TARDY LÁSZLÓ[1]
Az ének-zene hitre nyitó útjai és kateketikai lehetőségei
Mennyit sírtam himnuszaid és
énekeid közben, zengő templomod hangjaitól mélyen megindítva! E hangok
fülembe ömlöttek, az Igazság szétáradt szívemen, kegyes érzés szökött elő
belőle, könnyeim folytak s boldog érzés fogott el sírásom közepett.[2]
−
hangzanak Szent Ágoston ismert szavai. E képben: „az Igazság szétáradt
szívemen”, csodálatos vallomás rejlik: a már megismert, belátott Igazság útjára
lépő embert Isten a zenén keresztül így szólítja meg: Add nekem a szívedet
is! Mert a zene útja a szív útja, az odaadásé, a szolgálaté. Máriának is, a
„legyen meg a Te akaratod” után hátra van a szív Igenjének kimondása a Jegyes
hívására. Erzsébet szavaira: „Áldottabb vagy te minden asszonynál” − tör
fel lelkéből a szív válasza, az Ének, amely azóta is zeng és zengeni fog a
szívüket odaadók ajkán egy örökkévalóságon át: „Magasztalja, magasztalja az én
lelkem az Urat, az én lelkem az Urat!”[3]
Miről
is zeng itt Mária? A lélek magasztal, a szív ujjong, Isten irgalma felemeli az
alázatosokat, az őt éhezőket végtelen gazdagságával tölti be. De ez
csak akkor válik valósággá bennünk, ha az igazság valóban szétárad szívünkön,
teljesen betölti embervoltunkat. Ebben lehet segítségünkre a zene. Megoldja
nyelvünket, áttüzesíti szívünket, megtanít a magasztalásra, dicsőítésre,
szent ujjongásra, az Istenben való boldogságra, de az alázatra és az irgalomért
való könyörgésre is.
Mire
indíthat Isten zengő templomában az ének, vagy bárhol azon kívül is a
zene? Az alázat, az irgalomért való esedezés, elégtelen voltunk,
rászorultságunk megvallása a Kyriék-ből, „Uram irgalmazz!”-okból zeng fel.
Kodály Magyar Miséjében az énekszólam felszálló, de minduntalan visszacsukló
dallama a könyörgés, Isten felé kapaszkodás hangja, az orgona alsó szólama
leszálló, kromatikus lépéseivel, fájdalmas harmóniájával a meghajlás, alázat,
megtörtség kifejezője. Az adventi lelkület magunkra öltésében milyen sokat
segít a „Harmatozzatok”, az „Ébredj ember”, az „Ó jöjj, ó jöjj, Üdvözítő”
századok óta élő és éltető dallama. Hányan érezhették meg, akár
hangversenyteremben is Kodály vegyeskarából, a „Veni, veni Emmanuel” -ből,
hogy a mi Adventünk nem a bezárt egűek várakozása, benne zeng az öröm is:
„Az Úr közel van.” A remény szülte öröm mily erővel vág bele a botorkáló,
tapogatózó dallammenetbe: „Gaude, gaude” − „Meglásd, meglásd”, hangzik a
felszólítás, s nekem meg kellett látnom a fagyott földön, hogy a karácsony
melegére vár; a fák csupaszon meredő ágain, hogy az ég felé nyúlnak; a
fáradt arcú ember tekintetében, hogy arcomon az Örömhír nyomát kutatja.
Karácsonyi,
húsvéti énekeink nemcsak szövegükben ismétlik, zengik szüntelenül:
örvendezzünk, vigadjunk, ujjongjunk, hanem dallamukkal valóban méltó módon
segítenek, emelnek a szent ujjongásra: „Vigasságos, hangos, nagy örömünk
támadt”; „Szülte a Szűz szent Fiát, örvendezzünk”; „Örvendetes napunk támadt...”
és a sokezer Alleluja-ének egész liturgiánkban, melyben Istenhez kiáltunk,
szavak nélkül ujjongunk, prófétálunk.
A
legcsodálatosabb, leggazdagabb egyszólamú dallamkultúra, a gregorián ének, majd
az európai polifónia, a többszólamúság valamennyi korszaka és századunk sokarcú
zenéje ezernyi utat épített és épít ma is a kereső ember számára azáltal,
hogy teljessé teszi benne a hallott hír örömét, boldogságát, és megfelelő
módot kínálva a bánatban, szenvedésben, könyörgésben tud Isten előtti
szavában társául, erősítőjéül szegődni. Mert minden vallásos
mű, függetlenül attól, hogy a művészi tudat mely szintjén
keletkezett, akár egy „ösztönös népművész”, akár az emberi kultúra
valamely lángelméjének lelkében, ha valóban személyes, benső élmény
indítására keletkezett, akkor Vallomás, Hitvallás arról, Hogyan, Miben,
Mennyire élte át kapcsolatát Istennel. Vallomás a lélek misztériumáról, egy
Élő kapcsolatról, a természetfölötti és természetes találkozásáról, a
kegyelem beletestesüléséről emberi valóságunkba. Ez a kapcsolat, ez a
beletestesülés a kereső ember számára óriási lehetőség: ha bele
tudunk kapaszkodni, ha rá tudunk hangolódni, ha tudjuk visszhangozni, akkor
megoldódik a mi nyelvünk is, lángra gyúl a mi szívünk is, és az Akkor, Ott
jelenlevő isteni kegyelem hatására bennünk is megszülethet az élő
kapcsolat, ami kiteljesedik, továbbépül, mélyül, élőbbé válik.
Ezek
a művek Jelek arról, hogy a hitben, hitből élő emberben
valósággá válik a Szövetség, melyről Jeremiás próféta látomásában ír: „Új
szövetséget kötök: szívük bensejébe írom új törvényemet, én Istenükké leszek,
ők meg népemmé lesznek nekem.” − E más szövetség jegyében fogant
mű valóban Jel, mely létében a többi ember számára Istenre mutat,
megvalósulásában pedig hordozhatja a kapcsolatot, melyen át Isten szól hozzánk,
és mi szólhatunk Istenhez. Ezért lehet a liturgikus cselekményben rejlő
isteni üzenetnek és az erre válaszul felhangzó emberi szónak egyaránt méltó
foglalata. De nemcsak Isten és ember szövetségének jele lehet a liturgiában,
hanem az abban résztvevők egységének, összetartozásának jele is.
A zene a beszéd után a
legfontosabb, amivel a legtöbb ember ki tudja önmagát fejezni, és kapcsolatba
tud lépni a többiekkel. Szociológiailag a zene ott válik kiemelkedővé,
ahol azt figyeljük meg, hogy a zene milyen erősen társadalmasító
művészet. Sokkal inkább feltételezi a személyes kapcsolatot, emberek
jelenlétét, mint bármely más művészet. A zene minden formája embertől
ered, ember közvetítésével jut el a következő emberig, emberi hangok,
„zenei cselekedetek” sora juttatja tovább, tehát emberek találkozása,
cselekvő kapcsolat sajátos láncreakciója közvetíti. A zenét így a közösség
teremti, és a zene maga is közösségteremtő.
− írja Losonczi Ágnes A zene életének
szociológiája című könyvében. Az a zene, mely a természetfölötti és a
természetes találkozásában, mint Jel valósult meg, kettős közösséget
teremt: horizontálisan a cselekvőn jelenlevő emberi közösséget,
vertikálisan pedig közösséget teremt a liturgiában, a kinyilatkoztatásban
megjelenő misztériummal, az egyház mindenkori hitével. Szolgálatának egész
léte, jogosultsága és sikere e két irányból létrejövő kereszt alakban ölt
testet, ebben valósul meg. Így tudja emberivé, a személy számára befogadhatóvá
tenni az üdvtörténet eseményeit, és így képes kiemelni a kereszt
metszéspontjában levő embert partikuláris, egyéni létéből egy tágabb,
nagyobb létbe, Krisztus titokzatos testének cselekvő közösségébe.
Szaggatással, préseléssel kimunkálva a kövek
Saját helyükre kerülnek kézi
munkálat során
Arra szánva, hogy legyenek szent
épület részei.
−
hangzik a Templomszentelés ünnepének vesperás himnusza. A szaggatás és préselés
e drámai folyamatában, a katekéták kézi munkálatában milyen lehetőséget
kínál a zene? A mai szociológia a zene funkcióit az emberi életben betöltött
szerepe szerint három csoportba sorolja:
A) éltető-megerősítő, megújító
funkció. Ez az életben, így a vallásos életben is az aktív részvételt, az
emberi tevékenységek támogatását jelenti, az ember életében, mint részes és
segítő, mint megújító és támogató valóság van jelen.
B) szórakoztató-lazító funkció. E szerepében
a zene a fáradtságot megszünteti, pihentet, a feszültséget oldja, levezeti,
előkészít az újabb tevékenységre, de megrázó, megtisztító, alakító
élményben nem részesít.
C) feloldást segítő funkció: az emberi
tevékenység és az emberi közösség feladataitól kifáradt embert a zene
feloldó-segítő szerepe elfordítja a napi valóságtól, új feszültségeket
teremtve helyes irányba köti le a személy energiáit. A hitoktatáson
résztvevő gyermek szempontjából az A) és B) funkció egy olyan
lehetőséget kínál, mely az idézett szaggató-préselő munkával
látszólag szemben áll: a játék lehetőségét! A játék a gyermek számára
éltető erő, de az előadóművész számára is. A zene
lényegéhez tartozik, fontosságát, elválaszthatatlan voltát jelzi, hogy minden
hangszeres − a zenekar is − játszik, eljátssza a művet. Az
orgona billentyűzetét tartó szerkezetet játszó-asztalnak hívjuk,
hangszínének változatait játékoknak. Van Betlehemes-játékunk és van
Passiójátékunk. A még valószínűen „csak” játszani tudó gyermekekre
vonatkozik az üdvözítő szava: „Ilyeneké a mennyek országa!” Kodály Zoltán
utolsó befejezett művében, a Laudes organiban Istent dicsérő énekünkről
így vall:
Canentem
ludere amabiliter,
ludentem canare laudabiliter,
docens breviter,
leniter, utiliter,
dulciter, humiliter!
−
„Énekelve játszani kedvesebb, játszva énekelni dicséretesebb, tanít gyorsan,
röviden, kedvesen, hasznosan, édesen, alázatosan!” − kínálja a gyermeknek
az önként vállalt rendet, helyes ritmust, tartást, fegyelmet. A jó zene mindig
a feszültség és oldódás helyes egyensúlyát, arányát teremti meg, dallamban,
ritmusban, összecsengésében egyaránt.
A
hitoktató számára a zene funkciói elsősorban a felelősséget jelentik,
hisz a három igény mindegyike jelentkezhet az egyén, a közösség életében. Nem
lehet más az általa tanításra választott zene, mint Jel, Hitvallás az ő
ajkán és az azt átvevő közösség ajkán, így részesedhet majd Krisztus
ígéretében: „Aki megvall engem az emberek előtt, azt én is megvallom
mennyei Atyám előtt.” De nem egyszerűen csak jel, hanem alkalmas jel.
Pernye András írja az Előadóművészet és zenei köznyelv című
művében: A közösség csak azt képes magáévá tenni, tehát megismételni,
megtanulni és ezzel fenntartani, ami igen hasonlatos a már ismerthez. Új
tudásanyagot csakis úgy tudunk befogadni, hogy valamilyen módon kapcsoljuk a
már meglevő tudásanyaghoz. A legmuzikálisabb afrikai bennszülött sem képes
Mozart vonósnégyesét akárcsak hozzávetőlegesen is felfogni, mivel az
minden ízében eltér mindenfajta zenétől, amivel az illető addig
találkozott. A hitoktató számára ez nem a meglevőbe való beletörődést
jelenti, hanem a zenei múltban és jelenben meglévő jövő
lehetőségének felismerését, e felismerés szükségességét a tanításban, hogy
munkája nyomán valóban élet fakadjon: „életük legyen és bőséges legyen!”
Művészi felelősséget is jelent, hogy hiteles, élményt adó módon kell
az éneket, zenét’ nyújtania, s ha személyében erre alkalmatlan, találhat ilyet
a hallgatók, munkatársak, zenét tanuló gyermekek, felnőttek között.
Kínálja
végül az emberi valóság teljesebb megismerését és megismertetését a hit
világában is, hiszen a zene valóságos területe az, ami szavakkal, képekkel még
nem vagy már nem fejezhető ki. Nehéz beszélni arról, amiről Bartók
két utolsó műve lassú tételében, a III. zongoraverseny és a Brácsaverseny
„Adagio religioso”-jában vall, arról a szavak nélküli imáról, melyről
Kodály Hegyi éjszakái énekelnek, s amelyek oly hitelessé teszik szavait: A zene
lelkitáplálék, és semmi mással nem pótolható.
Aki
nem él vele:
lelki szegénységben él és hal.
Teljes lelki élet zene nélkül nincs. Vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a
zene világít be!
(Kodály:
Mire való a zenei önképzőkör. (1944) In: Visszatekintés 1: 156.)
[1] Megjelent az Összhang c. kötetben, amely válogatást tartalmaz Tardy László egyházzenei írásaiból. A közölt tanulmány a könyv IV. AZ EGYHÁZZENEI KÉPZÉSRŐL szóló fejezetében található (116-119. oldal). Szerkesztette: Szalay Olga, Budapest, 2018.
[2] Szent Ágoston: Vallomások 9. VII.
[3] Erdélyi Magnificat, Musica Sacra II. 21.