Tóth
Péter - Baranyi Ferenc: Isteni pokol - Dante oratórium (31:55)
A felvételt a Coda Artepartner készítette a Szegedi Dómban 2022. VI.14-én
(www.artepartner.hu)
Az elmúlt évben volt
immáron 700 éve, hogy minden idők egyik legnagyobb költője, Dante Alighieri 56 évesen Divina Commedia c. egyedülálló
jelentőségű műve befejezése után elhunyt. Külön könyvtárat tenne
ki, hogy miként termékenyítette meg az európai kultúrát, hány műalkotás
köszönheti létrejöttét a világirodalom legnagyobb költeményének. A nagyszabású
zenei alkotások sorát Liszt zseniális művei nyitották meg; ez alkalommal is Liszt–művel, a
lendületes, de inkább alkalmi jelleggel megírt, nyitány
hatású Ünnepi hangok c. szimfonikus költeménnyel kezdődött a
hangverseny. A mostani évforduló pedig újabb grandiózus oratóriumot hozott:
Tóth Péter Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, érdemes művész, a szegedi
Bartók Béla Művészeti Kar professzora, volt dékánja, jelenleg
dékánhelyettese Isteni pokol címmel alkotta meg új vokális művét.
A mű
szövegkönyvének megírását a 84 éves Baranyi Ferenc Kossuth- és József
Attila-díjas-költő vállalta, aki nemcsak a költői mesterség mestere,
de zenei téren is igen nagy ismeretekkel rendelkezik. Baranyi A pokol I, III., V. énekét dolgozta fel: a mű első
részében Dante a pokol kapujához való megérkezését, Vergiliussal való
találkozását élhetjük át, majd a pokol második körében (az eposz V. éneke,
Babits Mihály fordításában: A szerelem halottai) sínylődő Francesca da Rimini és szerelme,
Paolo Malatesta tragikus történetét ismerhetjük meg. A
reménytelen sorsú szerelmesek tragédiáját Csajkovszkij és Zandonai
is feldolgozta, Tóth Péter azonban vállalta e kihívást, s máris leírhatjuk:
sikerrel teljesítette is. Baranyi kiválóan fejlesztette
tovább Dante sorait: teljes mértékben élhetjük át Francesca
és Paolo izzó szerelmének kibontakozását, lángra lobbanását, beteljesülését,
szebbnél szebb áriák, duettek követik egymást, közben pedig a Kórus és
később Dante és Vergilius kommentárjai erősítik fel a drámai
történést; az Isteni pokol új, a korábbi megzenésítésektől erősen
eltérő irányban halad tovább, hiszen míg Zandonai
operája szinte végig a kilátástalan befejezés felé halad, addig Tóth Péter
oratóriumában a Szerelem minden lebíró ereje győzedelmeskedik, a tragikus
fordulat (Francesca féltékeny férje mindkettőjükkel végez) ellenére a szerelem örök
erejének himnuszával zárul az oratórium, melyet valamennyi szereplő együtt
énekel : „A földi legszebb csodája, még akkor is, ha halál az ára, mert a
szerelem a halállal mindig egy ütemre szárnyal.”
Gyüdi Sándor Liszt Ferenc-díjas karmester
kettős feladatot vállalva hozta létre az oratórium szegedi bemutatóját: a Vaszy Viktor-kórus karnagyaként kiválóan tanította be a
kórust, amelynek igen nehéz feladata volt, legfőképpen pedig
nagyszerűen vezényelte, építette fel a művet. (Ez, tekintve a Szegedi
Dóm igen rossz akusztikáját, igazi bravúr volt.) Gyüdi
Eszter Francesca da Rimini
szerepében egészen tökéletes volt: hangja tisztán, erőteljesen szárnyalt,
zeneileg és dramatikusan egyaránt hiteles volt. Komáromi Márton, aki nem
először lépett fel a Szegedi Szimfonikus Zenekarral, szépen, pontosan,
olaszos stílusban énekelte Paolo Malatesta szerepét. Szélpál Szilveszter minden vokális műfajban
kitűnő (talán megengedhető, ha felidézzük Király László
Mindszenty-oratóriumában nyújtott kiváló teljesítményét), Vergiliusként ezúttal
is remek alakítást nyújtott. (Apró kérdés: vajon mi okból változott a koncert
kísérőanyaga címlapján Virgilio-vá Vergilius?)
Sokunk számára volt nagy öröm, hogy Dante jelentős szerepében végre
láthattuk és hallhattuk az utóbbi években Szegeden mellőzött Altorjay Tamást. Basszusa tekintélyt parancsolóan,
kiegyenlített hangszínnel, tartalmasan zengett (ő menti fel elsőként
a tragikus sorsú szerelmeseket bűneik alól).
Tóth Péter dús zeneszerzői
ouevre-je jelentős alkotással bővült, a magyar
oratóriumirodalom nagy volumenű művel gazdagodott, igazi zenei ünnep
volt 2022.
június 14-én Szegeden.
Kiss Ernő