SZÜLETÉSNAPI BESZÉLGETÉS A 90 ÉVES BARLAY ZSUZSÁVAL [1]

 

A képen Emberi arc, portré, személy, Retro stílus látható





Automatikusan generált leírás

 

- Művésznő, köszönjük, hogy megtiszteli a Parlando olvasóit egy születésnapi beszélgetéssel.

- Örülök, hogy a laptól megkerestek. Nincsen számítógépem, nincsen internetem, de a barátaim olvasnak és hoznak cikkeket a Parlandóból, és tudom, hogy jelenleg ez a legnívósabb és legkomolyabb zenei szakfolyóirat.[2]


- Mi volt az első opera, amit kislányként látott?

- Az Aidára emlékszem leginkább Takács Paulával a címszerepben. Nem biztos, hogy ez volt az első, de bennem ez maradt meg a leginkább. A színpadi látvány szintén gyönyörű volt, azóta is egyik kedves operám.

 

- Mikor dőlt el, hogy énekes lesz? Hiszen kínálta volna magát a prózai színpad is.

- Balettezni nagyon kicsi koromban, három és fél évesen kezdtem. Utána a Lakner Bácsi Gyermekszínházában voltam egészen 15 éves koromig, 1948-ig, amikor a színházat államosították, tehát az utolsó percekig. Egy-két művész él még abból a korosztályból, Galambos Erzsi, Harkányi Endre és Kalmár Tibor például, akivel egy időben játszottam a Gyermekszínházban.

Mindig nagyon szívesen énekeltem, és jó hangúnak számítottam az iskolában is, de az, hogy énekesnő legyek, tulajdonképpen 16 éves koromban dőlt el. Zenei gimnáziumba jártam, ami ma is megvan a Nagymező utcában, ott érettségiztem, és párhuzamosan tanultam már énekelni.

Az alkatomnál fogva nem voltak nagy reményeim az operai pályát illetően, mert minden idők legkisebb termetű énekesnője voltam. Ez bizonyos korlátokat is szabott az operai életemben, viszont kárpótolt, amiről kevésszer esik szó, hogy sok-sok évig szinte egyeduralkodó voltam az oratóriumok terén. Tiszay Magdát még sokat hallottam, sőt, Sugár Hősi énekében az énekkarban álltam, amikor ő az alt szólót énekelte. Miután 1962-ben disszidált, rám szállt az összes alt szóló az oratóriumokban, amiket addig ő énekelt.


- Volt olyan énekes, akit példaképnek tekintett?

- Számomra minden idők legnagyobb énekesnője Giulietta Simionato volt. Legalábbis abban a korszakban, azt hiszem, ő volt a legnagyszerűbb.

 

- Már a legelején lehetett tudni, hogy altmezzó lesz?

- Kislány koromban szoprán voltam, korlátlan magasságokkal, és amíg nem kezdtem komolyan énekelni tanulni, azt hittem, hogy szoprán leszek, vagyis szoprán vagyok. Bizonyos műveknek még most is tudom a szopránszólamát, mert azt énekeltem akkoriban. Úgy háromnegyed évnyi tanulás után mondta a tanárnőm, Dr. Molnár Béláné Strasser Jolán, aki kiválóan vezetett mint növendéket, hogy nem szoprán vagyok.

 

- Az operaházi tagság volt a cél?

- Nem mondhatnám. Előtte már sok-sok koncertet énekeltem, és próbálgattam a szárnyaimat Kodály dalokban, oratóriumokban. Például Sztravinszkij Oedipus rexében Jocastát még azelőtt énekeltem sorozatban, hogy az Operaház tagja lettem volna. Tehát nagyon úgy tűnt, hogy oratórium- és dalénekesnő leszek. Aztán meglepő módon az Operából felhívtak telefonon, és behívtak egy időpontra. Amint utóbb megtudtam, egyetlen státusz volt, és nyolc alt énekelt próbát. Én voltam az, aki nyolcunk közül megkaptam azt a helyet. Nekem csodaszámba ment akkor, és nagyon nagy boldogság volt, hogy a termetem, a hendikepem ellenére bejutottam. És remekül tudtak is használni. Harmincegy évig voltam az opera tagja, kis szerepeket és nagy szerepeket egyaránt örömmel énekeltem. Nagyon jól éreztem magam, családias volt a hangulat, jó barátságban voltunk, öröm volt az ott töltött idő.

 

- Az opera mellett rengeteg kül- és belföldi hangversenyen is énekelt.

- Többször voltam Párizsban, Olaszországban, Németországban, sok helyen, például Lendvay Kamilló zenekari dalaival. Vivaldival, a Juditha triumphansszal bejártuk szinte egész Európát. A pódiuméneklés legalább annyira az erősségem volt, mint az opera. A hangversenypódiumon semmilyen külső tényező nem korlátozott. Ezeket az utakat a nemzetközi koncertiroda szervezte. A szolgálati útlevelünket onnan kaptuk meg az utazás előtti napon, és a fellépést követő napon általában már haza is kellett jönnünk. Nagy dolog volt, hogy máshol is kipróbálhattuk magunkat. De az Operával is sokat vendégszerepeltünk akkoriban.


- Sose próbálták meg külföldre csábítani, ott marasztalni?

- Az operai szerepléseim előtt majdnem egy egész szezont énekeltem Németországban, többek között Erdát. Maradhattam volna, de nekem rideg volt a városról városra járás, ráadásul nagyon honvágyas voltam.

 

- „Bel canto” vagy alakítás?

- Hét évig voltam a Rádió Énekkarának tagja, utána 1959-től két évig a Filharmónia szólistája. Mindkét helyen olyan magas szintű volt a zenei elvárás, olyan fantasztikus magasiskolát járattak velünk, hogy amikor bekerültem az Operába, az nekem zeneileg sokkal lazábbnak tűnt. És ez talán így is van, mert ott már más szempontok is érvényesülnek. Az operában a színészi játék, az egyéni tehetség sokat számít, és az néha a hangi problémákat is elfedi. Ha valakinek varázslatos légköre van, ami persze eléggé megfoghatatlan dolog, az attól a pillanattól kezdve, hogy belép a színpadra, rengeteget számít. Mert énekelhet valaki tökéletesen, ha ezt a légkört nem tudja maga körül megteremteni, akkor a közönség érdeklődését sem tudja úgy fenntartani.

 

- A kortárs zene megosztja az énekeseket. Egyesek kerülik, mások örömmel vállalják.

- Szokolay Vérnászával szinte egész Európát végigjártuk, nagyszerű darab volt. A témaválasztás és Lorca sem volt ismeretlen Nyugat-Európában, így óriási siker lett. Szokolay vette a fáradtságot, hogy megkérdezzen bennünket, milyen hangfekvésben írja a szólamokat.

 

- És volt olyan műve is, amelyet kifejezetten az Ön hangjára írt.

- Kimondottan nekem, névre szólóan írt egy Néger kantáta című művet, aminek megvan a Rádióban a felvétele. Sanyi megkérdezte, hogy milyen mélységet, milyen magasságot írhat bele. Hiszen az emberi hang leginkább középfekvésben énekel. Szélsőséges hang néhány akad egy operában, de gyakorlatilag középhangokon énekeljük a darab nagy részét.


- Az operai szereptárból kiderül: olykor egy hónapban tíz fellépése is volt. És ehhez jöttek még az oratóriumok, dalestek, turnék. Hogy lehetett ezt összehangolni a privát élettel?

- Rosszul! Sajnos ezt kell mondanom. A privát élet biztosan sérül. Mi már nem voltunk abban a helyzetben, mint a régi nagyok. Ők megengedhették maguknak, hogy az előadás napján ne beszéljenek, még volt személyzetük, mi hétköznapi életet éltük az előadás napján is. Az ember persze óvta magát estére, de azért nagy felhajtást nem csináltunk.

 

- Az énekesi pálya végeztével hogyhogy nem lett főállású énektanár?

- Igazán sose akartam tanítani, de azért bele-belecsöppentem. Voltak, akik tanácsot kértek tőlem, és néhányszor foglalkoztam is velük. Többnyire magasságproblémákkal jöttek hozzám. Ami a tanítás lényegét illeti, azt gondolom, hogy mindenkinek a saját hangját kell megtalálnia. Minden ember más és más fizikailag, alkatilag, és nagyon rossz, ha egyenoktatást kap, az sose válik be. Mindenkinél teljesen egyéni és speciális, hogyan énekel, fizikailag hogyan rezonál a teste. Ezt nagyon nehéz megfogalmazni, erre szerintem nincsen egységes teória.

 

- A fizikai és az idegrendszeri állóképesség is a pálya elengedhetetlen része.

- Tudjuk sok példából, hogy ezen nagyon meg lehet csúszni, és vannak, akik egy-két év után kudarcot vallanak. Rengeteg olyan operai tagunk volt, aki egy-két évig volt a színház tagja. Az alatt derült ki, hogy alkalmas-e mindarra, amit a színpad megkíván.  Idegrendszer, lélekjelenlét, rengeteg minden kell ahhoz, hogy valaki színpadilag jól használható legyen. Voltak olyan nagyszerű hangú kollégák is, akik idegileg nem bírták a pályát, pánikoltak.


- Vagyis elhatalmasodott rajtuk a lámpaláz.

- Gyurkovics Máriával még énekeltünk együtt a Rigolettóban, én akkor kezdtem a pályát, ő nagyjából akkor fejezte be. Mérhetetlenül izgult, szélsőséges eset volt ilyen szempontból. Németh Anna is a legizgulósabbak közé tartozott. Rettegett a színpadra lépéstől. Nem tudom ugyan, hogy mitől, mert az egyik legcsodálatosabb alt volt. Én is egy kicsit lámpalázas voltam mindig, de éppen elviselhető mértékben. Jó, ha az emberben van egy inspiráló, de nem túlzott feszültség, mielőtt színpadra lép, anélkül nem lesz jó az alakítás.

 

- Barátságok is szövődtek az énekesek között?

- Gencsy Sárika, akivel a Varázsfuvola égi gyermekeiben találkoztunk, és egészen a haláláig barátságban maradtunk, tüneményes teremtés volt, nagyon szerettük egymást. Volt egy ÖTYE-társaságunk, és Sári már elég rossz állapotban volt, amikor a villamosmegállónál vártam rá. Akkor mondta, hogy majd az égből gondol ránk. Én is ilyen halált kívánok magamnak. Nagyon gyors és rövid volt a szenvedése a János Kórházban. Utolsó pillanatig tanított, végtelenül szerették a növendékei.

 

- Más kollégákkal is ennyire jó volt a viszony?

- A másik legjobb barátnőm, akivel sokszor privát is találkoztunk, együtt nyaraltunk, Házy Erzsi volt. Őt növendék koromból ismertem, négy évvel volt idősebb nálam, de oda járt még a konzervatóriumban, amikor én ott gimnazista voltam. Ő is akkor odébb volt még akkor, az Operától, még nem volt tag. Egy évig a Rádióban volt énekkaros. Az összes nagyszerű kolléganőm úgy kezdte, hogy valamelyik kórusban kenyérkereset után nézett. Komlóssy Erzsi szintén, aki egykorú volt velem, talán másfél hónap volt köztünk. Vele már diákkorunkban együtt jártunk a zenei gimnáziumba, ő is kórusban kezdte. Déry Gabi, a Fővárosi Operettszínház kórusában. Szőnyi Olgi az Opera kórusában. Ágai Karola a Rádiónál. Nem volt olyan főúri dolgunk, mint a mai fiataloknak, akiket a szüleik eltartanak és Akadémiára járatnak. Egyikünk sem járt Zeneakadémiára.


- Ezt a hatalmas zenei tudást eszerint a konzervatóriumban is meg lehetett szerezni.

- Igen, igen, igen. Az Operában nagyon-nagyon különböző volt a zenei előképzettség. Akkoriban még akadt olyan, aki nem volt túl jóban a kottával, és inkább fül után tanult. De a korrepetitorok, akik nagyszerűek voltak, addig dolgoztak velük, amíg elsajátították a szerepet. Volt, aki pillanatok alatt megtanult egy szerepet, volt, aki hónapok alatt. De ez persze nem tartozott a közönségre.

 

- A Pillangókisasszonyban Renata Scotto partnere volt.

- Először a nézőtérről hallottam mint Traviatát, aztán énekeltünk közösen is. Utóbb Amerikában nagyon sokban megváltozott az énekesnői habitusa, ami már kevésbé volt számomra olyan varázslatos, mint mikor fiatal énekesnőként először Magyarországon járt a Lammermoorival. Amikor a Manonban megláttam, meglepett, hogy a gömbölyded Scottóból egy karcsú nőt faragtak. Dehát Amerikában hagyományai vannak, hogy átváltoztassák az illető külsejét. Elfogadta ezt az amerikai szokást, és utóbb egy olyan repertoárra váltott, ami a hangjának sem teljesen felelt meg. Az okokat csak feltételezhetem, erről már nem beszéltünk.


- Liszt Krisztus oratóriumát Párizsban Dietrich Fischer-Dieskau partnereként énekelte.

- Imádtam őt. A felvételeit éjjel-nappal képes voltam hallgatni, a Schubert dalokat, a Schumann dalokat, a Mahlereket. Én is nagyon sok Mahlert énekeltem, köztük a Lied von der Erdét is, amit kevesen vállalnak, nem is megy túl gyakran, mert nagyszerű, de nehéz feladat. Dieskaunak komoly kapcsolata volt Párizzsal, és már a pályájának az utolsó szakaszába esett, amikor a Krisztust énekeltük. Nagyon drukkolt, és persze ennek ellenére nagyszerű volt.


- Korábban nyilatkozta, hogy Liedet a legnehezebb énekelni, mert a műfaj más eszközöket, mozgékonyabb hangot igényel, és hogy az igazán nagy, drámai hangok közül Christa Ludwig volt az a kivétel, aki minden műfajban egyaránt maradandót alkotott.

- Egy kis formán, egy egy-két perces darabon belül kell egy teljes történetet vagy egy kis drámát előadni. Fantasztikus, sűrített lehetőség, aminek pillanatok alatt kell kibontakoznia. Semmiféle színészi eszköz, gesztikuláció, efféle nem lehet egy dalban. Ez stíluskérdés, és szinte több koncentrációt kíván, mint egy opera. Az operában egy kicsit lehet svindlizni, mert ott az ember elfordul, odébb megy, nem mindent vesznek észre. Koncertpódiumon, ahol mozdulatlanul kell állni, és minden pillanatot ellenőrzés alatt tart a publikum, ha ott kikapcsol az ember akár egy másodpercre is, azt azonnal észlelik.


- Volt olyan rendező, akivel különösen szeretett dolgozni?

- Az én operai rendezőim mind nagyszerűek voltak, és mindegyikkel nagyon jó viszonyban voltam. Sőt, egy operán kívülit, Vámos Lászlót is kell említenem, akivel több televíziós filmet készítettem: a Bösendorfer című operafilmet, Erkeltől a Névtelen hősöket pedig a Szentendrei Skanzenben csináltuk. Mikó Andrással, Békés Andrással nagyon jól és szívesen dolgoztam. Én voltam az a csodabogár, aki negyven év alatt senkivel az égvilágon nem veszett össze, nem volt konfliktusa. Hogy ez erény-e vagy sem, azt nem tudom.


- És a karmesterek?

- Elsősorban Ferencsik, aki megtisztelt azzal, hogy szinte mindig engem választott egy bizonyos időszakban. Rengeteget dolgoztam vele koncerten is, és amikor operában vállalt egy-egy felújítást vagy premiert, akkor mindig rám is gondolt. Nagyon szerette a német mestereket, Mozartot, Wagnert, Richard Strausst, neki ezek a művek voltak a specialitásai. Úgyhogy a Varázsfuvolában, az Ariadnéban, amikor ő vezényelte, biztosan énekeltem. A koncertpódiumon meg aztán főképp: János-passió, Máté-passió, h-moll mise, 9.  szimfónia, Mozart és Verdi Rekviemje.  

 

- Monteverdi, Bach, Vivaldi, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Rossini, Donizetti, Liszt, Erkel, Verdi, Wagner, Brahms, Offenbach, Csajkovszkij, Saint-Saëns, Puccini, Mahler, Richard Strauss, Janáček, Sztravinszkij, Kodály, Bartók, Szokolay, Ránki, Ádám Jenő, Kurt Weill, Johann Strauß, Gilbert és Sullivan, Kacsóh, Kálmán, Lehár, Huszka, Kemény Egon... Valamennyi műfaj, stílus, komponista fel sem sorolható. Más hangi, más technikai kritériumokat kíván a barokk, az olasz vagy a német repertoár, vagy akár a kortárs opera?

- Nem tartom magam specialistának, valamennyi stílus egyaránt közel állt hozzám, és egyik sem okozott nehézséget. Nagyon-nagyon könnyen tanultam, és a muzikalitásom az köztudott volt. A stílus, a ritmus, a készség, az valakinek vagy a vérében van, vagy sem. Azt nem lehet megszerezni, az egy született képesség, ami valakiről azonnal kiderül. A stílusérzék és a muzikalitás mellett persze a hangi kritériumok nagyon sokat számítanak. Ha valakinek korlátozottabb a hangterjedelme, mint amit egy opera megkíván, akkor egy speciális területen jobban boldogulhat. Technikailag persze az elvárás azonos. A barokkban például a stílus, a zeneiség a legfontosabb, mert ott ritkák a szélsőséges magasságok, mélységek.

 

- Magyar vagy eredeti nyelvű éneklés? A kérdés főképp az opera kapcsán vetődik fel.

- Nagyon sok változata volt a magyar fordításoknak is, ezt mindenki egy kicsit a saját előnyére igazította. Akadt, aki minden magasságot é-vel elénekelt, például Szabó Miklós. Minden magassága nagyszerűen a helyén volt végig, de bizonyos hangok bizonyos hangzókon biztonságosabban szólalnak meg, és ez énekesenként más és más. Én az anyanyelvű éneklés híve vagyok, mert érzelmileg sokkal jobban tud vele azonosulni az énekes. A közönségről nem is beszélve, mert vagy a feliratot olvassa, vagy a színpadot nézi. De ez nyilván egy régimódi álláspont.

 

- Ennyi fellépés, ennyi felvétel, ilyen sűrű pálya után, milyen érzés volt 1989-ben nyugdíjba vonulni?

- Az Opera visszahívott még három évadra, ami nagy dolognak számított, mert mindig létszámfölösleg volt, és rengeteg ember, aki nem jutott munkához. Úgyhogy már ideje volt befejezni, mert mindig kellett a hely az újaknak, akik kijöttek a Zeneakadémiáról. Kapcsolatom a Házzal persze nem szakadt meg, nyolc éve az örökös tagok sorába választottak.

 

- Hiányérzet vagy megkönnyebbülés a pálya vége?

- A megkönnyebbülés nagyon csúnyán hangzik, de tényleg megkönnyebbülés. Ma már felelősség nélkül szeretem a zenét, és boldogan hallgatom. Most is nagyon figyelek, hogy az M5-ön vagy a Bartók Rádióban mit lehet hallani. Érdekelni a zene változatlanul érdekel, az elkötelezettség az emberben haláláig megmarad. És kritikusabb vagyok, mint valaha. Türelmetlenebb vagyok a rosszal szemben.

 

- Korhű rendezés, modern rendezés, ellenrendezés?

- Erről nem is szívesen beszélek, de manapság látok olyan rendezéseket, hogy a hajam égnek áll. Nehéz dolog egy pólóban meg egy tornacipőben hitelt érdemlő figurát alkotni. Nagyon-nagyon sokat segítenek a jó díszletek, a jó kellékek, a korhű ruha. Tévedés azt hinni, hogy egy modern díszletben és jelmezben ugyanazt az illúziót lehet kelteni. Igenis más egy énekesnek, hogy érezze magán a korhű ruhát, a kellékeket, ami feldobja, pozitívan befolyásolja az ő teljesítményét is. Ezt igazán csak az érti meg, aki kipróbálta, hogy ez mennyit számít. Talán már a koromból is adódik, hogy nem vagyok elég rugalmas, de ellenzem a művek meghamisítását.

 

- Mennyiben változott akár az énektechnika, akár a színészi játék?

- Az énektechnika nem változott. A tudatosság nagyobb lett. A hangok minősége viszont változott. Kevesebb a kirobbanó, a nagy, a drámai hang, mint régen. Sokat töprengek rajta, hogy miért, de nem tudom a választ.

 

- Volna olyan gondolat, amit egy hosszú pálya után útravalóként adna a mostani énekeseknek és a közönségnek?

- Mi egy lapra tettük fel az életünket. Hogy ez jó volt-e vagy rossz, nem tudom. Hallom, hogy manapság valakinek hónapokig nincs előadása, és utána hirtelen valami nagyon nagy szerepet kell elénekelnie. Ezt mi el sem tudtuk volna képzelni. Állandóan edzésben, állandóan forgalomban voltunk. Persze, nekünk is voltak rosszabb napjaink, nálunk sem volt mindig egységes a színvonal. De az, hogy hónapokig nem éneklek, és utána kiállok egy nagy szereppel... Pedig ma így van. Többek között ez volt a társulati rendszer előnye.

Az énekeseknek és a közönségnek egyaránt üzenem, hogy hallgassák a régi felvételeket is, merítsenek, építkezzenek, inspirálódjanak belőle. Ami már egyszer létrejött, megszületett, azt nem kell újra feltalálni. És amit már feltaláltak, abból érdemes tanulni.

A közönségnek még azt üzenem, hogy differenciáljon. Azért nagyon haragszom, ha valami igencsak gyenge vagy közepes produkciót hallanak, és ugyanolyan vastapsot produkálnak, és kritikátlanul fogadják. Bosszantani tud, amikor a nagyon hitvány színvonalra is ugyanolyan a fogadtatás közönség és a kritika részéről, mint a sokkal jobbra és a nívósabbra, mert akkor nincs differenciatétel a teljesítmények között. Nem szabad, hogy egységes tapsot, elismerést kapjanak, mert aki sokkal jobb, akinek a szíve-lelke benne van, és nemcsak a szíve-lelke, hanem a hangja is, azt igenis meg kell különböztetni! Hiszen akkor mire van az egész, ha nincs különbség a jó és a rossz között? Ezt az igazságérzetem diktálja. Nem tartozik szorosan a pályához, de azt gondolom, hogy meg kell különböztetni a kiválót a gyengétől.

 



[1] Az interjút készítette Nótári Tamás és Müller Dávid

[2] Barlay Zsuzsa pályájának rövid összefoglalása az Operaház honlapján olvasható: https://www.opera.hu/hu/tarsulat/szemely/barlay-zsuzsa/33900/

80. születésnapján az Opera-Világnak adott interjút:

https://operavilag.net/interjuk/barlay_zsuzsa/

Énektanításról, énektechnikáról az Élet és Irodalom hasábjain Feuer Máriával beszélgetett 1973-ben. Ezen interjút a Parlando 2023/3. száma is közölte, és mellékelte számos felvétel Youtube-linkjét:

https://www.parlando.hu/2023/2023-3/Feuer_Maria-Barlay_Zsuzsa.htm

Mostani, 90. születésnapja alkalmából a Momus oldalán jelent meg vele hosszabb riport:

https://momus.hu/magazin/interjuk/nem-voltam-nagyravagyobb-mint-amit-a-lehetosegeim-engedteki-interju-a-90-eves-barlay-zsuzsaval

A Magyar Állami Operaház 2021-ben CD-t jelentetett meg Barlay Zsuzsa az MTVA Archívumából válogatott felvételeiből:

https://www.opera.hu/hu/megjelent-a-barlay-zsuzsa-felveteleibol-osszeallitott-uj-operatrezor-cd/