Lawrence
Tibbett és Lehár Ferenc (1930/31)
Írta
Simon Géza Gábor
Lawrence Mervil Tibbett
(Bakersfield, 1896. november 16. – New
York, 1960. július 15.)
amerikai operaénekes, aki rádiójátékokban is szerepelt és
filmekben is játszott.
A magyar hanglemeztörténeti kutatások során nap mint nap igazi kincsek kerülnek elő. A Budapesti Hírlap 1930-as évekbeli számait az adt.arcanum.com-on lapozgatva akadtam egy Budapesten is forgalmazott Lawrence Tibbett gramofonlemez adataira. Filmzene volt s egy Budapesten akkoriban bemutatott korai hangosfilm zenéje kis részének lenyomata volt.
A keserédes sztori folytatásaként kiderült, hogy az egyébként bőséges magyar anyaggal rendelkező imdb.com nem ismeri a Sasok éneke filmcímet s így arról sem tud, hogy azt Budapesten valaha is játszották volna…
Ennek oka, mint hamarost kiderült innen-onnan, hogy a film eredeti címe The Rogue Song. Ugyanakkor teljes egészében megmaradt kópiája annak ellenére sem ismert, hogy több mint egy tucatnyi országban játszották. A budapesti bemutatóra pedig 1930. szeptember 30-án az egyik legelőkelőbb és legnépszerűbb budapesti moziban, a pesti Broadway ékkövében, a Radius Metro Filmpalotában délután 6, 8 és 10 órakor került sor. A mozit ekkor már kereken egy hete a Metro-Goldwyn-Mayer cég bérelte saját filmjei ősbemutatói számára.
Pánczél Lajos Az én mozim című könyvében így áradozik az új, 950 férőhelyes mozihelyiségről:
"A Radius
a főváros legtágasabb és legkényelmesebb mozgóképszínháza, s megvan benne
minden kényelem, amit csak kívánhat a közönség. A nézőtér a színházi
építőművészet remeke, kényelmes zsöllyék, gyönyörű páholyok,
pompás kiképzésű várócsarnokok, dohányzók, minden azt hirdeti, hogy a Radius a kényesebb ízlésű közönség szórakozóhelye."
Nyilván a Metro-Goldwyn-Mayer cég reklámfőnökének is benne volt abban a keze, hogy 6 nappal a bemutató előtt a Sasok éneke abszolút főszereplője, a New York-i Metropolitan opera sztárja egy, Lehár Ferenchez, a film zeneszerzőjéhez írott levele a lap hasábjaira került:
„Lawrence Tibbet
levele Lehár Ferenchez
Mint Bécsből jelentik, Lawrence Tibbet, a Metropolitan
Operaház baritonistája a következő levelet intézte Lehár Ferenchez:
Most, amikor második
hangosfilmem felvételeibe belekezdek, nem mulaszthatom el, hogy a legmélyebb
hálámnak és tiszteletemnek kifejezést ne adjak Önnel és az Ön művészetével
szemben. Néhány hónapja még én is az operaénekesek fölényes elzárkózottságával
és lenézésével beszéltem a hangos filmről, amelyet a magam részéről
hosszú ideig visszautasítottam. Rezerváltságom addig tartott amíg a. Sasok
éneke című film szövegkönyvét és zenéjét nem mutatták be nekem. A Sasok
éneke főszerepe tiszta operai szerep és ezt természetesen örömmel
elfogadtam, de elhatározásomra döntő befolyással az Ön zenéje volt. Nem
hiszem, hogy akadjon operaénekes, aki a Cigány
szerelem melódiában gazdag, színes hangszerelésű és operai magasságokig
emelkedő zenéjét ne tolmácsolná szívesen a világ közönsége előtt.
Most, amikor már a világ minden részéből kapom a gratulációkat első
filmszínészi szereplésemért, kötelességemnek érzem, hogy hálával forduljak
Önhöz, akinek ezt az új sikert, új művészi lehetőséget köszönhetem
Őszinte tisztelettel
Lawrence Tibbet.”[1]
A Színházi Élet rövid híre:
„A
Hollywoodban ragadt Broadway színészek közül legérdekesebb Lawrence Tibbet esete, akit
mint Valentino »beszélő« utódját könyvelnek el.
Mr. Tibbet éveken át mint koncerténekes
működött és a Metropolitain Operában lépett fel mérsékelt sikerrel.
Első döntő sikerét Lehár »Cigányszerelem« című operettjének
filmváltozatában aratta. Lawrence Tibbet a film
bemutatója után egyike lett a legnagyobb sztároknak s azt írják róla, olyan
remek a hangja, beszédben és énekben is, hogy ő ma a legelső
hollywoodi beszélő filmsztár.”[2]
Egy hír a sok közül a Tolnai Világlapjá-ból:
„Mi újság
van a filmvilágban? Herberth Stothart
Lehár munkatársa volt Herbert
Stothart amerikai zeneszerző, aki a »Sasok
éneké«-ben Lehár Ferenc »Cigányszerelem«című
operettjének átdolgozásán kívül eredeti zeneszámokkal is szerepelt,
leszerződött az egyik filmgyárhoz az összes Lawrence Tibbet-filmek zenéjének
komponálására. Herbert Stothart pályáját, mint
egyetemi tanár kezdte, azután Európába jött, ahol hosszú ideig dolgozott együtt
Lehár Ferenccel, aki testi-lelki jóbarátja. Herbert Stothart
először Broadway-slágerekkel szerzett nevet magának, azután tért át a
filmzenére”.[3]
És az 1931-es helyi filmbemutató híre Aradról:
„Az aradi
mozik mai műsora
SELECT MOZGÓ: Premier. A SASOK ÉNEKE. Romantikus,
színezett, énekes filmjáték Lionel Barrymoore
rendezésében. A kísérőzenét Lehár Ferenc »Cigányszerelem« c. operettjének
motívumaiból komponálták. A főszerepben: Lawrence Tibbet világhírű operaénekes.”[4]