95 ÉVE SZÜLETETT LENDVAY KAMILLÓ

 

I.

Komolyzene – könnyűzene

Lendvay Kamillónál[1]

 

Feuer Mária interjúja[2]

 

 

  Feuer Mária                    Lendvay Kamilló[3]

 

Azok közé a zeneszerzők közé tartozik, akik jóformán párhuzamosan komponálnak komoly- és könnyűzenét. A szórakoztató zene nála nem kirándulás, hanem egyik része munkásságának. Két Erkel-díját Concertinojáért és Hegedűversenyéért kapta, s jelentős érdemeket szerzett a magyarországi musical kialakításában. A Zeneművészeti Főiskolán Viski János volt a mestere, s kevesen tudják róla, hogy dirigálni is tanult, Somogyi Lászlónál. Jelenleg a Fővárosi Operettszínház karmestere.

 

— Személyes természetű kérdéssel kezdem: segíti-e alkotómunkáját a gyakorlati muzsikálás?

— Azt hiszem, elképzelhetetlen egyedüli főfoglalkozásként a zeneszerzés, s egy-s két kivétellel minden komponistának van valamiféle állása. Ne higgye, hogy ez csupán anyagi kérdés. Természetesen mindenkinek szüksége van anyagi bázisra, én mégsem ezt tartom a munkavállalás legfontosabb motívumának, hanem a kikapcsolódást. A magam részéről képtelen lennék egész nap csak komponálással foglalkozni — szükségem van lazításra, méghozzá egész más munkaterületen. Valószínűleg kollégáim is így érzik. A különbség csupán az, hogy a legtöbbjük az alkotáshoz közvetlenebbül kapcsolódó területen tevékenykedik például tanít. Hozzám mindig közel állt a gyakorlati muzsikálás, s valahogyan az életem is úgy alakult, hogy „nem menekülhettem” előle. Elsőéves főiskolás koromban például behívtak katonának, s ott a zenekarban esz-trombitát fújtam. Lassacskán sikerült a rezesbandát úgy átalakítani, hogy végül Beethoven-szimfóniákat is játszottunk igaz, csapnivalóan, de még mindig jobb volt a szabvány fúvószenénél, s főleg a katonai gyakorlatozásnál. Annyi haszna meg mindenképp maradt, hogy megtanultam trombitálni. A főiskola elvégzése után a szegedi színházhoz kerültem karmesternek, később a Bábszínház zenei vezetője lettem, majd a Néphadsereg Együtteséé. Ez mind másféle gyakorlati munkát adott, csakugyan rákényszerültem arra, hogy gyakorlati muzsikus legyek, s előadói gondokkal is foglalkozzam. Most pedig esténként operetteket és musicalt dirigálok.

 

 — Összefér ez a kettő?

— Egyetlen szezon karmesteri munkája után nem tudnék érdemben az Operettszínház művészi kérdéseiről beszélni, s különben sem vagyok illetékes, hogy e kérdésekre válaszoljak. Annyi azonban bizonyos: igen nehéz e két műfajt összekapcsolni, s nagy kár volt a Petőfi Színházat megszüntetni. Az operett törzsközönségét talán még rá lehetne nevelni a jó zenés színházra egy kis árukapcsolásos bérletezéssel, de az előadók zenekar, énekesek, színészek nehezen tudnak naponta stílust váltani.

 

— Alkotói munkájában hogyan fér össze a könnyű- és a komolyzene?

— Úgy, hogy tisztában vagyok a jelentőségükkel: tudom, hogy komolyzene-szerző komponálhat jó könnyűzenét igen sok kollégám meg is teszi , de fordítva nem történhet. S most hadd kérdezzek én: mit nevez könnyűzenének?

 

— A szórakoztató zene valamennyi fajtáját.

— Tehát mindazt, ami valaha beletartozott a komolyzene hatáskörébe. A haydni, mozarti divertimento például valaha szórakoztató funkciót töltött be.

 

— Bartók korában viszont már egészen más értelmet is nyert. Nem gondolja, hogy századunk zenéjében lényegében kettévált a komoly- és a könnyűzene? Hiszen például Stravinskynál a ragtime is mintegy idézőjelben szerepel.

— Ez igaz, a mai zeneszerzőnek tudnia kell a régi könnyűzene stílusában is komponálni. Jó keringőt írni nem könnyű, mégis meg kell tanulni már csak a stílusgyakorlat miatt is. Hogy miért beszélek régikorok tánczenéjéről? Mert hozzátartozik a mesterséghez. A mai könnyűzenéből viszont nincs mit tanulni, ott fordított a helyzet: a könnyűzene abból él, hogy ellesi a komolyzene fordulatait és felhígítva használja. Talán nehéz elhinni, de tapasztalatból tudom, hogy a legjobb könnyűzene-szerzők ismerik és figyelemmel kísérik korunk zeneszerzői iskoláit, és igyekeznek elsajátítani belőlük azt, ami leegyszerűsíthető, közhellyé változtatható, hiszen a könnyűzene lényege, hogy közhelyszerűen mondja el azt, ami a komolyzene esszenciája.

 

— S megfordítva: a komolyzenész profitálhat-e a könnyű műfajból? Például dallam-invenciót?

— Nem. A könnyűzenei dallamvilág nem használható a komolyzenében. Magam évekig műveltem mindkét műfajt, és alkotómunkámban semmit se nyertem a szórakoztató műfajból. Gyakorlatból tudom, hogy a viszony kizárólag egyoldalú. Ma már szinte elveszett időnek érzem azokat az éveket, amelyekben könnyűzenét komponáltam. Hogy mégis miért csináltam? Egyrészt azért, mert vonzott a gyors megszólaltatás lehetősége köztudott, hogy a könnyűzene hamarabb kap fórumot , másrészt hangszerelési gyakorlatot és színpadi rutint szereztem. Ezért hasznosnak érzem és szeretem három musicalemet: a Pécsett bemutatott. Három testőrt, a Veszprémben játszott Exet és a Pesten előadott Knock outot. A zenés színpad továbbra is nagyon érdekel, s meggyőződésem, hogy ha jó librettókat lehetne találni, nagy jövője lenne nálunk is.

 

— Operakomponálásra nem gondol?

— Dehogynem! Csakhogy ott még nagyobb probléma a librettó. Most egyébként a Bűvös szék operaváltozatán dolgozom a Televízió számára.

 

— Hogyan készül rá? Tudom, ostoba a kérdés, de érdekes zeneszerzői munkája, például az, hogy milyen módon veszi hasznát gyakorlati muzsikus voltának, hangszertudásának?

— Ne haragudjék, erről képtelen vagyok beszélni. Mindig irigyeltem azokat a kollégáimat, akik olyan szépen tudják kifejteni alkotói elveiket és munkamódszerüket. Én csak annyit tudok elmondani, hogy hangszerelve gondolkozom, s hogy a téma és a formai építkezés nem válik külön nálam a komponálás folyamatában. Mindig azt írom le, amit hallok, mégis zongora mellett dolgozom, mert a megszólaltatás kontrollálja s egyben tovább inspirálja gondolataimat. De erről tényleg csak dadogni tudok.

 

— Akkor inkább azt kérdezem, nem talál-e kapcsolatot egyes zeneszerzői iskolákhoz hasonlóan a jazz improvizálása és az aleatorikus zene rögtönzöttsége között?

— A magam részéről nem. A jazzimprovizációban minden szabad, még az időtartam is kötetlen. A komponált zenében ez lehetetlen. Az aleatorikus zene teljes mértékben ki van szolgáltatva az interpretációnak. Ha a komponista ismeri az előadókat, meg van győződve rögtönzőképességeikről, s meg tudja beszélni velük elgondolásait, akkor talán elképzelhető bizonyos, de mindenképpen körülhatárolt szabadság. De mert lelkem mélyén több előadásra, nagyobb nyilvánosságra, más-más előadóra számítok, nem tudnám jó szívvel vállalni a félreértett előadás kockázatát.

 

— És könnyű szívvel tud-e lemondani a szórakoztató zene nagy nyilvánosságáról?

— Mindig a hangversenytermek közönségével igyekeztem kapcsolatot találni, nem vágytam százezres nyilvánosságra. Ez zeneszerzői alkatomból adódik, ebben a közegben érzem jól magam, és ezért örülök egy szűkebb körű, de értő közönség elismerésének.

 

 

II.

 

- Lendvay Kamilló (1928–2016) emlékére. HUMÁNUM – zenéddel velünk maradtál (Ábrahám Mariann) (pdf)

(Parlando 2021/6.)

Táblaállítás Lendvay Kamilló zeneszerző-professzor tiszteletére / Madarász Iván megemlékezése

(Parlando 2018/8.)

 

 

III.

Fotók és zeneművek

 

MTI Fotó: Petrovits László

 

MTI Fotó: Petrovits László

 

(emb.hu)

 

 

(operavilag.net)

 

(index.hu)

 

(fidelio.hu)

 

(opera.hu)

 

(gramofon.hu)

 

(gramofon.hu)

(Hungaroton szerzői lemez borítója

Concerto da Camera - I. Andante con moto (3:14)

Concerto da Camera - II. Adagio (3:00)

Concerto da Camera - III. Allegro vivo (3:39)

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Lehel György

 

Expressions for String Orchestra - 1. (1:15)

Expressions for String Orchestra - 2. (1:17)

Expressions for String Orchestra - 3. (3:12)

Expressions for String Orchestra - 4. (1:45)

Expressions for String Orchestra - 5. (3:22)

Liszt Ferenc Kamarazenekar, vezényel: Sándor Frigyes

 

Four Orchestral Invocations - I. Invocazione (3:20)

Four Orchestral Invocations - II. Invocazione (1:17)

Four Orchestral Invocations - III. Invocazione (2:16)

Four Orchestral Invocations - IV. Invocazione (2:28)

Four Orchestral Invocations - Recitativo No 1 (1:41)

Four Orchestral Invocations - Recitativo No 2 (2:20)

Four Orchestral Invocations - Recitativo No 3 (1:13)

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Lehel György

 

Scenes - cantata to the texts from the tetralogy 'Joseph and His Brothers' by Thomas Mann - I. (7:21)

Scenes - cantata to the texts from the tetralogy 'Joseph and His Brothers' by Thomas Mann - II.... (9:18)

Scenes - cantata to the texts from the tetralogy 'Joseph and His Brothers' by Thomas Mann -... (7:06)

Kincses Veronika, Polgár László (ének), , vezényel: Lehel György

 

The Harmony of Silence - for full orchestra (7:56)

Savaria Symphony Orchestra, vezényel: Petró János

℗ 2001 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

 

(kamillolendvay.hu)

 

(kamillolendvay.hu)

 



[1] Lendvay Kamilló (Budapest, 1928. december 28. – Budapest, 2016. november 30.) Kossuth- és Erkel-díjas zeneszerző, karmester, zeneakadémiai tanszékvezető professzor születésének 95. évfordulójára

[2] Feuer Mária interjújának első megjelenése: Élet és Irodalom, 1971. 09.11. Könyv formájában megjelent a Zeneműkiadó Zeneélet sorozatában. (Feuer Mária 88 muzsikus műhelyében, 1972)

[3] Nagygyörgy Sándor felvétele (kb. az 1970-es évek elején készülhetett)