A sors úgy hozta,
hogy megkülönböztető minősítés jutott ennek a kamaradarabnak: opus ultimum, a szerző utolsó kompozíciója, amelyet még
láthatott kinyomtatva. Hosszú, és műfajokban gazdag életmű végén
tölti be a pont szerepét. Vagy inkább afféle „kipontozott”, „…” kicsengést
sugall?
Láng István
temetésén búcsúztatójában Hollós Máté mintegy rangsorolva, súlyozva
áttekintette az oeuvre-t, amelyben fontos szerepe van a kamaraműveknek.
Ráadásul, „tartalmilag” ezek nem alkotnak szigetet, hanem megannyi szállal
kapcsolódnak a kisebb, s főként a nagyobb apparátusú kompozíciókhoz.
Érdemes emlékeztetni a Varga Bálint András által szerzők sokaságának
feltett „három kérdés” egyikére, amely azt firtatta, hogy hol van a határ a
„saját zenei nyelv” és az „önismétlés” között. A kapcsolódások sokrétűsége
Láng István esetében azt a feltételezést sugallja, hogy a tartalmi
(jelentésbeli) azonosság eredményezhet azonos, illetve hasonló hangzó
jelenségeket (struktúrákat, harmóniákat, dallam-gesztusokat stb.), amelyek
ismételt előfordulásai megkönnyítik a hallgató számára a szerző
stiláris felismerését.
Láng István
kamarazenéjének alapvető jellemzője a változatos apparátus-használat
(tegyük hozzá, ezzel egyszersmind nehezítette is a darabok hangzó
élet-pályáját, hiszen némely formáció a nemzetközi előadó-társulások
között is unikális). Miközben a gyakorlatban nemritkán „előadókban
gondolkodott”, sohasem tévesztette szem elől a számára fontos, par
excellence kompozitórius szempontokat. És éppen ez a
tartalmi meghatározottság rokonítja a különböző apparátusú szóló- illetve
kamaraműveket a (nagy)zenekari alkotásokkal. Tehát, a cseppben a tenger
leképezése történik a kamaraművekben.
A különleges összeállítás
már-már „természetesnek” tűnik Láng István kamarazenéjében, és a
műjegyzék áttekintésével érdemes rácsodálkozni, milyen kihívásokra
vállalkozik. Teszi ezt korántsem pusztán kísérletezőkedvből, vagy a
választott apparátus hangszín-lehetőségeinek kiaknázásából. A kifejezés
mögött (de korántsem a hátterében) mindig megtalálható a kifejeznivaló, ami –
tűnjék bármilyen szokatlannak is a 21. században – érzelmi-indulati
telítettséggel bír. Interjúkban gyakran hangsúlyozta, hogy számára a zene
drámai töltése meghatározó jelentőségű – és a drámai-léptékű
kontrasztok, méretarányosan, a rövidebb lélegzetű darabjaiban is
megtalálhatóak. Pontosabban: amennyiben az előadók – értő
kottaolvasással – megtalálják, emlékezetes zenei élményhez jutnak, s juttatják
a hallgatóságot. A hangok korrekt-tárgyilag megszólaltatása olyan
elidegenítő hatást eredményezhet, mint ha valaki a jelentés ismerete
nélkül, fonetikus segítséggel olvasna fel értékes idegennyelvű alkotást.
Azért érdemes
ilyen gondolatokat előrebocsátani, mert a
Kaleidoszkóp ugyanakkor egy másik „vonulathoz” is tartozik; azokhoz a
művekhez, amelyek tudatosan vállalt töredezettséggel (töredék-jelleggel)
sajátos korjelenséget alkotnak napjaink zenéjében. Ennek is megvannak az
előzményei az életműben, amire korábban megannyi mű címe alapján
is felfigyelhetünk. (Impulsioni 1969-ből,
Töredékek 1971-72-ből, vagy Szoros kapcsolatok 2012–13-ból, Jelenetfüzér
2016-ból, Újragondolások 2018-ból, Mozzanatok 2019–20-ből – s az
életmű egészében is megkülönböztetett helyet érdemlő Abbahagyott
bekezdések 2002-2003-ból.)
A 2021-22-ben
komponált Kaleidoszkóp altfuvolára, klarinétra és gordonkára készült, ajánlása
az EAR Együttesnek szól – annak a Sugár Miklós vezetésével működő
zenei műhelynek, amellyel több évtizedes kapcsolatban állt a szerző,
lehetőséget kapva olyan hangszín-elképzelések kikísérletezésére, amelyek
„élőben” hangszeren megszólaltathatatlanok, s nem utolsósorban kölcsönös
kapcsolatot (akár live-elektronikus) darabjainak
előadóival. Akiknek produkciói megannyi bemutatót eredményeztek – s jó
esetben a művek további életben tartását.
„Partitura in Do” – olvashatjuk a
Kaleidoszkóp elején (a szólam-mellékletek természetesen a megfelelő
transzpozícióban kínálják a játszanivalót). A műelemzést megkönnyíti a
partitúra áttekintése – amelynek kottaképe, miként az AKKORD kiadványaié
kivétel nélkül, esztétikai és praktikus gyakorlati szempontokat egyaránt
maximálisan kielégítő. És az érdeklődő különleges „ajándékot”
kap, amennyiben beavatottnak érezheti magát az alkotó „műhelytitkaiba: két
zenei fordulatnál „szöveges megfejtést” közöl a szerző. Az egyik Mahler
névbetűinek megzenésítése (NB., a Fischer Iván és a Fesztiválzenekar által
életre hívott – s több évet megért – Mahler Ünnep koncertsorozat
műsoraihoz felkért kortárs szerzők sorában az elsők közé
tartozott Láng István, s talán a Csipkerózsika-álomra kárhoztatott Ad nominem Mahler (2005–2006) emléke villan fel ebben az
utalásban. A másik, ha úgy tetszik, dallamidézet, a generációs
zeneszerző-társ, Kurtág György „Virág az ember” motívuma is felvillan e
Kaleidoszkópban.
Láng István
évtizedekig volt a Zeneakadémia kamarazene tanszékének tanára. A későbbi
zenekari tagok és kamaramuzsikusok közül sokan ismerhették meg zenefelfogását
(NB., saját szerzeményeit nem építette be a kamaraórák anyagába – egykor a
generációhoz tartozó előadóművészek élgárdája vett részt
kamaraművei megszólaltatásában, majd azok a fiatalabb muzsikusok, akik
több-kevesebb személyes kapcsolatot ápoltak vele (akár zenekari műveiben
való közreműködés által, akár az idősebbek példáján felbuzdulva), és
arra is lett példa, hogy valaki ismeretlenül „felfedezte magának” a
szerzőt, és műveket kért tőle. Amíg élt, mindig készségesen
teljesítette az előadói kéréseket, örömmel vett részt a próbákon.
Mostantól az ő életműve esetében is életbe lép az a gyakorlat, hogy a
kettősvonallal befejezett mű önálló életre kényszerül. Legfeljebb a
korábbi hangfelvételek adhatnak támpontokat – és természetesen a szerzői
oeuvre, amelynek beható ismerete megannyi felmerülő kérdésre választ
adhat.
A Kaleidoszkóp
előadása 10 percre kapcsolatot teremthet múlt és jelen között, hangzó
hidat létesítve a Túlparttal.
(AKKORD A-1279)
Fittler Katalin