Megérthető zene - Wagner: Trisztán
és Izolda - előjáték és Izolda szerelmi halála (1:08:55)
A „Trisztán-akkordról” és egyéb izgalmakról is
érdekesen, lenyűgözően beszél Hollerung Gábor, majd a koncert második
felében, megszakítatlan előadásban „életem
egyik legmegindítóbb koncertjét” követheti közönségünk. (Az idézet
Hollerung Gábortól származik.)
Wagner Trisztán és
Izoldája egy igazi mérföldkő a zeneirodalomban. Ugyanis az európai zenében
régóta a szomorúság jelképévé vált motívumhoz, a lefelé haladó kromatikához
társítja Wagner a vágy (és erotika) jelképét, a felfelé haladó kromatikát. A
kettőhöz mindjárt a mű elején az az akkord csatlakozik, amit a
zenetörténet „Trisztán-akkordnak” hív. Ennek egyedisége abban rejlik, hogy
miközben bizonyos szólamokat szabályosan vezet az oldás felé, más hangokkal
továbbra is feszültséget teremt. Hogy mennyire rendkívüli volt valamikor ez a
hatás, mi sem bizonyítja jobban, mint a francia César Franck egyik
zeneszerző-növendékének esete: az illető az Előjáték alatt
rosszul lett a gyönyörűségtől és el is ájult…
Készítsenek
zsebkendőt és nagyra nyitott szíveket! Egy csodálatos szerelemi történet
megindító zenei interpretációjával várjuk önöket vasárnap délelőtt.
Maradjanak otthon, merüljenek el velünk a zene csodás, megérthető
világában!
A felvétel 2018.
szeptember 30-án készült a Zeneakadémián.