50 ÉVE HUNYT EL RÉTI JÓZSEF
OPERA- ÉS KONCERTÉNEKES,
TANÁR
(Ploesti, 1925. július 8. – Budapest,
1973. november 5.)
Először zeneszerzést tanult Lisznyay Szabó Gábornál és Faragó Györgynél, majd a
Zeneakadémián 1949/50-ben éneket Molnár C. Pálnénál. Két évig Luigi Renzinél tanult. Utolsó akadémiai évében, 1951/52-ben Hoór Tempis Erzsébet növendéke
volt, ami után a Honvéd Művészegyüttes szólistájaként szerződött.
1953-ban debütált az Operaházban. Pályája kezdetén karakterszerepeket énekelt,
1957-ben Almavivaként mutatkozott be vezető
szerepben. „Akkor átkoztam, most áldom
ezért Tóth Aladárt. Mert ő csak akkor állított főszerepben a
színpadra, amikor kis szerepek tucatjában már megtanított végigmenni rajta" –
nyilatkozta. Ettől kezdve – haláláig – az Operaház első
Mozart-tenorja volt. Igazi bel canto tenor, szinte
korlátlan felső regiszterrel, kimagasló formáló készséggel. Majdnem minden
Mozart-szerepet énekelt, az utolsó hanglemezén megszólaló Mozart összes
tenorária-felvételét a kritikusok a magyar hanglemezen valaha megjelent
legszebb Mozart-előadásként értékelték. Pályája fontos elemei voltak
kimagaslóan nagyszerű karakter-alakításai is: Dávid, Pang stb., spinto szerepek közül Edgár, Rodolphe
és Des Grieux tartoztak
repertoárjába.
A hatvanas évek elején az Operaház vezető
énekesei közé tartozott. Igazán felszabadultnak a buffo
szerepekben mutatkozott, de a lírai-hősi főszerepekben is káprázatos
ritmikus és melodikus tökéllyel énekelt. 1960-tól, Gardelli
működésének köszönhetően nagyszerű színvonalbeli emelkedés
mutatkozott a közönséget igazán érdeklő törzsrepertoár előadásain.
Első lépésként azonban Gardelli még nem a
Verdi-Puccini oeuvre-höz nyúlt, hanem két évtizedes
megszakítás után folytatta a historikus operaház fő feladatának teljesítését
és „visszatekintve" bővítette a repertoárt. Először Rossini
addig Pesten nem játszott francia vígoperáját, az Ory grófját mutatták be, mégpedig európai színvonalú
énekes-alakítással. Ory grófjaként Réti humorával és
ékes magasságaival, színpadunkon akkor már évek óta nem hallott lágy, mégis
kontúros kantilénájával a reveláció erejével
szerepelt. Réti József személyében ismét volt elsőrangú lírai tenorja az
együttesnek, aki hamarosan valamennyi Mozart- és Rossini-tenorszerepet
átvehette. Az 1965-ös Hamupipőke bemutató
után Réti József könnyed koloratúrája kapta a legnagyobb elismerést.
Kulcsfigurája volt a korszak Szerelmi
bájitala és Flotow Mártája felújításának is.
A hatvanas évek második felétől
„tagja" volt a kor nagy Bánk
bán gárdájának, amelyben Simándy volt Bánk, Melis játszotta Tiborcot, Faragó András Petur bánt, Palócz
László Biberachot és Réti alakította Ottó szerepét.
Ferencsik híres 20. századi műveket felelevenítő produkciói között
szerepelt Alban Berg Wozzeckje; Ferencsik az 1964-es
bemutatón teljes képet tudott adni a partitúráról és – az előadás
szemtanúi szerint – a Kapitányt alakító Réti József a legnagyobb igényeket
is bőséggel kielégítve, a világ bármelyik nagy operaházában elénekelhette
volna szólamát.
Korán kezdett oratóriumokat és dalokat énekelni,
a hatvanas-hetvenes évek legtöbbet foglalkoztatott koncertszólistái közé
tartozott, s mint ilyen, egész Európát végigjárta
vendégszereplőként. Nemzetközileg ismert (és elismert) elevenséggel,
személyesen és átélten tolmácsolta az Evangélista szólamát Bach passióiban.
Mélységes muzikalitása tette képessé, hogy együttesekben is jelentőset
nyújtson. Álmodozó, lírai költő volt Schumann Dichterliebe-ciklusában. Korai
halála egyik legnagyobb alakjától fosztotta meg a magyar énekes kultúrát.
1964–1973-ig a Zeneakadémia tanára volt, Liszt Ferenc-díjas, érdemes
művész.
Tóth Anna
(Az írás forrása: https://koncert.zeneakademia.hu/lexikon_nagy_elodok/reti-jozsef-1737)
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (11 felvétel)
℗ 1987 HUNGAROTON RECORDS LTD.