TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (4:33:46)
„Mozgó dó…” IV. – Zene a katedrán – Kodály Zoltán zenepedagógiai
műveinek művészi légköre
„Jobb zenészekre van szükség. Azzá lehet, aki naponta
dolgozik rajta. Mennél jobb zenésszé lesz valaki, annál jobban tud másokat is
bevonni a zene boldogító fénykörébe, annál jobban tudja szolgálni a nagy célt,
hogy a zene az egész népé legyen.˝ (Kodály
Zoltán, 1954)
Kodály Zoltán születésének 140. évfordulójáról a
jövő év tavaszán fogunk megemlékezni. Mi most kicsit megelőlegezzük
ezt, a XX. század e hatalmas gondolkodójáról nem lehet eleget beszélni. Írásai,
művei soha nem voltak ennyire időszerűek, mint most.
A feljebb látható gondolatot Kodály az egyik
kétszólamú énekgyakorlat-sorozatának előszavában
írta. Kodály a múlt század harmincas éveitől fogva készített a
zenepedagógiát segítő, ének-zene órákon használható gyakorlatokat a
legkülönbözőbb szinteken. Írt óvodásoknak és zeneakadémistáknak egyaránt.
Írt szöveggel énekelhető és csak szolmizációs
hangokkal előadható egy-, két- és háromszólamú darabokat. Van köztük olyan
is, amely akár színpadon is előadható, nagy részük azonban a
kórusművek előadásának előkészítője. Kortárs költőket
is megszólítottak e kicsiny darabok, találkozhatunk Weöres Sándor és mások
alkotásaival is szövegként.
E művek alkotásakor Kodály figyelt a
változatosságra is. Nagy részük kottában íródott, de akadnak ún.
betűkottás, azaz csak a ritmust és a szolmizációs
nevet mutató, egyszerűen olvasható etűdök is. Van köztük olyan, ahol
a két szólam külön füzetekben jelenik meg, hogy előadásuk még jobban
megkívánja az egymásra figyelést, felhívja a figyelmet az egymásra utaltságra a
szólamok között. Találunk a violinkulcstól eltérő írásmódot is, és van,
ahol a kulcsok váltakozása is megjelenik.
Ezek a gyakorlatok végigkísérik
a zenét tanulók életét, segítségükkel a zenei írás-olvasás a legmagasabb
szintig elsajátítható oly módon, hogy közben a tanuló a különféle
zeneszerzői fogásokkal, zenei formák miniatűr változataival, izgalmas
hangsorokkal és a magyar népzenével is ismerkedik.
Ezeknek elemzésével, értékelésével foglalkozik
konferenciánk, kitérve a művek művészetelméleti vonatkozásaira és
kulturális környezetükre is.
A zenészek jól tudják: soha nem késő akár
sokadszorra is elővenni ezeket az alkotásokat. Mindig találunk bennük
újdonságot. És ahogyan Kodály 1950-ben mondta: „Ismeritek Tompa Mihály szép
versét: »Fiaim, csak énekeljetek!« Ezt megtoldom azzal: »Fiaim csak
szolmizáljatok!« Így szolgáljátok legjobban a magyar zenekultúra
fejlődését.”1. 11.
17.
Ordasi Péter: Kodály Triciniája,
a kromatika intonálásának iskolája
A kromatika intonálása
az a cappella társas éneklés egyik legnagyobb
kihívása. Pályakezdő énektanárként feltűnt, hogy Bertalotti
50 solfeggioja tele van […]
Gráf Zsuzsanna: „Legyen mindennapi
kenyerünk” – Kodály gyakorlatai a mindennapokban
Az előadás Kodály
Zoltán triciniumairól és epigrammáiról szól. Azt az
utat és azokat az eszközöket mutatja be, ahogyan eljutnak a […]
S. Szabó Márta: Romantikus stíluselemek
Kodály énekgyakorlataiban
Kodály Zoltán közel 70
évnyi alkotóművészetének második felében jelentős szerepet töltöttek
be az énekgyakorlatok, melyeket 1937-től halála évéig, azaz 30 […]
Olsvay Endre: Kodály: Epigrammák
Kodály Zoltán immár 64
évvel ezelőtt írt darabfüzére, az egy- és két ének/hangszeres szólamot
zongorakísérettel övező Epigrammák közkedvelt ma is, […]
Windhager Ákos: A Kodály-koncepció a magyar
hangszeres iskolákban – Tandarabok mögöttes tartalommal
Kodály Zoltán zenei
nevelési koncepciójának története közismert, így ma már az egyes módszereket
munkatársaihoz köthetjük, például a szolmizáció bevezetését Molnár […]
Fehér Anikó: „Örvendjen az egész világ!”
A címül írott mondat
Kodály Bicinia Hungarica című négykötetes, mintegy 180 kétszólamú
énekgyakorlatot tartalmazó műve bevezetőjének utolsó mondata. A
sorozat […]
1929. április 14-én
Kodály Zoltán első olyan szerzői estjére került sor, amelyen
gyermekkarok szólaltatták meg az 1925 és 1929 között […]
B. Horváth Andrea: „A nép dala életet
hirdet, el nem múló életet”
Az előadás
tematikája a Kodály írásaiban megtalálható, kiolvasható „üzeneteket” járja
körbe: ezek a mai napig fontos és követendő utat mutatnak […]
Kodály Zoltán
énekgyakorlatainak segítségével számos alapvető fontosságú zenei
részkészség sajátítható el feltéve, hogy a gyakorlatokkal foglalkozó
zenetanárok birtokában vannak azoknak […]