Fehér Anikó
Veszprémi Andrásra emlékezem
(1948-2023)
Veszprémi
András
„Csak keress egy
ismétlőjelet, vagy egy záróvonalat!” – mondta hihetetlen nyugodtan és
kedvesen, amikor valami bonyolult szimfonikus mű televíziós felvételénél
elkavarodtam a kottában, magyarul azt sem tudtam, hol vagyunk. „Diktáltam”
neki, azaz a partitúrát követve jeleztem az egyes zenei eseményeket, a
hangszerek - hangszer csoportok belépését. Ő rendezett, én a
szerkesztő voltam, de ha csak lehetett elvállaltam ezt a munkát is, mert
öröm volt látni és érezni azt a szakértelmet és profizmust, amivel ő a
munkáját végezte. Ő maga végezte a vágás fizikai részét is, azaz a négy
vagy öt kamera képét váltogatta, miközben instruálta az operatőröket. Sokat
dolgoztunk együtt, mondhatom, hogy ő nyitotta ki nekem a televíziózás
ablakát, ő vezetett be a technikai bravúrok világába úgy, hogy sosem
felejtette el, hogy művészetről, a zenéről van szó.
Veszprémi András
1948. július 21-én született Budapesten. Ötéves korától Czövek Ernánál tanult
zongorázni. Tízévesen felvették a Magyar Rádió gyermekkórusába, ahol 1962-ig
énekelt, nemcsak a karban, de szólószerepekben is. A Magyar Állami Operaházban
sokszor énekelte a 3. fiú szerepét.
A
Magyar Rádió Gyermekkórusát dr. Csányi László vezényli. A kép legfelső
jobb oldali sorában: Veszprémi András
W. A. Mozart: A varázsfuvola
Három fiú: Berényi János, Farkas Teréz, Veszprémi András (j.)
(Magyar Állami
Operaház, 1960)
Talán ekkor
köteleződött el az operával… Később beiratkozott a Bartók Béla
Konzervatórium ének-szakára. Közben a Magyar Rádió és Televízió Énekkarának is tagja
lett. 1971-ben felvették a Zeneakadémia ének-tanszakára, Kutrucz
Éva növendékeként. Több kórusban is énekelt közben. A Zeneakadémián felvették
az opera tanszakra is, ahol tanára volt az operaház igazgatója, Lukács Miklós,
valamint főrendezője, Mikó András is. 1976-ban szerzett énekművész,
ének-tanári és operaénekesi diplomát. 1976-ban a Magyar Állami Operaházban szerződést
kapott, rendezőként. 1982-ben az Operaház művészeti titkára lett.
1986-ban a Magyar Televízió Zenés TV Színházában lett dramaturg, majd
rendező. A következő évtizedben több mint ezer műsort készített,
mint szerkesztő-rendező. A megalakuló Duna Televízióban ő
rendezte az első próbaadást, majd még utána rengeteg műsort. Felesége
Veszpréminé Sánta Mária belsőépítész és
díszlettervező, két gyermekük van.
Családjával
együtt 2002-ben elhagyták a fővárost, leköltöztek a Tolna-megyei
Hőgyészre. 2003-ban felkérték a közeli Gyönk gimnáziumába ének tanárnak.
Itt azonnal megszervezte a színjátszó kört a szegedi Táltos Iskola keretében,
ahol minden évben előadtak egy komoly színdarabot (Tamási Áron: Énekes
madár, A dzsungel könyve, Molnár Ferenc – Kocsák Tibor: Vörös malom, Illyés Gyula: Bál a pusztán és
mások.)
2004-től a hőgyészi zeneiskola vezetője lett. 2008-ban korkedvezményes nyugdíjba vonult.
Közben azért több televíziós munkát is megrendezett
16
éven keresztül volt a Tolnai Lajos Gimnázium tanára. Ezt illusztrálják a
tanintézet YouTube-ra feltett fotói:
ABIGÉL 2:46:08)
A Tolnai Lajos Gimnázium növendékeinek előadása 2014.
április 24-én.
Helyszín: Gyönk, a Gimnázium kultúrterme.
Szabó Magda regényét színpadra adaptálta és rendezte: Veszprémi András
A brassói nemzetközi diákdráma
fesztiválon. Veszprémi András jobbról a második
2009-ben a
gimnázium drámatagozatos tanulói Pierre-Augustin Caron
de Beaumarchais
Figaro házassága c. darabját tanulták be. Ugyanebben az évben Presser
Gábor és Sztevanovity Dusán
A padlás c. musicalje is színre került. De bemutatták Ionesco A
kopasz énekesnő c. abszurd drámáját, valamint Mikszáth Kálmán Tavaszi rügyek
c. elbeszéléséből készült alkotást is. Majd a Diákanyák – életjáték 30
percben következett, a Pillangókisasszony viszontagságai, a Férfidolog
című zenés jelenet, Kocsák Tibor-Somogyi Szilárd-Miklós Tibor Abigél c.
zenés játéka, Dés László Valahol Európában c. musicalje, végül Shakespeare:
Rómeó és Júlia című színműve következett, ami régi álma volt az
örökifjú rendezőnek.
András művész
volt. Mindig is énekesként gondolkodott. Mindent a hangok irányából látott és önmaga
előtt mindig színpad volt. Nagyon szerette a színpadi közvetítéseket, ha
meglátták őt a technikus kollégák, előre tudták, hogy itt baj nem
lesz, és remek hangulatban fog folyni a munka. De szerette a
dokumentum-szerű vagy portré műsorokat is, gyakran adott ötletet,
hogyan lehet az interjút még jobbá tenni, még izgalmasabbakat kérdezni. Élete
második szakaszában, amikor fiatalok között dolgozott, amikor nem
szakmabélieknek mutatta meg a színpad varázsát, ugyanolyan hévvel és
ugyanakkora szeretettel dolgozott.
A betegség sem
tudta kitartását megtörni, fájdalmak és nehézségek ellenére is folytatta a
munkát. Mert szerette volna átadni a fiataloknak mindazt, amit ő
megtapasztalt és tudott. Szerencsések vagyunk, hogy ismerhettük és tanulhattunk
tőle.