MEGJELENT STACHÓ
LÁSZLÓ KÖNYVE
A ZONGORAMŰVÉSZ BARTÓK BÉLÁRÓL
Stachó László zenetudós és
pszichológus, a Tanárképzési Tanszék és a Doktori Iskola oktatója új könyvet
írt a 20. század egyik legjelentősebb magyar
előadóművészéről.
Stachó László munkája, A zongoraművész Bartók – Modellek és
ideálok az első olyan könyv, amelynek
szerzője Bartók előadói stílusának beható, több nézőpontú
elemzését vállalja fel – a hagyományos zenetörténeti forráskutatás, az
előadóművészet-kutatás és a zenepszichológia szempontjainak és
módszereinek együttes alkalmazásával. Átfogó kísérletet tesz a 19. század két
utolsó évtizedében és a századfordulón nevelkedett
zeneszerző–zongoraművész előadóművészi és
előadóművészet-pedagógiai modelljeinek és ideáljainak feltárására.
Bemutatja gyermek- és fiatalkori zenepedagógiai környezetét, kortárs hatásait,
szakmai tapasztalatait, iskolázottságát; részletesen elemzi Bartók
előadóművészi koncepcióit és pedagógusi eszményeit. Megidézi Bartók
zeneakadémiai és magántanításának módszertanát és intézményünk
zongorapedagógiai tradícióit. A könyv a zongoraművész Bartók
modelljeiről és ideáljairól elsősorban kritikák, interjúk,
visszaemlékező leírások és kottaközreadások tüzetes elemzése alapján
kívánja a ma elérhető legteljesebb, megalapozott képet nyújtani az
olvasónak. A szerző bemutatja a magyar Liszt-iskola és a
legjelentősebbnek tartott külföldi Liszt-tanítványok
előadóművészi stíluseszményeit, összevetve ezeket más iskolákból
származó pianisták művészetével, akik aktívan formálták a 20. század
előadói ideáljait.
„Stachó László könyve egy, a közelmúltban kibontakozott
muzikológiai irányzat, a zenei
előadóművészet-történet komplex feltárásának vonulatába
illeszkedő munka, amely mind a kutatás mélysége, mind interdiszciplinaritása
okán a magyar zenetudományban úttörő jelentőségű.
Meggyőző az a kritikai szemléletmód, ahogyan a szerző a
kortársak, korai és későbbi növendékek visszaemlékezéseit értékeli.
Mintaszerű kottaszöveg-elemző módszere, amellyel Bartók instruktív
kiadásait elődeinek, itthoni és külföldi kortársainak közreadásaival
szembesíti, a notáció jelentésének árnyalatait
érzékeny muzsikusként vallatja” – írta a kötetről Somfai László.
A Balassi Kiadó által gondozott kötetet nem csupán a zenetudós szakma
képviselői és a zenetörténet iránt érdeklődők forgathatják
haszonnal, hanem számot tarthat a gyakorló zenészek és zenetanárok, sőt a
koncertjárók jóval szélesebb körének érdeklődésére is.
(lfze.hu, 2022.IX.12.)
Függelék:
(Parlando 2022/4.)