Általános iskolai és középiskolai ének-zenetanári képesítést nyújtó,
9+1 féléves képzést indít
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem a 2024/25-ös tanévtől
A
Budapest XVII. Kerületi Gregor József Általános Iskola ahogy a névadójához
illik, ÉNEKLŐ ISKOLA.
A
2023. évi tanévzáró ünnepségen az iskola tornatermében készült fotón jól látható,
hogy együtt énekelnek kicsik, nagyok és az iskola egykori diájai Dávid Krisztina ének-zenetanár
vezetésével. A kép jobb sarkában, a zongora mellett Gordos Júlia, az alsó tagozatosok
ének-zenetanára.
Az utóbbi évek tapasztalatai
azt mutatják, hogy nagy hiány mutatkozik valóban jól képzett iskolai
ének-zenetanárokban – különösen középfokon –, valamint az alapfokú
művészetoktatási intézményekben elméleti tárgyakat oktató pedagógusokban –
indokolja új, osztatlan képzésének elindítását a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem, amellyel valós megoldást kívánnak nyújtani a
szakterület régóta fennálló problémáira.
A képzés általános
iskolai és középiskolai ének-zenetanári, illetve szolfézst és zeneelméletet,
valamint további elméleti tárgyakat (zeneismeret, zeneirodalom, zenetörténet
stb.) alapfokon oktató szaktanári, emellett
Dr. Körmendy Zsolt, a Zeneakadémia
Tanárképzési Tanszékének vezetője elmondta: a képzésben kitüntetett
szerephez jutnak a korszerű, befogadásközpontú zenepedagógia és
zeneközvetítés szempontjai, feladatai és gyakorlata. „A kredithálót a
zeneakadémiai énektanárképzés sok évtizedes hagyományát megőrizve, de a
jelenkor igényeinek megfelelően megújítva, naprakész tartalmakkal,
módszerekkel, szemlélettel kiegészítve alkotta meg az egyetem” – tette hozzá.
Hangsúlyozta:
olyan pedagógusokat
kívánnak képezni, akik ismerik és értik a társadalmi és kulturális környezetet,
ezek kihívásait, zeneileg, módszertanilag és pedagógiailag
felkészültek, és valós célokat látnak maguk előtt, amelyeket készek
megfelelő identitás- és küldetéstudat birtokában megvalósítani.
Ezeket a célokat
szolgálja számos olyan új tantárgy megjelenése, amelyek jelentős része az
ének-zenetanári tevékenységhez szükséges ismeretek és képességek fejlesztését
szolgálják, a gyakorlatra összpontosító megközelítéssel. „A tanárképzés és a
tanárrá válás fontos színtere az iskola, meghatározó eleme a saját tevékenység
által szerzett, elemzésen alapuló tapasztalatrendszer. Az úgynevezett elméleti
tárgyak mellett kitüntetett szerep jut a képzésben a különféle iskolai
gyakorlatoknak, az ezekhez rendszerszinten kapcsolódó kísérő
szemináriumoknak, és a velük organikusan együttműködő módszertani
kurzusoknak” – mutatott rá a tanszékvezető.
A képzés azokat várja,
akik megfelelő zenei előtanulmányok birtokában elhívást éreznek arra,
hogy az iskolarendszerben minél több gyermek és fiatal számára adjanak
inspirációt, utat mutassanak a zene megismeréséhez és valós befogadásához.
A felvételi
követelményekről és a képzés tantárgyairól, órahálójáról a felvi.hu-n,
illetve a Zeneakadémia honlapján található részletes információ.
(A
szöveg: Fidelio, a fotó: Simon Zoltán munkája)
Ének-zene szakos tanárok törzsasztala
Facebook-csoport logója.