Bosnyák
Csilla Színes dallamok hangszerekre 1. című kottájának megjelenésekor
örömmel regisztráltuk, hogy olyan kiadványt kínál, amely nem egyetlen
hangszerrel ismerkedők számára készült: a 4-8 éves korúként megjelölt
célközönség a furulya, gitár és zongora iránt érdeklődőket egyaránt
magába foglalta. Ugyane három hangszer ifjú játékosainak készült – a javasolt
életkornak 10 évesig való kiterjesztésével – a második kötet, amelyen Bosnyák
Csilla mintegy társszerzővé emelte a kottagrafikán túl a kíséretek
komponálásának feladatát is ellátó Lajhó Gyulát.
Magyar
gyermekdalok, népdalok és műdalok gazdag választékát kínálja ez a kotta
is, az előzményhez hasonlóan javasolt zongorakísérettel (amelynek
megszólaltatására esetenként idősebb gitáros partner is vállalkozhat).
Tendenciáját tekintve, bővülő hangterjedelemmel, de még mindig a
törzshangok felhasználásával – az 58 dal közül mindösszesen kettő lépi túl
ezt a határt a furulyásoknál (a Debrecenbe kéne menni és az Icike,
picike).
A
Színes dallamok kiadványok nagy értéke, hogy a gyakorlatban vizsgázott anyagot
tartalmaznak. Tehát, mintegy Bosnyák Csilla pedagógiai tapasztalatait
kamatoztatják, megkönnyítve tanárok munkáját a hasznos és sikerrel alkalmazható
játszanivaló keresésében, és olyan szülőkre is gondolva, akik maguk nem
játszanak hangszeren, és az egykori énekórákon szerzett alapvető zenei
ismeretük is a feledés homályába merült. Ugyanakkor számol azzal is, hogy
vannak kísérletező kedvű gyerekek is, akikben felmerül a kérdés: mi
van, ha másik hangról kezdeném a dalt. A kötet beköszöntőjében felhívja a
figyelmet arra, hogy a zeneveled.hu honlapról ingyenesen letölthető a
speciális jellel ellátott dalok transzponált verziója is.
Játékos
zenetanulást kínálnak e kiadványok, ugyanakkor ez a fajta játékosság a
magasrendűek közé tartozik: szinte észrevétlenül, de megannyi
játékszabályhoz kötött. De a szabály nem egyértelműen megkötöttséget
(lehatárolást) jelent! A színes billentyűs klaviatúrák láttán
észrevétlenül sajátítják el a legkisebbek is az egyes billentyűkhöz
tartozó törzshang-neveket, az pedig megint csak játék-lehetőség, hogy –
eltekintve a kottakép konkretizálásától – transzponáltan, a klaviatúra teljes
terjedelmét kihasználva, különböző magasságokban(fekvésekben)
is megszólaltatható ugyanaz a dalocska. A kottakép láttán pedig mindhárom
hangszer játékosai biztonsággal tájékozódnak a némiképp kibővített
egyvonalas oktáv hangterjedelemben.
Saját
gyakorlat alapján állíthatom, hogy az 1. füzet két-három hangos dalait –
kezdetben „puskázva” a hangnévvel ellátott billentyűs ábráról – gond
nélkül énekelték ABC-s hangnevekkel a legkisebbek is. Később, immár kotta
nélkül, ugyanezt a „szöveget” a billentyűk látványával kapcsolták össze –
és akkor már csak egy lépés volt az ötvonalas szisztéma bekapcsolása a tájékozódásba.
A korábban játékosan megszerzett gyakorlati kottaismeret biztos alapot kínál a
több hangot tartalmazó, nagyobb hangterjedelmű dalok lejátszásánál,
megtanulásánál.
A
nagyobb hangkészlet további játék-lehetőséget kínál a kis zongoristáknak.
Ők már korábban is különböző megszólaltatási lehetőségeket
„találhattak ki” maguknak: egy kézzel játszva, avagy a két kéz között elosztva
a hangokat (a folytatás: egy- vagy többoktávos unisono
kétszólamú előadás). A nagyobb hangterjedelmű daloknál újabb
„szempont” kerülhet a látóterükbe: a hangok praktikus elosztásán túl (magasabb
hangok: jobb kéz, mélyebb hangok: bal kéz) a zenei tagolásé, formálásé. Akár
ütempáronként, dallamsoronként játszhat felváltva a két kéz, tehát, a
hangkészlet némely része közös területet jelent ilyenkor.
Aki szinte maga-magától felfedezve rátalált ilyen
megoldásokra, örömmel látja majd őket viszont a zongoraiskolák,
zongora-ABC-k köteteiben, s nem fog problémát jelenteni sem az, amikor a
dallamot megosztva szólaltatja meg a két kéz, s az sem, amikor „összeérnek” a
kezek, azonos billentyűt szólaltatva meg egyidejűleg (nem lesz
szükség majd annak magyarázgatására, hogy a zenei logika indokolja két szólam
közös hangjánál a kétszeri lekottázást, s az esetleges zárójelezést…).
Ugyancsak
megkönnyíti a későbbi zenetanulást, hogy akkor már rendelkezik egyfajta
zenei alap-repertoárral a gyerek. Mert a felnőttek számára magától
értetődően „közismert” dalok mindegyike mindenkinek először
újdonság – aztán pedig a ráismerés örömforrás-lehetőségét biztosítja. Mert
napjainkban mind kevesebb daloló gyerekkel találkozunk – a kicsik is szívesen
élnek a készen kapott lehetőségek passzív élvezetével, tehát, szinte meg
kell tanítani a „csináld magad” mozgalom mintájára a zenei aktivitást. (Saját
tapasztalat: ügyes hangszeres gyerek is szívesen vonja ki magát az éneklés alól
a hangszeres órán, akár még azt is „bevállalva”, hogy nem tud énekelni…)
Ismét
dicséretes, hogy a kotta végén a szövegközlés nem szorítkozik egy-egy
versszakra, ezáltal ismétlőjeles utasítás nélkül is többszöri eljátszásra
késztetve a játékost, amennyiben van énekes partnere (zongorista és gitáros
olyan élményhez is juthat, hogy saját énekét kíséri – egyben az intonációt
segítve – a dallam unisono játékával, avagy arra is
vállalkozhat, hogy a dallamot énekli, és hozzátanulja a kíséretet.
A
kíséret erényéül szolgál, hogy nem elégszik meg mechanikusan
ismétlődő sztereotip fordulatokkal, hanem változatos játszanivalóról
gondoskodik a partnernek. Aminek akkor van a legnagyobb haszna, ha a
dallamjátszó képes „igazi” kamaramuzsikus módjára, figyelemmel követni társa
játszanivalóját, tehát a komplex hangzást.
Szabó -
Zs. Magdi illusztrációja
Olyan
játékos zenélést kínál ez a kiadvány, amely nem távolít el a „lényegtől” –
közben kikapcsolódásról gondoskodik a tetszetős kivitelezés, Szabó-Zsombók
Magdi kedves-szellemes illusztrációinak gyűjteménye. És aki örömmel
találta meg a katicabogarakat az 1. kötet valamennyi oldalán, most
szorgoskodhat, hogy megtalálja a méhecskéket…
Fittler Katalin