KATOLIKUS
GIMNÁZIUMOK ZENETÖRTÉNETI-MŰVELTSÉGI VERSENYE
A 2023/24.
tanévvel kezdődően szeretnénk minden évben megrendezni a versenyt, a
gimnáziumok 9-12. évfolyamos tanulói számára.
Miért tartom fontosnak,
hogy egy ilyen verseny elinduljon? Az ének-zene oktatás jelenlegi hátrányos
helyzete. Szeretném, ha meg tudnánk
mutatni a nagyobb nyilvánosság előtt, az iskolák vezetői, a fentartók
előtt, hogy ez egy komoly, sokrétű tudást és készséget lefedő tantárgy.
Egy olyan ága az egyetemes műveltségnek, mely a közoktatásban is nagyobb
hangsúllyal kellene, hogy szerepeljen.
Jelenleg az
ének-zene, azon belül az egyetemes zenetörténet az egyetlen olyan tantárgy a
középiskolákban, melynek nincs országos szintű, elismert versenye. Az
egyetlen tantárgy, amiből nem indulhatnak a diákok az OKTV
megmérettetésein. Ahhoz, hogy egyszer talán ez is megvalósulhasson, úgy
gondolom, hogy fontos lépés lehet egy ilyen országos verseny meghirdetése és
lebonyolítása.
Mivel katolikus
gimnáziumban dolgozom, kézenfekvő volt, hogy először az egyházi
iskolákat szólítottam meg. Nagyjából 60
középiskolával tudtam felvenni a kapcsolatot, a legtöbb helyről pozitív
visszajelzés érkezett. Ebből kiderült, hogy a kollégák részéről is
van igény egyfajta megmérettetésre. Ezért már az idei tanévben elkezdtem a
témakörök megadását, ezek alapján pedig próba feladatlapok kitöltését. Ebben az
előzetes munkában majdnem 20 iskola vett részt. Diákok töltötték ki a
feladatlapot, a kollégák pedig megfogalmazhatták véleményüket, esetleges
kritikáikat a feladatokkal kapcsolatban.
Úgy gondolom, hogy
sok tapasztalatot szereztem ezzel a kérdések összeállításához,
megfogalmazásához, a kollégák pedig láthatták, hogy milyen jellegű
feladatokra lehet majd számítani.
Mi a célja a
versenynek? Semmiképpen sem a dicsőség, a jutalom learatása.
Elsősorban az, hogy a diákok számára az ének óra, a zenetörténet ne csak
egy feleslegesnek gondolt tantárgy legyen, hanem a zenén keresztül
kapcsolódhassanak a történelem, irodalom, vagy művészettörténet órán
tanultakhoz, így egy-egy korszakról átfogóbb ismereteik legyenek. Hallgassanak
minél több jó zenét, ismerjék meg a zeneirodalom értékes mindenki számára
élményt adó műveit. A zenén, zeneműveken keresztül pedig lelkileg, érzelmileg
gazdagabbá, szebbé válhassanak.
„A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. Aki
nem él vele: lelki vérszegénységben él és hal. Teljes lelki élet zene nélkül
nincs. Vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be.” – írja Kodály
Zoltán[1]
A verseny
lebonyolításának menete:
Csapatverseny: A diákok sokkal jobban szeretnek csapatban
dolgozni, mint magányosan, egyedül. Egymást erősítik, egészíthetik ki
ezzel a munkaformával. A pedagógusnak is lehetősége van így több diákkal
foglalkozni egyszerre, így a motiváció, ezzel az eredményesség is
növelhető.
Többfordulós: az
első két forduló feladatlapjait az iskolában, online feladatlapon (redmenta.com)
írják meg a csapatok. Itt kaphatnak a kérdések mellé képeket, zenehallgatási
részletet vagy idézeteket is. A feladatok sokszínűsége pedig
különböző gondolkodásmódokat, megoldási stratégiákat kínál a diákoknak.
A harmadik forduló
a döntő. Ennek a budapesti Bartók Béla Emlékház és Múzeum ad majd otthont.
Úgy gondolom, hogy a helyszín jelentőségét nem kell külön ismertetnem. A
döntőre megadott témából kell előadással készülniük a csapatoknak PPT
bemutatóval együtt, majd játékos zenetörténeti és zenefelismerési feladatokkal
tennénk emlékezetesebbé a verseny lezárását.
Ahogy a
bevezetőben is említettem, katolikus iskolák versenyéről írom a
beszámolót. Természetesen távlati cél, hogy az állami iskolák diákjait és
tanárait is megszólítsuk, hogy remélhetőleg minél hamarabb ők is
részesei lehessenek ennek a versenynek. Úgy gondolom, hogy ebben végképp semmi
különbség nem lehet a különböző fenntartású intézmények között.
Személyesen én mit
várok a versenytől? Minél több diákot és pedagógust sikerül megszólítani
és számukra újfajta élményt, lehetőséget adni. Mindenképp azt, hogy a
jelenlegi szemlélet társadalmi szinten is megváltozik. Szeretném megszólítani
az egyetemi oktatás képviselőit is, főleg azokat, akik a humán,
bölcsész képzésben tanítanak, töltenek be vezető szerepet. Úgy gondolom
ugyanis, hogy például egy történelem, vagy irodalom szakra jelentkező diák
esetében igen is fontos kellene hogy legyen, hogy milyen társtudományokban
mélyült el a középiskolai éveiben. Ha a versenyen való indulás nem is, de
legalább az ének zene, vagy bármilyen művészeti tantárgyból szerzett
érettségi ezeken a szakterületeken pontokat jelenthessen a felvételiző
számára. Végül is ezek a diákok többlet tudással, szélesebb világlátással
rendelkeznek!
Kultúra annyi, mint tanulás; megszerezni, színvonalon
tartani nehéz, elveszteni könnyű. – Kodály Zoltán[2]
Fodor András
Ének-zene tanár,
karvezető
Prohászka Ottokár
Katolikus Gimnázium
Budakeszi