SZILI ISTVÁN[1]

 

Fink papa és az egyszarvúak pásztorjátéka

 

 

Fantázia (eredeti cím: Fantasia) 1940-ben bemutatott színes (Technicolor) amerikai zenés rajzfilm, amely a 3. Disney-film volt. Az animációs játékfilm rendezője Ben Sharpsteen, producere Walt Disney (1901–1966).

A forgatókönyvet Joe Grant és Dick Huemer írta, zenei rendezője Edward Plumb.

A mozifilm a Walt Disney Productions gyártásában készült, az RKO Pictures forgalmazásában jelent meg.

Műfaja zenés fantasyfilm. Amerikában 1940. november 13-án mutatták be.

 

Fantasia - Symphony 6 (Pastoral) I Allegro Ma Non Troppo (Beethoven) - Disney (2:17)

 

Fantasia - Pastoral (Part 2) Uncut and Synchro (3:16)

 

Fantasia Pastoral Symphony Movt. 3( 2:38)

 

Fantasia Pastoral Symphony Movt. 4 (3:24)

 

Fantasia Pastoral Symphony Movt. 5 (4:29)

 

 

Fink papa a fél életét leélte már, de sem Beethovenről, sem a Hatodik (Pastorale) szimfóniáról egy szót sem hallott soha. Hogyan is hallott volna, és főleg kitől? Az iskolában, ahova annak idején járt, nem tanultak sem éneket, sem zenét, és különösen semmit a német zeneszerzőkről. Mert minden, ami német volt, lett légyen akár régi időkből való is, utálatos, sőt tilalmas dolognak minősült. Egy kaptafára került mindenki, aki Hitler származásával megegyezett. Mert hát Fink papa angol volt, mondhatni „középangol”, olyan személy, aki Lancashireből, egy tengerparti kisvárosból, Poulton-le-Fydle-ból származott. Hogy mit csináltak ott az ősei, az nem derült ki, de feltehetően tengerészek, földművesek, katonák vagy bányászok lehettek. Azt azonban, hogy azok a bizonyos ősök egykor léteztek, nagyon is számon tartotta. Még engem is rábeszélt, hogy látogassunk el a városka egyházi levéltárába, ahol az 1500-as évekből származó bejegyzések között az ő családneve is előfordult. Meg is jegyeztem, hogy ilyen régi iratot még nem láttam, mert, hogy a régies hatású papír eredetinek látszott. Nálunk mindent elpusztítottak már a török időkben, vagy később.

 

De térjünk csak vissza Beethovenhez. Pontosabban egy Walt Disney filmhez. Amit a televízió őskorában többször is levetített, és ami egyszarvúak, pegazusok, kentaurok, kerubok és más mesebeli lények, vagyis mitológiai alakok játékos csintalankodásairól szólt. Láthattuk közöttük a részeges Dionüszoszt, a villámokat osztogató Zeuszt, a szivárványló Iriszt, vagy Apollót, amint lángoló szekerével belehajt az éjszakába, és a fátylát tájra borító Nyxet. Mindez egybevág a barokk és a klasszikus időszak ízlésvilágával, mégis újszerű, ám mesterkélt, a giccs határát súroló mesevilág. Hogy mégsem egyértelműen a gyerekeknek készült, elárulták a pasztorális jelenetek, no meg a kentaurok meztelensége. Mindez emberi beszéd nélkül, a fent említett Beethoven-szimfónia zenéjéhez igazítva. Az animáció az 1930-as évek vége felé készült, és 1940-ben mutatták be. Ami aztán a kritikusok álszent tiltakozását váltotta ki, és elérték, hogy a kentaur-lányok melltartót viseljenek.

 

Ezt a filmet kellett megnéznem. Aminek feliratai között alig találtam meg Beethovent és a Pastorale nevet. De azért Fink papa nem volt annyira tájékozatlan, hogy rá nem bukkant volna ezekre a fontos dolgokra. Egy esővel terhelt estén nagy titokzatosan arra kért, hogy nézzünk meg egy képmagnóra átmásolt filmet, és mondjak véleményt róla. Azt gondoltam, valami természetfilmet fog levetíteni, lévén, hogy ilyen okból lehettem a vendége. De hamarosan kiderült, hogy egészen másról volt szó. Eleinte úgy véltem, eltévesztette a szalagot, vagy, hogy más is szerepel a felvételek között, de látva azt, hogy teljesen kényelembe helyezte magát a foteljében, rákérdeztem. Ő azonban csendre intett, és jelezte, hogy én is „dobjam el magam”. Mivel a továbbiakban tilos volt megszólalnom, végignézem a vetítést, ami némi beavatkozások nyomát is magán viselte, legalább is a zenei kíséret vonatkozásában. Ugyanis a film hosszából kiderült, hogy nem a teljes Beethoven-művet foglalja magában. Az ugyanis nagyjából 40 percig tart, a film viszont feleannyi ideig. A vetítés véget ért, de Fink papa egy darabig néma maradt. Nem gondolhattam másra, minthogy ez csakis a zene hatása lehet.

 

Walt Disney teremtményeivel

(About Walt Disney -D23)

 

Úgy-e szép volt? – kérdezte végül is, de nem várt rá feleletet.

Mi tagadás, ilyesmit eddig nem láttam! Egyszarvúak bulija Beethoven zenéjére! Micsoda (amerikai) ötlet! Azt azért kapizsgáltam, hogy a film Fink papa ízlésével teljesen megegyezik! Nem akarván megbántani őt, magam is tetszést nyilvánítottam: wonderful, beautiful – hangoztattam. What beautiful music, what wonderful drawings!

Fink papát eltöltötte a boldogság érzete. Csak nem lehet ez a film szamárság, szégyenpírt arcra ültető ocsmányság! Mert, hogy a feleségének más volt a véleménye róla! Nála egy kalap alá esett a pornográfiával! Ez volt hát a titkolózás oka! Aztán az is kiderült, hogy az „asszony” éppen templomban van, de nem egyházi szertartáson, hanem egy megbeszélésen. Méghozzá a rászorulók érdekében, akiknek még ételt főzni is szoktak a templom mellékhelyiségében. Ezt az alkalmat használta ki Fink papa, hogy újra megnézhesse kedvencét.

 

Bár a napi benyomások miatt fáradt voltam, mégsem tudtam elaludni. Nekem nem is annyira a film, hanem a VI. szimfónia járt az eszemben. Diákkorom óta, a hatvanas évek legelejéről ismertem, egy emlékezetes martonvásári hangversenyen játszották. Ha jól emlékszem, Kenessey Jenő volt a karmester, és a bátyám több ismerőse is szerephez jutott a szimfóniában. Azért is maradt meg az emlékezetemben, mert a háború lezajlása óta akkor jártam másodszor Martonvásáron. De ezúttal nem a park szépségéről, vagy a szabadtéri előadásra igyekvők látványos menetéről akarok megemlékezni. Hanem arról, hogy ez előadás egyik fénypontján beálló csendben, amikor a kakukk is megszólal (egészen pontosan a 2. tétel legvégén), a fejünk fölött váratlanul méltatlankodni kezdett egy macskabagoly. Ez a kétféle hangzás egyáltalán nem harmonizált egymással. A zenekarban is mindenki megdöbbent, legkivált a karmester, noha az ő arcát nem láttuk. De leintette a zenekart, és akkor már csak a bagoly hallatszott. Legalább egy percig, de aztán elhallgatott. És akkor újra megszólalt a zenekar, megidézve a májust, a kakukkot, a csalogányokat, mert, amint Hamvas Béla vallja, „a madárdalban vannak a zene ősmotívumai”. Ekkor már úgy éreztem, a testem könnyűvé válik, tüstént el is repülök, akárcsak Natasa Rosztova a holdfényes tavaszban. Hiába, fiatal voltam, még az egész élet előttem várta, hogy magamévá tegyem. Zenei ihletésű ábrándozásomból egy másik, egy disszonáns hang hozott vissza a való világba: száguldó vonat fütyült bele a zenekar pianójába.

És akkor újra eszembe jutott Fink papa is. Akit a diákjaim neveztek el így, nem azért, mert „sztrájktörőnek” bizonyult volna (a keresztnéven kívül ez a szó jelentése), hanem hathatós bélműködésére utalva, némi angolos (skótos? íres?) hangcserével. Fink papát kétségkívül megfogta Beethoven, minden természetszerető ember számára az egyik legszebb zene.

 

Egy kérdés azért mégis fogva tartott: mi lett volna, ha…?

Mi lett volna, ha Beethoven nem rögzíti néma kottapapírján egy falusi kirándulás emlékét, vidámságot, lakodalmat, vihart, és vihar után a megkönnyebbülő hálálkodás hangjait?

A felesleges kérdésre még az előttem álló éjszaka sem adott feleletet. A hajnali álom azonban meghozta a választ: mindannyian szegényebbek lettünk volna. Még akár ezzel a Disney-féle rajzfilm változattal is…

 

 

 

 

 



[1] Szili István nyugdíjas főiskolai oktató (ELTE Tanárképző), biológus - és zenekedvelő. Zenei témájú írásai megjelentek már többek között a Természet Világa c. folyóiratban, és a Napút c. online folyóiratban.