BRETZ GÁBOR ÉS DRAGONY TÍMEA KAPTA IDÉN A BARTÓK–PÁSZTORY-DÍJAT
A Zeneakadémia vezetősége a hagyománynak
megfelelően 2023. március 25-én is megkoszorúzta Bartók Béla sírját, majd
a Bartók–Pásztory-díj kuratóriuma átadta az idei elismeréseket, amellyel Bretz Gábor operaénekest és Dragony Tímea zeneszerzőt
tüntették ki.
A Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem minden évben Bartók Béla születésnapján hozza
nyilvánosságra a Bartók–Pásztory-díjjal kitüntetett két művész – egy
előadóművész és egy komponista – nevét. Az elismerést a
zongoraművész-zeneszerző özvegye, Pásztory Ditta alapította
végrendeletében, 1984 óta minden esztendőben olyan, kimagasló
tevékenységet végző magyar művészek kaphatják meg, akik
munkásságukkal jelentősen hozzájárultak a hazai zenei élet
fejlődéséhez, a bartóki szellemiség megőrzéséhez.
A kitüntetettekről
határozó kuratórium elnöke a Zeneakadémia mindenkori rektora, jelenleg Dr. Vigh Andrea Liszt- és Prima-díjas hárfaművész, érdemes művész, tagjai
pedig az intézmény neves oktatói.
Bretz Gábor a mai klasszikus
zenei élet vezető basszbaritonja, nemcsak hazájában, hanem a külföldi
opera- és koncertéletben egyaránt – írja laudációjában
Meláth Andrea operaénekes, az Ének Tanszék
vezetője. Mint hangsúlyozza, a kitüntetett repertoárja a zenetörténeti
stílusirányzatok teljességét felöleli Monteverditől napjainkig, és számos
külföldi operaház színpadán bizonyított egyedülálló karakterével,
személyiségének természetességével. „A Kékszakállú herceg vára címszerepét 2007
óta énekli, magam is több alkalommal lehettem Juditként partnere Svédországban,
Finnországban és hazai színpadokon egyaránt” – utal Bartók zenéje iránti
elkötelezettségére. Hozzáteszi: a Zeneakadémia ének főtárgytanáraként
Bretz Gábor nemcsak technikai tudásra, hanem a pálya
nemzetköziségére is neveli diákjait, hiteles példával előttük járva.
„Egyetemi tanulmányaink óta ismerem Gábort, a legnagyobb tiszteletem bírhatja a
sikeres pályájáért, mégis számomra az a legnagyobb laudáció
az a természetesség, amellyel hét gyermekét neveli feleségével együtt. Biztos
vagyok benne, hogy a családi háttér nem kis mértékben járult hozzá a
művészi életpályához” – írja Meláth Andrea.
Dragony Tímea különös érzékenységgel ír nagy apparátusú, míves
alkotásokat, amelyek a szélesebb közönség számára is könnyen befogadhatók,
kompozíciói gyakran hallhatók, neves szólisták és vezető szimfonikus,
valamint kamarazenekarok széles körben játsszák őket – méltatja a
díjazottat Bella Máté komponista, a Zeneszerzés Tanszék adjunktusa. „Zenéjének
lírája az európai hagyományból táplálkozik, de nem helyezhető más kor
kulisszái közé. Kompozícióiban a harmóniák iránt különösen elkötelezett
szerző gondolkodásmódja rajzolódik ki, aki a tonalitás talajából építi fel
saját, senkivel össze nem téveszthető zenei világát. Grandiózus alkotásait
mindig biztos forma- és arányérzékkel komponálja meg, dús hangszerelései és
invenciózus témái mutatják meg sokszínű, de mégis egyetemes zenei
gondolatait” – mutat rá. Arra is kitér a laudációban,
hogy Dragony Tímea több mint 35 kamaraművének szignifikáns hangszere a
zongora, ezért kamaraműveinek ősbemutatóinál előadóként is
aktívan vállal szerepet. Zeneszerzői és előadói pályája mellett pedig
komplex zenepedagógiai munkát folytat a szolfézs, zeneelmélet és zeneirodalom
oktatása területén: e céllal írt művei szintén kiemelkedő jelentőséggel
bírnak, mivel bemutatják korunk kortárs zenéjét a legfiatalabb hangszeres
generációnak – írja Bella Máté.
Bretz Gábor (fotó: Opera/Kummer János) és
Dragony Tímea (fotó: Artisjus/Labancz Viktória)
Bretz Gábor 1974-ben
született, egyetemi tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen
végezte Sziklai Erikánál és Sólyom-Nagy Sándornál,
2004-ben diplomázott. A következő évben megnyerte az athéni Maria Callas Énekverseny Nagydíját. Repertoárja a barokktól a kortárs
zenéig ível, fellépett többek közt a New York-i Metropolitanben, a Londoni
Royal Opera House-ban, valamint München, Berlin,
Hamburg, Bécs, Tokió rangos színpadain is, a neves karmesterek sorában, akikkel
dolgozott, szerepel Daniel Barenboim, Gustavo Dudamel, Daniele Gatti, Valerij Gergiev és Esa-Pekka Salonen is. A Magyar
Állami Operaház állandó fellépője, ahol a 2012–2013-as évadban
Kamaraénekes címmel jutalmazták munkáját és tehetségét. 2013-ban Liszt
Ferenc-díjat, 2020-ban Érdemes Művész címet, 2022-ben Székely Mihály-díjat
kapott.
Kocsis Zoltán utolsó koncertje a Művészetek
Palotájában 2016. október 7-én (2:44:14)
A műsor elején
Bősze Ádám beszélget az előadás szereplőivel, alkotóival.
58:16 A kékszakállú herceg
vára
Bartók: A kékszakállú
herceg vára
Vezényel: Kocsis
Zoltán
Judit: Szántó Andrea
A Kékszakállú herceg: Bretz Gábor
2:04:26 Bősze Ádám rövid ismertetője
2:04:50 Bartók: A csodálatos
mandarin
Dragony Tímea 1976-ban született, a Zeneakadémia zeneszerzés szakán
2002-ben diplomázott Orbán György osztályában. Számos nemzetközi kurzuson vett
részt Magyarországon és külföldön egyaránt, ahol olyan jelentős alkotókkal
dolgozott együtt, mint Cristobal Hallfter,
Eötvös Péter, Michael Jarell, Johannes Kretz vagy Manfred Trojan. Művei
rendszeresen elhangzanak hazai kortárs zenei fesztiválokon. Háromszor részesült
Kodály Zoltán Alkotói ösztöndíjban, 2021-ben pedig elnyerte a Magyar
Művészeti Akadémia három évre szóló alkotói ösztöndíját. Jelentős
sikereket ért el hazai és nemzetközi zeneszerzőversenyeken: 2020-ban
a Müpa zeneműpályázatán díjazásban
részesült Bifrost – „A híd” című
műve, 2021-ben elnyerte a North American Virtuoso International Music Competition
aranyérmét Crann Bethadh című
szimfonikus költeményéért, 2022-ben a 8. Vienna
International Composer Competition
első díját kapta Onyx című zenekari művéért, ugyanezen évben
Artisjus-díjat kapott az Év Komolyzenei műve kategóriában To a Skylark című
kompozíciójáért. Szimfonikus zenekari és kamarazenei műveit rendszeresen
megszólaltatják jelentős hazai zenekarok.
Dragony
Tímea: Gyöngyfantázia (3:50)
Kántor Balázs
(gordonka) és Dragony Tímea (zongora)
(Ez a mű a felvételen szereplőkkel elhangzott a 2023. III. 25-i díjátadó ünnepségen is)
Félúton. Dragony
Tímea zeneszerzői portréja
(Parlando
2022/2.)
Borsos Miklós: Bartók Béla síremléke (2023. III.25.)
A Farkasréti temető 60/1-es parcellájában
Főút-9/12-es sírhely.
Az ünnepélyes díjátadót
megelőzően koszorút helyezett el a Farkasréti temetőben, Bartók
Béla síremlékénél a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem vezetősége és
az elismerésről döntő kuratórium tagjai, az eseményen emlékbeszédet
tartott Vikárius László, a Zeneakadémia
egyetemi tanára, az ELKH BTK Zenetudományi Intézet
Bartók Archívumának vezetője. Az emlékbeszéd az alábbiakban olvasható:
BARTÓK ÉS
BUDAPEST
Megemlékezés Bartók Béla sírjánál születésének 142. évfordulóján
Bartók – mint
Önéletrajzában hangsúlyozza – Dohnányi tanácsára jött Budapestre tanulni.
Édesanyja elbeszéléséből ugyancsak tudjuk, hogy a Pozsonyhoz közeli
Bécsben sikeres meghallgatáson volt már túl, amikor mégis a fiatal Magyar
Királyi Zeneakadémia mellett döntöttek. E sorsdöntő választás nélkül
nehezen fejlődött volna azzá a zeneszerzővé, akivé lett. Bár többször
is fölmerült, hogy elhagyja a várost és az országot, s 1940-ben elszánta magát,
hogy a még időben – éleslátóan – felismert teljesen reménytelen helyzetben
– átmenetileg – a lehetőségek országába, Amerikába költözzön, ezt is azért
tette, hogy befejezhesse, s megjelentethesse kelet-európai népzenei
gyűjtéseinek közreadását.
Budapesthez tartozását –
szimbolikusan is, mintegy hivatalosan is – megerősítette a főváros 50
éves jubileumára rendezett ünnepi hangverseny. 1923-ban, épp száz esztendeje,
Dohnányitól, Bartóktól, Kodálytól rendelt a város vezetése új kompozíciót erre
az ünnepi alkalomra. Ha akkor ő maga elsősorban Kodály 50. zsoltár
címmel elhangzott Psalmus hungaricusát
ünnepelte is (és ajánlotta közös bécsi kiadójuk figyelmébe külföldi
előadások számára), az ő titkokat rejtő, mégis
kinyilatkoztatásszerű mesterműve, a Tánc-suite lett első
nagy nemzetközi sikert aratott modern zenekari műve.
Amikor Bartók 1881-ben,
142 évvel ezelőtt megszületett, az ország fővárosát még csak nyolc
éve nevezték hivatalosan Budapestnek. Az idén 150 éves nagyváros modern európai
története együtt bontakozott ki annak a nemzedéknek az életével. Nem véletlen,
hogy a zeneszerző életében jelentős szerepet játszó intézmények egy
része, mint az 1875-ben alapított Zeneakadémia vagy az 1884-ben megnyitott
Operaház ugyancsak az ő születése körül jött létre. Liszt maga éppen
1881-ben költözhetett a Zeneakadémia akkor nemrégiben elkészült Vörösmarty
utcai épületébe. Ha elolvassuk a Pozsonyból érkezett 18 éves
zongoraművész-zeneszerző jelölt édesanyjának írott első
beszámolóját fővárosi élményeiről (bolyongásáról a Városligetben,
fölfedezéséről, hogy olcsóbban lehet utazni a „földfeletti vasúttal”), valamit megérezhetünk belőle, milyen
élmény lehetett a fiatalembernek azt a fejlődő modern fővárost
fölfedeznie. A Zenepalota, a Zeneakadémia Liszt Ferenc téri épületének
megnyitása pedig Bartók tanári működésének kezdetével esett egybe.
Bartók Budapesthez
fűződő viszonya azonban jóval összetettebb – és fordulatosabb –
volt ennél. A főváros nemcsak környezetet és működési területet
jelentett a számára. A zeneszerző nagy visszavonulásai mindig Budapestnek
szóltak, az 1910-es években éppúgy, mint az 1930-as évek első felében. Az
Új Magyar Zene-Egyesület iránti csekély
érdeklődés, A kékszakállú herceg vára pályázati
és operaházi visszautasítása miatt úgy döntött: „Nyilvános szerepléssel egy térre szorítkozom: zenefolklore
terén folytatott kutatásaim érdekében semmiféle lépést nem sajnálok! Itt erre
szükség van, máskép nem érhető el semmi, míg
komponáláshoz nem szükséges se elismerés, se nyilvános előadás.” A
fiatal zeneszerző Zágon Géza Vilmossal tudatta ezt. S valóban, 1912 és
1917 között egyáltalán nem lépett föl a fővárosban. Két évtizeddel
később, 1931 januárját követően ismét több mint három éven át nem
vállalt nyilvános szereplést Budapesten.
„Kedves Barátom!” – írta Bartók a keveseknek fenntartott bizalmas
megszólítással egyik levelét Szigeti József hegedűművésznek 1935
augusztusában közös koncertjük műsorával kapcsolatban: „Ne haragudj, hogy levélben is nem-et
mondok, de igazán nem lehet, Budapesten én nem játszom, nem játszhatom saját
műveimet. Ennek megvan ezer és egy oka.” Majd pedig így
magyarázta: „Persze hogy külföldön
sincs semmi értelme, hogy saját műveimet játsszam, de ott megteszem,
akárhogy is viselkednek ott velük szemben, ez végeredményben mindegy nekem,
semmi közöm a külföldhöz. De Budapesttől mást várok el, mint amit kapok —
és ezt nem tudom máskép elviselni, mint ha teljesen
visszahúzódom.”
Milyen különös a
megfogalmazás ebben a fontos „document humain”-ben, ahogy Szigeti maga utalt rá utóbb: „Budapesttől
mást várok el, mint amit kapok”. S a kifejezés, „levélben is nem-et mondok”, mintha egyenesen az 1930-ban
komponált Cantata profana nagy
visszautasítását visszhangozná. Azt a hitvallását tartalmazó művet, melyet
addig mindössze egyszer adtak elő – s nem Budapesten, hanem Londonban.
Több mint egy évnek kellett még eltelnie, hogy a Cantata végre Budapesten is megszólalhasson. Ez az 1936
őszi bemutató azután szinte egybe is esett Bartók megenyhülésével a magyar
főváros iránt.
Bartók zenéjének
legfőbb és legsajátosabb forrása a népzene – annak ezerféle
megnyilvánulása. Azt kutatta eldugott falvakban s úttalan utakon. Élete és
működése – egyáltalán közönsége – azonban a modern nagyvároshoz kötötte. S
e város élete legnagyobb részében nemcsak otthont, bázist nyújtott számára,
hanem – értetlenség és elutasítás mellett – a valódi értő közeget is. A nagyobbik
fia, ifjabb Bartók Béla kimutatása szerinti közel 650 koncert
szerepléséből több mint 200-nak Budapest adott helyet. Az egzisztenciáját
biztosító zongoratanári működés, majd a Tudományos Akadémián végzett népzenetudományi munka mindvégig a Zeneakadémiához
kötötte. A fából faragott királyfi, majd
pedig A kékszakállú herceg vára operaházi
bemutatója kétségkívül a zeneszerző életének legjelentősebb bemutatói
közé tartozott. S habár a harmadik színpadi műnek, A csodálatos mandarinnak meg kellett várnia az 1945 decemberi
emlékhangversenyt, hogy Budapesten színpadra kerülhessen, legalább a
koncertváltozat teljes alakjában itt szólalhatott meg első ízben, mégpedig
a zeneszerző legnagyobb megelégedésére. „A Mandarin-zene tegnap ragyogó előadásban került bemutatásra.
Filharmonikusaink mégiscsak tudnak, ha akarnak, s elég próbaidő áll
rendelkezésre.” Így újságolta szokatlan
lelkesedéssel kiadójának az 1928. októberi koncert hírét. S ugyan hol lett
volna olyan város és olyan közönség másutt, akiktől búcsút vett volna,
ahogy 1940. október 8-án a budapesti Zeneakadémia közönsége előtt tette
egy azonnal legendássá vált koncert keretében?
Vikárius László
(Forrás: lfze.hu)