Kamarazene, mint kollektív örömforrás
„A
Fesztivál Akadémia közönségének e helyen a tíz napig tartó nyári fesztivál
mikrovilágát lenne illendő előrevetítenünk. Ez a könyv azonban eltér
az eddigiektől, hiszen az egész ’FAB’-ról szól, és azokról az
eseményekről számol be, ahol már szinte intézményesült a működésünk.”
– így kezdődik a ténylegesen könyv-formátumú, rendhagyó műsorfüzet
rendhagyó előszava.
És
mivel az exkluzív kiadvány, amely (grátisz!) korlátlanul hozzáférhető volt
a rendezvénysorozat tíz napja idején, mindazokhoz eljutott, akik akár csak
egyetlenegy programon is vettek részt, minden beszámolónál ékesebben
tájékoztatja az olvasókat. Igaz, rögtön hozzá kell tenni: korántsem irigylésre
méltó azon jövendőbeli kutatók helyzete, akik – leginkább írásos
dokumentumok alapján - egykor rekonstruálni akarnák a tényleges műsorokat,
mert finoman szólva, minden másképp volt. (Másrészt, az is tanulságos lehet a
dokumentáló muzikológusok számára, hogy nem szabad készpénznek venni a nyomtatott
források tényközléseit – arra viszont csak a legritkább esetben van mód, hogy
reflektáló írások, beszámolók alapján pontosítsák a rekonstrukciókat.) A
Papageno különszámaként meghirdetett első tervezethez képest jelentős
módosulásokról értesülhettünk, a helyszíneket (alkalmanként kezdési
időpontokat), s főképp az előadókat illetően. A
műsorváltozások voltak a legkevésbé zavaróak, hiszen egyvalamit általános
jellemzőként kell kiemelnünk: az élménytadó interpretációk magas
színvonalát.
Korántsem
tekinthető önkényességnek, ha beszámolóm a FAB egyetlen (igaz, érdemben
talán legfajsúlyosabb) szegmensére koncentrál, a hangversenyekre. Mert az esti
rendezvények, valamint a napközben rendezett rövidebb lélegzetűek egyaránt
az érdeklődők népes táborát vonzották. Nem véletlen, hogy a fesztivál
zárszavát követően, afféle „tematikus coda” -ként a nagybőgős
Knut Erik Sundquist – a személyéhez fűződő népszerűségnek
további táptalajt adva – azt hangsúlyozta, hogy a rendezvények legfontosabb
résztvevője a közönség, mert a hallgatóság adja meg a művészek
produkciójának a létjogosultságát.
Knut
Erik Sundquist
(festivalakademia.hu)
Érdemes
volt idejekorán odafigyelni a FAB rendezvényeinek a beharangozására, hiszen a
jegyárak fokozatosan (lépcsőzetesen) alakultak, a korai vásárlók
jelentős kedvezményeket élvezhettek. És feltétlenül kihangsúlyozandó: a
nagyszámú ingyenkoncert (némelyeknél előfeltétel volt a regisztráció) sem
jelentett minőségileg alacsonyabb kategóriát!
Tíz
nap (2022. július 15-24.), egyetlen kivétellel minden este koncert-kínálattal!
Oázis a nyári „uborkaszezonban”, amikor ráadásul a tanárokat és diákokat a
nyári szünet idején nem akadályozták iskolai elfoglaltságok (délutáni-esti
tanítás). „Belakták” a fővárost a koncertező muzsikusok, hagyományos-kedvelt
koncerttermeken túl (mint a Zeneakadémia Nagyterme és a Solti terem, vagy a BMC
Koncertterme) ki-ki felfedezhette magának a Millenium Háza alkalmi játékterét,
a Lumen Kávézót (mind a kamarazenéhez ideális kis termet, mind pedig a
hangulatos belső udvart), a Hold utcai Református Templomot, a Jézus Szíve
Jezsuita Templomot – vagy épp a Széchenyi Gyógyfürdőt. A budai
rendezvényeknek a Vár biztosított színhelyet, megkülönböztetetten a Karmelita
Kolostor.
A
FAB nemzetközi művészgárdája változatos programokat kínált – stílusban és
apparátusban egyaránt. Ami változatlan volt: az atmoszféra! A
műsor-módosulások pozitív hozadéka, hogy mindig élményszerű
előadásban csendültek fel a művek (lehetetlen nem gondolni a kisszámú
kivételes művészegyéniségnek arra a gyakorlatára, hogy nem adják meg
előre a műsort – az ilyen programok többnyire az itt-és-most
felfokozott intenzitású élményével gazdagítják a hallgatóságot). Tehát, aligha
volt oka zsörtölődésre bárkinek is – a zsákbamacska-gyűjteményre sem
lehetett panasz!
A
közönség (zenebarátok több generációja) élményt várt, és e várakozásában nem is
csalódott. A FAB diákjai (a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny[1]
két korosztályos versenyzői, a mesterkurzusok résztvevői) az
„értő” hallgatóságot erősítették, de valamennyi program befogadható
volt azok számára is, akiknek semmiféle gyakorlati kapcsolatuk nincs a
zenéléssel. Az előbbiek már-már stadion-légkört produkáltak néha, több
műsorszámot követő viharos tetszésnyilvánítással. Ez a lelkesedés nem
volt váratlan a művészek számára – többségük tanár-diák kapcsolatban is
állt fiatalokkal, és minden bizonnyal a személyes kontaktusnak is része volt
ebben a közvetlenségben. A lelkes ováció ugyanakkor némiképp differenciált is
volt – tehát vélhetően az aktívan figyelő zenehallgatás során megélt
tapasztalatok „sikerélménye” is közrejátszott.
Tehát
a zenehallgatás az élményen túl a műismeret (különböző szintű)
többletét is adta, tehát ki-ki a saját korábbi ismeretanyagának a
bővítését élte meg. Kelemen Barnabás ideális konferansziénak (is)
bizonyult; hangot talált a kisebb-nagyobb termek közönségével, és lényegre
törő információival (néha rövid elemzéssel) folyamatosan ébren tartotta a
figyelmet.
A
figyelmet, ami nélkülözhetetlen ahhoz, hogy maradandó legyen a zenei élmény
(úgy a művek, mint az interpretációk) – és ami ebben a légkörben szinte
észrevétlenül, önként jött létre, bárminemű iskolás pedantéria
mellőzésével. A hallgatóság zárt áramköre azt eredményezte, hogy minden
jelenlévő ugyanazt élte meg!
Ez
a légkör összekötötte a mindenkori pódiumot és a nézőteret. Az
előadók érezhető kedvvel játszottak, mondhatni, ahány koncert, annyi
jamboree. Tehát a szakmai felkészültségen túl (beleértve a stílushű, technikailag
perfekt játékot) mintát adtak a művészek örömzenélésből is. A
házmuzsikálás közvetlensége és a pódiumművészet perfekciója jól megfért
egymással. Olyan tanulság volt ez, amihez foghatóra ritkán van példa!
A
FAB korábbi gyakorlatához híven, ezúttal is jutott hely az irodalomnak is: két
koncerten kaptunk élményt Esterházy Péter műveiből.
A
közönségnek öröm, ha felfedez „híres embert” a nézőtéren – hasonlóképp
öröm, amikor a korábban-későbben szereplőket látja hallgatói
minőségben. Erre is számos példa volt a rendezvénysorozat keretében.
Ismert-kedvelt
kamaraművek és ritkaságok (esetleg magyarországi illetve budapesti
bemutatók) egyaránt maradandó élmények forrásai lettek. Valamennyi
közreműködőt elismerés illeti teljesítményéért (már csak a szereplések
számát illetően is), és bizonyosra vehető: a muzsikáló-kedv, vagyis,
a kedvvel való muzsikálás eme mintapéldáinak hatása tartós lesz. A
pedagógus-résztvevők számára nagy tanulság a játéköröm ilyen intenzív
megmutatkozása – arra inspirálhat, hogy a „játszani is engedd” programot
tanítási órák keretében is próbálják érvényre juttatni.
Köszönet
a FAB életre hívóinak, művészeti vezetőinek (Kokas Katalin és Kelemen
Barnabás), hazai és külföldi muzsikus-partnereiknek – és mindazon
intézményeknek, amelyek hozzájárultak, hogy a mindennapok aktuális problémáit
feledtető, művészi tapasztalatokban gazdag napokat élhettek át az
aktív és passzív résztvevők, és különleges tapasztalatokkal gazdagodhattak
a hangversenyek látogatói is.
Fittler Katalin