105 ÉVE SZÜLETETT FENYVES LORÁND
HEGEDŰMŰVÉSZ-TANÁR
KÁRPÁTI
JÁNOS |
MUZSIKUSPÁLYA - HÁROM PILLÉREN[1] |
Fenyves Loránd 80. születésnapjára |
|
Fenyves Loránd (Lorand Fenyves) (Budapest, 1918. február 20. – Zürich, 2004. március 23.) magyarországi születésű izraeli-kanadai
hegedűművész és -tanár (izraelinfo.com) Beethoven
Kreutzer Sonata Pnina Salzman and Lorand Fenyves (32:00) Faure:
Sonata in A Major - Lorand Fenyves.. Patricia Parr (24:31) Egy építmény akkor áll
a legbiztosabban, ha három ponton van alátámasztva. Az efféle fizikai
törvények persze nem mindig érvényesek a szellem világában, Fenyves Loránd
életének 80 évét áttekintve most mégis az jut az eszembe: vajon az ő
személyes, génekben hordozott adottságain túl nem annak köszönhető-e ez
a csodálatos pálya, hogy három pontra - Budapestre, Tel Avivra és Torontóra -
támaszkodhatott? Budapestre, mely nemcsak szülővárost, az eleinte még
biztos otthont jelentette, hanem azt a környezetet is, amely alapvető
értékekkel járult hozzá a nagy képességű fiatal muzsikus tehetségének
kibontakoztatásához. Majd Tel Avivra, amely az "élet iskolája"
volt, áthatva egy fiatal, akkor formálódó nemzeti kultúra megteremtésének
hevületével és pátoszával. És végül Torontóra, a "beérkezés"
színhelyére, ahol a nagy művészegyéniség megkaphatta a teljes
kibontakoztatáshoz szükséges méltó és minden szempontból biztonságos
környezetet. Fenyves Loránd számára
Budapest az iskolát adta,
a '30-as évek Zeneakadémiáját. Azt a szép Liszt Ferenc téri épületet,
amelynek falai között akkor valóságos zenészóriások tanítottak és tanultak.
Elég lenne csak azt mondani: "Hubay-iskola", és már ragyognak a
nevek - Szigeti Józseftől kezdve Végh Sándoron keresztül Zathureczky
Edéig. Fenyves Loránd emlékezéseiből tudjuk azonban, hogy Hubay csak a
koronát tette fel egy olyan pedagógiai építményre, amelyet a hegedűben
Studer Oszkár, a kamarazenében pedig Waldbauer Imre és főképp Weiner Leó
alapozott meg. De életre kiható volt a Zeneakadémia légköre is, ahol tudni
lehetett: a szomszéd teremben Dohnányi vagy Kodály tanít, s a lépcsőn
olykor Bartók Béla jön szembe. Ahol olyan "osztálytársai" voltak
Fenyves Lorándnak, mint Székely Zoli, Sándor Gyuri, Starker Jancsi vagy Solti
Gyuri. Ahol a növendékek minden órán benn ültek, és társaik produkcióját is
meghallgatták, ahol szabad kamaramuzsikálás folyt az órákon kívül is, ahol
esténként otthon is hangversenyeket rendeztek, és ahol ünnep volt, amikor egy
olyan vendég érkezett, mint Weingartner vagy Huberman.
Amikor Fenyves Loránd
1957-ben családjával együtt Genfbe költözött, nem vált hűtlenné ehhez a
"megszerzett" hazához, csak épp rájött arra, hogy bármilyen
hízelgő is, művészi szempontból ártalmassá válhat egy negyvenéves
ember számára az ország "első muzsikusának" lenni. Engedett a
csábításnak, és Ansermet hívására a Suisse Romande zenekar koncertmesterévé
és a Genfi Konzervatórium tanárává szegődött. A Svájcban eltöltött
idő tízéves intermezzónak bizonyult; 1966-ban meghívást kapott a
torontói egyetemre, és ez elhatározó lett a rákövetkező harminc évre.
Így lett Toronto otthonná,
ahol a legnyugodtabb és legbiztonságosabb körülmények között lehet élni -
koncertezni, lemezeket csinálni és mindenekelőtt tanítani. És amely
biztos rév lehet az egész világot behálózó utazásokhoz, koncertturnékhoz,
melyek elképesztő sűrűséggel követték és követik egymást - még
az utóbbi évtizedben is. Fenyves Loránd
pályájának "geográfiai" pilléreit egy másik - mondhatnánk
belső, művészi vagy műfaji - hármas pillérrendszer is
kiegészíti: a zenekari muzsika, a kamarazene és a hegedűszóló-irodalom
művelésének abszolút egyensúlya. Századunk kevés nagy
hegedűművészéről mondhatjuk el ezt, hiszen a képességek és a
lehetőségek birtokában többségük vagy a szólista karriert választja,
vagy vonósnégyessel jut el művészi kiteljesedéshez. Fenyves Loránd
viszont mindhárom minőségben megmutatta rendkívüli képességeit, és ez
nemcsak sokoldalúságát bizonyítja, hanem - paradox módon - személyiségének
egységét is.
Kedves Loránd! Mi,
hegedűsök, akik azért megyünk óráidra, hogy hangszerünket jobban tudjuk
használni a mű tolmácsolásában, és nem-hegedűsök, akik
"csak" a zenét akarjuk
jobban, mélyebben megismerni, akik érezni akarjuk évtizedeken át bölccsé
érett, de mindig fiatalon maradt személyiséged sugárzását, nyolcvanadik
születésnapodon önzően kérjük, vigyázz magadra, hogy még sokáig
taníthass minket! |