Joachim László & Schäfer Zsolt
Az Ukulele,
mindenki együtt! pedagógiai koncepciója - avagy hogyan tanítsunk ukulelét
magyar dalokkal akár csoportban?
Az Ukulele, mindenki együtt! az elsősorban
csoportos oktatásra kitalált és Kanadában már régóta használt „Ukulele in the Classroom” módszerre épülő magyar nyelvű könyv. A
módszert önálló cikkben mutattuk be a Parlando 2023/1. számában (Hogyan
tanítanak ukulelét csoportban?). Az Ukulele, mindenki együtt! az Ukulele in the Classroom tankönyvsorozat első kötetét egészíti
ki tizenöt, magyar népdalokra, illetve régi zenére épülő leckével. A
43 oldalas e-könyv a benne szereplő magyar dalokat a Kanadában már több
évtizede kipróbált módszertan és az Ukulele in the Classroom 1 alaptankönyv
struktúrája szerint dolgozza fel. (A könyv szerzői, Joachim László és Schäfer Zsolt mindketten elvégezték a James Hill Ukulele Initiative ukuleletanár-képzését.) Az Ukulele, mindenki együtt! többszólamú feldolgozásai
differenciált tanításhoz íródtak (a
dalokhoz hanganyag is tartozik). Az Ukulele, mindenki együtt! háttérinformációkat és módszertani tippeket is ad a tanároknak. James Hill szakmai
lektorként segítette, hogy a könyvben hatékonyan jelenjen meg az „Ukulele in the Classroom” program több
évtizedes tapasztalata.
Az
Ukulele, mindenki együtt! eredményes
használatát nagyban megkönnyíti, ha áttanulmányozzuk az angol Ukulele in the Classroom 1 alapkönyv tanári kiadását
is, és ismerősen mozgunk annak struktúrájában. A magyar
nyelvű kiegészítővel párhuzamosan az angol nyelvű könyvet is ajánlott használni a tanítás során (az
alaptankönyv ingyenesen letölthető): a benne szereplő dalok egy része
nem igényel angol nyelvtudást, illetve csak instrumentálisan (ének nélkül) is
megtanítható, az Ukulele, mindenki együtt! dalaival kombinálva
pedig már elegendő zenei anyagot nyújthat a tanításhoz. A magyar
nyelvű kiegészítő készítése során igyekeztünk elkerülni a
redundanciát: bizonyos anyagok így csak az angol nyelvű könyvben
találhatók meg. Ilyen például a C-dúr pentaton skála, amelyet az Ukulele in the Classroom 1 alaptankönyvből javasolunk
megtanítani. (A C-dúr és az F-dúr skála hangjait és gyakorlatait viszont a
magyar Ukulele, mindenki együtt! is tartalmazza,
hiszen különben igen zavaró lenne a magyar diákoknak, hogy az angol könyv a
magyarul B-nek hívott hangot Bb-nek,
a H hangot pedig B-nek jelöli.)
Az angol
nyelvű Ukulele in the Classroom 1 alaptankönyv a tanulóknak készült és az
interneten ingyenesen elérhető, a hozzá tartozó tanári
kézikönyv/segédanyag pedig megvásárolható. Az Ukulele, mindenki együtt! elsősorban tanároknak szól, akik ukulele
segítségével szeretnének zenét tanítani. Kompakt
módon egyetlen kötetben tartalmazza
a tanári oldalakat és a diákoknak különálló
laponként vagy füzetként lefűzve kiosztható
anyagot is (a diákfüzet kinyomtatva látható a fotón). Ezáltal igazodik az eredeti tankönyvek szellemiségéhez, jelesül,
hogy a diákoknak szánt tartalom ingyenesen elérhető - jelen esetben a
tanáron keresztül.
A könyv
teljesen kezdő szinttől, üres húrok váltott pengetésével indít, ehhez
a pengetéssel együtt énekelhető dalokat is javasolunk
a könyvben (a tanár egyetlen akkorddal kísér, hogy teltebb legyen a kíséret
hangzása). A javasolt egyakkordos dalok egy része kánonban is énekelhető,
sőt egy akár egyszerre énekelhető dalpárt is megadunk. (Egyakkordos
dalok sokféleképpen feldolgozhatók, aki ebben mélyedne el, Joachim László One-chord songs around the clock
című könyvében talál további információkat.)
Az „Ukulele in the Classroom” módszer szerencsésnek tartja, ha először
csak egy-egy húrt pengetnek a tanulók (dallamjáték), és csak utána többet (akkordozás). Az Ukulele, mindenki
együtt! ennek megfelelően üres húrok pengetése után (amivel énekelt
dalokat kísérnek) egyszerű skálára épülő dallamokat tanít. A C-dúr
pentaton skála a könyvben elsőként tanított skála: a hangok egy része
ukulelén üres húron játszható (C, E, A), a közbeeső hangoknál pedig
húronként csak egyetlen hangot kell lefogni (D a C-húron, G az E-húron, C az
A-húron). A C-dúr pentaton skála a magyar nyelvű kiegészítő könyvben
külön nincs megadva (arra épülő dalok azonban szerepelnek a könyvben), a
skálát az angol könyvből javasoljuk tanítani.
Mivel a
teljes dúr skálák közül az ukulelén a C-dúr és az F-dúr skálák játszhatók a
legkönnyebben kezdők számára, ezért ebben a könyvben ezzel a kettővel
foglalkozunk.
A könyvben
szereplő dalok túlnyomó többségéhez két-három akkordból álló kíséret is
meg van adva, így többek között ezáltal is lehet differenciálni: a diákok egy
része játszhat dallamot, míg mások kísérhetnek akkordokkal.
Hogy mennyit érdemes
elidőzni egy-egy részen, természetesen a helyzettől függ, ebben (is) elég
nagy a tanári szabadságot feltételez a könyv. Az üres húrokon például addig
érdemes maradni, amíg a diákok begyakorolják a helyes pengetési módot, és hogy
hogyan kell helyes tartásban fogni a hangszert. Később is vissza lehet
térni rá, vagy differenciált feladatként adhatjuk azoknak a diákoknak, akiknek
a húrok váltogatása nehézséget jelent. Természetes, hogy a csoporttal
foglalkozó tanár jobban látja a tankönyvírónál, hogy melyik diák hol van
lemaradva vagy hol szárnyal, így a gyakorlatokat és játékokat ennek
megfelelően választhatja ki.
Jól működhet például, ha minden órán
van valami új, ami picit tovább visz, és minden órán van ismétlés, amin már túl
vagyunk, az óra nagy része pedig arról szól, ahol éppen tartunk. De hogy melyik
rész mekkora, teljesen a csoporton múlik - a diákok képességein és aktivitási
szintjén. Ha például szét vannak esve a diákok, akkor a régi kedvenc dalaikat
is szépen el lehet együtt pengetni, de akár új szöveget is lehet írni
valamelyik dalra, becsukott szemmel játszani, vagy más, a könyvön kívüli dolgot
használni (ilyesmire a zenés fejtörőket tartalmazó Ukulele Funbook is alkalmas lehet, amelyet Schäfer Zsolt írt).
Az „Ukulele in the Classroom” módszer nagyon
épít az otthoni napi gyakorlásra, a tananyag alapvetően kevés „szájbarágós”
gyakorlatot tartalmaz. A tanár a szülőknek is adhat instrukciókat ahhoz,
hogy hogyan tudják segíteni a gyereküket (ez főleg kezdő csoport
esetén javasolt).
Az
ingyenesen letölthető angol könyvvel együtt heti egy órával számítva
legalább egy évig lehet tanítani a könyvből.
Fontos
szempont volt, hogy a tradicionális magyar kultúrára épüljön a könyv, Kodály
elveit követve, így is illeszkedve az iskolai és a zeneiskolai pedagógiai
munkához. A könyv dalainak többsége magyar
népdal, kisebb része régi zenei
dallam (Ritka kertben, Apor Lázár tánca). Olyan magyar dalokat
válogattunk, amelyek szerzői jogi szempontból szabadon felhasználhatók (public domain), ezzel is
csökkentve a könyv árát.
Alapvető
szempont volt természetesen a dalok kiválasztásakor a hangkészlet és a kísérőakkordok,
ezen kívül pedig a vidámság is
egy-egy dal mellett szólt, valamint az, hogy a dalszöveg akár gyerekek tanításához is használható legyen (ne
legyen részeges, erőszakos, kirekesztő stb.). Különösen is szerencsés
választás, ha egy-egy dal sokoldalúan
felhasználható, például kánonként is énekelhető (jó néhány ilyen
szerepel a könyvben önálló leckeként vagy a módszertani tippek között említve)
vagy egyszerre játszható egy másik dallal.
A könyv
természetesen elsősorban magyar dalokat tartalmaz, néhány ponton viszont a
repertoár szintjén is összekapcsolódik az angol nyelvű eredeti könyvvel. A
könyvbe bekerült a Régi mesékre
emlékszel-e még? című dal (az angol eredetije a Long Long Ago),
illetve a James Hill által a pentaton
skála gyakorlására írt Szafari (magyar
szöveg: Schäfer Zsolt). Ez utóbbi dal átirata a
tervek szerint az Ukulele in the Classroom valamennyi nem angol nyelvű
kiegészítő könyvében helyet kap.
Az
akkordkíséret minden dal esetében legfeljebb három akkordból áll (C-dúr, F-dúr,
G-dúr, és néhány dalban B-dúr – de a barrét elkerülő, egyszerűsített
fogásmódot lehetővé tevő opciókkal). Előfordul olyan helyzet is,
ahol a dal akkordkísérete a diákok számára még nehéz lenne: ilyenkor ők a
szólamokat játsszák, és akkordokkal csak a tanár kísér.
A szólamok
írásakor szigorúan vettük, hogy a hangkészlet az adott skála hangjaiból álljon,
és a kísérőakkordok is korlátozták a lehetőségeket. (James Hill az
egyik megbeszélésen találóan a sudoku játékhoz
hasonlította ezt a fajta, nagyon kötött lehetőségek között mozgó
szólamírást.) A szólamok többnyire a differenciálást is szolgálják: a dalok
második és – ahol van – harmadik szólamai eltérő nehézségi fokúak,
általában valamilyen szempontból egyszerűbbek, mint a fődallam
(szűkebb a hangkészletük, vagy egyszerűbb a ritmusuk, illetve
egyszerűbb húrváltások vannak bennük). Az esetek többségében törekedtünk
arra, hogy az egyes szólamok lehetőleg ne csak mély G-s, hanem magas
G-húros ukulelén is eljátszhatók legyenek: jó példa erre a Ritka kertben mély G-húros változatban lekottázott, de magas
G-húron is eljátszható kísérőszólama (Joachim László munkája). Szólamok
írásakor némely esetben az is szempont volt, hogy egyazon hangszeren
eljátszható legyen a két szólam egyszerre: így a tanár be tudja mutatni a
hangzást vagy a többieknél nagyobb kihívásra vágyó tanulók megpróbálkozhatnak
vele. Ahol a szólamok ilyen speciális módon is felhasználhatók, ott azt külön
jeleztük a tanári oldalon.
A könyv
csoportok tanításához ideális, végig nagy hangsúly van a közös zenélésen: még a
skálagyakorlatok is úgy vannak kitalálva, hogy akár több szólamban is lehessen
őket játszani. Egyéni tanítás esetén a tanár
tudja valamennyire „pótolni” a csoport hangzását és eljátszani a kimaradó
szólamokat.
A tanítási
módszereket az „Ukulele in the
Classroom” eredeti módszertanából emeltük át, és
ehhez úgy válogattuk össze a repertoárt, hogy az egyes módszerek alkalmazhatóak
legyenek. Íme néhány az alkalmazott módszerek közül (a teljesség igénye
nélkül):
●
Irányított dalszövegírás közösen (guided lyric-writing): a
dalszöveg egy-egy szavát kell kicserélni (nevet egy másik névre, vagy
helyszínt, cselekvést). A gyakorlat célja, hogy a diákok ne féljenek a dalokat
a sajátjukká tenni, valamint, hogy használják és fejlesszék a kreativitásukat -
és persze hogy közben akár nevessenek egy jót.
●
Többszólamú éneklés az ukulele
segítségével nagyon-nagyon egyszerűen. A technika angol elnevezése
“singing the strings”. A
könyv bevezetőjében részletesen leírjuk a módszert és annak javasolt
alkalmazási lépéseit.
●
A skála élményszerű, élvezetes
gyakoroltatása:
○
a skála egyes hangjainak lefogását
ritmusgyakorlatokkal tanítja a könyv;
○
a skálagyakorlatok is többszólamúak, és
további előnyük, hogy egy részük előkészít a könyvben lévő
dalokat;
○
a dalok kísérőszólamainak egy része
skálarészleteket, sőt akár egész skálát is gyakoroltat.
●
A kottaolvasás tanítása:
○
Az „Ukulele in the Classroom” módszer egyik
célja a kottolvasás tanítása, mivel az más hangszerre
is átvihető készség. Az Ukulele, mindenki
együtt! ezzel összhangban csak lekottázva adja meg a dallamokat,
tabulatúraként nem.
○
Játékos egyszerű feladatok is
segíthetik a kottaolvasás gyakorlását, ilyen a “zenei kereső”: valamilyen
hangot vagy skálarészletet kell megkeresni a kottában.
○
Fontos az is, hogy el tudjunk szakadni a
kottától: az első néhány órát egyértelműen könyv nélkül javasoljuk
tartani, de később is javasolunk az adott dalhoz
hasonló, például azonos hangkészletű dalokat fejből, kotta nélkül
eljátszani (a kezdőhang megadása után).
●
A könyvben egy-egy zenei fogalmat egy-egy
dalon keresztül vezetünk be (például: da capo al fine, staccato).
●
Az „Ukulele in the Classroom” módszerben fontos
a differenciálás, ez az Ukulele, mindenki együtt! leckéiben is sok
mindenben megjelenik:
○
A szólamok:
■
A kísérőszólam jellemzően
egyszerűbb a főszólamnál.
■
Az egyszerre játszható skálagyakorlatok
között több esetben az egyik nagyon-nagyon egyszerű, hogy a
legkezdőbb diák is sikerélménnyel játszhassa el.
■
Még kánon is játszható úgy, hogy a
szólamok nehézségi sorrendben vannak megadva: így minden tanuló játszhatja csak
addig a kánont, ameddig tudja (majd elölről kezdi).
○
Egyszerűsítések: a tanári oldalakon
megadott tippek egy része abban segít, hogyan játszható el egy dalnak csak egy
része vagy akár az egész dal lassabb tempóban úgy, hogy jól hangozzon azon
tanulók játékával együtt, akik az eredeti nehézség szerint játsszák.
○
Nehezített feladatok: például játssza el a
két szólamot ugyanazon a hangszeren, akinek túl könnyű külön-külön
eljátszani, és szeretne kihívást.
●
Játékok is segítik a tanulás
változatosságát, például egy kiesős játék a skálák gyakorlására (The Eliminator Game).
A könyv
szakmai lektora James Hill volt. Ő az „Ukulele
in the Classroom” program
tankönyveinek egyik szerzője és a JHUI ukuleletanárképzés alapító szakmai vezetője, a világ
egyik legelismertebb ukuleletanára és ukulelezenésze. Szakmai lektorsága
során alapos munkát végzett: az Ukulele, mindenki
együtt! koncepcióját is átbeszéltük vele, a végső változatban pedig
minden egyes szólamot végignézett (például, hogy szintben megfelelő-e),
valamint a tanításmódszertani ötleteknél is segített a megfelelő helyre
tenni a hangsúlyokat. Ezáltal az „Ukulele in the Classroom” több évtizedes
tapasztalatát nagyon konkrétan és ténylegesen tudtuk kamatoztatni az Ukulele, mindenki együtt! megírásakor.
(Természetesen szívesen várjuk a visszajelzéseket majd a könyvet használó
magyar tanároktól is.)
A Magyarországon beszerezhető ukuleléket
gyárilag többnyire GCEA
hangolás szerint és magas G-húrral szerelik: ekkor a húrok nem a hangmagasság
szerinti sorrendben követik egymást, hanem a G-húr kivételt jelent ez alól, a
C-húr a legmélyebb. Ezzel szemben a mély G-s hangolásnál a G egy oktávval
mélyebb, a húrok így a hangmagasság sorrendjében követik egymást. Ezzel fél
oktáv hangterjedelmet és egy logikusabb elrendezést nyerünk, ami megkönnyíti a
zenetanulást. Az Ukulele, mindenki együtt! című könyvet
emiatt mély G-húros ukulelével ajánlott használni, de
úgy készült, hogy alapvetően magas G-s hangolású ukulelével
is működjön. A lényeg itt a GCEA hangolás: a kevéssé elterjedt
bariton ukulelével már nem kompatibilis a könyv,
szoprán, koncert és tenor méretű ukulelékkel
viszont egyaránt használható.
Tipp: Ha szeretnénk mély G-s hangolásra váltani, akkor a mély
G-húros húrkészlet a leginkább erre szabott megoldás, de ha ez nem látszik
könnyen elérhetőnek, akkor akár egy klasszikus gitár D-húrt is
kipróbálhatunk (az ukulelén természetesen mély G-re hangolva).
A könyv
digitális formában érhető el (pdf-ben
letölthető). A diákoknak szánt egész oldalas kottákat (amelyek a könyv
második felében találhatók) a tanárok szabadon kinyomtathatják és kioszthatják
saját diákjaik számára. A könyv ára 9,95 amerikai dollár, amit paypallal vagy bankkártyával (forintkártyával is!) lehet
fizetni. (Bankkártyás fizetés választása esetén a „Paypal”
gomb alatt meg kell adni a számlázási címet, majd az alul lévő „continue to payment”
gombra kattintás után lehet megadni a kártya adatait.)
Doane, J. Chalmers
(2023 - újraközlés): Singing the
strings. Uketropolis Gazette. https://www.uketropolis.com/blog/singing-the-strings
Doane, Suzanne (2021 - újraközlés): The Eliminator Game.
Uketropolis Gazette. https://www.uketropolis.com/blog/the-eliminator-game
Hill, James – J. Chalmers Doane (2020). Ukulele in the classroom. Level 1-3. Student e-book (szintenként egy, összesen három
ekönyv). Brookfield (Nova Scotia, Kanada): Crystal Lake
Media. https://www.uketropolis.com/classroom
Hill, James – J. Chalmers Doane (2020). Ukulele in the classroom. Level 1-3. Teacher edition e-book
(szintenként egy, összesen három ekönyv). Brookfield (Nova Scotia, Kanada):
Crystal Lake Media. https://www.uketropolis.com/shop
Joachim László (2020). One-Chord Songs Around the Clock:
33 major-chord songs from the USA and 15+ other countries. Budapest:
Music at Hand.
Joachim László (2021): Az ukulele néhány sajátossága az egyéni és a csoportos
oktatásban - frissen megjelent magyar könyvek kapcsán. Parlando zenepedagógiai folyóirat 2021/5. https://www.parlando.hu/2021/2021-5/Joachim_Laszlo-Okulele.pdf
Joachim László - Schäfer Zsolt (2022): Ukulele, mindenki együtt! Magyar nyelvű kiegészítő az "Ukulele in the Classroom" módszerhez. Brookfield
(Nova Scotia, Kanada): Crystal
Lake Media.
https://www.uketropolis.com/ukulele-mindenki-egyutt http://www.ukulelemindenkiegyutt.hu/
Joachim László - Schäfer Zsolt (2023): Hogyan tanítanak ukulelét
csoportban? A kanadai „Ukulele in the
Classroom” módszer rövid bemutatása. Parlando 2023/1. https://www.parlando.hu/2023/2023-1/Ukulele.htm
Schäfer Zsolt (2021): Ukulele Funbook. Brookfield (Nova Scotia, Kanada):
Crystal Lake Media. https://www.uketropolis.com/funbook