A Bartók Béla Zeneiskolában
tanító pedagógusok munkája mindig meghatározó volt Pápa zenei életében.
Személyiségük, zene iránti elkötelezettségük segítette a növendékek felkészülését, az iskola jó hírnevének
gyarapítását.
Kodály szavait idézve: „Mi
a teendő? Mennél nagyobb tömegeket közvetlen érintkezésbe hozni igazi,
értékes zenével.” – Ezen
idézettel kezdtem a beszélgetést a zenei pályájának 50. évében járó
Mátyusné Ábrahám Katalinnal, a Bartók Béla Zeneiskola volt zongoratanárával az
elmúlt évek emlékeiről, gondolatairól.
– Milyen élményeid voltak a
Zeneiskolában, s mely tapasztalatok tették örömtelivé tanításodat?
– Az elmúlt tanév az
ötvenedik volt a pályámon, és szerencsésnek mondhatom magam, hogy ma is
ugyanolyan örömet találok a tanításban, mint 21 évesen. 1973 őszén
indultam a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zene- és
Énektanárképző győri tagozatán zongora és szolfézs szakon szerzett
friss diplomámmal, hatalmas ambícióval és „világmegváltó” tervekkel. Az
állásajánlatokat olvasva Pápán akadt meg a szemem, két korábbi élményemet
felidézve. Még általános iskolás voltam, mikor Győrből érkezve, a
kézilabda csapatom tagjaként egy többnapos bajnokságon vettem részt. A
szállásunk a Tanítóképző kollégiumában volt, és az akkori Zalka Máté
Iskolában tartottak a pápai csapat tagjai és vezetői fogadást számunkra.
Izgalmas labdacsatákat vívtunk, ma is szívesen emlékszem vissza rá.
Első megjelenés: – Pápa város folyóirata, 2023. X/2.
Később – még a főiskolai
időszakban – egy Egry József kiállítás miatt szálltam le átutazóban a
vonatról és elvarázsolt a város hangulata. Nem volt kérdés számomra, hogy hol
kezdjem tanári ténykedésem.
Mátyusné Ábrahám
Katalin Édes Lászlóné Maradics Ágnes
Győrben születtem, diákéveim alatt sem
változtattam lakhelyet, a családom miatt Pápa közelsége hosszútávra is
ideálisnak ígérkezett. Ma is szívesen emlékszem vissza a kedves fogadtatásomra,
a barátságos légkörre, segítőkészségre a leendő kollégák és Khell Zoltán igazgató úr részéről. Nem számítottam
előre a gyönyörű tanítási helyszínre, a Várkastélyra, mely ugyancsak
megdobogtatta a szívemet. Khell Zoli bácsi bizalma
megtisztelő volt számomra. A huszonegy kötelező heti óraszámomat
megtoldotta nyolccal, s így szinte
minden évfolyamból kaptam tanítványokat. Kölcsönös kíváncsisággal indult az
első év, felejthetetlen élményeket kaptam a zongoraórákon, egyre nagyobb
lelkesedést tapasztaltam kicsiktől és nagyoktól. A szakmai
megerősítés sem váratott sokáig magára. Az első tavaszon a győri
területi zongoraversenyen három tanítványomból kettő arany
minősítést, egy pedig nívódíjat kapott. Pár év múltán a középiskolásoknak
megrendezett Helikoni versenyen egy kiváló képességű növendékem nyert
arany minősítésű díjat. Szépen felkészültek a lányok, a díjakra nem
számítottunk, így annál nagyobb boldogsággal fogadtuk az elismerést.
Nagy hatást tettek rám a Pápa környékéről – Kup, Nagydém, Lovászpatona, Pápakovácsi és Nyárád –
többnyire busszal, heti két alkalommal beutazó tanítványaim, mindig
lelkiismeretes felkészültséggel érkezve, éreztem, mennyire fontos számukra és
családjuk számára a hangszertanulás.
Kölcsönös odafigyelésben, a zongorairodalom zavarba
ejtően gazdag kínálatában, szeretetben éltük napjainkat, s azóta hívom a
zongoraórák helyszínét boldog szigetnek.
Néhány év elteltével többen is egyre erősebb
meggyőződéssel gondolták, hogy a zenetanári pálya örömteli hivatásuk
lehetne. Hármuknak végül megvalósult az álma, így egyre több zenei unokával
büszkélkedhetek.
Sokat jelentett számomra a gyakori tanári
hangversenyekre készülve a kamarazenélés is. Szép emlékeket őrzök
pl. Vivaldi d-moll fagottverseny, Mozart Esz-dúr
kürtverseny, több Kodály dal, Purcell Didó búcsúja
zongorakíséretes közreműködőjeként. Kedvtelésből Mozart D-dúr
kétzongorás szonátájával is kényeztettük magunkat kíváncsi kérdezőmmel,
kedves Maradics Ági, Veled.
– Az együtt muzsikálás öröme rövid idő múlva
véget ért. Az élet másfelé vitte utadat.
– A harmadik év januárjában az anyakönyvvezető
előtt igent mondtam jelenlegi páromra, és négy év múlva két gyönyörű
kislány boldog édesanyja lettem. Az 1984-es esztendő – a férjem Budapestre
való áthelyezése miatt – az előre nem tervezett búcsúzást jelentette a
pápaiaktól.
Téves információk miatt Budapesten – egy évig –
zeneiskola helyett általános iskolai énektanár lettem.
Az emlékeim, szeretném, ha feledhetők lennének, mert sajnos
keserves tapasztalatokra tettem itt szert. A negyedik
évfolyamtól felfelé az összes osztályban tartottam órákat. A legkisebbek még
kíváncsiak és érdeklődők voltak, s ezzel szinte vége a pozitív
jelzőknek. Sajnáltam azokat a diákokat, akiket semmiféle zene nem ragadott
meg, szemmel láthatóan szenvedtek és a maguk módján ellenszegültek minden
kísérletemnek. A főiskolai évek alatt hospitálni és gyakorlati tanításra
is zenei általános iskolába, és zeneiskolai szolfézs órákra jártunk, s
ott nem kaptunk felkészítést az efféle extrém esetek kezelésére.
Elsősorban a serdülőkorban lévő fiúk
nem voltak hajlandóak elfogadni a normális viselkedés alapvető szabályait,
zavarták az osztálytársaikat és az óra menetét, s csak nagyon ritkán sikerült
kisebb eredményeket elkönyvelnem. Szándékom ellenére kellett megismernem az
énektanítás sötétebbik oldalát. Úgy gondolom, az
általános iskolák felső tagozatában tevékenykedő tanárok a
mindennapok hősei. Elismerés nekik!
Szerencsére egy évi, megfelelő helyekről
szerzett információk alapján megtaláltam a jelenlegi helyem, a XIV. kerületi,
ma Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium és Alapfokú
Művészeti Iskolában.
– Kik voltak számodra meghatározó tanáraid, s mely
élményekben volt részed tanulmányaid során?
– Csodálatos emberekre találtam, elhívatott
zenészekre, akik készek voltak hibáinkkal, kisebb-nagyobb tévelygéseinkkel
elfogadni bennünket.
Kisiskolás koromtól zenei általános osztályba jártam,
napi énekórával, kiváló szaktudással rendelkező fiatal énektanárral, akit
rajongásig szerettünk. Schubert Henrik a felső tagozatban is szerencsénkre
velünk maradt, ő volt az osztályfőnökünk is, és mi lestük minden
szavát, mozdulatát. A szakiskolai felvételimen játszva teljesítettem az
elméleti feladatokat, ma már tudom, hogy egykori tündöklésemet neki
köszönhettem.
A Zenekonzervatóriumban G. Bodonyi
Anikó lett a zongoratanárom, aki semmiben nem sürgetett, hagyott muzsikálni,
egyenletes tempóban fejlődni. Sokat jelentett számomra a figyelmessége,
szakmai tudása, szeretete, vele biztonságban éreztem magam. Szerencsére a
gyakorlási lehetőségeim (fűtetlen
szobában álló zongora) akkor már minden szempontból megfeleltek az igényeimnek.
Négy év múlva boldog, felszabadult zongorázással a győri Tanárképző
Főiskolába kerültem. Három év sem kellett, hogy rájöjjek, a tanítás lesz
az életpályám.
Nagy szeretettel emlékezem vissza a már akkor méltán
híres Fekete Győr István zeneszerzés tanár úrra, aki nekem szolfézst,
zeneelméletet és népzenét tanított. Egyszerű, világos magyarázatai
bizonyították, hogy a kisujjában van a tananyag. Minden népzene órára egy új
népdalt kellett megtanulnunk, majd saját izgalmas, mégis a népzene
stílusához illő harmóniákkal tette élményszerűvé éneklésünket.
Rendkívüli szerénysége, derűs nyugalma, ha rágondolok, a mai napig
terápiás hatással van rám. Érdekes, vagy inkább furcsa jelenség volt az
idős zeneirodalom tanárunk, aki büszkén vállalta, hogy Bartókot nem
tanítja, mert nem tartja jó zeneszerzőnek. (Ma sem értem, miért rá bízták
a fiatal muzsikusok tanítását.)
Szabó Miklós személyisége egyedülálló volt, hét éven
keresztül élveztem vagy tűrtem a tökéletességig elégedetlen igényességét a
kórusban és a tanárképzőben szolfézs és zeneelmélet órákon. Rendkívül
színes egyénisége, csipkelődő humora, szellemi frissessége
lenyűgöző hatást tett mindannyiunkra. Kórus főtanszak
hivatalosan nem létezett, de Szabó tanár úr megteremtette számunkra.
A Győri Leánykar 1966-ban – mikor tagja lettem –
már országos, de az évenként megrendezett debreceni Nemzetközi Kórusverseny
rendszeres aranydíjasaként európai hírű volt. Zenei ismereteimnek egy nagy
kaput nyitott ki Kodály, Bartók, Britten, a régi nagyok: Dufay, Palestrina, majd Schubert,
Mendelssohn, Liszt kórusműveinek hiteles megszólaltatásában. A legnagyobb
kihívást számomra a gregorián éneklés jelentette, nehezen szerettem meg a
szabadságában is szigorú fegyelmezettséget igénylő előadásmódot. Egy
év kellett a gyakorlásához és elsajátításához, s a tavaszi budapesti
Zeneakadémiai hangversenyünkön már „anyanyelvi” szinten éltem és énekeltem a
kórustagokkal az addig megközelíthetetlennek gondolt zenét. Akkor tanultam meg,
hogy az igazi műélvezethez sokszor erőfeszítésekre van szükség. Az
életben sok csoda történik velünk – már a megszületésünk a legnagyobb –, a
gregorián zene megszeretése számomra ezek közé tartozik. A kórussal a hét év
során háromszor utaztunk külföldre: a 15. születésnapomat Dijonban
ünnepeltük a Jeunesses Musicales fesztiválján, 18
évesen Párizsban koncerteztünk, kipróbálhattuk a Notre
Dame akusztikáját és a Louvre-ban a Mona Lisa megtekintése sem maradt el, végül
Milánóba és Torinóba is vittük a kórus jó hírét, útközben megcsodálva Padovában
a Giotto által kifestett gyönyörű Scrovegni
kápolnát. Több nyári szünetet hanglemezfelvétel tett élménnyé és emlékezetessé.
Közös hangolódás Rossini Macska-duettjének előadásához: Eisenbeck Ágota, Ferenczi Judit és Ábrahám Katalin
– Miként kell tanítani a fiatalokat
a XXI. század zeneiskolájában? Változott -e a módszer?
– Úgy gondolom, alapvető
változás nincs. Továbbra is a zenei hallás fejlesztése, a szép hang
megszólaltatásának igénye a meghatározó. A különböző zenei stílusok
hangzásideálja ugyanazt a technikai tudást feltételezi és igényli, mint akár a
XX. század folyamán. Napjaink zenéjéhez persze új hangszerkezelés is szükséges –
egyes cluster (hanghalmaz) hangzatokat a
billentyűkön teljes alkarral, vagy tenyérrel
megszólaltatni –, ezek a korábban megkomponált zenék stílusát szerintem nem
befolyásolják.
– A technikai fejlődés
miatt az életünk számos aspektusa megváltozott, így a munkavégzés, közlekedés,
a szabadidő eltöltésének módja. Szabad időnk felett mi döntünk.
Minden olyan program, ami lelkünknek, szellemünknek előnyös, kihat általános
közérzetünkre. Miképpen őrizhetjük meg a zeneiskolai hangszertanulás
igényét, mely egyben az öröm forrása is lehet?
– Kicsi gyermekkoromból őrzök egy képet arról, ahogy falun élő anyai
nagyanyám kicsit nyújtózkodva kapcsolja be a falra erősített barna
színű néprádiót. Pattogós ritmusú zene szólalt meg, majd egy szép hangú
bácsi hosszan beszélt. (Ma úgy gondolom, hírműsor lehetett.) Néhány év
elteltével, korszerűbb rádión keresztül elérhetővé vált a „Szabad
Európa” magyar nyelvű adása, majd egyre több család rendelt telefont,
vásárolt televíziót; de Amerikába egy levélváltáshoz még sokáig hetekre volt
szükség. Ami a technika fejlődésében a 70-es évektől történt, az a
velem egykorúak többsége számára felért egy cunamival. Egyre inkább virtuális
világok dominálnak, veszélybe kerültek a személyes találkozások. Az
információáradat töredéke hasznos lehet számunkra, feltéve, hogy jó helyen
keressük.
A hangszertanuláshoz
nélkülözhetetlen a személyes kapcsolat; úgy vélem semmi mással nem pótolható a
tanár-diák közti szinkronitás és kölcsönös energiaáramlás. (A sajnálatos Covid
járvány idején elég keserves tapasztalatot szereztünk.)
– Hogyan érted el, hogy a
tanítványaid szívesen gyakoroljanak?
– Zongoratanulásnál
is a jó gyakorlás a sikeres muzsikálás alapja. A tanár legfontosabb feladata a
kezdetektől, hogy erre rászoktassa tanítványait. Ehhez folyamatos pozitív
ráhatás szükséges. A titka, hogy a megfelelő mondat a megfelelő
időben és módon hangozzék el! Nagyon egyszerűnek tűnik, mégis a
zeneművek elsajátításának esetleges kudarcát vagy sikerét az említett
időzítés határozza meg.
A
pedagógia gyönyörűsége és nehézsége is egyben, hogy minden gyermek más, és
a tanulás folyamán állandó fejlődésben és változásban van. Ez a változás
nem egyenletes, így a haladás tempóját a tanítvány belső fejlődésének
üteméhez szükséges hangolni.
Mindig
fontos volt számomra a metakommunikáció és nem utolsósorban a szemkontaktus,
ami szükség esetén irányt szabott az esetleges vagy nélkülözhetetlen
biztatásnak, bátorításnak.
– Mit nyújt szerinted a
fiataloknak a nyilvános szereplés lehetősége, a versenyek?
– A zeneiskolai tantervben évente
minimálisan három fellépés, ill. vizsga ajánlott. Ezen felül például a pápai
Bartók Béla Zeneiskolában rendszeresített hangversenyfüzetben feliratkozhattak
a különböző hangszeresek, s általában havonta színes, változatos,
hangulatos koncertekre került sor a hetvenes években.
A budapesti Szt. István Király
Zeneiskola tanulóinak létszáma miatt a zongora tanszak jelentkezői havonta
vagy kéthetente átlagosan 35-40 műsorszámmal, két részben mutatják meg
újan tanult darabjaikat. Úgy látom, bár mindig akad néhány – az izgalom hevében
– kevésbé sikerült produkció, a szereplési rutin megszerzése, a lámpaláz
kezelése és leküzdése kicsi kortól kezdve megtanulható és más megnyilvánulási
területeken is kamatoztatható.
–
Mit
gondolsz? A komolyzenei igény fenntartható lesz a zeneiskolákban?
– Azt gondolom, sok múlik az
elhívatott tanárokon! Az általános iskolák 1. 2. osztályában évente
meghallgatott tehetséges, ügyes és kevésbé ügyes gyermekek, valamint szüleik
meggyőzése a hangszertanuláshoz az első lépés; és ez Zuglóban bevett
gyakorlat. (A felvételi vizsgákon minden évben túljelentkezés van nálunk.)
Ezután nagy szeretettel megtartani őket, figyelembe véve a saját haladási
tempójukat, alakítva a zenei érdeklődésüket. Tapasztalatom szerint a
gyermeki adottságok kifejlesztésében nagy lehetőségek rejlenek: célzott,
egyedi tanmenetekkel, kitartó, rendszeres gyakorlással, meghatóan szép
eredményeket érhetnek el a közepes érzékenységet produkáló tanulók is.
– Mit adhat a
művészet, a zene az embereknek? Miként segítheti a zeneiskola, hogy a zene
hatását meg is érezzék?
– Szerencsés esetben nem csupán a
lelki, de ezzel összefüggésben a fizikai egészség megtartását is. A
hétköznapjainkban is készek vagyunk az élmények befogadására, de sok múlik a
művészetek iránti fogékonyságunkon. Csábító számomra a részletekbe menő
precíz válasz, mégis most egyszerű hasonlattal élnék: tetszhet a
lombhullatott erdő látványa, amíg nyári pompájában nem gyönyörködtünk
benne. A zene hatása elsősorban a hallgató érzékenységétől
függ. Szavakkal ki sem fejezhető, ezért összehasonlításra sincs lehetőség.
Tapasztalatom szerint a lelki felkészülés, ráhangolódás
segítheti a zenei élmény minőségét. Tanítványaink szereplésénél is
feladatunk ennek lehetőségét megteremteni.
– A zuglói zeneiskolában milyen
élményekkel találkoztál, amelyek visszaidézték Pápán eltöltött éveidet?
– Rendszeresen visszatértek a pápai
élményeim, a számomra legszebb kettőt szívesen elmesélem.
Alig telt el tíz tanévem a Zuglóban
működő zeneiskolában, mikor a Németh Imre Általános Iskola egyik
tanítónője kezdeményezésére, iskolájában új szolfézs- és hangszertanítás
kezdődött. A kerület 14 általános iskolájának épületeiben zajlott – zajlik
napjainkban is – a zeneoktatás, a többi szakköri és különböző
foglalkozásokhoz hasonlóan. A több mint hétezer-ötszáz, Zuglóban élő
tanuló különóráit szerencsére helyben – a felső tagozatosok
délután felszabaduló termeiben – lehet megtartani. A szolfézs
előképző, később a zongoraórák is a korábbi tanítási helyszínnel
összehangolva, véletlenül (?) nekem jutott. A tavasszal zajló felvételinél a
számos jelentkező meghallgatása után; átnézve a szülő által a
felvételi alatt kitöltött adatlapot, egy volt pápai növendékem nevét fedeztem
fel. Visszagondolva a jelenlévő édesanyákra, senkit nem találtam
hasonlónak Sebestyén Emíliához, gondoltam, hogy is kerülhetett volna Pápáról
éppen Budapestre, pont ebbe az iskolába, kislányát pont ebbe az
előképzős csoportba felvételiztetve. A
beiratkozás végül meghozta a nagy örömöt mindkettőnknek, ő volt, alig
tudtunk betelni egymással. A kerület egyik ének-zenei általános iskolájának
énektanára és kórusvezetője lett, a lánya, közeli lakhelyük miatt ebbe a
tankerületbe tartozva, a Németh Imre Iskola tanulója volt, így nagy örömömre
nálam végezte az előképzőt. Emivel sokszor találkoztunk később
is, néhány évig szinte naponta, ő jött haza a tanításból, én mentem az
iskolába, pár percet mindig szántunk egymásra, felelevenítve a szép
időket, megbeszélve a friss híreket.
Egyre több előképzős
jelentkezett zongora szakra, délután az osztályteremből egy perc alatt
átértek hozzám. Egyik órán a tanítványom elújságolta, hogy a napközis tanára megnézte a zeneiskolai
ellenőrzőjét – ami leckekönyvként is használatos – és ismerősnek
vélte az írásomat. Óra végén visszakísértem a tanterembe, bemutatkoztunk
egymásnak, és én egy „égi sugallatra” megkérdeztem a lánykori nevét. Alig
hittem el, hogy ő Sági Márta Lovászpatonáról, aki hat évig zongorázott,
bejárt a zeneiskolába, mindig lelkiismeretesen felkészült az órára.
Elmondhatatlanul nagy öröm számomra, hogy újra találkozhattunk egymással. Még
tíz évet töltöttünk egy fedél alatt, amikor csak lehetett, kerestük egymás
társaságát a kölcsönös szeretet jegyében. Két éve igazgatóhelyettesként
nyugdíjba ment és boldogan neveli az unokáit.
– Milyen tapasztalatokat tudnál
átadni a fiatal pedagógusoknak?
– Nem szívesen teszem, jó,
ha a maguk útját járják. Ha valaki mégis megkérdezné tőlem, mit
tanácsolnék pályája kezdetén, talán a válaszom ez lenne: a diplomáig
megszerzett tudásukat derűs szeretettel próbálják átadni, kihasználva a
gyermeki nyitottságot, kíváncsiságot; elsősorban őket tanítsák, és
ehhez az eszköz – lehet-e ennél csodálatosabb? – a zene legyen!
– Köszönöm a
beszélgetést és az értékes gondolatokat!
– Igazi szép élmény volt
számomra visszautazni a múltba! Köszönet érte!