„A TERMÉSZETEM RÉSZÉVÉ
VÁLT A HANGSZEREM"
BOTVAY
KÁROLY GORDONKAMŰVÉSZ A SOPRONI ÖNTEVÉKENY POLGÁRI VILÁGRÓL,
A MEGSÉRÜLT CSELLÓRÓL ÉS AZ ISMÉTLŐDŐ FRÁZISOKRÓL
Kimagasló szakmai munkája elismeréseként Magyar
Érdemrend parancsnoki kereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült Botvay Károly Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas gordonkaművész, a Magyar
Művészeti Akadémia rendes tagja, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
professor emeritusa. Mai fejjel szinte felfoghatatlan, mégis igaz: húsz-húsz
évet dolgozott együtt a Bartók
Vonósnégyessel, majd az Új
Budapest Vonósnégyessel is változatlan összeállításban, és még 91 évesen is
részt vesz a közel félévszázados Budapesti
Vonósok próbáin.
– Minden
szakmai elismerést megkapott – van, amit kétszer –, és a pályatársak,
tanítványok visszajelzései is szívet melengetőek. Csak néhány példa
ezekből: „Botvayból áttétel nélkül,
lélektől lélekig árad a zene, éppen úgy, mintha csak beszélne",
„gyönyörű hangon csellózik", „ismeri a kamarazenélés csínját-bínját,
minden fortélyát,” „derűs, harmonikus személyiség, nagy szíve és jó humora
van”. Ennyi megerősítő szó
után, gondolom, nem igazán lepte meg a legújabb kitüntetése.
– Teljesen váratlanul ért. Az állami
kitüntetésekkel különben is ambivalens viszonyban vagyok, a Kossuth-díjat is
több mint fél évszázada kaptam a Bartók vonósnégyes tagjaként. Addigra már túl
voltunk a Ličge-i Nemzetközi Vonósnégyes Verseny
győzelmén, és a világ legnagyobb hangversenytermeiben léptünk fel, de én
akkor is úgy éreztem, hogy láncszemek vagyunk egy folyamatban. Ez egy olyan
mesterség, amit nem mi kezdünk el, hanem úgy kapjuk, majd adjuk tovább. Ezt
megtapasztaltam gyerekként a soproni zenekarban is, ahova nagyon hamar
beültetett a csellótanárom, Gombás
Ferenc.
– Hogyan képzeljük el ezt a háború
előtti, öntevékeny polgári világot?
– A soproni városi zenekarban a pap, a tanár, a
tanító, a gyógyszerész mind nagy örömmel játszott – nem profin, de vitt minket
a zene iránti lelkesedés –, miközben a tapasztaltabb zenésztársak szeretettel
okítottak: „Figyelj csak, jó lenne, ha ezt így csinálnád…” Meghatározó volt az
is, hogy mindkét szülőm magas színvonalon festett és zenélt. Édesanyám, ha
volt néhány szabad perce a három gyerek mellett, mindjárt leült a zongorához; a
családi legenda szerint Bach francia
és angol szvitjeit játszotta akkor is, amikor én még mózeskosárban fekvő
csecsemő voltam. Engem izgatott a zene, szerettem volna közelebb kerülni
hozzá, ezért nagyokat löktem magamon a kosárban, és addig-addig ügyködtem,
mígnem édesanyám legnagyobb csodálkozására egyszer csak megérkeztem a zongora
alá. Ez volt az első önálló ténykedésem a zene irányába. A bátyám
hegedült, a nővérem zongorázott, én gordonkáztam. Kezembe került
nemrégiben egy fénykép a gyerekkorunkból, amelyen triózunk
– talán épp édesanyám szerzeményét játsszuk –, és egy másik fotó, amelyen már
felnőttként kamarazenélünk együtt ugyanabban a szobában. Olyannyira
természetes volt a muzsika jelenléte soproni otthonunkban, hogy a
pályaválasztáskor mindhárman a zenélés professzionista irányába indultunk el.
– Ilyen egyértelmű
volt a választás?
– Édesapám erdőmérnöki hivatásával is
kacérkodtam akkoriban – vonzott a talajtan, az erdő –, de tizenöt éves
koromban jelentkeztem az 1848–49-es forradalom és szabadságharc centenáriumára
meghirdetett kulturális versenyre, ami eldöntötte a sorsom. A verseny
napján hajnali négykor keltem, hogy Sopronból idejében érkezzem Tatára, a
háromfordulós országos megmérettetés döntőjébe, és még délelőtt sorra
is kerültem volna, ha a részvevők egyike a ballonkabátjával le nem löki a
csellómat. Használhatatlanná vált a hangszerem. Ráadásul én voltam a
legfiatalabb versenyző, háromnegyedes csellóval érkeztem, így hiába
ajánlották fel hangszerüket a nagyobbak, nem tudtam hirtelen váltani. Vasárnap
volt, a szervezők kerítettek egy asztalost, jött is az kalapáccsal,
szegekkel – úgy kellett könyörögni, hogy maradjunk inkább az enyvnél –, a
levált fogólapot megragasztotta, majd kikötötte a csellót egy fához. Ott
száradt az egész nap, már esteledett, amikor a zsűriből kiszóltak,
hogy megvan-e még az a csellista. Fáradtan, de megvoltam, a ragasztás is
nagyjából megszáradt, az események hatására pedig olyan elszántan játszottam,
hogy megnyertem az országos versenyt. A mögöttem másodikként díjazott
zongorista művészképzős volt a Zeneakadémián. Innentől egyértelműnek
tűnt a pályaválasztásom.
– Kik tanították, milyen színvonalú volt
az oktatás akkoriban a Zeneakadémián?
– Ha a reggeli kávémat a Zeneakadémia büféjében
iszom meg, a faliképről letekint rám hat alak. Csodálatos kép: Bartók és Kodály a Waldbauer–Kerpely-vonósnégyes tagjaival.
Kilencvenegy évem olyan előnyökkel jár, hogy még élő kapcsolatom
lehetett a XX. század első felének legnagyobb hatású magyar zenészeivel.
Láttam Dohnányit, tanított Weiner Leó, Lajtha László, Mihály András vagy Banda Ede. Bárdos Lajos dirigálása alatt csellóztam a Mátyás
templomban, és a Tátrai Vonósnégyessel
is játszottam alkalmilag, szóval felejthetetlenek a mestereim. Kodálynak két
évig voltam a növendéke. Bármilyen zenei kérdés felmerült az óráin, azt ő
mélyrehatóan megválaszolta, nem csoda, hogy a vizsga előtt páni félelem
uralkodott el rajtunk, még küldöttséget is menesztettünk a mesterhez: „Mondja
már meg Tanár úr, hogy mit kell tudni? Hány népdalt kell tudni?” – „Mindet” –
jött a felelet.
– Volt humorérzéke…
– Hasonlított ebben Bartókra. Mesélték, hogy az
V. vonósnégyes madridi bemutatóján Jemnitz Sándor zenekritikus
előadást tartott a műről – szerepelt abban az elemzésben sok
csodálatos jelző, aranymetszés és hídforma –, Bartók meg csak ült, és
semmit nem reagált. Végül a közönség soraiból felemelkedett egy fiatalember:
„Tanár Úr, így van ez?” – kérdezte. „Meglehet" – talányos ez is, mint
Kodály válasza. Szívesen emlékszem még Weiner Leó óráira, akinek szenvedélye
volt a tanítás. A Zeneakadémia 23-as termében minden kedden összegyűlt a
növendékek krémje – nagy kitüntetés volt, hogy Friss Antal tanárom ajánlására ott lehettem –, az öreg meg
odaült közvetlenül a zongorista mellé, volt neki egy jellegzetes mozdulata:
„hát nem egészen így van” – mondta, és akkor átvette a terepet. Csak az
első néhány frázist ismételte, nem volt semmi különös, még gondolkoztunk
is, mi baj lehetett a növendék játékával. A mester újrakezdte, a közelben
ülők hallották a morgását is, amellyel a nemtetszését kifejezte – ilyenkor
a saját játékával is hadban állt –, majd dühösen megint újrakezdte. Elég az
hozzá, hogy mire tizedjére, huszadjára elismételte
azt a néhány frázist, addigra megéreztük, mit kell csinálni, hogyan kell
hozzákezdeni, felépíteni a játékot.
– Végigkövethették folyamatában, hogyan készül a mű?
– Esténként, még ha a világ legjobb zongoristái
játszottak is a koncertteremben, azt készen kaptuk. A pódiumon minden a helyén
volt – kicsiszolva –, nekünk azonban azt kellett megértenünk, hogyan lehet
eljutni idáig. A sok ismétléssel ráláthattunk erre. Nagy hasznát vettem a
későbbiekben is ennek a tudásnak.
– Pályája során közel negyven évet
töltött a Magyar Állami Operaházban. Ott hogyan csiszolták tökéletesre a
műveket?
– Meghatározó élmény volt együttműködni
például Lamberto Gardelli olasz
karmesterrel, aki egy ízben éppen akkor érkezett az Operaházba, amikor a
szólócsellista külföldön turnézott. Jött Gardelli
szemlét tartani. Persze rögtön nyilvánvalóvá vált előtte, hogy az operát
indító csellószólónak nincs gazdája. Letette a pálcáját, sarkon fordult, és
elment. Úgy kellett utánarohanni, kiengesztelni, de
hajthatatlannak tűnt. Miközben őt a repülőtér felé vezető
úton egyre győzködték, én békésen ebédeltem az Operaklubban, mit sem
sejtve a fejleményekről. Egyszer csak a kezembe nyomják a Tell Vilmos kottáját: „Holnap
reggelre tanuld meg a kezdő csellószólót!” Volt rá egy éjszakám… Másnap
mindenki feszülten várta, hogy én, a tuttista az
utolsó pultból, hogyan fogok játszani, hatalmas volt rajtam a nyomás, de el is
voltam szánva mindenre. Gardelli maradt. Amikor
Ferencsik János is meghallgatta a Tell Vilmost, utána nyakon csípett – szó
szerint: megfogta a tarkómat –, és elégedetten recsegte a fülembe:
„Fiatalember, nagyon szép volt, ezentúl minden szólót maga fog játszani.” Így
lettem szólócsellista.
– Mit tudott ehhez
hozzátenni a kamarazenélés?
– Az igazság az, hogy a vonósnégyes minden
szerző legintimebb ügye, abban félrebeszélni nem lehet. A gazdag
repertoárból is kitűnik ez. Kell persze hozzá négy eltökélt muzsikus,
akiket egyformán fűt az ambíció. Kifejezetten büszke vagyok arra, hogy
volt két olyan társaság az életemben – a Bartók Vonósnégyes és az Új Budapest
Vonósnégyes –, amellyel változatlan összeállításban húsz-húsz évet dolgoztunk
együtt. A mai viszonyokhoz képest ez nagy szó, néha egy szezont kibírni is
nehezükre esik a fiatal zeneakadémistáknak. Pedig meggyőződésem, hogy
van valami egyéni hangja a magyar vonósnégyeseknek. A tanításban is mindig azt
vallottam, hogy egymástól tanulunk. De ehhez figyelni kell, együttműködni.
– A tanítványaiból
lettek a legjobb kollégái?
– Az 1970-es évek végén egy operaelőadás
szünetében megjelent öt zeneakadémista fiatalember az Erkel Színházban, akik a
bemutatkozás után arra kértek, segítsek nekik karmester nélküli vonós
kamarazenekarrá bővíteni az együttesüket. A nemzetközi karriert az
1982-es Belgrádi Nemzetközi
Kamarazenekari Verseny győzelme hozta el, és 1995-től
kezdődően neves hazai és külföldi művészek közreműködésével
évente megrendeztük a Nemzetközi
Haydn Fesztivált Fertőd-Eszterházán. Az együttes hanglemezeken is
megörökítette repertoárját, 2001-ben pedig megkapta Magyarország legrangosabb
szakmai elismerését, a Bartók–Pásztory-díjat, 2006-ban pedig a Magyar
Tudományos Akadémia Művészeti Díját. Nyolcvan éves koromig a Budapesti
Vonósokkal muzsikáltam, és ha tehetem, a mai napig ott ülök a próbákon, végül
is alapító művészeti vezetőjük vagyok. Életelemem, a természetem
részévé vált a hangszerem, amely karban tart és konzervál.
Riporter: Tóth Ida, fotó: Nyirő Simon