75
VES
Helesfai
Andrea / Andrea Helesfai Schneider
hegedűMŰVSZ s TANR
I.
A budapesti szletsű hegedűművsznő a
Bartk Bla Konzervatriumban s a Liszt Ferenc Zeneművszeti Egyetemen vgezte
tanulmnyait. Tizenvesen szmos első djat nyert orszgos zenei versenyeken.
Egyetemi vei alatt fellpett rszben szlistaknt a Magyar
Kamarazenekarban Ttrai Vilmos vezetse alatt, valamint a Budapesti
Kamaraegyttesben Mihly Andrs veznyletvel s az llami
Hangversenyzenekarban. 1972-ben a Bartk Bla Konzervatrium adjunktusa lett.
Tanulmnyait 1973-ban hegedűművszi s konzervatriumi tanri diplomval
fejezte be Ttrai Vilmos osztlyban. Tovbbkpzsek kvetkeztek Michail Waimann, Henryk Szeryng, s Martzy Johanna mesterkurzusain.
Helesfai Andrea
1973-ban Zrichbe kltztt, ahol a mai napig is l. Szlistaknt Svjcban,
Nmetorszgban, Ausztriban, Nagy-Britanniban s Brazliban
vendgszerepelt. Rendszeresen rszt
vett rdi-, TV- LP-, CD- s filmfelvteleken. 1978-ban Andrea Helesfai djat nyert a Salzburgi Nemzetkzi Mozart
Hegedűversenyen. 1980-ban megalaptotta a Trio
Turicum vonstrit.
197375 a Zrcher
Kammerorchester, 19751982 a Collegium Musicum első hegedűse volt, valamint msodik koncertmestere
a Camerata Zrich s a Baroque
Strings Zrich egytteseinek.
1975-től 2013-ig, 38 ven t volt első
hegedűse a Tonhalle Orchester
Zrich-nek. Sir Georg Solti, Michael Stern s David Zinman veznyletvel kzreműkdtt a Tonhalle
Orchester Zrich koncert- film- s CD-felvtelein
belertve a ngy nemzetkzileg djazott CD sorozatokat is. 1970 ta
rendszeresen jrta koncertturnkkal a vilgot kamaraegyttesekkel s
zenekarokkal.
Helesfai Andrea
Helesfai Andrea
kezdettől fogva aktvan rszt vett a zeneoktatsban. 1988-90 kztt bevezette
s oktatta a svjci zenetanrokat a Kodly zenei mdszer szellemben s
alkalmazta Havas Kat s Paul Rolland mdszert a hegedű hangszeres oktatsban.
Tovbbkpző privt oktats mellett, 1992 s 1994 kztt a bzeli Zeneakadmin
tantott, 19982013 kztt pedig egy zenei rettsgivel rendelkező zrichi
Gimnzium (Kantonsschule Hottingen)
hegedű- brcsa- kamarazene s zenekarvezető tanraknt dolgozott.
Helesfai Andrea
lelkesen dediklja magt az extemporlis zennek: a
jelen pillanat hangjnak, megrktve CD albumokban.
WEB oldal:
www.andreahelesfai.ch
II.
HELESFAI
ANDREA FELVTELEIBŐL
Charles Ives: Szonta hegedűre s
zongorra, No. 3 (1914)
https://youtu.be/SxwibWnXES4 (28:32)
Helesfai
Andrea
(hegedű) s Georges Martin (zongora)
0:00 Adagio
14:08 Allegro
18:45 Adagio
cantabile
Frank Martin: Szonta hegedűre s
zongorra
https://youtu.be/k6O1OWjYMog
(15:33)
Helesfai
Andrea (hegedű) s Werner Brtschi, (zongora)
00:00 Trs vif;
05:45 Chaconne: Adagio;
11:35 Finale: Bien modr Presto
Heinz Marti: Recitativo desolato hegedűre s
zongorra
egy W. A.
Mozart ltal varilt tma felhasznlsval.
(Hlas, j'ai perdu
mon amant)
http://youtu.be/k6O1OWjYMog (6:53)
Helesfai Andrea
(hegedű), Werner Brtschi (zongora)
Heinz Marti 1934.
mjus 7-től 2023. szeptember 2-ig lt. Tantkpző főiskolai tanulmnyai s
rvid tants utn Bernben tanult zent (brcsaművszi s elmlet tanri
diplomk). Kompozcis tanulmnyokat folytatott Veress Sndornl s Klaus
Hubernl. Tbbszr rszt vett a darmstadti Nemzetkzi jzenei Nyri Kurzusokon
s a boswili zeneszerzői szeminriumokon
(zeneszerzőknt s előadknt). Elektronikus zenvel foglalkozott a Genfi Rdi
"Centre de Recherches sonores"-jban. Brcsaművszknt klnbző zenekarokban dolgozott,
legutbb a Zrichi Opera zenekarban. Zeneszerzőknt szmos djat kapott (Gaudeamus Alaptvny, PRO ARTE Alaptvny, Zrich vrosa).
Helesfai Andrea
gondolatai Heinz Marti Recitativo desolato cmű
művnek jtszsa kzben: A zeneszerző
vgyakozan panaszos emlkei bukkannak elő a mlyből. Ahogy fokozatosan a
felsznre kerlnek, jjlednek, mg vgl is egy eszkalciig fokozdnak. De
egy krds meglltja őket: Vajon akkor is gy tapasztaltam az letet, mint
most? Vajon az a vesztesg rzse, ami akkor volt, mg mindig gytr, vagy azokat most
tisztzva egy feloldshoz tudnm vezetni?
III.
Love
is the movement of beauty B.R.
A
szeretet a szpsg mozdulata, a megmozdul szpsg)
HELESFAI
ANDREA: Ttrai Vilmosra emlkezve[1]
Ezen a hten tbbek
kztt Haydn Trauer Szimfnijt jtszottuk a
zrichi Tonhalle Zenekarral, David Zinman diriglsa alatt.
Milyen csodlatra
mlt is az let szinkronizcis trvnye! Ezen a hten van szeretett
tanromnak s mesteremnek, az apai j bartnak, Ttrai Vilmosnak a temetse
Budapesten. A jelen pillanat fnye tvilgtja az emlkek sort, amelyek mint forrsok a hegyoldalbl trnek elő.
Ltom magam előtt,
amint a Magyar Kamarazenekarral ppen Haydn Trauer
szimfnijt vesszk fel lemezre Budapesten. Taln egyike az első
hanglemezfelvteleknek, ahol n is kzreműkdm.
Miutn tizenkilenc vesen bekerltem a Liszt Ferenc Zeneművszeti Főiskolra,
ahol a kzel 80 jelentkező kzl a hrom boldog felvett akadmista egyike
voltam rmm mg nagyobb lett, mikor megtudtam, hogy Ttrai tanr r vett
fel az osztlyba, az ő t nvendke egyiknek. Az első v nagy zenei
metamorfzisai utn, ahol a zenei kommunikci magtl rtetődően folyt tanr
s nvendke kztt, legnagyobb meglepetsemre a msodik tanv kezdetn Vili
Bcsi meghvott kzreműkdni a Magyar Kamarazenekarba. Előszr nem tudtam
elkpzelni, hogy ez valsg lehet: a sok, oly nagyon becslt művsz s tanr
krben n, hsz vesen, mint egy junior klubtag, szintn jtszhatok. Hetekig
tartott, mg valban el tudtam hinni, hogy ez igaz, s az első koncert
szvdobogsa utn ltom magam s a tbbieket, Vili btymmal az len, a hanglemezstdiban,
a Haydn szimfnik felvtele alatt. Ezt a felvtelt, mint az sszes tbbit is a
gyors, hatkony munka s a zenei tmrsg jellemezte. A felvtel az akkori
technikai fejlettsg szintjn, (hatvanas vek vge) nem engedett meg olyan nagy
szabadsgot a művszeknek, amit cljaik elrsrt kvntak volna maguknak. Vili
btym fradhatatlan energijval, tszellemtő atmoszfrjval sokszor ttrte
az adott hatrokat, s letteli, friss, szabad zenlsben szintetizlta az
akkoriban revolucionlis Urtext-kiads
kottakphez val hűsget a mikrofon kihvsaival.
Szmomra a zenls a
Magyar Kamarazenekarban igen magas fok zenei kommunikci volt: művelt
fogalmazs, artikulci, s mgis jtk, spontaneits, rm s szpsg.
Egyik emlk hozza a
msikat: a koncertek a Zeneakadmia nagytermben, klfldn, mint pldul a ludwigsburgi kastlyban, a belgiumi vrosokban, Firenzben,
Grazban, vagy az ohridi t melletti zenei Fesztivlon
Macedniban... A zenls rme volt, ami magval ragadott. A technikai perfekci mindig a zene szolglatban llt. Vili btym
csalhatatlan zenei intuicija volt az irnytű az
egyttes zenlsben ksőbb a Magyar llami Hangversenyzenekarban is,
amelynek szintn tagja lettem, s ahol ő első koncertmesterknt volt tanra
jformn az egsz zenekarnak.
44. e-moll szimfnia "Trauersinfonie": IV. Finl. Gyors (3:40)
Trauer-szimfnia!
Vili btymnak egyik legkedvesebb radsi darabja volt a negyedik ttele.
Taln mert ez a klasszikus formba nttt, dramatikus s szenvedlyes zene
kzel llt lnyhez. A msik arct, a vidm, nevető, rkk viccelődő Ttrai
Vilmost is ltom magam előtt, br taln a dramatikus vilgszemllete volt
inkbb előtrben: ktelezettsget vllal kultrpolitikai felfogsa, rkk
kzdő s az igazsgrt harcba menő btorsga legyen ez akr zenei, akr
emberi igazsg.
A Liszt Ferenc
Zeneművszeti Főiskoln eltltttt 5 v a diploma megszerzsig, letutam
determinl fontossg s felejthetetlen szakasza volt.
Tovbb lapozva az
emlkek knyvben, jabb kpek elevenednek fel. Kedd dlutn hrom ra,
hegedűra a harmadik emeleti Hubay-teremben. Vili bcsi nemrg rkezett haza
egy francia turnrl a kvartettjvel, tele van lmnyekkel, benyomsokkal,
fellelkeslssel... Rvid ti beszmol utn a Beethoven- hegedűversenyt
tanulmnyozzuk. Mikzben egyes passzzsokat tbbszr is egytt eljtszunk, gy
tűnik, mintha az előző lmnybeszmol, tlnyeglve, a hangok szfrjba, a
zenei fantzia vgtelen folyamba kerlne bele.
Ttrai tanr rnak
klnsen fontos volt a zenei egysg becsbentartsa.
Munkjban (zenls s tants a zenls tovbbadsa) a zenei egysg s a
szpsg mozgsa ebben az egysgben volt a legmagasabb szempont. Minden egyb,
mint a kottakp hűsgnek respektlsa, az artikulci, a rendkvl kulturlt
s mgis intuitv, friss zenei megfogalmazs, a rszletek fradtsgot nem
kmlő kidolgozsa, a zenei egysg szolglatban llt.
Mint egy szivacs
szvtam magamba az tadott tapasztalatokat s milyen remekl tudta ő tadni!
Egyttes zenlssel, trzssel, imitt-amott trfval fűszerezve bontakozott ki
zenei hitvallsa. Olyan magas fokon, ahol mr szemlytelenl tudott ragyogni,
s ezltal jformn minden tantvnya a sajt individulis nyelvre tudta azt
lefordtani. Br a zenei stlus szolglatban ll, de igen nagy művszi
szabadsga volt nvendkeinek, ami lehetőv tette, hogy ugyanazt a zeneművet
valamennyien msknt adjk elő.
Vili bcsi
tiszteletben tartotta egynisgnk srthetetlensgt.
Ltom magam előtt
elgedett mosolyt, szemnek trfs villanst a diplomakoncertem utni
banketten, amikor a pertu pezsgős-pohart rtettk, egy kiss bnatos
megjegyzs ksretben: Ttrai sszes nvendkt klfldre viszi az let! (az
n esetemben arra clzott, hogy pr hnap mlva elhagyom Magyarorszgot, jdon
frjemet vlasztott hazjba, Svjcba kvetve.)
Az utols koncertek
egytt - olasz turn, kolerajrvny ellenre, s Bcs... Szmomra egy j
letszakasz derengett mr a horizonton.
s a bcs, az
ideiglenes. Mi nem bcszunk, rokonlelkek soha nem bcsznak. Milyen igaz!
Valahnyszor jra tallkoztunk, akr az n ksőbbi zrichi otthonomban akr
Vili btymk budapesti laksn, ez bebizonyosodott.
A kzs fonal mindig meg maradt: bartsgunk a tvolsg ellenre mg inkbb
elmlyedt s csaldiass vlt. Beszlgetseink időtlenek voltak, fonalukat
mindig kvetni tudtuk, egyik alkalomtl msikig. Hogy kzben esetleg vek
teltek el, nem jtszott szerepet.
Időkzben letem egy
msik szakaszt Zrichben lem, mint mr emltettem. Szmtalan j tanulmny,
tapasztalat, tantvnyok serege, rmteli zenei lmnyek, koncertek (ahol
tudatosan vissza tudok adni abbl a SOK-bl, ami
osztlyrszeml jutott), tltik meg, rjk tele letem knyvnek tovbbi fejezeteit,
de az alaphang, szlőhazm zenei kisugrzsa s Vili btym irnyadsa mindig
hű ksrőim zenei utamon.
Mrhetetlen hlval emlkszem sszes
tanromra s mesteremre. Sorukban Ttrai Vilmos szemlye klnleges helyet
foglal el, mint mester, művszkollga, kortrs, apai bart. Emlkt rkre
őrzm szvemben az ő szavaival: mi nem bcszunk, a rokon lelkek soha nem
bcsznak.
IV.
Helesfai
Andrea emlkezse Martzy Johannrl[2]
(tdolgozott
verzi)
n nem vagyok kltő, de Johannrl
megemlkezni csodlatos feladat. 1979-ig kialakult kzttnk egy szvlyes
bartsg, amely a tanr-dik viszonybl egy anyai bartsgg alakult.
A budapesti Zeneakadmin a kamarazene
tanrom Mihly Andrs volt, aki lelkemre kttte, hogy Svjcban mindenkppen
keressem fel Martzy Johannt. Ő tudta, hogy a
művszdiplomm s svjci frjhezmenetelem utn Svjcban lem tovbb az
letemet. A zrichi Tonhalle zenekar művszeknt s
tbb kamerazenei trsasg tagjaknt dolgoztam, amikor bejelentkeztem Johannhoz
előjtszani. A tallkoz vele
felejthetetlen volt. A glarusi vastllomsrl
elhozott, s hamarosan megrkeztnk glarusi
otthonukba.
Belptnk az Eichenhausba,
azaz Tlgyfahzba, amely egy vendgeket mindig szvesen lt helyknt is ismert
volt, s pillanatok alatt egy Bach szlszonta kidolgozsnak kellős kzepn
talltam magam. Ezutn meghvott engem Johanna rendszeres alkalmakra,
mesteriskolai szinten egytt dolgozni. Ebből a meghvsbl egy igazi
mesteroktats nőtt ki: a flnapos mesterrkon tvettk szinte az egsz
hegedűirodalmat, s emellett kamerazenltnk is. Johanna egy igazi
tantmesternő volt, meg voltam ajndkozva az ő egyedlll hihetetlen precz
tudsval s azzal a kpessggel, amellyel t tudta adni nekem a tudst.
Szmra az volt ajndk, hogy magas szinten tudta elmondani a mestersgbeli
ismereteit. A Tlgyfahzban az ő ri egyszerűen egy egsz napos zenlst
jelentettek, a szabadnapjaimon tudtam hozzjuk utazni. Kedves frje, Dniel Tschudi s dakszli kutyjuk Dk is nagyon rltek nekem,
mikor megrkeztem.
Azokban az időkben ksőbb, mikor Sabina lnyuk egy Lausanne-i bennlaks interntusba kerlt,
mint a msodik lnyukra tekintettek rm. n abban az időben egy nemzetkzi
versenyre kszltem fl. A hzukba rkezs utn megszokott mdon
visszavonultunk az emeleti rszben Johannval, ahol rkig a hegedűetűdket,
hegedűversenyeket s repertor bővtsi darabokat dolgoztuk egytt t.
Ezutn egy kzs vacsora kvetkezett a
szalonban, ami utn sokszor jszakba nylan folytattuk mg a nemes munkt.
Johanna fradhatatlanul tantott, semmi sem volt neki sok, a legfontosabb dolog
volt szmra a zeneszerzők szndknak felismerse s zenjk esszencijnak a
felsznre hozsa s az előadsban e lnyeg tolmcsolsa. Mindig nagyon boldog
volt, ha a megolds kulcst megtallta, s ennek tadsval a nvendk
előadsban a mlyebb sszefggsek megrtse ltal magasabb szintű
interpretci szlethetett meg. A kis rszletektől, technikai megoldsoktl
haladtunk a cl fel: a zeneművek esszencilis tartalmhoz. Az volt a
legfontosabb szmra, ami mindig a szpsget szolglta.
Kedvenc muzsikusa Horowitz volt, akinek
sok lemezt hallgattuk meg egytt. Azt mondogatta mindig, a vilgnak egy-egy
hangszerből csak 10 kimagasl szlistra van szksge.
Johanna mozgsa a hegedlsben s a
mindennapi letben is nagyon nemes, finom s kecses volt, a dolgok tltsa
nla mly s lnyegre trő volt, prosulva szarkasztikus humorral, de mindig
tallan. A partnereivel is szkimond volt, soha nem titkolta a vlemnyt,
ezrt nem mindig volt npszerű, tbb karmesterrel is feszlt viszony alakult ki
emiatt kztk.
Johanna szerette a szpet s a zsenilisat a kompozcikban, mint ahogyan az előadsokban
is. Aminek csak lehetett s tudott, utnanzett szenvedlyesen s szntelenl
gyűjttte a kziratokat, nagy muzsikusok leveleit, előadk visszaemlkezseit,
s olvasta őket fradhatatlanul. Gyakran jrtunk egytt Zrichben koncertekre,
vagy ha n jtszottam a zenekarban, a koncertek utn felkereste a művszeket a
művszszobban egy kis beszlgetsre.
Johanna mindig kerlte a megalkuvst a
zenben s az letvitelben egyarnt. A tantsban nem volt elgedett addig,
amg a tantvny előadsa eszttikai lelkesltsggel nem adta vissza a darab
cljt. Az ő nzetei a kultrban, a művszetben, a politikban s a
mindennapokban is nagyon vilgosak, mrtkadk voltak. Nha megjegyzsei
kshegyre menően lesek voltak, de szemlyesen nem voltak bntk.
Ő bizonyos fokig sztszrt is volt s
knnyen feledkeny, ezeken ő maga is nevetett. Egyszer elmeslte, hogy egy
fraszt spanyol turn folyamn, mikor naprl napra j vrosba utazott s
minden este egy versenyművet jtszott - ami elgg ignybe vette a teljestőkpessgt
- egyik dlelőttn egy fraszt utazs utn ment a prbra, gondolvn, hogy
aznap j lesz majd egy kis idő pihenni, mert ugyanaz a Mozart-koncert lesz a
programon, mint az előző napi volt... A prba megkezdődtt, Johanna felment a
pdiumra, a karmester, a zenekar mr vrt kszen llva. Kezdhetnk? krdezte
a karmester. Igen felelte, s ekkor felcsendlt a Mendelssohn-koncert
msfl taktusos bevezetője! A prba br baj nlkl lement, de a dlutni
pihenőről le kellett mondania, ahelyett t kellett gyakorolni a
Mendelssohn-koncertet.
Ha rviden szeretnm sszefoglalni
szavaimat, azt mondhatom, hogy Martzy Johanna
szenvedlyes szolglja volt a Szpsgnek, s ezt kereste termszetesen a
hegedű irodalmon t mindentt a zenben.
Ő kornak legnagyobb hegedűsei kztt
foglalt helyet.
[2] Rszlet Ligetin Beke gnes: Martzy Johanna, a szpsg szenvedlyes szolglja - lete s művszete c. emlkknyvből. (Pski Kiad Kft, 2021)