Harminchárom esztendő – hagyományos és rendhagyó szerepkörökben
Dr. Gyimesi
László kézenfekvő megoldásokról,
a szakszervezeti tagság folytonos támogatásáról
Dr.
Gyimesi László
Segítséget
nyújtani, egyenlő, igazságos esélyeket teremteni - a kezdetektől ez
vezérli dr. Gyimesi Lászlót, aki már harminchárom esztendeje áll a Magyar
Táncművészek és Zeneművészek Szakszervezetének élén. S ez alatt az
idő alatt nemcsak a hagyományos szakszervezeti feladatokat látta el a
szervezet, hanem nagyon sok új területen is igyekeztek könnyebbé tenni a tagság
mindennapjait. Amellett, hogy szinte csak győztes munkaügyi perekről
számolhat be, ebben az időszakban lett törvényben kimondva, hogy a
művészetoktatás állami finanszírozású, megszületett az előadó-művészeti
törvény, mobil-flottához csatlakozhattak a tagok, vállalták a Parlando
kiadását, legutóbb pedig egy szimfonikus zenekart mentett meg a
megszűnéstől az MZTSZ.
Dr.
Gyimesi Lászlóval a több mint három évtized eredményeiről, a
szakszervezeti munka fontosságáról beszélgettünk, s arról is, honnan származnak
innovatív ötletei, mennyiben segítette a komplex gondolkodást az, hogy nemcsak
zenészként, alkotóként, hanem jogászként, iskolaalapítóként is szemléli a
területet.
-
Családi örökség a szakszervezeti munka
iránti érdeklődés…
-
Magam is rácsodálkoztam most, hogy
ugyanazt a posztot töltöm be, mint egykor az édesapám, a szervezet alelnöke
vagyok. De annak idején, amikor gyerekként azt hallottam, megy a
szakszervezetbe, nem igazán foglalkoztam azzal, hogy ott mit csinál, s ritkán
is beszélt a munkájáról. Miután ő egy másik generáció, én teljesen más
célokkal kezdtem neki az MZTSZ élén a tennivalóknak. Édesapám idejében
egyébként a szakszervezet erőteljesen képviselte a tagjait, sokat tett a
zenészek érdekében, persze a kor politikai korlátjai között. Említhetem például
a cigányzenészek foglalkoztatását, akik előtte soha nem látott
biztonságban muzsikálhattak, szakmai feltételekkel … És sajnos tegyük hozzá,
hogy az az érték, amit oly sok éven keresztül képviseltek, mára szinte
nyomtalanul eltűnt, mintha nem is lett volna, hiába próbáltuk meg ezt a
folyamatot megállítani. A piac néha kegyetlenebb, mint bármilyen politikai
akarat… De visszatérve a szakszervezeti munkám kezdetére, nem volt listám
arról, hogy mi mindent szeretnék megvalósítani. Mindig, ma is nagyon
egyszerűen és reálisan szemlélem a világot, így, ha találkozom egy
helyzettel, akkor igyekszem a legkézenfekvőbb megoldást megkeresni. Fontos
a pontos diagnózis és a terápia meghatározása. Amikor ebbe a közegbe kerültem,
azt láttam, van jó néhány olyan művészeti ág, ami elismert, preferált és
támogatott az állam részéről s akad, ahol annak, aki ezt műveli,
annak magának kell fizetnie a magántanárt és saját pénzéből vásárolni a
hangszert. Akkor fel kell tenni a kérdést, hogy ennek mi az oka. Ha pedig erre
nincs válasz, a megkülönböztetésnek nincsen oka, akkor el kell érni, hogy ezek
az ágazatok azonos, de legalább hasonló pozícióba kerüljenek. Innen indult
például az előadó-művészeti törvény, jogászként ugyanis feltettem magamnak
a kérdést, ha az összes szakmának van valamilyen szakmai törvénye, ami magába
foglalja a sajátos szabályait, a közoktatásnak, a szakképzésnek, a
felsőoktatásnak, a kultúrának, a tudománynak, az egészségügynek, a
sportnak, akkor a művészetnek miért nincs? S adva volt a feladat is, hogy
akkor ezt meg kell teremteni. Hiszen a szabályozások hiánya miatt a területen
dolgozók hátrányba kerültek. Sok évbe telt, de megszületett a törvény, ami
szabályozza a terület előadóművészeti részét. Sikeres lépés volt, még
akkor is, ha az elkészült szabályozás nem mindenben volt azonos azzal, amit
szerettem volna életre hívni.
-
Az előadó-művészeti törvény
mellett számos újító ötlettel jelentkezett az MZTSZ, született mobil-flotta,
életre hívták a Kőbányai Zenei Stúdiót, s komoly szerepe volt abban is,
hogy megszületett az Előadóművészi Jogvédő Iroda. Rengeteg
irányba ágazott el az évek során a tevékenységük.
-
Mindig azt figyeltük, hogy milyen
területeken segíthetünk a tagságnak, s aztán ahogy felmerült egy-egy ötlet,
ennek lépéseit terveztük meg, s hajtottuk végre. S igaz, a szakszervezet
általában nem kezdeményező szervezet, inkább reagáló, de a miénk azonban
azzá vált az évek során, s ebben a gondolkodásban a választott testületek és
munkatársaim is támogattak.
A Művészeti Szakszervezetek Szövetsége Székháza (Budapest III.,
Vörösvári út 101.), amely a Városligeti fasor 38-ból
2015-ben történő átköltözés után a Magyar Zeneművészek és
Táncművészek Szakszervezetének is méltó és korszerű otthona
-
Akadt azért olyan elképzelés is, amelyet
nem koronázott siker, bár kiváló ideának tartottam azt a nyugdíjkiegészítő
egészségpénztárt, amelyet életre akartak hívni.
-
Láttuk, hogy a mi területünkön milyen
sokan vannak, akik nem rendelkeznek ilyen jogosultsággal, mert korábban nem
fizették a járulékokat, sok ok miatt, és arra gondoltunk, hogy próbáljuk meg
orvosolni ezt a gondot. Megteremtettük ennek a rendszerét, aztán a tagság azt
mondta: köszönjük, nem kérjük… Azt gondoltuk, hogy meg tudjuk oldani helyettük az
életüket, tévedtünk. Mindenesetre tanulságos munka volt. De egyébként minden
területre ez igaz – lehetőséget kínálunk arra, hogy ingyen megtanuljon
valaki nálunk jól zenélni, ehhez azonban jelentkeznie kell a kőbányai
iskolánkba. Ha azt akarja valaki, hogy előadó-művészként megillessék
a megfelelő jogok, akkor kapcsolódnia kell hozzánk, mert egyébként nem
tudjuk érvényesíteni ezeket. Sok kezdeményezés megvalósításában vettem részt én
magam, de szerencsére kiváló emberekkel lehetett együttműködni szinte minden
ügyben, és a kollégáim szintén sokat segítettek.
-
Említette az iskolát, lassan
negyedszázados születésnapját ünnepelheti a Kőbányai Zenei Stúdió, s az
évek során temérdek kiváló könnyűzenésznek indult az iskolából a pályája.
Ez sem kimondottan szakszervezeti feladat…
-
Magam is könnyűzenész vagyok, s
láttam, miért fontos, hogy a fiatalok tanulják meg az alapokat, mielőtt
pályára lépnek. Kőbányán nemcsak az elméletet, a kottát, az egyéni és
közös zenélést sajátítják el, hanem megtanulnak többek között felvételt
készíteni, vállalkozást indítani, koncertet szervezni. Sok munkába telt
felépíteni, kiváló kollégákkal, akik közül éppen ebben a tanévben veszítettük
el az iskola ikonikus oszlopát Póka Egont. Fenntartóként nagyon lényegesnek
tartottam, hogy a rendszeres és gyakran nehezen magyarázható jogszabályváltozás
miatt az oktatóink közül lehetőleg senki nem veszítse el munkahelyét.
Szerencsére stabil a tanári kar, ami folyamatos fiatalításon is átesik, sok a
hozzánk jelentkező. Temérdek vizsgán kell most nyár elején részt vennem,
annyi a végzősünk.
”…ebben a tanévben veszítettük el az
iskola ikonikus oszlopát Póka Egont.”
-
Hogyan látja az MZTSZ vezetőjeként
azt a változást, ami az önkormányzati iskolákkal történt?
-
Azt, hogy az intézmények állami fenntartásba
kerültek, nagyon sokféleképpen lehet értékelni, minősíteni. A mi
területünk a művészetoktatás egy kicsi, szinte minden paraméterében
eltérő szelete az egésznek, a mi tapasztalatunk azonban egyértelműen
pozitív. Ugyanis így az alapfokon sikerült kiegyenlíteni a korábbi
finanszírozási különbségeket, a szegényebb és a gazdagabb önkormányzatok,
városok között. Az állam megteremtette mindenütt ugyanazokat a
minimumfeltételeket. S ha már áttekintjük az elmúlt évtizedeket, állítom, hogy
a jogszabály alkotás terén azt, amit el lehetett érni a zenepedagógusok és a
táncpedagógusok érdekében, megtettük. Fontos mozzanat volt például, hogy a
közoktatási törvénybe bekerült az alapfokú táncoktatás lehetősége, mert
ezzel sikerült a pályát objektív okok miatt fiatalon abbahagyó táncosok számára
megnyitni a foglalkoztatást, sokak számára teremtve így munkalehetőséget.
Természetesen a bérek mindig alacsonyabbak ahhoz, hogy kifejezzék a társadalom
és a politika szóbeli elismerését. Azonban azt is hozzá kell tenni, hogy a bérek
mértékében nehéz közös nevezőt találni, mert mindig van nagyobb szám…
-
A
rendhagyó feladatok mellett természetesen a hagyományos szakszervezeti
szerepköröket is ellátja a szakszervezet, ezek közé tartozik például a jogi
képviselet a munkaügyi perekben.
-
Amelyekben „könnyűszerrel” érünk el
sikereket, elmondhatom, hogy szinte nincs vesztes perünk egyrészt azért, mert a
jogász kollégáim kitűnő szakemberek, másrészt azért, mert ha az
esetet megvizsgálva látjuk, hogy az nem megnyerhető, igyekszünk a sértett
kollégánkat lebeszélni a pereskedésről, és inkább más megoldás felé
terelni… A munkáltatókat két csoportba tudom osztani, az egyik részével kiváló
az együttműködés, mert ők még emlékeznek a munkavállalóként töltött
időre is, s felelőséggel viseltetnek az embereik iránt. A másik
csoportba tartozókkal viszont képtelenség jó viszonyt kialakítani, mert a
munkavállalóikat alattvalónak tekintik. Szerencsére belőlük van lényegesen
kevesebb, azonban rengeteget tudnak ártani. A zeneoktatás, a művészeti
élet elképesztően összetett terület, kivételesen érzékeny emberekkel, akik
kisgyerek koruk óta készülnek ellátni egy olyan foglalkozást, ami gyakorlatilag
semmivel nem csereszabatos. És ez valójában nem is foglalkozás, hanem a
gyerekkori álom beteljesülése. Olyan, akár a hajszálvékony pókhaló szövevénye,
s ebben a durvaság, az akarnokság, a hatalmaskodás óriási károkat tud okozni. A
területen dolgozóknak fontos a méltóságuk, meg kell adni nekik a megfelelő
tiszteletet. Szerencsére nincs sok perünk. Bár a statisztikának némileg
ellentmond, hogy az utóbbi években például Operaházzal közel két tucat bírósági
ügyünk volt - s hogy ez milyen magas szám, talán jelzi, hogy az összes többi
területünkön (zeneoktatás, zenészek, táncosok), országos szinten összesen
azonos időszakban a perek száma a tízet sem érte el… A dalszínházi
pereinket megnyertük vagy megegyezés született, s a munkáltatónak
nagyságrendben százmilliós kártérítést kellett kifizetnie, bár sajnos ez nem
hozza rendbe a tönkretett életeket, a megalázott művészeket, az eltört
pályákat… Egy biztos, azt a
szakszervezeti segítséget, amit lehet, mi minden tagunknak megadjuk.
-
A pandémia is rengeteg új helyzet,
feladat elé állította az MZTSZ-t.
-
Számos állásfoglalást adtunk ki a munkavégzés,
újranyitás kapcsán. A covid-járvány mindenkinek kihívást jelentett, alapjaiban
rendezett át minden területet. Nemcsak mi, hanem a hozzánk hasonló szervezetek
is az elején járnak még ennek az új helyzetnek…. A kormány biztosította a
munkaviszonyban foglalkoztatottak egzisztenciáját, míg a szabadfoglalkozású
zenészek teljesen magukra maradtak, legalább is a kezdeti hónapokban. Ez utóbbi
kollégáink helyzetét gyorssegélyekkel igyekeztünk enyhíteni. Nálunk a szakszervezetben még mindig hibrid
munkavégzésben dolgoznak a kollégák, sajnáljuk is, hogy a tagsággal a személyes
kapcsolattartás megnehezült, illetve megváltozott, de ne felejtsük el, még tart
a veszélyhelyzet… Viszont a pandémia azt is bizonyította, hogy sok minden
működtethető home office-ban, lehet online koncertezni is, de
természetesen az mégsem helyettesíti az élő előadást, amire a
zenészek és a publikum igencsak ki van éhezve. S ez igazán jó hír az
előadóművészeknek!
A
megújult Duna Szimfonikus Zenekar egyik sikeres tavaszi koncertjének plakátja
-
Erről Ön is
meggyőződhetett az utóbbi hónapokban a Duna Szimfonikus Zenekar
koncertjein. Azén a társulatén, amelyet épp egy esztendővel ezelőtt a
megszűnés fenyegetett… Ismét egy a rendhagyó feladatok közül.
-
Szerencsére az utolsó pillanatban, mielőtt
a baj bekövetkezett volna, a zenekar a szakszervezethez fordult segítségért.
Több tárgyalást követően sikerült igen korrekt módon megállapodni a
minisztériummal és a Duna Művészegyüttessel arról, hogy jogutódként
átvehessük a társulatot, s ne kerüljön az utcára közel félszáz muzsikus, ne
szűnjön meg egy hatvanéves múltra visszatekintő, kiváló együttes.
Kőbánya önkormányzata, amely már a Kőbányai Zenei Stúdió kapcsán is
bizonyította elkötelezettségét a művészet iránt, segítségünkre sietett és
a kőbányai testület döntése alapján sikerült új otthonra lelniük, bízom
benne, hogy a következő szezontól már a minősített zenekarok sorába
tartoznak, így biztonságosabbá válik az életük. Emellett a terveink szerint
Horváth Gábor személyében új karmester áll az együttes élére, Kovács Jánosra,
mint tiszteletbeli vezető karmesterre és mint aktív művészre is
számíthatunk, így talán minden téren megnyugtatóan rendeződik az együttes
sorsa. Nem tartom magam a zenei teljesítmények ítészének, de amikor a Zeneakadémián
volt alkalmam hallgatni a játékukat, számomra kiválóan muzsikáltak, s akkor
gondoltam végig, miközben gyönyörködtem a patinás teremben, hogy tavaly
ilyenkor még milyen kilátástalannak tűnt a helyzet, most pedig a zenekar
működik, remek és nagysikerű hangversenyt ad az egyik legnevesebb
helyszínen…. Rendhagyó feladat, de épp az ilyen ügyekkel kell a
szakszervezetnek foglalkoznia, s ezért érzem azt, talán van értelme és
eredménye ennek a harminchárom esztendőnek.
Réfi Zsuzsanna