“A könnyűzene egyáltalán nem könnyű…”
Kulcsár Sándor bízik benne, hogy
egyre többen megismerik
a Premier Művészeti Szakgimnáziumot
Kulcsár Sándor
Tizenkét
esztendővel ezelőtt alapította Kulcsár Sándor harmonikaművész az
első iskolát Békéscsabán. Két évre rá Szegeden, egy újabb elteltével pedig
már Budapesten is várta a könnyűzene vagy a kortárs-, modern tánc iránt
érdeklődőket. Az intézményekben ma már nyolcszáznál többen tanulnak,
akadnak növendékeik, akik a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem jazz tanszakán
és a Magyar Táncművészeti Egyetemen folytatják tanulmányaikat. A
végzetteket pedig hazai és külföldi zenekarokba, táncegyüttesekbe is várják. Az
utóbbi években nemcsak a pedagógusok, hanem diákjaik között is egyre több a
klasszikus zenei tanár, hiszen a náluk szerzett végzettséggel alapfokon már
ők is oktathatják a könnyűzenét. Az alapító-iskolavezetővel, aki
gyakran egyetlen napon mind a három intézményben is megfordul, a kezdeti
évekről, a folytonos munkáról és a következő időszak
terveiről is beszélgettünk.
-
Miért döntött úgy, hogy életre hív egy könnyűzenével és
kortárs tánccal foglalkozó iskolát?
-
Azért, mert úgy véltem, hogy a könnyűzenéről még ma
is sokan azt gondolják, nem kell hozzá több tudás, mint három akkord
játszogatása. Pedig rengeteg ága van, és bizony a könnyűzene egyáltalán
nem könnyű… Ráadásul a mai ízléskultúra is fejlesztésre szorul. A nívós zenéléshez érteni kell, ahogy a
kortárs- és modern tánchoz ugyancsak komoly előtanulmányok szükségesek.
Ezért hozzánk, a Premier Művészeti-iskolákba azokat várjuk, akik mindezt
komolyan gondolják, s hajlandóak is tenni érte, hiszen nemcsak az érettségihez
szükséges tudást szerezhetik meg nálunk, hanem a szakvizsgákon is sikerrel kell
szerepelniük. A kottaolvasás, a különböző stílusok (pop, rock, jazz) terén
való jártasság az alap, és miután mindet alaposan megismerik, eldönthetik, mely
területen szeretnének fejlődni. Miután államilag támogatott iskola
vagyunk, így ingyen szerezhetnek érettségit és szakmát, végzett tanároktól
sajátíthatják el az alapokat. Felnőttoktatást is folytatunk, akinek van
érettségi bizonyítványa, az tanulás, munka mellett, az esti oktatásunkban vehet
részt, és ezzel igyekszünk lehetőséget adni azoknak, akiknek eddig nem
volt erre módjuk.
-
Amikor elhatározta, az iskolaalapítást, mi jelentette a
legnagyobb nehézséget?
-
Békéscsabáról indultunk, és az első időszakba
majdnem belehaltam, annyi mindenre kellett odafigyelni, helyet, megfelelő
munkatársakat találni, megteremteni a kellő anyagi és tárgyi feltételeket
az engedélyeztetéshez, és elérni, hogy államilag támogatottá váljon a
könnyűzene és a kortárstánc oktatása. Nem volt könnyű összeszedni a
jó zenészeket, hiszen nem elég, hogy valaki kiválóan játszik, ugyanilyen
fontos, hogy meglegyen a végzettsége is. Emellett nélkülözhetetlennek tartottam
azt is, hogy megfelelő pozitív pedagógusi attitüddel rendelkezzenek az itt
tanító pedagógusok. Azt gondolom fontos a zene és a tánc iránti szeretet
megteremtése, ha ez létrejön a szorgalom és a kitartás idővel meghozza a
gyümölcsét. Nem sok segítséget kaptam, de a nehézségeken átlendített az, hogy a
fiatalokért tesszük mindezt. Az elején sok nehézségeim akadtak, nem értették,
hogy mit is akarok ezzel az iskolával. Ahogy azt sem, hogy a könnyűzene
nem három akkord… Pedig a növendékeink hamar bemutatták a tudásukat. Nálunk
ugyanis kötelező a havi fellépés is, amelyen még a legkisebbek, az
alapfokon tanulók is rendszeresen részt vesznek. Az is természetes, hogy a
növendékek darabokat írnak, és gyakran a táncosok a zenészeink kíséretével
lépnek fel. Ezek a koprodukciók közoktatás szintjén szinte egyedül a mi
iskolánkban lehetséges. Ez a két meghatározó művészeti ág itt együtt is
tud kivirágozni. Mindhárom intézményben szervezünk Premier pódiumot, de
emellett városi rendezvényekre is gyakorta meghívják a növendékeinket, például
a szegedi borfesztivál fellépői vagyunk, és Gyulán is rendszeresen
szerepelünk. Öröm látni, hogy a növendékeink zöme alig várja, hogy bemutathassa
a tudását, és színpadi rutint szerezzen. Az első években nem fogadták
lelkesen az iskolámat, a külsős pedagógusok közül többen értetlenkedtek,
miért is van szükség könnyűzenei képzésre. Ekkor autóba ültettem
őket, és elvittem az iskoláink (Békéscsaba, Szeged, Budapest) óráira,
fellépéseire. Hazafelé a kocsiban már többen felvetették, szívesen jönnének
hozzám akár tanítani is. Hiszen látták, hogy nálunk komoly szakmai munka
folyik. Így kezdődött… A tanári
értekezleteink érdekessége, hogy mindig összegyúrjuk a klasszikus és a
könnyűzenei módszereket, mindenki hozza a saját megoldásait, és azt veszem
észre, hogy a művész-tanáraink sokat tanulnak egymástól is. Szívesen
meghallgatják nemcsak a növendékek, hanem a kollégák koncertjeit is. Így a
könnyűzenei előadók hatnak a komolyzenészekre, és ez igaz fordítva
is. Az intézményekben komplex oktatás folyik. A diákjaink között vannak olyan
komolyzenei diplomával rendelkezők, akik úgy döntöttek, hogy könnyűzenei
képzésben vesznek részt. A növendékeink száma ma már meghaladja a nyolcszázat, és
százharminc pedagógus foglalkozik velük.
A pályaválasztási
koncert bemutatója
-
A Premier-iskolák növendékei hogyan folytatják, amikor
befejezik a szakgimnáziumot vagy a felnőttoktatást?
-
Többen vannak, akik tőlünk a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem jazz tanszakára mennek tovább, olyanok is akadnak,
akik a Magyar Táncművészeti Egyetemen pedagógusképzőjén folytatják.
Már több diplomás muzsikust is találni, aki nálunk végzett. Büszkén mondhatom,
hogy az utóbbi években a Magyar Táncművészeti Egyetem gyakorlóiskolája
lettünk, hozzánk járnak hospitálni a hallgatóik. A szakgimnáziumi szakvizsgáinkat
követően vannak olyan táncosaink, akiket azonnal társulatokhoz
szerződtetnek. A könnyűzenész végzettséggel szintén könnyen el tudnak
helyezkedni zenekarokban. Vannak többen, akik az emelt szintet is elvégzik és
aztán tanítani kezdenek.
Békéscsaba, Flan's
Mod
-
Tizenkét esztendeje folyik az oktatás. Mekkora az
érdeklődés?
-
Változó, bár a felvehető létszám dupláját azért így is
elérjük minden esztendőben. A legelső évben hatvanhat növendékkel
indultunk, akik hamar megtanulták már az elején, hiába könnyűzenei
képzésben vesznek részt, a felvételi után komolyan és folyamatosan képezni kell
magukat. Vannak lemorzsolódók is, akik azzal szembesülnek, nem elég csak zenélni,
táncolni, kitartás is kell ezekhez a hivatásokhoz, de a számuk nem
jelentős. Miután meghatározott a létszám, így csak egy-egy évfolyamot
indíthatok minden tanévben. Ha valaki kitartó, tanul, gyakorol, akkor az iskola
elvégzését követően a művészeti világban is tud boldogulni.
-
Hamar megszületett a két társintézmény is…
-
Sőt, több is lehetne, hiszen megkerestek már több
nagyvárosból, hogy ott is indítsak el egy újabb Premier-iskolát. Meglátjuk
hogyan sikerül, bár jelenleg a meglévőket szeretném erősíteni.
Békéscsabán indultunk, ami bármennyire is megyeközpont, a mai napig kicsi ehhez
az oktatási formához. Sokan még most is lebeszélik ezekről a pályákról a
gyerekeket, nem tanácsolják, hogy könnyűzenésznek vagy táncosnak menjenek…
Szegeden már nincs ilyen gond, hiszen egyetemi város és pezsgő
művészeti élet folyik. Budapesten szintén egyre több az
érdeklődő. Ahogy lassan egyre ismertebbé válnak az intézményeink,
van, aki más iskolából jelentkezik át hozzánk. A legnagyobb sláger az ének, de
a gitár szak is sokakat vonz, és ezek után jön a dob, a billentyűs és a
fúvós hangszerek. A táncra is sokan jelentkeznek évről évre. Az
érdeklődés miatt döntöttem úgy, hogy elindítom az alapfokot is, amelynél
természetesen a klasszikussal kezdjük, hiszen az az alapja mindennek. Nálunk
nincs korhatár, nemrég szakvizsgázott például egy majd hetvenéves hallgató,
akit korábban is mindig érdekelt a könnyűzene, csak eddig nem volt rá lehetősége.
Olyan muzsikusok is vannak, akik remek gyakorló zenészek, de azt érzik, fontos
volna az elméleti tudást is elsajátítani, így ők is nálunk találják meg a
lehetőséget. Mindhárom iskolánk teljesen ugyanolyan alapokon épül fel.
Mindenütt ugyanazok a szakok, ugyanazok a lehetőségek várják a
jelentkezőket. Alapfok, szakgimnázium, felnőttoktatás. Rendszeresen ellenőrzöm
és körbejárom nemcsak a békéscsabai, hanem a szegedi és a budapesti intézményeket
is. Gyakorta megesik, hogy egyetlen nap alatt mind a három iskolában
megfordulok. Sajnos emiatt a tanításra már kevés időm jut, de azért
billentyűt, zenekari gyakorlatot ma is oktatok. A tennivalókra viszont hét
napból nyolc kellene… Mindenütt béreljük a meglévő iskolai épületeket,
amiknek a fenntartását, működtetését normatívából nem egyszerű
feladat működtetni. Bízom abban, hogy tovább tudunk fejlődni és sokan
választják az iskolánk képzési formáit.
-
Úgy tudom, azért így is újabb és újabb ötletek megvalósításán
dolgozik…
-
Így van, Bardóczy Attila és Kiss László keresett meg azzal az
ideával, hogy indítsunk egy musical-szakot. Remek elképzelés, hiszen jelenleg
nincs itthon olyan oktatás, amely középfokú szakvizsgát is adna minderről.
Ki kell persze dolgozni a hogyanját, össze kell állítani a tanmenetet,
kidolgozni a tanrendet, és persze mindezt akkreditáltatni, de hogyha sikerül,
akkor ez lenne a harmadik irány… Most ezen dolgozunk, s bízom benne, hogy ez a
terv is hamarosan megvalósul!
Réfi Zsuzsanna