LIGETI GYÖRGY: MUSICA RICERCATA
I.
RADNÓTI
RÓZA
LIGETI GYÖRGY ÉS BARTÓK BÉLA MŰVEIT JÁTSSZA
FUGA 071_online: Jancsó 100. Radnóti Róza zongoraestje (59:15)
Ligeti György: Musica ricercata
Bartók Béla: 14 Bagatell
Bartók Béla: Allegro barbaro
A felvétel 9:25-től kezdődik!
II.
Magyar zenefilm, 26
perc, 2023
Ligeti György művét
előadja: Radnóti Róza, rendezte: Kerényi Mihály
Ligeti György: Musica ricercata – előzetes
(0:50)
Radnóti Róza zongoraművész[1]:
A Musica ricercata
felvételén Radnóti Róza és Kerényi Mihály
Nagy hatással van rám a zeneszerzői
bátorság és kísérletezési vágy: Ligeti a 11 tételes műben tételenként
egyre nagyobb hangkészletből dolgozik, az első tételben csak 2, a
másodikban 3, a harmadikban 4 (és így tovább) hangot használ fel egy oktávból a
tételek komponálásához. Az egyre bővülő hangkészlettel mintha a zenei tér
is tágulna: beteljesítő hatása van a ciklus végén elhangzó, mind a 12
hangot megszólaltató fúgának. A mű komponálásakor mindösszesen 28 esztendős
Ligeti a ciklus két tételével is tiszteleg példaképei előtt; egy tételt
Bartóknak, egy tételt Frescobaldinak ajánl.
Mivel nagyon érdekel a művészeti ágak
kölcsönhatása, azok határainak elmosása, Ligeti e művét játszva fogalmazódott
meg bennem a zenemű filmen való megörökítésének gondolata. 2020
nyarán magam rendeztem egy music videót a mű „In memoriam
Béla Bartók” tételére, ezt követte az ötlet, hogy Kerényi Mihály rendező
és stábja segítségével vegyem filmre ezt a számomra olyan meghatározó
zeneművet.
A létrejött film egy nagyon izgalmas példája
annak, hogyan erősíti egymást zene és vizualitás. Nem egyszerű dokumentációt
láthat a néző, annál sokkal tartalmasabb, mélyebben ható képi világot,
amit én – érezve, mit jelent előadóművészként egy zeneművet interpretálni –
vizuális interpretációnak neveznék a legszívesebben.
Kerényi Mihály[2]
filmrendező:
A Musica ricercata
felvételén Radnóti Róza és Kerényi Mihály
Élő koncerten való jelenlétünk élményével soha nem
vetekedhet a képernyő. Valami nagyon fontos „összetevő” elsikkad, valahol
vákuum keletkezik. Mit tud tehát a film nyújtani, ami az
élő zenehallgatással egyenrangúvá emeli a filmet?
Minden esetben abból indulok ki, hogy filmet forgatok, nem koncertfelvételt. Nem akarok
reménytelenül vetélkedni a hangversenytermek atmoszférájával. Filmet forgatok,
amit a zene és az adott előadás inspirál. Nem hangszerközelikben,
klaviatúrában, a terem óriástotáljaiban gondolkodom, hanem hangulatokban,
lágyságban, keménységben, a zenész arcán megjelenő érzelmekben; valami
megfoghatatlanban, ami automatikusan adja a világítást, a kompozíciót,
a kameramozgások tempóit, a vágásokat, tehát mindent, ami már konkrétum.
Azt hiszem, hogy az a plusz, hogy a hallgató/néző filmet lát, nem puszta
dokumentációt, tölti ki azt a bizonyos vákuumot.
A Musica ricercata
felvételén Radnóti Róza és Kerényi Mihály
A film vezető operatőrei Balog Gábor és Varjasi
Tibor a rendező gyakori munkatársai, a hangfelvételt Szűcs Péter
készítette, a vágó Kerényi Dániel. A stáb idén készíti el Bartók Béla 14
bagatelljének filmfeldolgozását, amely bizonyos szempontból a Musica
ricercata-film párdarabja lesz.
III.
MUSICA RICERCATA
Ligeti György 11 rövid darabból álló zongoraciklusa. Egyfajta zeneszerzői tanulmány: hogyan lehet
különféle redukált hangkészleteket használni? Az első tétel ugyanis csak a hangokból áll, kivéve az utolsó
hangot, ami d. A második tétel
első fele kétféle hangot használ, a második fele hozzávesz még egyet. A
harmadik tétel hangkészlete négy hang, a negyediké öt, és így tovább a
tizenegyedikig, ami a kromatikus skála mind a tizenkét hangját tartalmazza.
Az első tételek szükségszerűen parodisztikus
hatásúak; később egyre természetesebbek (és egyre erősebben bartókosak – a 8. tétel tánc bolgár ritmusban, a 9. tétel „Béla Bartók in memoriam”).
Lezárásképp az utolsó tétel („Omaggio a Girolamo Frescobaldi”) megint paródiaízű: a teljes hangkészletet
kizárólag hosszú kromatikus tölcsérmenetekben használja.
Hat tételt (3., 5., 7., 8., 9. és 10.) Ligeti
György átírt fúvósötösre (Hat bagatell) A 11. tétel a Ricercar zongoraátirata.
Tételek:
I Sostenuto
· Misurato · Prestissimo
II Mesto, rigido e
ceremoniale
III Allegro con spirito
IV Tempo di valse (poco
vivace · “a l’orgue de Barbarie”)
V Rubato. Lamentoso
VI Allegro molto capriccioso
VII Cantabile, molto legato
VIII Vivace. Energico
IX (Béla Bartók in memoriam)
Adagio. Mesto · Allegro maestoso
X Vivace. Capriccioso
XI (Omaggio a Girolamo
Frescobaldi) Andante misurato e tranquillo
4.
LIGETI: MUSICA RICERCATA NO. 9. „IN MEMORIAM BARTÓK BÉLA”
ELŐADJA ÉS RENDEZI:
RADNÓTI RÓZA
https://www.youtube.com/watch?v=Y9BXkFSRUiU&list=PLDymsjhzhnHAYkpPb6lQ6y3c-LZ36KHwp&index=2 (2:28)
A filmet
Radnóti Róza a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem musicvideo-workshopja keretében
készítette 2020-ban, amikor egyre komolyabban kezdett foglalkozni a
zenedramaturgiára épülő vizualitással és rendezéssel, összművészeti alkotások
létrehozásával. A film Kass János Kékszakállú-illusztrációinak inspirációja,
valamint egy hommage a két szerzőre, Bartókra és Ligetire. A filmben megjelenő
koreográfián Góbi Rita táncművésszel dolgozott együtt Radnóti Róza, az operatőr
pedig Kürti István volt, a filmben megjelenő táncosok pedig a Nemes Nagy Ágnes
Művészeti Szakgimnázium diákjai.
Ligeti György (1923–2006) minden idők
egyik legnagyobb magyar zeneszerzője. Fiatalon komponálta Musica ricercata című
ciklusát, amelyben egy tételt példaképének, Bartók Bélának (1881–1945) szentel:
Radnóti Róza videója Ligeti e tételére épül.
Ligeti Bartókra való emlékezése nem csupán
zenei nyelvének utánzása: azt a hangulatot teremti újra, amely Bartók
életművében gyakran megjelenik.
Radnóti
Róza a videó munkálatai során olyan vizuális értelmezést, vizuális koreográfiát
talált meg, amely erősen kapcsolódik ahhoz az utazáshoz, amelyet az ember
megtesz, miközben Ligeti e csodálatos darabját hallgatja vagy előadja. A videó
célja, hogy komplex élményt nyújtson a nézőknek, a zene felhasználásával a
vizuális dramaturgia alapjául. A zongoraművész-rendező kontrasztos színeket és
fényeket használt a zenei anyag kontrasztjának ábrázolása és alátámasztása
érdekében. Az alaptörténet az emlékezést szimbolizálja.
A videó-film premierje 2021.03.25-én,
Bartók Béla 140. születésnapján volt.
@Moholy-Nagy
Egyetem, 2020
5.
BETEKINTÉS LIGETI GYÖRGY
MUSICA RICERCATA KOTTÁJÁBA
[1]
Radnóti Róza több országos és nemzetközi zongoraverseny díjazottja, MA
tanulmányait 2022-ben fejezte be a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Balázs
János, Csalog Gábor és Kemenes András tanítványaként, valamint a salzburgi
Mozarteumban Rohmann Imre diákjaként. Budapest jelentős hangversenytermeiben és
Európa több országában adott már koncerteket. Szerteágazó művészeti
érdeklődését szeretné zenei tevékenységének a részévé tenni, akár összművészeti
alkotásokba foglalni.
[2]
Kerényi Mihály film-
és televíziórendező: Kerényi Film