MAGYAR ÖRÖKSÉG DÍJAS LETT KRULIK ZOLTÁN ÉS A MAKÁM EGYÜTTES

 

Az űrlap alja

101. alkalommal ismerték el Magyar Örökség Díjjal a magyarság kiemelten fontos értékeit. Hat kitüntetettet méltattak a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermében, 2022. június 18-án tartott átadóünnepségen. Ezúttal hat kitüntetést adtak át, a díjátadó ünnepség kulturális programja keretében rövid műsort adtak a Jászság Népi Együttes táncosai, akiket a Csík együttes zenészei kísértek, valamint Krulik Zoltán és a Makám együttes zenélt és adott elő három szerzeményt.

 

Magyar Örökség-díjban részesült Balassa Zoltán helytörténészi, publikációs és honismereti tevékenysége (a laudációt B. Kovács István történész, régész, író, néprajzkutató mondta el); a déli harangszó (laudátorGazda István tudománytörténész, kutatóintézeti igazgató); Igyártó Gabriella népművészeti hagyományőrző munkája (laudátor: Vincze László papírmerítő mester); a Jászság Népi Együttes népi tánckultúrát őrző tevékenysége (laudátor: Mihályi Gábor, a Magyar Állami Népi Együttes vezetője, a Magyar Táncművészek Szövetségének elnöke); Krulik Zoltán és a Makám együttes zeneművészete (laudátor: Jász Attila költő, szerkesztő, esszéíró); Vizsoly – a vizsolyi református egyházközség szolgálata és a vizsolyi biblia (laudátor: Trócsányi László, a Károli Gáspár Református Egyetem rektora).

 

A Magyarországért Alapítvány kurátorai 1995-ben határoztak úgy, hogy egy bizottságot felkérve Magyar Örökség Díj (MÖD) néven létrehozzák a Magyar Szellem Láthatatlan Múzeumát. A bírálóbizottságnak korábban Makovecz Imre, Mádl Ferenc, Fekete György és Hámori József volt a vezetője. A Magyar Örökség Díj gondozását 2003 márciusában a Magyar Örökség és Európa Egyesület (MÖEE) vállalta magára.

A Hungarikum Bizottság 2021 júniusában kiemelkedő nemzeti értékké nyilvánította a Magyar Örökség Díjjal kitüntetett személyek lezárult életműveit, ezáltal a Magyar Értéktár részévé válhatott a magyar történelem kiváló alkotóinak munkássága.

 

JÁSZ ATTILA LAUDÁCIÓJA:

 

AZ ELÉRHETETLEN FELÉ

KRULIK ZOLTÁN ÉS A MAKÁM

 

Krulik Zoltán és a Makám zenekar a Magyar Örökség Díj átvétele után a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében. A díjátadón a zenekar előadta a Napének, az Ősz, és az Éj című Makám dalokat, amelyeket az együttes korábbi YouTube felvételeiről alább felidézünk.  A képen: Krulik Zoltán (középen), Keönch László, Farkas Boros Attila, Kuczera Barbara Klára, Korzenszky Sarolta, Bede Bori, Magyar Dávid, Eredics Gabriella, Rácz Varró Zoltán és Bata István

 

Makám: Napének (ének: Korzenszky Klára) (3:53)

(Közreműködik: Korzenszky Klára - ének; Krulik Zoltán - gitár, vokál; Kuczera Barbara - hegedű, vokál; Eredics Dávid - szaxofon, vokál; Boros Attila - basszusgitár; Keönch László - ütőhangszerek, vokál

(2014)

 

Makám - Ősz (3:36)

Album: Almanach 2004. track 13. Zarándokének 2008. (track 12.)

 

Makám – Éj (5:07)

Makám Karácsony,

Avilai Szent Teréz templom, Budapest (2015.12.19.)

 

 

Ülünk a teraszon, a barátom és én. Este van, majd éjszaka, észrevétlenül reggel, napközben. Este borozunk egy kicsit, a barátom mindig óvatos, hetvenedik nyara elmúltával tudatosan is vigyáz magára. De kivételes alkalom van, találkozás. A szülővárosában játszott, vagy csak sétált egyet a temetőben, esetleg csak leszállt a vonatról, hogy nosztalgiázzon egyet gyerekkora helyszínein. Tizennégy éves koráig lakik azon a kényszerrel városiasított helyen, amit hegyi indiánkánt le szoktam ipari rezervátumozni. A három faluból (Felsőgalla, Alsógalla, Bánhida) a szocializmusban egyesített város igazi multikulturális gyűjtőhely – szlovák, német, magyar lakosságával. Az egykori kisfiút, a barátomat polgári értékrend szerint nevelik a szülők és nagyszülők, így a téridő görbület számára olykor kiegyenesedik, gyerekként teljes életet élhet. Amikor visszagörbül (a téridő), akkor olyan élmények érik, amit aztán felnőttként ír majd meg, prózában. Hogyan segédkezik a nagypapának a háborúban megsérült Turul-szobor helyreállításában. Hogyan nézi félelemmel vegyes csodálkozással az orosz tankok vonulását a házuk előtt ötvenhatban. Aztán megint kiegyenesedik a téridő görbület, és reménytelenül szerelmes lesz egy kislányba, aki hatvan év múlva egy könyvbemutatón tudja majd meg. Jöhetnek az első igazi, meghatározó zenei élmények is. Nem a könyvtárban, vagy másik verzió szerint az énekórán hallott Beatles-lemez a mérvadó. A Szabad Európa Rádióban titokban hallgatott Rolling Stones-számok is fontosak a kamaszodásban, de jóval korábbi az ősélmény. Az egykori Zoltika minden vasárnap templomba jár, és ámulattal hallgatja a latin nyelvű misét. A gregoriánhoz való vonzódása itt kezdődik, majd Pannonhalmán mélyül el. Zenei étvágyának sokszínűségét is innen hozza, e multikulturális tégelyből. Pannonhalma a következő stáció, nagyon fontos, mert a középiskolás évek mindenkinek meghatározóak. (Igaz, nem mindenki lesz munkásvárosi közegből pannonhalmi bencés diák a szocializmusban.)

 

Krulik Zoltán (középen) Anyakönyv c. munkájának tatabányai bemutatója után Horváth Bence (b.) és Jász Attila (j.) társaságában (2021)

 

 

Krulik Zoltán barátom ideális gimnáziumi éveket él. Mindennel együtt. Tiltott templomi orgonálástól kezdve az apátságban tartott szerelmes táncórákig. Humán beállítottságú, még verset is ír, mégis műszaki pályára megy tovább az akkori lehetőségeit – egyházi iskola utáni továbbtanulásról beszélek – felmérve. Tatabánya után Pannonhalma teljes vérátömlesztésnek tűnik, valójában a benne szunnyadó kíváncsiság tudatos felébresztése. Elsősorban a zenével való találkozása során, a gregoriántól a magyar és külföldi beatzenéig. Megint vissza kell utalni a tatabányai sokszínűségből hozott nyitottságára. Ahogy később kiterjed a közeli és távoli kelet zenekultúrájához és ritmusaihoz való vonzódására. Ami saját zenekara névválasztásában is megnyilvánul majd. (Még szitározni is megtanul balkezes létére.)

Krulik Zoltán

(kemma.hu)

 

Az új irány tehát a főváros meghódítása lesz, és a döntésé, hogy melyik művészeti ágnak adja oda magát egészen. A zene javára billen a mérleg. 1975-ben megalakul a Makám előképe a C.S. zenekar, utána a Makám és Kolinda (1980–1984-ig) kitűnő iskola lesz a saját zenekar megalapításához (1984-ben) és működtetéséhez. Sok koncert után összeáll az első igazi instrumentális (minimalista, repetitív) műsor (amelyből később Közelítések címen jelenik meg válogatás cédén, 2000-ben).

 

Közelítések - Approache (3:19)
℗ 1999 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

A darabokat megmutatja Kurtág Györgynek, akinek nagyon tetszik, ám lebeszéli arról, hogy zeneszerzést tanuljon, járja csak a maga útját, bíztatja. Lassan változik zenei irányultsága, egyre nagyobb teret kap számaiban a magyar népzene, és a balkáni ritmusok, a tagok is cserélődnek, majd egyszer csak elkezd dalokat írni (női hangra).  Jönnek sorban az általa felfedezett és kinevelt, mára dívákká vált nagy nevű énekesnők (Lovász Iréntől, Szalóki Ágin át, Palya Beáig, Bognár Szilviától Herczku Ágnesig). Olykor ketten is egy lemezen. A legutolsó, 2006-tól nagyjából állandó formációval visszatér zenei pályája kezdeteihez, a versmegzenésítésekhez is. De micsoda tapasztalattal nyúl immár Weöres Sándorhoz, Petri Györgyhöz, Ady Endréhez! (Időnként még ismeretlen vidéki költőkhöz is.) Külön kéne laudálni a remek gyereklemezeket (Szindbád, 2002; Ákom bákom, 2006; Csillagváró, 2010), és saját előadású dalait, melyekben már mint énekes is megmutatkozik, méghozzá remekül (Robinzon Kruzo, 2012).

 

 

A mindenkori Makám-zenészektől ezúttal kell elnézést kérnem, hogy külön nem térek ki minden korszak minden zenekari tagjára, mert lehetetlen vállalkozásnak tűnik a téridő-görbület jelen pontján (annyi remek zenész megfordult a Makám-műhelyben, hogy csak a felsorolás elvinne fél órát). Minden igazi zenekarban egyetlen embernek kell meghatározónak lennie (a zenekarvezetőnek), ezért beszéltem Zoltánról hosszabban, ám ezzel magam is csak „az elérhetetlen felé” menekülök. Ahogy barátom is folyton ezt teszi: teremtményként teremt, amikor zenét szerez vagy zenél…

Őszinte szeretettel gratulálok neki és zenekarának, a Makámnak a Magyar Örökség-díjhoz!