ELÉRHETŐVÉ VÁLT A ZENEAKADÉMIA TOVÁBBFEJLESZTETT DIGITÁLIS
SZOLFÉZSTANANYAGA
A Fülelő elnevezésű online platform, amely
a tudastar.zeneakademia.hu weblapon érhető el, a zeneiskolai és középiskolai oktatást egyaránt
segíti.
A digitális szolfézstananyag „A tanulók képesség-kibontakoztatásának
elősegítése a köznevelési intézményekben” elnevezésű, az öt
magyarországi művészeti egyetem konzorciumában korábban megvalósult uniós
projekt egyik szelete, valamint annak most elkészült továbbfejlesztése.
A tudastar.zeneakademia.hu címen
elérhető platformot bemutató konferencián dr. Vigh Andrea, a
Zeneakadémia rektora mondott köszöntőt. Úgy fogalmazott: a fejlesztés jó
példa arra, hogy a digitalizációban élen jár mind Magyarország, mind a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem, amely nyitott és segítőkész intézmény.
„Az eddig is népszerű digitális tananyagok, a Kodály HUB és a Megérint a
zene mellé zárkózik föl most a Fülelő” – tette hozzá. Reményét fejezte ki,
hogy a nemzetközi érdeklődésre számot tartó tartalom egyúttal
közösségformáló erővé is válik, őrizve a magyar zeneoktatás
kiválóságát, és ismét bizonyítékot szolgáltatva arra, hogy Magyarország zenei
nagyhatalom.
Dr. Vigh Andrea rektor
(Fotó: Zeneakadémia/Erdős Dénes)
„Az új anyag a zenei közoktatás óvodáktól középiskolákig terjedő
módszertani frissítésének része, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és
Bartók Konzervatóriuma, valamint együttműködő partnere, a Digita
erőforrásaiból és munkájaként. December végéig ingyenesen elérhető a
regisztráló zenetanárok számára” – mondja dr. Benkő Szabolcs,
a Bartók Konzervatórium igazgatója, a projekt irányítója.
Dr. Lebanov József, az Emberi Erőforrások Minisztériuma
Köznevelési Stratégiai Főosztályának vezetője a magyarországi
digitális oktatás feltételeinek megerősödéséről beszélt a
konferencián, kiemelve az infrastruktúra-fejlesztést, az online platformok
létrehozását és a módszertani korszerűsítéseket. Tájékoztatása szerint
összességében 26 milliárd forintot fordított ezekre a kormány eddig.
Hozzátette: a művészetoktatás terén vannak még kihívások.
Az új feladatgyűjtemény a magyarországi zeneiskolai szolfézsoktatás
1–6. osztályának általánosan elterjedt népdalanyagára és műzenei
részleteire támaszkodik. Az anyag feldolgozása nem helyettesíti a
szolfézsórákon való részvételt, de annak hathatós és változatosságot nyújtó kiegészítője.
A digitális szolfézs lényege, hogy a gyerekek és fiatalok okoseszközök
használatával, azokra kidolgozott, speciális feladatokon keresztül
sajátíthatják el a sokszor nehéznek tűnő tárgyat.
A gyakorlófeladatok segítséget nyújthatnak az online tanításkor is,
amelyben nagyobb súlyt kap a gyerekek otthoni, önálló munkája. A feladattípusok
kiterjeszthetők egyéb zenei részletekre, így az órák állandó részeseivé
válhatnak.
Terray Boglárka, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, a
projekt szakmai felelőse hangsúlyozza: a szolfézs, majd a ráépülő
zeneelmélet tárgy azért fontos, mert a zenei írás-olvasást és a zenei
szerkezetek megértését fejleszti. „Jelentősége nem kisebb, mint
szövegtanulás esetében az olvasásnak és a nyelvtan ismeretének. Ahogy
fáradságos munkával akár komplex regényrészletek is megtanulhatók hallás után,
úgy zenélni is lehetséges a kottában való jártasság nélkül. De a
megismerhető zenék minősége és mennyisége, valamint a tanulás
sebessége és mélysége szorosan összefügg az önálló kottaolvasással. Tágas és
gazdag világok nyílnak meg előttünk, ha képessé válunk kottaképek önálló
interpretálására” – teszi hozzá.
Terray Boglárka bemutatja a Fülelőt
(Fotó: Zeneakadémia/Erdős Dénes)
Az anyagban szereplő felvételek túlnyomórészt énekhangokon
(szolmizálva), kisebb részben zongorán szólalnak meg. A népdalanyag mellett
előkerül a barokk repertoárból Henry Purcell és Johann Sebastian Bach
zenéje, a bécsi klasszicizmus mestereinek vokális és hangszeres művei,
valamint néhány példa erejéig Európa 15-16. századi zenéje. A feladattípusok
között vannak memóriafejlesztő gyakorlatok, metrum- és ritmusgyakorlatok,
a belső hallást erősítő feladattípusok, a szolmizáció és
ABC-neves gondolkodás közti átjárást erősítő gyakorlat, a korálok
belső szólamainak kihallását segítő feladat, funkciós basszus
szerkesztése az adott dallamhoz, valamint periódus kiegészítését célzó
improvizációs gyakorlat.
A konferencia után élesben is kipróbálhatták a
pedagógusok a Fülelőt
(Fotó: Zeneakadémia/Erdős Dénes)
A továbbfejlesztést megelőző uniós kiemelt projekt öt
művészeti egyetem (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Magyar
Képzőművészeti Egyetem, Magyar Táncművészeti Egyetem,
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Színház- és Filmművészeti Egyetem)
összefogásával jött létre, UNI-V-ARTS Konzorcium néven, amely 2,896 milliárd
forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert. Ennek célja
volt, hogy országos szinten megújítsa a köznevelési intézmények
művészetpedagógiai módszertanát, bővítse művészeti eszköztárukat,
ezzel biztosítva a méltányos és minőségi oktatáshoz való egyenlő
hozzáférést, valamint erősítve a köznevelés eredményességét és
hatékonyságát. A projekt a Széchenyi 2020 programban valósult
meg, az Emberi Erőforrás Operatív Program (EFOP) támogatásával, az Európai
Szociális Alap társfinanszírozásával. Az utóbbi eredményeként már létrehozott,
középiskolai oktatásra szánt zenei anyag továbbra is elérhető a tudastar.zeneakademia.hu portálon.
(lfze.hu /2022. május 26.)