90 ÉVE SZÜLETETT KOCSÁR MIKLÓS
I.
Nem divatot, korszerűséget!
Kocsár
Miklósnál[1]
Feuer Mária interjúja[2]
Feuer Mária Kocsár
Miklós
A „Harmincasok” néven emlegetett
zeneszerzők generációjába tartozik. Ezt a csoportot nemcsak az a tény köti
össze, hogy valamennyien a harmincas években születtek, hanem felkészültségük, alkotói
szándékaik és lehetőségeik hasonlósága is. Egyéni megoldásaikban,
elképzeléseikben más-más úton járnak, a külsőszemlélő számára mégis
egy sajátos, „magyar zeneszerzői iskolát” képviselnek.
—Véleménye szerint hogyan
lehetséges ez?
— Talán úgy, hogy később
kapcsolódtunk be e nemzetközi áramlatba, s ezért –bár részben azonos, mégis –
lényegében más részletproblémákkal viaskodunk, mint a többiek.
— Akkor hadd kérdezzem
először tágabban: véleménye szerint világszerte általában mi okoz gondot
ma a komponistának?
— Azt hiszem, az a törekvés, hogy
műve korszerű is legyen még időálló is. E két szempont
összeegyeztetése igen nagy gond. Ha korszerű, modern akar lenni a
zeneszerző, akkor minden egyes darabjában valami újat kell kitalálnia. És mennyi
mindent kitaláltak már! Sőt, ha valaki szívesen kísérletezne ki a maga
számára valami olyan érdekes hatást, amelyet más fedezett fel, akkor arra is
vigyáznia kell, hogyan veszi át, hogyan illeszti a saját stílusába, mert
megtörténhet, hogy az újítás közben elavulttá válik. Az elavulás
lehetősége nagy veszély az alkotó számára, márpedig az egyre sebesebb
iramú hajszában gyakran játszik szerepet ez a fenyegetés. Ha egy művet nem
aszerint ítélnek meg, hogy mit és hogyan mond, hanem az új eszközök
alkalmazásaként szemlélik, akkor igen nehézzé válik a komponista helyzete. A
közelmúlt zeneszerzését a zenei eszközök felbomlása jellemezte: a melódia
szinte teljesen háttérbe szorult a ritmika bővülésének javára, új, érdekes
harmóniák, hangszerelési effektusok jelentkeztek, a formálás más rendszert
alakított ki. A zeneszerzés technikai problémái rendkívül megnőttek,
hiszen nincs a világon olyan főiskola, ahol ezeket tanítani lehetne. S
mivel általános érvényű, megtanulható szabály nincs, az iram, az újítási
vágy viszont egyre sodróbb, a zeneiségtől való távolodás, a zenétől
idegen hatások halmozódása egyre uralkodóbb szerephez jutott. Úgy látom, hogy
ez a bomlási folyamat megszűnőben van, s ismét az építkezés, az
újraértékelt alkotóelemek felhasználása lép majd előtérbe.
— Beszélhetünk-e ebben a
helyzetben „magyar iskoláról”, s hogyan érintik az általános problémák a magyar
zeneszerzőket?
— Azt hiszem, ez a kérdés –
általános vonatkozásaiban is, bennünket illetően is – olyan szerteágazó,
hogy itt, most csak egy-egy részletét ragadhatjuk ki. Zeneszerző
barátaimmal jóformán szünet nélkül ezeken vitázunk, gondolkozunk, mindig
más-más oldalát, megvilágítását nézzük. A komponálás technikai kérdései nekünk
is nagyon fontosak, hiszen ezek segítségével fejezzük
ki mondanivalónkat. S az az érzésem, hogy ha mások csakugyan észrevesznek a mi
egyénileg többnyire ellentétes megoldásaink között valamiféle hasonlóságot, ha
csakugyan beszélhetünk valamiféle magyar stílusról (iskoláról talán túlzás
lenne), akkor azt a mondanivaló igényének köszönhetjük. A magyar komponisták
többnyire érzelmi hatásra is törekednek, s a melódiáról – természetesen
sajátos, újszerű dallamosságra gondolok – akkor sem mondtak le, amikor ez
kevésbé volt korszerű. De az általános problémák egy része elől mi
sem menekülhetünk, sőt, ha vállaljuk kifejezési vágyainkat, keressük
önálló hangunkat, egyéniségünket, akkor még jobban kell ügyelnünk rá, hogy ne
érhessen az „elavultság” vádja. Nem divatot követni, hanem korszerű hangon
szólni, szelektálni a külső hatások és a jelentős újítások között –
ez a legnehezebb, de elkerülhetetlen, „hétköznapi” feladata mindannyiunknak.
— S milyen alkotói gondokkal
küszködik Kocsár Miklós?
— Most megint azt kellene
válaszolnom, amit az imént: nehéz az állandó, a zeneszerzőt szüntelenül
foglalkoztató, bonyolult problémákat szentenciaszerűen
megfogalmazni. Annál nehezebb, mivel ezek a gondok minden egyes műnél
mások, s darabról darabra kell megküzdeni velük, darabról darabra kell
rátalálni a helyes megoldásra. Főiskolás korunkban Farkas Ferenc alaposan
felkészített mindannyiunkat a pályára, felhívta a
figyelmünket mindarra, ami akkor, azokban az években
regisztrálható, észrevehető, megtanulható volt. Azóta nekünk kell
kikísérleteznünk zenei eszközeinket, annál is inkább, mivel ugyanaz az eszköz
más-más környezetben másképpen érvényesül. Egyéni kísérleteinket viszont segíti
az a mesterségbeli tudás, amelyet főiskolai tanulmányainknak köszönhetünk.
Azt hiszem, éppen ez a szakmai gondosság biztosítja a magyarok különállását a
világban. A magam részéről jónéhány kollégámmal együtt a különböző
zenei felületek ellentétére törekszem, szeretem a kontraszthatásokat.
— Műveinek többsége fúvóshangszerre
készült. Ezt a tényt nyilván harsonás múltja magyarázza, de mi keltette fel
érdeklődését az énekhang iránt?
— A fúvós darabokat is, a vokálisakat is az előadók felkészültsége, sőt
igénye szülte. A Dialoghit például Janota Gábor, a
Lorca dalokat Sziklay Erika biztatására komponáltam,
s fúvós, énekes barátaimnak, kollégáimnak most is mindig szívesen dolgozom. Az
énekhang és a szöveg kezelése régóta érdekes, s azt hiszem, az újfajta eszmei
kifejezéshez illő prozódia kialakítása olyan gond, amely sokunkat izgat.
Amikor az Évszakok zenéjét komponáltam Áprily Lajos verseire, azt hittem,
nehezen találok énekkart, amely a mű technikai nehézségeit, prozódiai
problémáit, hangszerszerű megszólaltatását vállalja. Szabó Miklós Győri
Leánykara végül is nagyszerűen valósította meg
elképzeléseimet, de sajnos, még mindig kevés a hozzájuk hasonló képességű
és igényességű együttes, s ez korlátozza az ilyen művek születését.
Évszakok zenéje - I. Megcsordul az eresz (1:30)
Évszakok zenéje - II. Most már örülj szívem (1:29)
Évszakok zenéje - III. Vihar
(0:45)
Music of the Seasons
IV. Kánikula - Hot spell (1:56)
(2:30)
Évszakok zenéje - VI. Ragyogó hervadás (1:31)
Évszakok zenéje - VII. Süvöltő (0:49)
Évszakok zenéje - VIII. Téli köd (1:44)
℗ 1975 HUNGAROTON RECORDS LTD.
— A fúvós darabokat is, a vokálisakat is az előadók felkészültsége, sőt
igénye szülte. A Dialoghit például Janota Gábor, a
Lorca dalokat Sziklay Erika biztatására komponáltam,
s fúvós, énekes barátaimnak, kollégáimnak most is mindig szívesen dolgozom. Az
énekhang és a szöveg kezelése régóta érdekes, s azt hiszem, az újfajta eszmei
kifejezéshez illő prozódia kialakítása olyan gond, amely sokunkat izgat.
Amikor az Évszakok zenéjét komponáltam Áprily Lajos verseire, azt hittem,
nehezen találok énekkart, amely a mű technikai nehézségeit, prozódiai
problémáit, hangszerszerű megszólaltatását vállalja. Szabó Miklós Győri
Leánykara végül is nagyszerűen valósította meg
elképzeléseimet, de sajnos, még mindig kevés a hozzájuk hasonló képességű
és igényességű együttes, s ez korlátozza az ilyen művek születését. A
fúvós és vokális kompozíciók között egyébként vonós darabom is akad: 1959-ben
vonósnégyest írtam. Akkor nem adták elő, túlságosan modernnek ítélték.
Most kamarazenekarra dolgoztam át, s az ősszel lesz a bemutatója. Aggódva
várom, vajon elavult-e régi modernségem?
II.
Portréfilm Kocsár Miklós zeneszerzőről (52:00)
Rendező: Petrovics Eszter, operatőr: Sibalin
György
(MMA, 2014)
[1] Kocsár Miklós (Debrecen, 1933. december 21. – Budapest, 2019. augusztus
29.) a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas és
kétszeres Erkel Ferenc díjas zeneszerző, érdemes
művész, zeneakadémiai professzor születésének 90. évfordulójára.
[2] Feuer Mária interjújának
első megjelenése: 1972. VII. 22. Könyv formájában megjelent a
Zeneműkiadó Zeneélet sorozatában. (Feuer Mária 50
muzsikus műhelyében, 1976)