HORVÁTH ATTILA
ZENESZERZŐ, ZONGORAMŰVÉSZ-TANÁR EMLÉKÉRE
(1862–1921)
I.
RADNAI MIKLÓS BÚCSÚZTATÓJA[1]
Chopin
betegség által tépettsége volt az a mély kút, melyből mindhárman
merítettek.
A tavaszi virágok
azonban sohasem hozták meg a gyümölcsös nyarat neki. Művei kiadatlan
kéziratként maradtak ránk csak azok számára hozzáférhetően, akik a
véletlen folytán göröngyös útjára tévedtek.
Itt, ebben van az a
keserűség, ami már életében jogos fájdalma volt a mellőzést érző
szerzőnek. Méltán, mert nagy vesztesége ez a magyar zeneművészet
teljességének. Horváth Attila hangja
hiányzik a magyar XIX. század alkonyán. Liszt, Erkel mellett, akik hősök,
vezérek voltak zeneművészetünk hatalmas lendületű századában, nem
szabad könnyelműen lemondanunk róla sem. Mintha irodalom terén Arany és
Vörösmarty mellett elfelejtkeznénk Tompa Mihályról, a virágregék
költőjéről. Hiszen az a hely illeti meg Horváth Attilát a magyar zene klasszikusai után, mint világviszonylatban
Schumannt és Chopint a német klasszikusok után. És már csak a szerencsésebb, a
tehetősebbnek sikere verte le Grieg, Gado, Raff, Sindig személyében. Hogy mi
hiányzott nála és neki a sikerhez? Egész röviden: a kiadó! A kiadó, aki áldozni
akart és tudott volna műveire és műveinek megfelelő
terjesztésére.
A kiadó! Olyan szó,
olyan fogalom ez a magyar zeneszerzők életében, mely mind a mai napig
feleletnélküli kérdés maradt. Mindenre akadt nálunk lelkes, áldozatra kész
ösztönzés, vállalkozás mind a többi művészet tudott magának érvényesülésre
teret, alkalmat, anyagi erőt szerezni, csak a zene maradt le. A magyar
zene, ami – mostohasága ellenére is – irigyelt és elismert dicsősége
nemzeti létünknek! Még annyira sem vittük, mint Schubert, aki egy
pengőforintért ugyan, de mégis csak el tudta adni az Erlkönig
című, rövidesen világhíressé lett dalát. Nem neki hozta aztán már az
aranyat a dal, nem a haláláig szegélysorban élő szerzőnek jutott a
haszon ott sem. A kiadó aratta le a pengőforint befektetésének minden
anyagi előnyét, de Schubert nevét, halhatatlanságát ezek a milliók kezén
megforduló, milliók ajkán valósággá változó nyomtatott kottafejek tartják fenn
ma is.
Ez a nagyszabású, ez az
előrelátó férfi hiányzott Horváth
Attila életében is. A hiábavaló kopogtatások, a megszégyenítő
kitérések, az igazságtalan mellőzések jobban szaggatták bensejét, mint a valóság sötétje. Abból mit sem érzett,
mikor a hangok, saját hangjai vették körül, mint bűvös kagyló, de
művészi hitét vesztette el, fokról-fokra aludt ki benne a teremtő
lélek tüze, az akadályok, a közöny hideg, a külső elismerés teljesen
elhibázott fukar korlátjai előtt és között.
Hiába volt, hogy vele
történt meg a zenetörténet egyik legfurcsább esete is. Akkor sem volt
szerencséje.
Volkmann Róbert nevéhez fűződik
ez a különös eset. Mikor Volkmann megismerkedett Horváth Attilával, napokon keresztül
hallgatta, vallatta a fiatal zeneszerzőt, addig, míg az minden készen
lévő művével be nem számolt neki. Halván tőle, hogy mindez
kiadatlanul hever, merész gondolata támadt. Arra kérte Horváth Attilát, engedje meg, hogy művei az ő neve alatt
jelenjenek meg. Tudta, így könnyebben kap rajta a kiadó, később pedig lesz
majd alkalom arra, hogy a kegyes csalást leleplezzék a nyilvánosság előtt.
Mire azonban valami is történhetett volna, Volkmann,
az elragadott barát, örökre lehunyta a szemét.
Akár igaz, akár legenda
ez a történet, két dolgot fényesen igazol: az egyik oldalon azt, milyen nagy
hatást gyakoroltak Horváth Attila
művei még olyan szigorú mértékkel mérő művészre is, mint éppen Volkmannn Róbert volt, másrészt mi volt az a fájdalmas seb
– a kiadó hiánya – melyre Horváth Attila gyógyulást
keresett minden áron.
Pedig mi volt az, amit Volkmann hallott a húszéves zeneszerzőtől? Hiszen
akkor igazán a kezdet kezdetén volt még csak Horváth Attila munkássága. Mit szólna most Volkmann
Róbert, a szigorú, zárkózott bíráló, aki azon a kevesen is lelkesedni valót
talált már, mit szólna most, a hátrahagyott örökséget megismerve?!
Csodálatos kert ez!
Nekem mind ismerős virágok, mert gyerek- és ifjúkoromat jelentik.
Első mesterem volt Horváth Attila.
Éveken át nemcsak tanítványa, hanem íródeákja is voltam. Ott ültem mellette
órák hosszat a zongora előtt, és írtam, jegyeztem azokat a
felejthetetlenül szép műveket, melyeket Horváth Attila barátai és rajtam kívül alig ismer még valaki.
Szabad-e ilyen hagyatéknak kallódni, porosodni? Olyan gazdagok vagyunk-e, hogy
egy igaz tehetségünknek minden könnye, mosolya elmúlhat nyom nélkül a magyar
zeneművészet történetéből?
Nem! Nem szabad ezt
megengedni! Most kell, hogy ismerjék ezt a csodálatos kertet, mert azok közül,
akik már majd ismerik, senki sem fogja ezt megengedni.
Mint a neve, olyan
őszinte volt a művészete: egyszerű, magyar, bensőséges.
Csendes mélázás, finom ábrándozás, szellemes ötletek, mindig csiszolt, zárt
keret, a téma kifogyhatatlan változatossága, ezek jellemzik Horváth Attila zenéjét.
Nagylélegzetű, többtételes műveiben meglepő a formakészség, a
gondos kidolgozás, a klasszikus arányokra való törekvés. Kis keretben,
lírájának legszebb verseiben oly mélyről fakadó hangot üt meg, mint csak
az, akinek a valóság is képzelet, aki mindent úgy lát, ahogy ő képzeli –
vak világtalanságban – a világot.
Milyen egészen különös,
megható, hogy ez az asszonyi szépséget sohasem látott férfi, egyik legnagyobb
művét nőnek emlékezetére írta: Zrínyi Ilonáról szerzett nyitányt. Az
ő képzeletében – úgy látszik – a nő, aki emléket érdemel, akinek
hősi és női sorsát fel lehet oldani zenében is, olyan, mint Zrínyi
Ilona: ha kell, gyengéd, ha kell, erős, szeretni, de akarni is tud.
Mennyire jellemző ez Horváth Attila
lelkületére is, mennyire benne van a dacos erő és a szelíd tűrés,
amivel sorsát maga is viselte, hogy ilyen nagy lélek, ilyen nagy asszony volt
közel szívéhez.
Másik két zenekari művében
egy vonós- és egy nagy zenekarra írt snittben leginkább a természet szépségét
dicsőíti. Ő a világtalan! A holdas éjt, a madarak ébredését, a
tölgyek árnyas lombját! Mintha, maga is közöttük járna, mindent látna, élvezne,
amit a föld szépet nyújt. Micsoda titkos, milyen eltéphetetlen kapcsolat van
ebben: a művész rejtelmes világa és az öröktermészet között. Megtalálják
egymást, egymásból szívják mindig a nedvet, mi a teremtés, az alkotás szomját
üdíti, még akkor is, ha valakinek lehunyt szeme soha le nem zárult a vakító nap
sugarainak káprázatától. Beethoven süketen is hallott, a mi Horváth Attilánk vakon is látott.
Kamarazene-művei,
két hegedű- és gordonkaszonátája, zongorahármasa és vonósnégyese, a szó
legszebb értelmében kamarazene. Hatásuk, hangulatuk egyaránt a tiszta és nemes
házi zenét szolgálja. Zárt formákba öntött, magasrendű, gondosan ötvözött
munka minden egyes tételük, melyekben Liszt és Erkel klasszikus magyar
szellemének tovább fejlődése egészen egyéni új hang a magyar kamarazene
amúgy is kezdetleges korában. Szinte úttörő volt munkássága ebben.
De különösen gazdag,
akárcsak a rokon lelkű Schumann, a zongoradarabok terén Horváth Attila termése. Ezeknek töredéke
legalább nyomtatásban is megjelent, nagyobb része azonban kiadásra vár. A nádas
zúgásától a bajadér táncáig minden megragadta a zeneszerző képzeletét,
olyan programot ölel fel kis darabjaival, ami egy világlátott, egy olvasott
ember érdeklődéséről tesz ékes tanúságot. Ezek a zongoradarabok
tükrözik leginkább az embert magát, avval a képzelt világgal együtt, amiben
élt, amivel körül vette magát, a távolkelet és a tiszaparti nádas között nyugtot nem lelő lelkével, az
alkonyt, az altatódalt szerető sebzett szívével, a szonett, ballada,
legenda hangsoraiba szőtt soha valóra nem vált ábrándjaival.
Így ezeket alkotva és
vak gyermekeket tanítgatva élt Horváth
Attila, aki 1862-ben született és 1921-ben halt meg. Temetésén alig vett
más részt, mint a családján, barátain kívül ezek a szegény gyerekek, akik
földöntúli tisztasággal énekelték el gyászdalaikat tanárjuktól búcsúzván. A
novemberi hideg föld akkor magába fogadta meleg szívét, azóta minden tavaszban
az ő rügyet, bimbót fakasztó ereje is ott feszül és hiszem, remélem,
tudom, hogy eljön a nyár végre, mely igazságot szolgáltat az ő komoly zengő,
magyar nevének, az ő virágaiból lett gyümölcsös fát mindenki számára
hozzáférhetővé teszi, hogy termését ízleljék, szedjék….
II.
XXXIII. évfolyam 1931. 9—10. szám[2]
A SIKETNÉMÁK És VAKOK
TANÁRAI
ORSZÁGOS EGYESÜLETÉNEK
HIVATALOS LAPJA
Szerkesztőség és
kiadóhivatal: Budapest, VIII. Festetits-ucca 3.
Előfizetési ára egy évre 24 pengő |
Szerkesztők: Istenes Károly és Kirschenheuter Ferenc |
Egyesületi r. tagok a
lapot tagilletményük fejében kapják. A gyógypedagógiai
intézetek előfizetési árát évről-évre az egyesületi közgyűlés
szabja meg. |
HORVÁTH ATTILA EMLÉKÉRE
A Vakok József Nádor Kir. Orsz. Intézete levéltárából vett adatok, valamint a Váradi
Miklós dr.-tól és Radnai Miklós dr.-tól a napi és zenei sajtóban megjelent
művészet méltányoló cikkek szövegrészeinek fölhasználásával írta: KIRSCHENHEUTER FERENC[3]
Barátok, tanítványok lelkes kis csapata
kegyeletes szívvel hangversenyt rendezett 1931. nov. 4-én a rádióban Horváth
Attilának, a tíz évvel ezelőtt elhunyt, sokoldalú vak zongoraművész
és zeneszerzőnek, a vakok kir. intézete volt tanárának emlékezetére. A Horváth
Attilaemlékesten Radnai Miklós dr. a M. Kir. Operaház
igazgatója emlékbeszédet mondott, az
operaház tagjaiból alakult zenekar pedig Dohnányi Ernő dr. vezénylésével
Horváth Attila következő műveit játszotta: 1. Zrínyi Ilona nyitány.
2. Fantasztikus szvit: I. Madarak ébredése, II. Merengés, III. Humoreszk, IV.
Óriások tánca.
Horváth Attila! A magyar zenei világ csak halála
után kezdett eszmélni arra, hogy életében kora nem méltányolta kellőkép,
hogy nevével kapcsolatban még kötelességei vannak, hogy életének s
műveinek megfelelő világításba helyezése még megírásra váró fejezetei
a magyar zenetörténelemnek, mert maradandót alkotott.
A magyar gyógypedagógia irodalma meg
egyáltalában nem foglalkozott még Horváth Attilával. Pedig ennek lapjain is
helye van az ő nevének. Harminckét éven át tanára volt a vakok kir. intézetének, ő maga is vak volt, tanítványa ennek
az intézetnek s büszkesége a magyar vakok oktatásügyének.
Horváth Attila régi nemesi családból származott.
Győrszentmárton volt a család ősi fészke s
a tizennyolcadik század kilencvenes éveiben kapta nemességét I. Ferenc király
uralkodása ideiében. Horváth Antal, a művész atyja, mint honvédtiszt részt
vett a szabadságharcban, amiért többévi sáncmunkára ítéltek és Theresienstadtban szenvedett várfogságot. Kiszabadulása
után a Khuen-Héderváryak szlavóniai birtokait
igazgatta. Itt, Nustár községben, Szerémmegyében,
1862. augusztus 11-én született fia, Attila, ki egy éves
korában himlő következtében megvakult. Valamennyi fiú- és leánytestvére
átesett a ragadós betegségen, egyedül ő vakult meg. A kis Attila hároméves
korában egy kis hegedűt kapott ajándékba és környezetének föltűnt,
hogy hamar megtanult rajta játszani.
A fiúcskát nyolcéves korában, 1870. október
11-én atyja fölhozta Pestre és beadta a Vakok intézetébe. Ekkor a család már
Nagykőrösön lakott s a vakok intézete anyakönyve Horváth Antalt mint „telkes gazdát” említi.
Akkoriban a zene teljes virágzásában pompázott a
vakok intézetében. Mihályik Szidor dr. az intézet igazgatója, jogi
tanulmányokat végzett, hites ügyvéd volt s így nem volt ugyan hivatásos zenész,
de mint nagyon tehetséges műkedvelő pompásan zongorázott és különösen
a magyar népdalmuzsikának volt elismert előadóművésze. Amellett finom
érzésű és gondolkozású egyéniség volt, aki növendékeit általában, de a
tehetségeket különösen fölkarolta. Mihályik a kis Horváth Attilában hamar
fölfedezte a rendkívüli zenei tehetséget, a rendes zenei oktatáson kívül ő maga még
külön órákban is oktatta a fiút zenére s a zene mellett egyebekre, főként
irodalomra meg történelemre.
A vakok intézetében diáskoskodó
kis Attila a zenei szakon a zongora főtanszakot végezte. De nemcsak a
zenében, hanem minden irányban tehetséges volt. Bizonyítványai végig
kitűnők. Már az első iskolai év végén a főpróbatéten –
ahogyan akkor az évzáróvizsgákat nevezték –1 forint jutalmat kapott s évvégi
jutalmazásai 5, 7, majd 10 forintra emelkedve évről-évre ismétlődnek
egészen 1878. május 29-ig, amikor kilépett az intézetből.
Ugyanekkor Mihályik dr. a 16 éves Horváth
Attilát bemutatta Erkel Ferencnek és Liszt Ferencnek. Erkel a legmelegebben
nyilatkozott zongorajátékáról, Liszt pedig a legnagyobb kitüntetésben
részesítette, homlokon csókolta. Horváth azonban csak az intézet rendes
növendékei sorából lépett ki. Tanulmányait továbbra is részben az intézetben,
részben annak támogatásával
folytatta.
Már növendékkorában megkezdett zeneszerzési
munkája lassanként megizmosodik. Molnár Vince, a vakok kir.
intézete tanára írja, hogy Volkmann Róbert heteken át
játszatta a fiatal Horváthtal annak le nem írt, éveken át
emlékezetben megtartott kétszázhatvan szerzeményét s mert a fiatal szerző kíadóra nem talált, az volt a terve, hogy azokat
1884-től kezdődően a saját neve alatt adja ki, később pedig
majd leleplezi az igazi szerzőt. Volkmannt
azonban tervének megvalósításában
megakadályozta 1883-ban bekövetkezett halála. Váradi Miklós dr. a Pesti Hírlap
1831. november 4-i számában „Emlékek Horváth Attiláról” című cikkében
megemlíti, hogy Volkmann-nak ezt az elhatározását Lypold Kornélné, pestmegyei adófelügyelő neje is
igazolja, kinek házában Horváth a nyolcvanas évek elején Volkmannal
megismerkedett
Gyakran látogatott el ekkoriban Horváth Attila
vidéki városokba hangversenyezni. Rendkívül lelkesedtek érte Újvidéken s
Vukováron, hova többízben meghívták egy-két estére.
Mihályik igazgató több éven át állami
ösztöndíjat eszközölt ki Horváth Attila számára a minisztériumtól
tanulmányainak folytatására. Ilyen ösztöndíjban eladdig vak egyén nem
'részesült. Igy jutott a fiatal művész 1883-ban
Bécsbe a szintén vak Labor József nagyhírű orgonaművész és
zeneszerző vezetése alá, míg zongoratanulmányait ugyancsak Bécsben Leschetitzkynél folytatta. Megismerkedik itt Horváth Attila
Brahms-szal s Mandyczewsky-vel
is és a német alaposság, a stílus féltékenyen őrzött tisztasága itt
fejlődik ki életre szólóan a fiatal magyar művész lelkében. De ha a
német romantikus irány, főleg Schumannon és Mendelssohnon keresztül
hatni is tudott első műveire, – írja Váradi Miklós dr. –
mindazonáltal vérmérséklete, magyarosan pezsdülő ritmikája, alföldi tájak
színes emlékeiben álmodozó képzelete mindvégig megtartotta hazája hű
gyermekének s megóvja a német nehézkességtől.
Csáky Albin gróf
közoktatásügyi miniszter 1889-ben az utolsó 400 forintos ösztöndíjat
csak azzal a föltétellel engedélyezte Horváth számára, ha „tanulmányai
befejeztével tehetségét és ismereteit nem külföldön, – hanem honában fogja
érvényesíteni, különösen pedig, ha, mihelyt a magyar kormány
fölszólítja, azonnal rendelkezésre bocsájtja magát, hogy az Országos
Budapesti Vakok Intézetében tanári állást betöltsön.”
Első bécsi
hangversenyén rendkívül nagy sikert aratott és ennek hatása alatt meghívást kapott nagy külföldi hangversenykörútra.
Berlinben, Drezdában, Strassburgban, Zágrábban saját
műveinek előadásával szerzett dicsőséget a magyar névnek.
Bámulattal emlékeznek meg – írja Váradi Miklós dr. a
német lapok arról a föl sem becsülhető technikai készségéről, mely
Horváthot vaksága ellenére is a zongora szuverén urává teszi s óriási
emlékezőképességéről, mely zenei gondolatainak dús termését az
enyészettől megóvja.
Külföldi sikerei nevét ismertté tették, külföldi
intézetek tanárnak is hívták, de Horváth
közel három évig Bécsben és részben Németországban folytatott
tanulmányai után visszatért Magyarországra, hogy itthon érvényesítse
képességeit. Sajnos ez nem sikerült neki abban a mértékben, ahogyan azt
képességei alapján ő maga várta és becsvágya titkolni kívánta. A
minisztérium 1889. október 22-én a vakok királyi intézete tanárává nevezte ki,
de más, külső, anyagiakban is megnyilvánuló elismerés kevés érte. Híre
azonban túlment az intézet falain és nem egy kiváló magántanítványa volt.
A M. Kir. Orsz. Zeneművészeti Főiskola (akkoriban: Orsz. M. Kir. Zene- és
Színművészeti Akadémia) azzal ismerte el képességeit, hogy az akadémiai
évfolyamok elvégzésének mellőzésével egyenesen tanári vizsgára bocsájtotta és
1893 június 22-én általános kitűnő osztályozással kiadta neki a
zenetanári oklevelet. 1895-ben feleségül vette Szabady
Laurát, a vakok királyi intézete tanárnőjét. Két gyermekük: Horváth Lóránd dr., a Magyar
Távirati Iroda cégvezető főtitkára és Horváth Attila dr. röntgenszakorvos.
Ha a külső
körülmények látszóan határt is szabtak Horváth Attila élete munkájának, s ha a
viszonyok meg is nehezítették kifelé való érvényesülését, lantját nem
némították el. Csak halkabban szólott, de annál bensőségesebben. Egy
hangversenye alkalmával a kritika szinte égig magasztalta nagy tehetségét,
„melyet a világtalanság nem, hogy elnémított volna, de fokozott tevékenységre
buzdított és mint a régi idők bárdjaiban a melódiák gazdag forrását
fakasztotta benne.” „Költő, akinek szeme világát talán elhomályosította a
lelkéből sugárzó fényözön, írta róla három évtized előtt Béldi Izor dr. poéta, de az ő költészete a szív
volapükjén szól hozzánk: zenében. És zenéje csudás, emberfölötti, mintegy a
negyedik dimenzióból való. Ő gazdagabb valamennyinknél, látja és hallja a
tündérvilágot, sejti a túlvilág rejtelmes miszticizmusát.”
Szerzeményeit Horváth egy-egy meghitt
barátjának, vagy képzettebb tanítványának szokta tollba mondani. Ezért nevezték
a magyar Miltonnak. Legtehetségesebb tanítványának, Radnai Miklós dr.-nak, a M.
Kir. Operaház igazgatójának kézírásával gyakran
találkozunk Horváth Attila műveiben. E sorok írója is volt egy ízben
íródiákja egy zongoradarabiának kottázásában. Hosszadalmas munka volt.
Részenként és összefüggően ismételten és ismételten el kellett neki
mondani a leírtakat. Szigorúan, szinte kínosan pontos volt. Érdekes, hogy
ő, bár tanította a vakok intézetében a braille-kottarendszert
s használta is a vakok pontírásában külföldön megjelent zeneműveket,
szerzeményeit sem ő maga nem írta le, sem növendékeivel nem íratta le
pontírásban. És minthogy pontírásban sajtó alól sem jelent meg egyetlen egy
műve se, ma a vakok kir. intézete
zeneműtárában a magyar vakok legnagyobb mesterének egyetlen egy darabja
sem lelhető föl. Zongoradarabjaira a zenetanárok hallás után tanítják vak
növendékeiket. Síknyomásban kiadott műveinek legnagyobb része
Németországban jelent meg.
Horváth Attila az abszolút zene
művelője elsősorban. És minden művéből, még
kamarazenéjéből is a magyar ember érzése, hangja csendül ki. A magyar
történelemből merít ihletet egyik legnagyobb művéhez, a
filharmonikusok által előadott „Zrínyi Ilona nyitányhoz” s a magyar hazafi
fájdalmát zokogják az „lrredenta bakanóták”, a „Csonkamagyarország”. Legtermékenyebben a zongorairodalom
terén működött. Virágrege, Lidércfény, Idyll,
Szegedi búvirágok, Lovagjáték, Allegro appassionato, Silhouetten, Fünf Klavierstücke, Drei Klavierstücke, Ábrándképek, Babatáncok, Három zenemű
zongorára, Trió zongora, hegedű és gordonkára, Pásztordal és sellő
című zongoradarabjai részben kiadásra is kerültek. Megjelent a millennium
évében királydíjat nyert zongoraszonátája és egy hegedűszonátája is. De
zenekari művei, kamaramuzsikája, motettje,
férfikarai, dalai csak kéziratban maradtak meg. Sok művét le se
diktálta, azok az utókor számára örökre elvesztek. Ez a sorsa nagyhatású,
hangversenyein többször tomboló sikerrel játszott két magyar rapszódiájának is.
Utolsó művét, egy orgonaszonátát
kitűnő orgonaművészünk, Zalánfi Aladár fölkérésére írta, aki azt
elő akarta adni. Horváth ez ideig csak egy prelúdiumot írt orgonára. Ez Gauss-nak, „A világ orgonairodalma” című művében
Magyarországot képviseli. Most fölfrissítette negyven év előtti
orgonatanulmányait. Ekkor már kínozta fülbaja, magas lázban mondta tollba
művét. Az első tétel témájául egyik irredenta dalának dallamrészeit
választotta. De aztán lemondott a szonáta befejezéséről s megírt részének,
utolsó művének a „Quasi una
fantasia” címet adta. Szigorú formájú ez is írja róla
Várady Miklós dr. de romantikáján az elveszett magyar egüket sirató Északi
Kárpátok ködös szomorúsága honol. Borongós melenkóliáján
helyenként mégis áttör egy-egy halovány reménysugár, majd fennkölt ívelésű
Crédó-val fejeződik be: magas szférákban
lebegő akkord alatt az örökkévalóság mélyébe tűnik alászálló
basszusa. Alig találunk példát a zene történetében hasonló apoteózisra.
Radnai Miklós dr. november 4-én, halála
évfordulóján méltatta Horváth Attilát a rádióban. Hadd sűrűsítsünk
néhány részletet ide ebből a gyönyörű méltatásból. „Valami távoli
rokonság fűzte össze Horváthot Schumann és Chopin szellemével. Talán az
ő világtalansága – mondja Radnai – Schumann túlcsigázottsága és Chopin
betegsége által való tépettsége volt az a mély kút, melyből mind a hárman
merítettek. Hogy művei nagyrészt kiadatlanok maradtak, az vesztesége a
magyar zeneművészetnek, hangja hiányzik a magyar XIX. század alkonyán.
Liszt és Erkel mellett nem szabad könnyelműen lemondanunk róla. Mintha az
irodalom terén Arany és Vörösmarty mellett elfeledkeznénk Tompa Mihályról, a
világregék költőjéről. Az a hely illeti meg Horváth Attilát a magyar
zene klasszikusai után, mint világviszonylatban Schumannt és Chopint a német
klasszikusok után. Sikeréhez csak egyetlen egy hiányzott: a kiadó. A hiába való
kopogtatások, a megszégyenítő kitérések, az igazságtalan mellőzések
jobban szaggatták belsejét, mint a vakság sötétje, mert művészi hitét
vesztette el, fokról-fokra aludt ki benne a teremtő lélek tüze az
akadályok, a közöny korlátjai előtt és között.
Egyszerű, magyar, bensőséges volt a
művészete. Csendes mélázás, finom ábrándozás, szellemes ötletek. mindig
csiszolt keret, a téma kifogyhatatlan változatossága jellemzik Horváth zenéjét.
Nagylélegzetű, többtételes műveiben meglepő a formakészség, a
gondos kidolgozás, a klasszikus arányokra való törekvés. Kis keretben,
lírájának legszebb verseiben oly mélyről fakadó hangokat üt meg, mint csak
az, akinek a valóság is képzelet, aki mindent úgy lát, ahogy ő képzeli vak
világtalanságban a világot.
Két zenekari művében, egy vonós, meg egy
zenekarra írt szvitjében leginkább a természet szépségeit dicséri. Ö, a
világtalan! a holdas éjt, a madarak ébredését, a tölgyek árnyas lombjait.
Mintha maga is közöttük járna, mindent
látna, élvezne, amit a föld szépet nyújt. Micsoda titkos, milyen
eltéphetetlen kapcsolat van ebben: a művész rejtelmes világa es az örök
természet között. Megtalálják egymást, egymásból szívják mindig a nedvet, mi a
teremtés, az alkotás szomját üdíti és még akkor is, ha valakinek lehunyt szeme
soha le nem zárult a vakító nap sugarainak káprázatától. Beethoven süketen is
hallott, a mi Horváth Attilánk vakon is látott.
Kamarazeneművei,
két hegedű- és gordonkaszonátája, zongorahármasa és vonósnégyese a szó
legszebb értelmében kamarazene. Hatásuk, hangulatuk egyaránt a tiszta és nemes
házizenét szolgálja. Zárt formákba öntött, magasrendű, gondosan ötvözött
munka minden tételük, melyekben Liszt és Erkel klasszikus magyar szellemének
továbbfejlődése egészen
egyéni, új hang a magyar kamarazene amúgy is kezdetleges korában. Szinte
úttörő volt munkássága ebben.
De különösen gazdag,
akár csak a rokon lelkű Schumann, a zongoradarabok terén Horváth Attila
termése. Ezeknek töredéke. legalább nyomtatásban is
megjelent, nagyobb része azonban kiadásra vár. A nádas zúgásától a bajadér
táncáig minden megragadta képzeletét. Olyan programot ölel föl kis darabjaival,
ami egy világot látott, egy olvasott ember érdeklődéséről tesz ékes
tanúságot. Ezek a zongoradarabok tükrözik leginkább az embert magát, avval a
képzelt világgal együtt, amiben élt, amivel körül vette magát, a távol kelet és
a tiszaparti nádas között nyugtot nem lelő
lelkével, az alkonyt, az altatódalt szerető, sebzett szívével, a szonett,
ballada, legenda hangsoraiba szőtt, soha valóra nem vált ábrándjaival.”
Horváth Attila zárkózott egyéniség volt. Kevés
szavú, csak bizalmasabb körben vált némileg beszédessé, akkor sem ejtett ki
egyetlen fölösleges szót. De azért nem volt
kedélytelen, még a szónak a társalgásra vonatkozó mindennapi értelmében sem.
Ritkán szólt, de jókat mondott. Hangulatosabb kedélyállapotában meg
nagyszerű száraz humor csengett ki eredeti, tőről metszett
magyarságú beszédében. Három évig laktam vele egy födél alatt s meghitt
barátságban hosszúra nyúlt esti sétáinkon sokszor megbámultam ennek a sokak
előtt titokzatos lelkű férfinak a sokoldalú ismereteit, mélyenjáró
gondolkozását. Különösen vallásbölcseleti, történelmi és társadalomtudományi
kérdések érdekelték. Ezekben, mint általában lelke egész alakulásán az ő
első tanítójának, a kemény, nyakas Mihályik Szidor dr.-nak a hatását
mindvégig megőrízte.
Az esztétikusok a szelídebb lírát boncolgatják
műveiben. Pedig Horváth Attila lelke mélyén forradalmár volt. És
forradalmi szelleme összeszövődött a vakságból származott
elégedetlenségével. Mikor Radnai azt mondja róla, hogy a mellőzések jobban
szaggatták belsejét, mint a vakság sötétje, ez igaz lehet, ha csupán a
művészet szemüvegével nézzük. De, aki figyelte benne az embert, aki nézte
a mindennapi élet száz baja, öröme között, az emberekkel való érintkezés, az életbe
való belehelyezkedés szemszögéből és vizsgálta azt, hogy lelkét,
gondolkozását, életfölfogását, hangulatait mi mozgatja, irányítja, színezi, aki
látta, hogyan vívódik a sorssal, az megtalálta az ősokot, azt, ami
végső eredményében művészetét is borongós levegővel telítette: a
vakságot. Horváth Attila testvéreivel együtt esett himlőbe, de csak
egyedül ő vakult meg közülök. Nem voltak hát
látási képzetei, a külső világ érzékelését illetően a vakság nem
fosztotta meg semmi olyasmitől) amiben valaha része volt. Mégis ő
teljes nagyságában fogta föl és érezte át a vakság csapását. Egy alkalommal a
legszűkebb körben megvakulásának testvéreivel kapcsolatos körülményeire
célozva szembeszállt sorsával s lázadozva tört ki összeszorított fogai közül: „Mért
épen én, hát mért épen én! A sorssal való meg nem békélés türelmetlenebb,
keserűbb kifejezését vakon született, illetve a zsenge korban megvakult
egyéntől eladdig, sem azóta még nem hallottam. Csak a háború vakjai
ütöttek meg ilyen és ezeknél még türelmetlenebb lázongó hangokat.
Hogy művészete nem
érvényesült érdeme szerint, ezt is jórészt vakságának tulajdonította. Egy vak
művészt könnyebb mellőzni, mint a mozgékony, mindenütt
jelenlévő, mindent hasznára fordító látót. Állandóan tapasztalnia kellett,
hogy tehetségben, képességekben alatta állók a látás előnyeit
fölhasználva, az életben való mozgással, törtetéssel vele szemben hírhez,
erkölcsi és anyagi előnyökhöz jutnak. Szerény egyéniség volt, befelé
gyönyörködő lelki életet élt, de a művész hiúsága, rejtetten bár,
benne is élt. És e hiúsághoz hatalmas öntudat, büszkeség járult. Csaknem kínos
jelenetnek voltam egy alkalommal tanúja, mikor egy nálánál magasabb állásban
lévő, de általa nem sokra értékelt muzsikus vállveregető dicséretet
magáról lerázta.
Mint tanár szigorú, a tehetségek kiválasztásában
nagyon is szigorú volt. Ezzel kapcsolatban gyakran hallunk volt tanítványai
között olyan megítéléseket, hogy Horváth Attila visszatartotta a vakokat a
zenétől azzal, hogy a vakok királyi intézete növendékeit túlságosan
szigorúan minősítette, minek következtében azok a zene alól fölmentettek s
nem folytathatták tovább az intézetben zenei tanulmányaikat, hanem ipar tanulására utaltattak.
Ennek tulajdonítják azt is, hogy Horváth-nak
harminckét évi működése folyamán mindössze csak három vak növendéke jutott
közvetlenül az ő kezéből a M. Kir.
Zeneművészeti Főiskolára: Kabos Ilona, Mathész
Károly és Vanyóczky György, kik közül az első
kettő nyert zenetanári oklevelet.
Világítsuk meg ezt a kérdést. A régi időkben
a vakok királyi intézetében virágzott a zenei oktatás. Minden növendék, akinek
csak valamelyes képessége volt hózzá, zenét tanult.
De mert a kiképzett növendékek kevés kivétellel mind rosszhírű éjjeli
helyek muzsikusaivá lettek, az intézetnek 1895-ben kezdődött
újjászervezése az iparoktatásra irányult s miniszteri rendelkezések oly
értelemben korlátozták a zenei oktatást, hogy élethivatásszerű céllal az
intézet senkit sem tanít zenére. Az intézetnek 1905-ben kiadott tanterve is
csak, mint kedélynemesítő tárgyat öleli föl a zenét, egyedül a
zongorahangolókra nézve tűz ki mellékesen gyakorlati célt is. 1907-ben ezt
a korlátozást enyhítendő, miniszteri rendelet újból szervezte a zenei
főtanszakot azzal, hogy azon a zene hivatásszerű céllal tanítassék. Ugyanakkor azonban a tanári testület kimondta,
hogy csak azok a nagyon kiváló tehetségű növendékek képeztessenek tovább a
főtanszakon, akik előreláthatóan majdan a M. Kir.
Zeneművészeti Főiskolán is biztosan megállják a helyüket.
Íme ez a magyarázata
annak, hogy Horváth Attila nagyon szigorúan bírálta el vak növendékeinek zenei
tehetségét. Nem a saját kezdeményezéséből tette. Tette, mert így kívánta
az intézet szervezete és az emellett őrtálló
igazgatósága, tanári testülete. Ugyanakkor azonban a történeti valósághoz híven
le kell szögezni, amit igazolnak a vakok királyi intézete tanári
gyűléseinek jegyzőkönyvei is, hogy Horváth Attila a gyűléseken
mindenkor és minden lehetőséget fölhasznált arra, hogy a rendszer
merevségeit enyhítse s a zene kereteit az intézet oktatási rendjében tágítsa.
Tény az, hogy szigorú ítéletei nem igazolódtak mindig. Két olyan növendéke is
akadt Greizinger István és Jármer
Lajos, a vakok kir. intézete mostani
zongoratanárainak személyében, akiket az intézetben a zene tanulása alól fölmentettek,
de akik az intézetből kilépve magánúton tovább képezték magukat s
később a zeneművészeti főiskola évfolyamait is elvégezve
zenetanári oklevelet szereztek. Ezek az esetek is azonban csak a rendszer
merevsége ellen s a korlátok tágításának szükségessége mellett szóltak, amit
Horvát/l állandóan követelt.
Horváth Attila kiváló zenepedagógus volt, alapos
tudást nyújtott tanítványainak, kik halóporában is szeretettel, hálával
viseltetnek irányában. Ennek szép tanújele nyilvánult meg most a Vakokat Gyámolító
Orsz. Egyesület kebelében működő Vakok
Betegsegélyző Társaskörében, hol gyűjtésből származott
költségeken elkészíttették és 1931 dec. 12-én ünnepiesen leleplezték Horváth
Attila domború képmásával ellátott emléktábláját. Mint barát és mint kartárs
igaz, őszinte, együttérző volt Horváth Attila. Tanártársai szerették,
nagyra becsülték.
1921. november 4-én halt meg 59 éves korában.
Hozzátartozói, barátai, tanártársai kísérték utolsó útjára, növendékei állták
körül koporsóját és énekelték el könnyezve fölötte gyászdalukat. Wolkóber János, a vakok kir.
intézete tanára, klasszikusan szép beszédben búcsúztatta.
Horváth Attila nemcsak a magyar
zeneművészetnek halhatatlanja. Hozzá hasonló
méretű egyéniséget a magyar vakok ügye százéves múltjában nem termelt ki s
a magyar vakok és az ügyükkel foglalkozók minden időkben büszkeséggel
fogják magukénak vallani.
[1] Radnai Miklós (Budapest, Ferencváros, 1892. január 1. – Budapest, 1935. november 4.)
zeneszerző. A Zeneakadémián Koessler
János és Herzfeld
Viktor, majd Münchenben Felix
Mottl tanítványa volt.
1912-ben a Fodor
Zeneiskolában kezdett el tanítani, 1919-ben a Zeneakadémia zeneelmélet-tanára
lett. Az Operaház 1918-ban mutatta
be Az infánsnő születésnapja című
táncjátékát. 1925-ben az intézmény igazgatójává is kinevezték. Igazgatói szerepének
betöltése idején egyik fénykorát élte a dalszínház.
[2] Siketnémák és vakok oktatásügye c. hivatalos lap
1931-ből. Horváth Attila emlékére. A jobb olvashatóság kedvéért az
emlékezést nem facsimile, hanem szó szerint leírt formában közöljük!