DR. FehÉR ANIKÓ[1]
A
70 ÉVES Sapszon Ferenc PÁLYAKÉPE[2]
(sz. Budapest, 1952. július
23.)
a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas karnagy,
zeneszerző, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola alapítója és művészeti
vezetője, Magyar Kulturális Örökség-díjas, az MMA
rendes tagja
Sapszon Ferenc zenész családban született, a
család első gyermekeként. Őt még két fiú követte, közülük csak ő
lett főállású zenész. Édesapja idősebb Sapszon
Ferenc (1929–2011) Liszt Ferenc-díjas, Bartók–Pásztory-díjas, érdemes és kiváló
művész, akit 2010-ben Magyar Örökség-díjjal is kitüntettek. A Magyar
Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetségének (KÓTA)
tiszteletbeli elnöke, 1966-tól 1990-ig a Magyar Rádió Énekkarának
karigazgatója, sokak által szeretett és tisztelt művész. Ahhoz, hogy Sapszon Ferenc hivatásával, életének fontos döntéseivel
tisztában lehessünk, ismerni kell édesapja életútját is. Id. Sapszon Ferenc nemcsak a professzionális kórusvilágban
alkotott, de 1952–1985-ig a Semmelweis Kórust, 1964–1978-ig pedig a Bartók
Kórust vezette. Ezt követte 1984-től a Budaörsi Pro Musica
Kórus irányítása, majd 1997-től 2006-ig a szlovákiai magyar pedagógusok
Vass Lajos Kórusa. A családi indíttatás vezette Sapszon
Ferencet a muzsika világába. Édesanyja is a Zeneakadémiára járt, de a gyermekei
születése után abbahagyta tanulmányait, életét és szeretetét a családnak
szentelte. Sapszon Ferenc életének alakulására ez a
gondolkodásmód is nagy hatással volt.
Zenei nevelése korán elkezdődött, hisz testvéreivel együtt Forrai
Katalin zeneóvodájába járt, majd a Magyar Rádió Gyermekkórusa következett.
Nemcsak hangszerjátékot tanult, de sportolt is. A Rádió Gyermekkórusában Csányi
László tanítványaként már másodikos korában vezényelte az osztály kórusát az
évzáró koncerten. Hasonló eset később is előfordult, bárhova került,
kórust alakított. „Valószínűleg volt ebben valami ösztönös dolog, ma már
tudom, hogy édesapámtól örököltem azt a »kórusvénát«,
ami egy életmódot is kijelöl. Neki a kórusvezetés olyan, mint halnak a víz.
Nekem is, de ezt gyerekkoromban még nem tudtam. A Rádió iskolájában hatalmas
népdalkultúrát kaptunk, és megtanultunk kottát olvasni
anyanyelvi szinten."[1]
Különböző tárgyakból nyert versenyeket iskolás korában, és töretlenül
zongorázott, nagyszerű tanára Eötvös Péter zeneszerző édesanyja,
Szűcs Ilona volt. A Radnóti Gimnáziumba került, ahol Pallós Béla volt az
énektanára. Közben a magas szintű kosárlabdázással sem hagyott fel.
Másodéves korában iskolát váltott, átkerült a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskolába. Tanára is vele ment. Később Both
Lehel és Ábrahám Marianne is tanították. Gimnáziumi
évfolyamtársa volt Kocsis Zoltán és Ránki Dezső.
Másodikban bekerült egy országos zongoraverseny döntőjébe. A győztes
budapesti csapat tagjai voltak rajta kívül Lantos István, Kocsis Zoltán, Ránki Dezső, Dráfi Kálmán, Rohmann Imre, Szokolay Gergely. Három nappal a
zongoraverseny döntője előtt azonban megsérült az egyik ujja, de
végül eljátszott mindent, kilenc ujjal.
A Mária utcai Jézus Szíve templomban egy közösség tagja lett, s közben
megismert egy Regnum Marianum-béli nevelőt, Tompa Nándort. A karizmatikus
személyiség olyan mély hatást gyakorolt a fiatal Sapszonra,
hogy ez egész további életét meghatározta. Amikor a Mária utcai közösség
vezetőjét (a szintén Regnumos Alberti Árpádot) elhelyezték, ő vette
át a közösséget. Hamarosan rendszeresen szolgáló énekkarrá alakultak az alig 20
éves karnaggyal. Szép emlékeket őriz ebből az időből:
elfekvő kórházakba jártak, betegeknek énekeltek, sőt egyszer
meglátogatták Bárdos Lajost és családját karácsonykor egy betlehemes játékkal.
Mivel sokan tudták róla, hogy mivel foglalkozik, a pártállami rendszer
szokásos gyakorlata szerint nem vették fel a Zeneakadémia tanári szakára. De
miután egyébként is úgy tűnt, hogy a zongora lesz a hangszere, elvégezte a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképző Karát zongora szakon.
Tanárai voltak Sztankay Lajos, Deák Bárdos György,
Friss Gábor, Földes Imre, Miklós György. Itt Szabó Tibor volt a kórus
vezetője, aki időnként rábízta a kórus vezetését. Sokszor hívták a
Zeneakadémia kórusába is kisegíteni, főként diplomakoncertekre. Közben
egyre több énekkarral dolgozott, például a Ganz MÁVAG Acélhang Férfikarával,
amelynek Tornyos György volt a vezetője. Rendszeres vendégkarnagyuk volt
Vásárhelyi Zoltán, de többször meglátogatta a kórust Bárdos Lajos is.
A zongora szak elvégzése után jelentkezett a Zeneakadémia legendás
középiskolai énektanár és karvezető szakára, ahova végül felvették, és
Párkai István, Hegyi Erzsébet, Nagy Olivér, Szokolay Sándor, Pernye András
növendékeként szerezte meg diplomáját.
Ahol csak lehetett, tanult. Bejárt többek között Dobszay
László próbáira, de más nagynevű tanárokhoz is. Volt egy
lánglelkű nevelője, a szinte eldugottan élő Naszályi Emil atya,
Zircen. Őt Kodály is nagyra tartotta. Neki köszönhetően ismerkedett
meg Sapszon a gregorián ének rejtelmeivel, illetve
itt mélyítette el tudását.
l978-tól tíz éven keresztül az I. kerületi Kosciuszko Tádé utcai ének-zenei
általános iskola énektanára volt. Itt ismerte meg a zenepedagógia lényegét,
majd tudatosodott benne, hogy a zene nevelő,
jobbító hatással van a gyermeki lélekre. Bár az iskola ének-zene tagozatos
volt, szinte elölről kellett kezdeni mindent, a kórust az alapoktól
kellett összerakni. Sapszon megalapította a Jubilate Gyermekkart, amellyel aztán hosszú és komoly munka
után sikert sikerre halmoztak itthon és külföldön egyaránt. (Ez a munka csak
azért ért véget tíz év után, mert Sapszon
gondolataiban nemcsak megérlelődött, de ki is kristályosodott annak az
énekes iskolának a terve, képe, amelyet már korábban elképzelt.) A „Kosci"-ban, ahogyan az
iskolát becézték Sapszon egyfajta pedagógiai
kísérletbe kezdett. Osztályfőnök lett, hogy még többet lehessen a
gyerekekkel. Megtanította őket a csend megismerésére, a természet
szeretetére, majd szükségletükké tette azt. Számára a legfontosabb az állandó
jelenlét, a vidámság, a bizalmas, személyes kapcsolat, amint ezt példaképe, Don
Bosco, a Szalézi Társaság férfi szerzetesrendjének
megalapítója tanította.
Hamarosan a legkedvesebb, legszeretettebb tanárok egyikévé vált, miközben
tekintélye megmaradt.
1978-ban a Soros Alapítvány ösztöndíját elnyerve kidolgozta a régóta
dédelgetett Kórusiskola tervét. Elnyerte Szokolay Sándor, Vámos László, Huszti
Péter, Szőnyi Erzsébet támogatását munkájához. Sok meg nem értés,
kilincselés után végül a XV. kerületben, Újpalotán
kapott egy szabad épületet, valójában egy pici faházat, néhány teremmel. Bár
nyolc osztállyal akarta elindítani az iskolát, végül csak három osztállyal
indultak, a többi osztályba jelentkezetteknek szombatonként tartottak kóruspróbákat,
szolfézst. Fontos megjegyezni, hogy a kórusiskola még a rendszerváltás
előtt, 1988-ban indulhatott el.
2001-ben megjárták a Vatikánt, ahol a magyar Millennium ünnepi
megemlékezésen szerepeltek. Ekkor énekelhettek II.
János Pál pápának, aki megáldotta a kórust és az iskolát.
Közben a karvezetés tanítása is vonzotta: 1996-tól 2000-ig az akkoriban
indult ELTE Tanárképző Főiskolai Kar zenei tanszékén, majd 2003-tól
2011-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tanított.
1996-ban a Kórusiskola egykori növendékeinek kérésére megalapítja a Cantate Vegyeskart, jelenleg is
ennek vezetője. Bejárták a világot, szinte minden lehetséges díjat
elnyertek, számos felvételük van.
Sapszon Ferenc szívesen tesz eleget
különböző szakmai felkéréseknek, konferenciákon ad elő, terjeszti a
közös éneklés jó hírét, mesél a kórusiskola mibenlétéről. Bemutatókat,
előadásokat, kurzusokat tartott Japánban, Romániában, Szlovákiában,
Csehországban, az Amerikai Egyesült Államokban és természetesen itthon is.
Zsűritag volt a komlói Kodály Zoltán Kórusfesztiválon, a Hollandiai Festival „Tonen 2000"
nevű eseményen, a Debreceni Nemzetközi Kórusversenyen, a Riva del Garda Nemzetközi Kórusversenyen, a Budapesti
Nemzetközi Kórusversenyen, és a Kodály Zoltán Magyar Kórusversenyen.
Számos díjat nyert kórusaival, köztük karnagyi különdíjakat is. A Jubilate Kórussal
Németországban, Csehországban, Szlovákiában, Franciaországban, Hollandiában,
Ausztriában, Olaszországban nyertek különböző magas rangú díjakat a hazai
megmérettetéseken kívül. A Cantate Vegyeskarral kapott díjak helyszínei: Németország,
Ausztria, Olaszország. 2006-ban az iskola kórusművészete Magyar
Örökség-díjban részesült.
Ma egy igazi éneklő közösség, kóruscsalád vezetője, a Kodály
Zoltán Kórusiskola művészeti igazgatója. A munka egy részét ma már egykori
tanítványai végzik, ám az iskola „lelke" ma is „Feri bácsi", aki
mindig tartogat egy kis időt azoknak a diákoknak, akiknek problémája van
az élet forgatagában, vagy csak egy kicsit le szeretnének ülni
beszélgetni.
Amit Sapszon Ferenc létrehozott, az Kodály Zoltán
elképzeléseinek mai megtestesülése. A jól ismert kodályi mondás – „Legyen a
zene mindenkié!" – itt valósággá válik. Az iskola tanulói szinte
észrevétlenül kerülnek a zene birodalmába. Ez nemcsak kotta- vagy műismeretet
jelent, de a zenében való jártasságot, az éneklés fontosságának felismerését
is. A Kórusiskolában végzett fiatalok nem feltétlenül lesznek hivatásos
zenészek, ám életük fontos, meghatározó része lesz a muzsika.
Írásai zenei szaklapokban jelentek meg. Főleg egyházi dallamok
feldolgozásával foglalkozik, mindez része karnagyi tevékenységének. (Suscipe Domine – énekek vegyes- és
egynemű karra, Négy Mária-ének, Máriával Jézushoz) Ezek a
feldolgozások jól énekelhető kórus letétek, melyek az egyébként ismert
egyházi népénekek népszerűsítését is szolgálják.
Az intonáció iskolája I. – Pentatónia címmel jelent meg
gyakorló füzete kórustagok részére (kézikönyv kórusvezetők részére),
valamint remek Kánongyűjteményét is kiadta a Kórusiskola.
Arra a kérdésre, hogy hol van Isten helye az életében, munkásságában, Sapszon a következőt válaszolta egy korábbi
interjúban:
„A középpontban. Mi nevelők nem vagyunk mások, csak figyelő és
állandóan hálás munkatársak. Az Úristen adja ajándékba az életet, adja a célt,
ami a beteljesedés, és az adottságokat, amelyeken keresztül az ember ezt a célt
elérheti. Nekünk az a dolgunk, hogy megfigyeljük, mit szánt az egyes embernek
az Isten és segítenünk kell, hogy ezt a célt elérje. Eszközök vagyunk, hogy a
gyerek azzá legyen, amivé az Isten meghívta.
Az élet célját az Úristen adja. Nevelési célt nekünk nem kell külön kitalálni.
Nekünk a talajt kell alá felszántani, a szívet egy kicsit képlékennyé,
befogadóvá tenni, ráébreszteni egy gyereket arra, hogy milyen nagyra hivatott.
Hogy őt az Úristen szereti, hogy ő értékes. A nevelés, a pedagógia
tehát: alázatos, segítő szolgálata az emberi növekedésnek."[2]
[2016]
[1] Fehér Anikó:
Muzsika a katedrán. LFZE 2011
[2] Fehér Anikó: Muzsika a katedrán. LFZE 2011
Sapszon Ferenc YouTuBE-n
található felvéteLeiből
SZINKÓPA 2017. Karnagyváltóban Kodály: Norvég
lányok (21:36)
A karnagyváltó résztvevői:
0:01 Sapszon
Ferenc
4:18 Dr. Horváth Gábor
8:17 Hartyányi
Judit
12:45 Kutnyánszky Csaba
17:28 Sapszon
Ferenc
A
közreműködő kórusok:
Szombathelyi Erkel Kórus (Király Katalin)
Kecskeméti Scherzo Vegyeskar
(Závori Erika)
SZTE JGYPK Argenteus Kórus (Kovács
Gábor)
Erkel Ferenc Vegyeskar,
házigazda (Cseri Zsófia)
Special flash mob in Budapest, Zoltán Kodály
Evening song / Kodály Zoltán: Esti dal flash mob
(4:38)
Szólisták Kővári Eszter Sára, Petrik
Dániel, Bedics Anna, Dinyés
Anna, Fehér Virág, Kapi Zsuzsi, Németh Zsófia, Sütöri Ágnes
Kórusok: Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola,
Angyalkórus Gazdagrét, Kapisztrán Kórus, Szent Alberik
Kórus, Mátyás-templom Kórusa, Jeunesses Kórus, PPKE ITK Kórus, Jubilate Leánykórus és még sokan mások….
Vezényel: Sapszon
Ferenc
(Ars Sacra, 2013.
szeptember)
JUBILATE | Kodály Zoltán - Könyörgés (2:03)
IUBILATE leánykar karácsonyi ünnepi koncertje
Kalocsán (1:00:13)
A Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola leánykara,
a IUBILATE leánykar, Sapszon Ferenc karnagy dirigálásában
karácsonyi koncertet adott a kalocsai Nagyboldogasszony
Főszékesegyházunkban, 2020. december 15-én, Advent harmadik vasárnapján, a
„gaudete” (öröm) vasárnapon. A koncerten a Nemzetközi
Eucharisztikus Kongresszus (NEK) felkészülése
keretében, az egyházzenei áhitatban az alábbi
művek szólaltak mg három zenei blokkban: Caccini:
Ave Maria; J. C. Vodňanský:
Rorando coeli; Asola: Deus canticum novum; Michael McGlynn: Mariam Matrem; Mendelssohn: Veni Domine; Kodály Z: Harmatozzatok; Karácsonyi
pásztortánc; Oltáriszentség: Krekelberg: O salutaris hostia; Kárpáti Tünde: Tantum
ergo; "Mária": Litánia a Szent Szűzhöz: Prizemann:
Ave Maria; Kocsár: Salve Regina; Sapszon
F.: Fatimai Ave Maria.
A Szentmisén
elhangzott még Advent
III. vasárnapjának gregorián tételei J. Rheinberger: A-dúr mise; Harmath Dénes: Gustate
et videte (Ízleljétek és lássátok…); J. Rutter: The Lord bless you (Ároni áldás)