Gyönyörködtető hangfelvétel – tanulságokkal
Szerencsés
véletlennek tekintem, hogy hozzájuthattam Csapó Éva legutóbbi felvételéhez.
Noha korántsem tartozik az „újdonságok” közé, mindenképp megérdemli, hogy –
legalább megkésve – eljusson híre a dalirodalom kedvelőihez.
Seelenlandschaft – ez a
címe a 15 dalból álló műsornak, ahol a több évtized Svájcban élő
szoprán énekét a miskolci Anima Vonósnégyes kíséri.
Különleges összeállítás – erre eredetileg csupán a program egyetlen száma
készült, Émile Jaques-Dalcrose
dala (Paysage sentimental)
– ez inspirálhatta a felvétel címét. A többi dal kísérete átirat, minden
bizonnyal a közreműködő együttes (egy vagy több tagjának) munkája.
Végigolvasva a
szerzők nevét, a többé-kevésbé „szakmabeli” restelkedik: kevés az „ismerős”:
a dalok közül általánosan Liszté ismert (Es muss was Wunderbares sein), Pergolesi Ninája legfeljebb, továbbá
Rimszkij-Korszakovtól a Sadko című operából a
Hindu dal. Hugo Wolf gazdag dalterméséből való a Nun
lass uns Frieden schliessen, a
szerzők neve küzül Faure-é
ismert (zenéjét a Crucifixus képviseli), valamint a
főként sztártenorok műsorából/ráadáskavalkádjából kedvelt Paolo Tostié (L’alba separa). Sokak számára új információ, hogy a híres
„módszerek” egyik prominense, Émile Jaques-Dalcroze (Kodályhoz vagy Orffhoz nem hasonlítható
mértékben) komponált is (munkásságát leginkább az euritmiások
tartják számon). Van tehát felfedeznivaló bőven: Pierre Maurive, Walter Courvoisier, Max Kowalski, Gustav Graben-Hoffmann
(tőle két dalt is hallhatunk), Friedrich Hegar
és Richard Trunk.
Elhamarkodott
lenne mindezeket a „ritkaságok” skatulyába gyömöszölni! A műsor
összeállításának alapvető szempontja ugyanis más, kiderül az a
kísérőfüzet fontos információjából: az énekesnő szükségesnek látta
közölni, hogy a CD-készítésre olyan dalok inspirálták, amelyek megérintették
őt. Tehát, egyfajta művész-önarcképnek tekinthető a felvétel.
Ez indokolja, hogy
róla két nyelven olvasható (németül és angolul) életrajz, míg a
kísérőegyüttes iránt érdeklődőket internetes forráshoz irányítja
a booklet (www.animaquartet.hu). Soós Gábor,
Vitányi Csaba (hegedű) és Krajnik Ágoston
(brácsa) csellista-partnere kilenc számban Stoll
Péter, hatszor viszont Kousay Mahdi
Kadduri csatlakozott hozzájuk.
Napjaink
általánosan bevett gyakorlata, hogy (főként az előadó-) művészek
„kortalanok”. Vagyis, még az interneten sem mindig lehet (hosszú kutatómunkával
sem!) rátalálni születési dátumukra. (Aminek a kínos mellékkörülménye, hogy az
időről-időre frissített szakmai életrajzban benne maradnak a
„fiatalságra” utaló megjegyzések, s így lehet, hogy egy idő után
jóhiszemű tévedés áldozata lesz az érdeklődő.)
Csapó Éva (nevének
magyaros írása annál is indokoltabb, mivel – ellentétben megannyi nemrégiben
külföldre szerződött honfitársunkkal – az ő magyar beszéde
akcentusmentes, a szókincs, a fogalmazás, és a hangvétel/hanghordozás
tekintetében egyaránt példaszerű. Életrajzában meglepődve olvashatjuk
az informatív számokat: az 1968/69-es évadban debütált az operaszínpadon, de
még ennél is figyelemreméltóbb, hogy 1973-ban I. helyezett lett a Milanói Scala
énekversenyén, éspedig „új zene” kategóriában. S ha hozzávesszük, hogy három
évvel később a Salzburgi Ünnepi Játékokon Webern I. kantátában lépett fel,
tájékozódunk kvalitásairól. Amit viszont a felvételen hallunk, a szakmabeliek
figyelmére is méltán tart igényt.
Fél évszázados
előadóművészi múlttal (amiben a pódiuménekes dominált, oratóriumokban
és dalénekesként egyaránt) akár a hangminőségért akár aggódni is lehetne…
De nem kell! Fantasztikusan „karbantartott” hangot hallunk – lám, a
kortárszene, mint olyan, nem szükségszerűen hanggyilkos! Töretlen hangszín
a hangkészlet teljes terjedelmében, felhangdús matéria, amelyet magabiztosan
irányít az interpretáló szándék. A „rugalmas” tempó, amely nyilvánvalóan a
szöveg (mondanivaló) érzelmi-indulati tartalmát követi, a közlés elementáris
közvetlensége (bármely nyelven is énekel, „mondja” a dallamok ünneplőjébe
öltöztetett szöveget) élménnyé varázsolja valamennyi dalt. És akkor még nem is
szóltunk a szöveg „milyenségéhez” való alkalmazkodásról: néha hangulatot,
életérzést fest, máskor történetet mesél, cselekményeset, vagy amely a lélekben
zajlik. Ha szükséges, már-már mondókaszerűen egyszerű, máskor
operettes tónussal kacérkodóan juttatja kifejezésre a bensőségességet.
Teszi ezt széles dinamikai skálán, tágas ambitust
bejárva, magabiztosan. (És szeretettel elmosolyodik a vele együtt lélegző
hallgató, amikor érzi: éppen sikerült egy lélegzettel énekelve is szépen
lekerekíteni egy-egy dallamívet.)
70+ életkorát nehéz
elhinni. Legfeljebb a diszkrét vibratók sejttetik,
hogy korábbi hangzásideál jegyében képezte a hangját. És azt is, hogy
érdeklődéséből-energiájából futja, hogy mindegyre újabb szépségeket kutasson
fel. Ennek folyománya, hogy a maga-magának felfedezett dalok élményét másokkal
is meg akarja osztani, tehát, felelősséget érez irántuk. Külön öröm, hogy
ebbe a felfedezőmunkába fiatal muzsikusokat is bevon, „megfertőzi”
őket az érték-keresésre nyitott szemléletmóddal.
A kiadvány:
nemzetközi projekt. A felvétel Budapesten készült, a Digital Pro Stúdióban, és
német kiadónál jelent meg. Remélhetőleg nemzetközi hallgatósághoz jut el…
Minta- vagy
példakép lehet, több vonatkozásban is.
(NOLTE – PN 1702)
Fittler Katalin