OBJEKTÍV-SZUBJEKTÍV
Emléksorok egy kiállításhoz
https://kassakmuzeum.hu/hu/kiallitas/...
„A hang elszáll” –
hirdeti a régi szlogen (igaz, leginkább akkor, amikor már kitaláltak
lehetőségeket e tünékenység ellen). Már Buddha hirdette, hogy „aminek
kezdete van, véget is ér egyszer”. Nos, eme állítások igazsága aligha szolgált
vigaszul a közelmúltban, amikor egy kiállításról szinte az utolsó előtti
pillanatban értesültem.
Sajtófigyelésben
is jeleskedő muzsikus fedezett fel ismertetőt (beszámolót) a Kassák
Múzeumban látható kiállításról – februárban. Olyan rendezvényről, amelyet
már a megnyitását megelőzően érdemes lett volna reklámozni (mert,
mint tudjuk, a jó bornak is kell a cégér!). A tárlatvezető prospektus
tanúsága szerint 2022. szeptember 30-tól látható, 2023. február 26-ig a Kassák
Múzeumban a Hangszínek című
kiállítás, amelyről többet árul el az alcíme: „Új zene a történeti avantgárdban”.
Legyünk
őszinték: sem a cím, sem az alcím nem olyan, ami „izgalomba hozza” a
muzsikusok tömegét, s arra készteti, hogy érdeklődését és tudásszomját ott
elégítse ki. Ráadásul a gazdag kulturális kínálat hatásosan reklámozott
szegmensei már-már észrevétlenné szorították a háttérbe ezt a kétségkívül
jelentős vállalkozást. Amely ily módon hatástalanná tette a ráfordított
munkát…
Az utolsók
egyikeként volt még módom felkeresni a kultúrtörténeti mazsolákat mindenképp
kínáló kiállítást. Nem tisztem, hogy utánajárjak, vajon hányadik
érdeklődőként érkeztem. Mindenesetre, a munkatársak érezhetően
nem voltak a helyzet magaslatán – az egyszerű kérdéseket is tanácstalanul
fogadták. Ami sokatmondó a tekintetben, hogy aligha kaptak korábban hasonlókat…
Erre vallott a „viselkedésük” is – nem zavartatták magukat a zenehallgatásra
vetemedett érdeklődő tevékenységétől, s magánbeszélgetésük
hangerejével igyekeztek túlszárnyalni a számukra szokatlan zajokat (mentségükre:
a pikírt „nem zavarja, hogy hallgatom a zenét?” kérdésre mintegy
meglepődve, csökkentették hangerejüket…).
De térjek végre a
lényegre! Kézbe kaptunk egy ízlésesre tervezett tárlatvezetőt, amelyet
leginkább utólagos olvasás szándékával készíthettek. Mindenesetre valami, ami
maradandóként támogatja az emlékezést. És főképp: kiderül belőle, ki
mindenki munkálkodott azon, hogy létrejöjjön a tárlat.
Külföldi
kiállítás-látogatói tapasztalatok birtokában állíthatom: jelentős mozzanat
ez a hazai tájékoztató célú projektek sorában. Ugyanakkor az „első
fecskék” közé tartozik, amit olyan problematikus mozzanatok sokasága bizonyít,
amelyekre érdemben a rendezvényben a gyakorlatban való intenzív vizsgázása
mutatott volna rá.
Elismerésre méltó,
hogy számos lehetőség kínálkozott auditív vagy audiovizuális anyagok
megismerésére. Némelyikükhöz rendelkezésre állt fejhallgató, mások viszont az
egész teret betöltő hangzással működtek (vagyis, áthallással
akadályozták a fejhallgatós zenehallgatást). Tehát, egymást akadályozták volna
a lehetőségek, amennyiben nagyszámú érdeklődő kereste volna fel
egyidejűleg a kiállítást. Volna, volna…
A hallgatnivalók egy része történeti anyag, más része pedig napjainkbeli reflexióként is elkönyvelhető. Az
érdeklődő számára akkor is becses, ha más forrásból is elérhető
– mert itt kontextusba ágyazva kaptunk olyan dokumentumokat, amelyekre
egyébként a szinte korlátlan internetes kínálatból aligha jutna eszünkbe
rákeresni (merthogy nem is tudtunk a létezéséről). Egy példa: Debussy
közismert-közkedvelt Claire de lune-je – thereminen. Mellette olvasnivaló a különleges
hangszerről…
Más. Zenén-túli
érdeklődés-felkeltő nevek: Ferand Léger, Man Ray. Mechanikus balett George Antheil zenéjével, 1924-ből. Film-élmény 16 percben.
És akkor még csak a kiállítás kezdeténél járunk.
Akik kedvüket
lelik a régi írott/nyomtatott anyagok silabizálásában, élmények gazdag tárházát
kapták. Levelek/levélrészletek, amelyeket magyar muzsikusok írtak külföldi
kollégáiknak (néha szívesen „fordítottunk volna” a papíron, hogy
továbbkövethessük a közléseket), ismertetők-elemzések, amelyeknél a dátum
mellbevágó, mennyire „naprakész” tájékoztatást kapott a korabeli
érdeklődő a nemzetközi élet szereplőiről, eseményeiről.
És nem utolsó sorban plakátok, ahol megint csak érdemes a műsoron túl az
időpontra is figyelni. Az adalékokból vázlatosan bár, de képet kapunk
arról, hogy a tömegkommunikáció gyermekcipőben-járásakor is mennyire
pezsgő tudott lenni a kulturális élet…
Inspiráló a sok
puzzle-darabka – arra készteti az érdeklődőt, hogy próbálja némiképp
elhelyezni ismereteinek (kétségkívül terjedelmes) fehér foltjain az adatokat, s
összefüggéseket felfedezve közöttük, kezdjen „hálót” készíteni, a kapcsolatok
tudatosításával. Ebben a tárlatvezető prospektus is segítséget nyújt.
Választ kapunk például arra, hogy egyik-másik levél címzettje a
magán-kapcsolaton túl mennyiben befolyásolta a nemzetközi avantgarde
zenében való tájékozódást. (Az Új Föld társaság, melynek zenei vezetői
közé tartozott Weisshaus Imre és Szelényi István, a
Henry Cowell által vezetett New Music Society
partnerszervezetének számított – „érthető” tehát, hogy miért épp Cowellnek írott Szelényi-levélbe olvashatunk bele – és nem
csodálkozunk azon, hogy Szelényi Cowellét
népszerűsítette írásaiban, szemben az egy idő után a neoklasszicizmus
mellett kiálló George Antheillel, akinek
koncertjéről negatív kritikát írt. Már a közzétett dokumentumok is az
„értés”, a „tájékozottság” érzetével ajándékozzák meg az érdeklődőt –
aki „ezekután” érdekeltté válik abban, hogy további „kapcsolatoknak”,
összefüggéseknek nézzen utána. Ami azért fontos, mert az önmagukban álló
információk könnyen felejthetők, míg az összefüggések ismeretében
kialakított kezdetleges vázlatok is továbbgondolásra serkentőek!)k.
Ami a kiállítás
címéből nem derült ki: korántsem zárt időszigettel foglalkozik.
Kapocsként kínálkozik a köztünk élő „nagy öregek” megszólítása, akiknek
személyes élményei-tapasztalatai mintegy hidat építenek a közelmúlt és napjaink
zenei élete között, és nem utolsó sorban, a mai előadóművészek is
sokat tehetnek a Tegnap alkotói kompozícióinak hangzó életre keltésével.
Kuriózum az
első kubista opera hangképének rövid részlete, de nem kevésbé érdekes, ha
Henry Cowell Ostinato
Pianissimójának (1934) tőszomszédságában Kósa György Rácz Aladárnak
dedikált Divertimentójába (1938) hallgathatunk bele, Szalay András
előadásában.
A hangzó
anyagoknak csupán részleténél tüntették fel a terjedelmet – a gyanútlan
látogató így aligha tudja megtervezni az időbeosztást – és sajnálattal
veszi tudomásul, hogy a riportok-interjúk között szelektálnia kell. Ami pedig
nem könnyű, hiszen személyes ismerősök sorjáznak, s néhány
távolabbról ismert művész (QR-kód igyekszik segíteni ezen a helyzeten).
Valljuk meg: értékes találkozások közvetett részeseiként jó olyan személyiségek
társaságában időzni, mint Kurtág György, Rácz Zoltán, Orbán Júlia, Kósa
Gábor, Vajda Gergely és Horváth Balázs. Ráadásul 14 kiállító művész
különböző műfajú alkotásai arra hívják fel a figyelmet, hogy napjainkban
is zajlik kísérletező munka megannyi alkotó műhelyében.
Az ilyesfajta
kiállítások haszna felbecsülhetetlen: élmények, impulzusok tárházai –
jelentős segítséget nyújtanak ahhoz, hogy ama bizonyos „szakadékot”, amely
nehezíti kortárs művészek és hallgatóságuk egymásra találását, segítsék
áthidalni. Mert a nézőpont-váltás szemléletváltozást eredményez(het) – már amennyiben látótávolságba kerülnek az értékes
lehetőségek és a potenciális érdeklődők.
Fittler Katalin