Közösségi élmények, egyéni tanulságok-tapasztalatok
Gondolatok
az Eötvös Péter Alapítvány mesterkurzusának záró koncertjén
A
zene: közösségi produktum, leggyakrabban szándékoltan is kisebb-nagyobb
közösségnek szánva (és akkor még nem is számoltunk az idő-faktorral, a
jövővel, amely életben tart, újra-felfedez, vagy épp a feledés homályába
taszít műveket). Az élőzene-hallgatás egyik többlet-varázsa az a
lehetőség, hogy lehetőséget kínál a közös élmények megbeszélésére.
Merthogy az élmény (a zenei mindenképp!) egyébként
aligha megosztható, érdemben legalábbis. A szavak aprópénzére váltott
impulzusok átélhetetlenek a „kültagok” számára – legfeljebb elképzelni lehet,
mi késztet valakit lelkesedésre (vagy épp felháborodásra). És a beszámolóhoz
fűződő viszony természetének megfelelően, osztozni
örömében-bánatában – vagy éppenséggel irigyelni…
Embere
válogatja, ismert, avagy ismeretlen zenét tart ideális témának
élmény-megosztásra (akkor is, ha az csupán töredékes hatásfokkal működik),
függetlenül attól, hogy ismert vagy általa még nem hallott muzsikusok
tolmácsolásában hallotta. Ismert mű, ismeretlen előadókkal –
könnyű a mérlegelés, a korábbi tapasztalatok birtokában. Ideális esetben,
rajongva, akár egyenlőségjel is tehető kompozíció és interpretációja
közé. Egészen más a helyzet, ha ismeretlen művet játszanak ismeretlen
előadók. Összehasonlítási alap híján, kényszerűen ilyenkor is
kitehető az egyenlőségjel, csakhogy realitásalapjának bizonytalan a
valószínűsége.
A
fenti problémakörök fokozottan kerültek előtérbe az Eötvös Péter
Alapítvány mesterkurzusának záró koncertjén, amelyre június 26-án került sor a
BMC koncerttermében. Ugyanakkor, olyan tényezők is szerepet játszottak,
amelyek tanulságokat ígérnek a továbbgondolások folyamatában.
A
hangverseny műsorán öt mű szerepelt, közülük kettő
ősbemutatóként (a fiatal szerzők kifejezetten erre az alkalomra
készítették darabjaikat), kettő magyarországi bemutatóként csendült fel, a
program középpontjában pedig Hindemith Op. 24-es Kammermusik
sorozatának (sajnálatosan ritkán hallható) nyitódarabja kapott helyet. Az est
előadója a hazánkban most debütáló francia Ensemble
Ars Nova volt, a dirigens funkcióját pedig a kurzus résztvevői töltötték
be, akik egy hétig dolgoztak Eötvös Péterrel, Vajda Gergellyel és a hazánkban
szintén ezalkalommal bemutatkozó neves finn zeneszerzővel, Magnus Lindberggel. Lindberg
zeneszerzői termésében (amelyből a Jubilees
volt az egyik magyarországi bemutató) meghatározó szerepe van a zenekari
műveknek – és a szerző alkalmanként maga is vállalkozik művei
vezénylésére.
Vajda
Gergely és Eötvös Péter Magnus Lindberg
Vezénylő
zeneszerzők, komponáló karmesterek – gyakran szembeállításra kerül egyazon
személy két betöltött funkciója. Vannak viszont – igaz, kis számban -
kivételek, amikor egy kivételes muzsikus mindkét minőségben elismert és
sikeres. Ennek prototípusa Eötvös Péter, de intenzív szakmai jelenlétével ebbe
a kategóriába tartozik Vajda Gergely is. Akik tőlük tanulnak, korántsem
csupán vezénylési gyakorlaton vesznek részt, hanem egyszersmind betekintést
kapnak a zeneszerzői gondolkozásmódba is. Mert aki maga is komponál (alkot),
óhatatlanul is párbeszédet folytat a partitúrába rögzített szerzői
mondanivalóval (tehát nem a „szerzői szándék” hipotetikus kutatásáról van
szó, hanem értőbb kottaolvasásról, amikor a befogadó a koncepció egészének
áttekintésére is eredményesen vállalkozik). Az ilyen lehetőség:
példaértékű, és egész pályára kiható jelentőséggel bírhat. Más
kérdés, hogy az egyes jelölt mennyit vesz észre mindebből, és mennyit tud
beépíteni szakmai felkészültsége gyarapítására.
A
tanulságosnak ígérkező mesterkurzusoknál nem hátrány, ha a résztvevők
– legalábbis a kurzus idején – megszívlelik Lao-ce mondását: „Nem az útnak van
célja, hanem az Út maga a cél”. Tehát, számukra a tanulási folyamat
hasonlíthatatlan jelentőségű. A hallgatóság ennek az útnak a végén
várja az utazókat, érdeklődve értékeik-kincseik iránt. Nem lehet tudni,
honnan indultak – csak azt, hogy hova érkeztek.
Erről
szólt a dirigensek szereplése. És az érdeklődő, a számára korábban
ismeretlen művek hallgatása közben is észlelni vélte az egyes karmesterek
karakterének, vezénylésének sajátosságait, jellegzetességeit. És itt
kezdődnek a közönség számára az értő zenehallgatásra törekvés további
lehetőségei! A hallgatnivaló figyelmes követése közben észrevenni azokat a
gesztusokat, amelyek az aktuális interpretátoroknak
szólnak. Tehát, nyomon követni a karmester egyidejű két „kapcsolattartó”
tevékenységét: az adott művel és a játékosokkal.
Korábban
nem hallott darabok esetén kihívást jelentő feladat – kitüntetett
jelentőségű lehetőség, hogy a zenehallgatás ne pusztán passzív
befogadás legyen. És amikor az érdeklődő úgy érzi, tud tájékozódni
aktív figyelmével, számára is mesterkurzus-jelentőségű lesz a
hangverseny. További „tennivalója”, hogy kiválaszt néhány nevet – olyan
szerzőkét és/vagy dirigensekét, akikről úgy érzi, érdekes a
továbbiakban is nemcsak figyelemmel kísérni őket, hanem akár keresni a
lehetőségeket, további találkozásokra, újabb élményforrásként.
Ka Hou Fan
Makaón született és nevelkedett. A Bécsi
Zene-és Előadóművészeti Egyetemen szerzett zenekari karmesteri
diplomát.
A június 26-i
hangversenyen fellépő fiatal karmesterek közül a magam részéről Ka Hou Fan zeneiségét tartottam
kiemelkedőnek, élménytadó produkciókat
szavatolónak. Belső meggyőződéssel formál, s a karakterizált
zenei anyagokból dinamikailag differenciált struktúrákat épít. S amikor
kicsendült az utolsó hang is, a tetszésnyilvánítást fogadó, meghajló
fiatalemberen lehetetlen nem észrevenni: még mindig a közreműködésével
létrejött hangzásélmény hatása alatt áll.
A
többlet-tanulságok lehetőségét is magukban rejtő zenehallgatási
lehetőségnek szép számmal jutott érdeklődő, a különböző
korosztályokból egyaránt. Talán csak a szakmai érdeklődők számának a
növekedése lenne kívánatos.
Fittler Katalin