MÁJUSI
KORTÁRS KORZÓ – ŐSBEMUTATÓKKAL
A meghívón balról jobbra:
Rózsa Pál, Magda Dávid, Madarász
Iván, Mezey Szilárd zeneszerző
A Szegedi Szimfonikus
Zenekar – elismerésre méltó sokéves hagyományait folytatva – 2021/22-es évadát
is kiválóan felépített kortárszenei hangversennyel zárta. Az érdem
mindenekelőtt Gyüdi Sándor Liszt Ferenc-díjas
karmestert, a szimfonikus zenekar igazgató karnagyát illeti a szerzők és
műveik kiválasztása, betanítása, valamint a koncertek oldott
hangvételű levezetése terén. Fontos részei ugyanis ezen
hangversenyeknek a szerzőkkel való rövid beszélgetések, melyek során a
komponistákhoz és felhangzó műveikhez egyaránt közel kerülhetünk.
Az idei koncert egyben A Magyar Klasszikus Zene Napja ünnepe is volt Szegeden; ezt
az ünnepet 2021-ben indította útjára a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar; 2022. május 30-án két ősbemutatóval és
egy szegedi bemutatóval is adózott városunk legnagyobb zenei együttese e jeles
nap előtt. Elsőként Mezei Szilárd Krétakörvirág c. háromrészes – Előjáték,
Krétavilág, Epilógus – műve hangzott fel, ősbemutatóként. Mezei
univerzális zeneművész, három hangszer – hegedű, mélyhegedű,
nagybőgő – művésze, emellett kobzon és udon
is játszik, természetesen mindenekelőtt zeneszerző, több
műfajban is alkot (jazz, népzene), több zenei formációt is vezet, zenei
íróként is termékeny. A Krétakörvirág változatos műalkotás, jól
elhelyezett aleatórikus, félimprovizatív
részek után sirató dallam szólal meg, majd váltakozó ütemű szakaszok
következnek nagy dinamizmussal. Különleges a mű
mélyvonós befejezése. Rózsa Pál Concerto
B.B. gordonkára c. versenyműve csendült fel
ezután, szintén ősbemutatóként Bánkövi Bence Balázs (a címben a szólista
monogramja került elrejtésre) minden szempontból tökéletes szólójával. Rózsa
Pál régi kedves vendége Szegednek: rövidesen 30 éve lesz, hogy nagysikerű
szerzői estet rendeztünk műveiből a Bálint Sándor
Művelődési Házban. Rózsa könnyen komponál, életműve rendkívül
gazdag (mostani ősbemutatója az op. 648. számot viseli). E darabja
hagyományos stílusban indul, a lassú bevezetést virtuóz részek követik, nagyon
izgalmas feladat a mű kadenciája. Rózsa a gordonka minden
elképzelhető játéklehetőségét megjeleníti; alighanem szívesen játsszák
majd e Concertoját más gordonkások is. Sajnos, nem tudott jelen lenni a
legnagyobb élő magyar zeneszerzők egyike, Madarász Iván, ezért
videofelvételben küldte el üzenetét. Bölcs mondataival korántsem csak
Gitárversenyéről beszélt, hanem a Zene transzcendentális hatásáról is.
Művéről szólva elmondta, hogy nem a szokásos tételrendben alkotta
meg, hanem egyetlen ívben gondolkozott, melyben 4-5 rövid tétel ismerhető
fel. Mindez tökéletesen érvényesült Marija Rasic
elképesztően virtuóz gitárjátékában, melyben plasztikusan jelentek meg a
mű különleges dallamívei is.
Valódi felfedezés volt
a fiatal Magda Dávid Sinfoniettájának szegedi bemutatója.
Magda Dávid két nappal korábbi szerzői estjét már külön is elemeztük; az
ott elhangzott kamaraműveket a Kortárs Korzón elhangzott nagyzenekari
darabjával koronázta meg, melyben a szimfonikus építkezésben való jártásságát
éppúgy bizonyította, mint hangszerelési és kontrapunktikus tudását. Az
energikus első tételt (Allegro misterioso), játékos,
pizzicato kezdésű második tétel követi (Siciliano), szép hegedűszólóval. Örök, ősi magyar
dallamra, a Röpülj, páva c. népdalra épül a harmadik, a Scherzo tétel, de
egyedi hangvétellel. Rendkívül hatásos a mű fináléja, melyben nagyhatású
zenekari fúga is fokozza azt az igen nagy hatást, melyben a szerző a
szimfonikus zenekar minden erejét elénk tárja. (Ez a tétel azonban már nagy
koncertterem után kiált: a Korzó Zeneház hangversenyterme ilyen hangzásokhoz
már szűkös egy kicsit.)
A Szegedi Szimfonikus
Zenekar ezúttal is hibátlanul tett eleget a négy szerző elvárásainak. S
hadd szóljunk ismét Gyüdi Sándor igazgató-karnagyról,
aki – 1979-től kezdve kórusvezetői, közel 30 éve pedig
kiemelkedő karmesteri munkájával – rendkívül sokat tett a kortárs zene
interpretálása, népszerűsítése érdekében. Köszönjük, gratulálunk, várjuk
tőle a további hangversenyek sokaságát!
Kiss Ernő