hatfield, mint írta, gyakran látogatott Magyarországra, 2022 márciusában ismét
Budapestre érkezett. Mivel leveleiben többször is emlékezett Szőnyi
Erzsébet kedves vendéglátásaira az Ormódi utcai otthonában, úgy gondoltam, jó
lenne a mostani találkozásra is azokhoz hasonló
szituációt teremteni. A Szőnyi emlék-könyvben több fotó is van, ami az Ormódi utcai lakásban készült. Ilyen a 81. oldalon, ahol Szőnyi
Erzsébet mellett Somorjai Paula és férje, valamint
Rozgonyi Éva látható, a fotót Zakariás Anikó készítette, 2019. június 4-én, és
az utolsó összejövetelek egyikét örökíti meg.
Az
egykori emlékek felidézésre jöttünk össze most márciusban baráti beszélgetésre
az én otthonomban Óbudán. Szőnyi Erzsébet többször járt itt vendégségben,
egyik alkalommal Betsy Moll társaságban, aki az alkalomról
fényképet készített. Ezt a márciusi eseményt ismét egy fotó örökíti meg, Peter
Hatfield, Somorjai Paula és a vendéglátó személyével.
Peter
Hatfield magyarországi látogatása (pdf)
Még egy személyes találkozásunk volt, 2022. március
18-án a Veres Pálné Gimnáziumban, Ugrin Gábor Emlékhangversenyén. Peter
Hatfield számára ismerős volt Ugrin Gábor
karnagy híre és neve, Londonban részt vett azon a hangversenyen, ahol Ugrin a kórusával szerepelt. Most a budapesti rendezvényen érdeklődéssel
hallgatta a magyar kórusok remek előadásait.
Hazatérése után újabb levélben elismeréssel és
örömmel szólt Magyarországon tett látogatásáról. Bízik benne, hogy a
továbbiakban is lesz erre lehetősége.
*
Úgy gondolom ez a látogatás, amely tükrözi
a máig eleven nemzetközi érdeklődést Szőnyi Erzsébet tanításai és
munkássága iránt méltó a figyelmünkre, hogy ezzel is emlékezzünk Szőnyi
Erzsébet 2022. április 25-i, immár 98. születésnapjára.