Rózsa tövis nélkül
100 éve született
Róna Frigyes
„Szegény a forgandó, tündér szerencse,
hogy e csodát újólag megteremtse.”
(Kosztolányi Dezső)
Róna Frigyes
Megannyi példát
hozhatunk fel arra, hogy a Természet „gondoskodik” teremtményeiről,
ellátja őket ön- (és ezáltal faj-) fenntartásukhoz szükséges
„kellékekkel”. Tövis a rózsának, tüske a sünnek – és folytathatnánk. Eszerint
tehát eleve kódolt a védekezés, a védekezni-tudás szükségessége? Végigtekintve
évezredek növény- és állatvilágán, kiderül: a (ki)halhatatlanságnak nemcsak
egyedek szintjén nincsen receptje. Ráadásul az ember (mint olyan) „nyomot”
kíván hagyni maga után – plasztikus képben szemlélteti ezt Vörösmarty a Csongor
és Tünde emlékezetes részletében, az Éj monológjában.
A tudós, a
művész sajátos helyzetben van: munkássága (részben vagy egészben)
közkinccsé válva (vagy legalábbis afféle bőségkosárba kerülve)
kiszámíthatatlan távlatokban éli túl, s ezzel megörökítésre kerül az alkotó
neve is. Hatásában él.
Az emlékezet
azonban véges és szelektív. Elfeledett kultúrkincseknek felfedezés,
újrafelfedezés juthat osztályrészül – ám e befogadókészség behatárolt: a távoli
múlt kutatása óhatatlanul is együtt jár a közelmúlt iránti figyelem (és
érdeklődés) csökkenésével. Nem véletlen az örökzölddé vált „komolyzenei
slágerek” térhódítása (amely megmutatkozik a hangversenyek műsorában
csakúgy, mint a hangfelvétel-piac tematikájában). Miközben hálásak vagyunk
előadóművészek értékfeltáró (repertoárbővítő)
kutatómunkájáért, melynek eredményeképp gyarapodik élménykészletünk,
perifériára szorul saját korunk megannyi alkotása (új művek gyakran
legfeljebb a bemutatót érik meg, a felvételek archívumok mélyére kerültek,
avagy épp terjesztői figyelmetlenség nehezíti eljutásukat a
hallgatósághoz). Hasonló sorsra jutott megannyi élőzenei élmény, amelyek
„a hang elszáll” szlogen aktualitása idején születtek, s csupán a
jelenlévők emlékezetében él – legyünk őszinték: ideig-óráig. Míg a
következők el nem homályosítják. Igaz, a később rögzítésre kerültek
helyzete sem sokkal rózsásabb: a bőség zavarával küzd az áttekinthetetlen
kínálathoz akár teljes egészében hozzáférő szerencsés is. Hiszen a napi 24
óra kerete szigorúan behatárolt. Utólag már-már „történelmi
szükségszerűségként” könyveljük el az ilyesfajta tényeket – és ritkán
gondolunk bele: előadóművészi életművek, esetenként kiváló
teljesítmények, tapasztalatok és tanulságok gazdag tárháza megy folyamatosan
veszendőbe.
A Móra Ferenc
által felpanaszolt jelenség, miszerint rengeteg szegény gyerek tehetsége
elkallódik, statisztikailag mérhetetlen, hiszen „elkallódtak”. Hasonlóképp az olyan
értékek is veszendőbe mentek, amelyek talán sohasem kapták meg a nekik
kijáró figyelmet, megbecsülést. Ezek között megkülönböztetett hely jut Róna
Frigyes (1923–1985) munkásságának.
Síremlék-feliratokkal
vigasztalódok: „nem hal meg a szeretet”, „csak az hal meg, akit elfelednek”.
Eme elfeledés késleltetésének szándékával adom közre e sorokat.
Róna Frigyes
Oly korban élt –
mint kortársai. És úgy reflektált életkörülményeire, ahogy kevesen. „Bárány”
volt a Heinrich Böll „Biliárd fél tízkor” című regényében ábrázolt
pregnáns típusba sorolhatóan. Tövisek, tüskék nélkül - társadalmi
dzsungelekben. Igen, többes számban. Családi körülmények (tönkremenés),
munkaszolgálat egyfelől, másrészt valamiféle ártatlanság, amely
elpusztíthatatlannak bizonyult. A művészetek (elsősorban irodalom és
zene) iránti csillapíthatatlan vonzódás kimeríthetetlen erőforrásnak
bizonyult. Láthatatlan vértnek, amely ugyan nem óvta meg az életfogytig kijutott
sérülésektől – de valamiféle misztikus regeneráló erőt jelentett számára,
kimeríthetetlen forrásként.
Mondhatnám, „öreg
lélekkel született” – de megalapozatlan lenne, hiszen nem gyermekkorától
ismerhettem. Talán csupán intenzívebben élte meg a környezeti hatásokat,
tapasztalatokat. Mindenesetre, a szó nemes értelmében vett emberi „bölcsesség”
kevés hasonló megnyilvánulásával sikerült azóta is találkoznom.
Nem volt benne
semmi „negatív” érzés, indulat, szinte sztoikus nyugalommal tudta elfogadni a
kétségkívül méltatlan körülményeket, szakmai „lehetőségeket” is.
Értékekből töltekezve, „belülről” alakította ki világát, amelyben
centrális szerep az értékes művészeteknek jutott. Eközben élte hétköznapi
életét, végezte munkáját, elfogadva a kisebb-nagyobb lehetőségeket kínáló
felkéréseket. Érdekérvényesítő képességét aligha lehetett volna 0-nál
többre értékelni.
A nem-fogalmakkal
való megközelítésnél tanulságosabb a „pozitív” oldal felmérése. Magától
értetődő természetességgel tudta úgy kezelni saját
gondjait-problémáit, hogy azokkal soha ne terhelje környezetét. Több mint remek
társaság volt, ellenállhatatlan humorral, szellemességgel – a közelében
megszűntek a bosszúságok, pontosabban, a saját nagyságrendjükre
leszállítva, perifériára kerültek. És ha művészetre fordult a szó, csak
csodálni lehetett elképesztő tudását. Talán tényleg író és/vagy költő
szeretett volna lenni fiatalon – egészen kivételes volt a szavak iránti
érzékenysége (ami műfordításaiban is gyakran kifejezésre jutott), a
költői képek ínyencként való ízlelése (Vörösmarty láttató ábrázolásai), és
nem utolsó sorban az elképesztő mennyiségű memoriter (Arany János
balladái, megannyi Shakespeare-drámarészlet).
Róna Frigyes és Fittler
Katalin
Tanulsága miatt
érdemes a megosztásra egy személyes élményem. Tudtam arról, hogy a ’60-as
években Ghanában élt, s amikor budapesti nemzetközi konferencián a ghanai
Nketia Kwabena (1921–2019) tartott előadást, utána megemlítettem neki,
hogy „van közös ismerősünk: Róna Frigyes”. Leírhatatlan az a
felfénylő boldogság, amely felragyogott az arcán: „Mr. Rona” – mondta
minden kommentár nélkül is érthető, tiszteletteljes elismeréssel (sikerült
találkozniuk, mindkettejük őszinte örömére).
Szívesen
tréfálkozott, közvetlenségével viszont azt érte el, hogy nyílt terepen is
szinte „láthatatlan” maradt. Közvetlen munkatársai (énekkari tagok, zenekari
játékosok) legtöbbje számára a kedvelt „Frici bácsi” volt. Ennyi és nem több.
Sajnos.
Fittler Katalin
(A képek Fittler
Katalin archívumából valók. Köszönjük. A Szerk. megj.)