KISS ERNŐ
A Vántus István Kortárszenei Napok – a szegedi
kortárszenei napok – hála
az Artisjus Szerzői Jogvédő Egyesület és Szeged Megyei Jogú város
Önkormányzata támogatásának immár ötvenkettedszer várta a szegedi közönséget és
szeretettel várt minden érdeklődőt, aki értesült eme igazán patinás
fesztivál programjairól. Immár 26 éve, hogy az alapító, a kiváló Erkel–díjas
zeneszerző, Vántus István nevét viseli e sorozat; a névfölvétel annak
idején nemcsak formalitást jelentett, hanem megújulást is. Így már évtizedek óta
bekapcsolódott a Vántus-napok koncertjeinek
műsorába Szeged valamennyi zenei intézménye, s valamennyi korosztálynak
van módja aktívan résztvenni egy–egy hangverseny
során. Csaknem egy éve folyik a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla
Művészeti Kara épületének felújítása; igen nagy szerencse, hogy a 13
rendezvény közül 7-nek Szeged legnagyobb közművelődési intézménye, a
Szent-Györgyi Albert Agóra adott otthont ebben az
évben is, mely így a Vántus István Társaság Egyesület és az SZTE Bartók Béla
Művészeti Kara mellé fő szervezőként csatlakozott. Meg kell
természetesen említeni, hogy az Agóra átadása (2012)
óta elsőrangú partnere a kortárs zene szegedi szervezőinek.
A Vántus István Kortárszenei Napok idén november 20-án,
hétfőn 14.30-kor vette kezdetét a Szent-Györgyi Albert Agórában:
„Inventio poetica” – Vántus
kettős kórusra írt remekműve címét kölcsönözve – néven az SZTE
Bartók Béla Művészeti Kara hallgatói hangversenyén Farkas Ferenc, Hollós
Máté, Orbán György, Fehér György Miklós, Szigeti István és Klebniczki
György műveiből hangzott el változatos műsor. A hallgatók
részéről akkora volt az érdeklődés, hogy november 23-án, csütörtökön
17.00 órától is sor került „Inventio poetica”-koncertre, ekkor Klebniczki
György, Hajdú Mihály, Magda Dávid, Csemiczky Miklós,
Hollós Máté, Lendvay Kamilló és Wolf
Péter művei darabjai hangzottak el.
A november 20-i
első napon a Somogyi-könyvtárban a Zeneszerző és közönség „sorozatban
a sorozatban” ezúttal Horváth Márton Levente Erkel–díjas zeneszerző és
orgonaművész volt a vendégünk, kivel Hollós Máté beszélgetett. A fiatal
zeneszerző színes egyéniségéről, szerteágazó
alkotótevékenységéről igen sok mindent tudhattunk meg; hangfelvételről
megismert szép művei mellett három élő produkcióban is
gyönyörködhettünk: először a Fabula No. 2 hangzott el, Poljak Éva
(klarinét), Velez Alekszandra
(gordonka) és Ivan Bicskei (harmonika) előadásában, ezután a lírai hatású
Körtörténet csendült fel, Poljak Éva (klarinét) és Czingel
Sándor (zongora) játékával, végül a tiszta hangvételű Metszetek
patakvízből Czingel Sándor zongoraszólójával. Az
esti Kamaraest – mely a
Szent-Györgyi Albert Agóra Dísztermében volt – élére Durkó Zsolt-mű
került: végre elhangzott az I. vonósnégyes, melyet a Kosztándi-vonósnégyes
igen magas szinten interpretált; a jeles kvartettet – Kosztándi István, Behán László Dezső, Tuzson Edina, Kőrösi Györgyi – maximális
elismerés illeti, hogy vállalkoztak a bonyolult szerkezetű remekmű
szegedi bemutatására. Ezután Durkó Péter-mű következett: a Monológ tubára;
a differenciáltan felépített mű Atyimó Ferenc
kidolgozott előadásában a mély fúvóshangszer legszebb akusztikus értékeit
mutatta fel, majd Hollós Máté remek, lírába rejtett, mégis játékos
fagottkvartettje hangzott el Belházy Gyula, Hotzi Zoltán, Méri Balázs és Petes
Patrícia kiváló játéka révén. Rózsa Pál
B. B. (Bánkövi Bencének) c. igen szép gordonkaművét maga a címzett fiatal
művész szólaltatta meg. Kovács Zoltán Tóth Árpád-reminiszcenciák c.
mélyértelmű, ám piccolora és zongorára írt
művét Csepregi Hajnalka és Császár Zsuzsanna játszotta virtuózan, de lírai
felhangokkal. Láng István Variazioni senza tema c. művének elhangzását a még friss gyász
árnyékolta be, hiszen a kiváló Kossuth-díjas zeneszerző alig egy hónapja
hunyt el; Gégény Anett, aki egyre tökéletesebb művésze az angolkürtnek,
nagyszerűen interpretálta a Mester remekművét. A koncert blickfangos befejezése volt Megyeri Krisztina Réz-Tutajos c.
fanfárja, mely a Production5 Rézfúvós Kvintett – Samodai Bence,
Kőházi Attila, Kovács Lehel, Simon Áron és Atyimó
Ferenc – előadásában
zengett el.
Négyen a 2023. évi Vántus István Kortárszenei Napok zeneszerzői közül:
Tóth Péter, Nógrádi Péter, Dobszay-Meskó Ilona és Csemiczky
Miklós
Másnap
délelőtt de. 11-től az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kara
Ének-zene Tanszéke Kamaratermében a Zenepedagógiai Délelőttre Pál Tamás,
Ligeti György, Magda Dávid, Mező Imre, Borgulya András, Hollós Máté,
Szokolay Sándor, Hollós Máté, Vántus István, Kocsár
Miklós, Klebniczki György, Végh Sándor és Kadosa Pál
műveiből állítottak össze hangversenyt a szervezők; külön is
kiemelendő Altorjay Tamás művészi
teljesítménye, aki ötször lépett dobogóra, s 12 (!) dalt adott elő, köztük
Magda Dávid Radnóti Miklós versére írt Alkonyi elégiáját, Vántus
István-Weöres Sándor Kuli c. drámai dalát, valamint az ősbemutatóként
megszólaló két Klebniczki György-dalt (Hinni – Szabó
Magda, Tavasz – Végh Sándor verse); kiválóak voltak a zongorakísérők is: Maczelka Noémi, Dombiné Kemény Erzsébet és Joóbné Czifra Éva.
Izgalmas volt az
az előadás, amit Varga Áron tartott november 21-én, kedden 17.00 órától a
Somogyi-könyvtár I. emeleti Közösségi Terében Bozay
Attila utolsó operájáról, Az öt utolsó szín-ről.
Előadása előtt egy órával a hagyományok szerint megkoszorúztuk Vántus
István emléktábláját utolsó lakóházán (Szeged, Kölcsey u. 10.)
Este 7-től a
Kamaraest volt az Agóra Dísztermében, mely Klebniczki György szépségesen simogató fuvola-zongora-szonátájával
kezdődött, Varga Laura és a szerző igen magasszintű
előadásában. Kondor Ádám Hommage ŕ Jakovits c. zenei montázs-idézetgyűjteménnyel
köszöntötte a Kossuth-díjas szobrászművészt Kecskeméti László (furulya) és
Hagiwara Izumi (gordonka)
játékával; Sugár Miklós Öt rondóját Vörös József (basszusharsona)
lenyűgöző technikai és zenei felkészültséggel adta elő. Orbán György Karácsonyi
szvitje adventközeli hangulatát Zsigmond Zoltán (zongora) teremtette meg; Vántus
István immár klasszikussá ért Paraboláját Velez Alekszandra és Kerek Ferenc dúsította fel új színekkel. Madarász
Iván természetfestő kvartettjében az énekhang – Kecskés–Somogyvári
Tímea Zita kifejező szopránjával – quasi
hangszerként vezette az együttest, melyben Somogyi Júlia (fuvola), Kerényi
Mariann (zongora) és András-Pesti Ágota (gordonka) játszotta nem könnyű
szólamát. Bánkövi Gyula ezúttal ősbemutatóval ajándékozta meg a Vántus-napokat: a Darazsak ritmusban harsonakvartettet
rendkívül hatásosan szólaltatta meg Vörös József, Herbály
Krisztián, Kozma Christopher és Vörös Júlia. Tóth Péter két teljesen
különböző karakterű darabját – Sirató, Kóló – remek hangzással,
szép tónusban interpretálta a Szecsődi Ferenc Liszt Ferenc-díjas, Érdemes
és Kiváló Művész vezette Szegedi Hegedűegyüttes: Benedekfi Zoltán,
Somogyi Kinga és Benkő Katalin. A hangversenyt Holló Aurél mitikus,
látomásos ütőhangszeres műve – 39
- A manicheus álma / beFORe
JOHN3 / – zárta, az SZTE
BBMK Ütőegyüttese –
Mucsi Gergő, Brezovszki Balász, Majsai Bálint,
Németh Tamás – szuggesztív,
lendületes előadásában.
Szerdán
12.00-től az Agóra Dísztermében kerül sor a
Vántus István Zeneművészeti Szakgimnázium hangversenyére, „Hangcsoportok”
címmel; e műsorban 8 zenemű szólalt meg, többek között Pertis Jenő, Huszár Gergely, Csemiczky
Miklós és Hollós Máté művei. Szépen énekelt Németh Nóra (Csemiczky: Három énekes miniatűr) Kerényi Mariann
zongorakíséretével és a Vántus Leánykar, Erdős Kinga vezényletével.
Sajnálatos, hogy e koncert műsorába három könnyűzenei produkció is
bekerült, s bár Kovács Béla After you,
Mr. Gershwin c. darabja végül kimaradt, viszont elhangzott Wolf Péter Akvarell
és az egyébként tehetséges fiatal szerző, Tóth Tamás Cseppkőbarlang
c. műve, melyek az előadók (Virág Anna Virág, Tóth Tamás) szép
teljesítménye ellenére is „kilógtak” e hangversenyből.
Négyen a 2023. évi Vántus István Kortárszenei Napok zeneszerzői közül:
Wolf Péter, Megyeri
Krisztina, Szalai Katalin és Hollós Máté
A „Törpék és
óriások” című koncertre, mely a legfiatalabbak kortárszenei szemléje, idén
hat alapfokú művészeti iskola – Király König Péter Zenei Alapfokú
Művészeti Iskola, az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola, a Hammido Alapfokú
Művészeti Iskola, a Mórahalmi Alapfokú Művészeti Iskola, a Pro Musica Alapfokú Művészeti Iskola és a Triola Alapfokú
Művészeti Iskola – nevezte be ifjú zeneiskolás növendékeit, így
összesen 31 műben mutathatta meg tudását közel 40 fiatal muzsikus,
valamint a Pro Musica AMI Gitárzenekara. A
szerzők közül meg kell említenünk Pócs Katalin, Papp Lajos, Klebniczki György, Balogh Máté, Kígyósi
Árpád, Gárdonyi Zoltán, Huszár Gergely, Huszár Lajos, Szalai Katalin, Orbán
György, Kadosa Pál, Pavlovits Dávid, Balassa Sándor,
Hollós Máté és Takács Jenő nevét.
Vaszy Viktor zeneszerző, karmester.
(Budapest, 1903. július 25. – Szeged, 1979. március
12.)
(A kép forrása: Somogyi
könyvtár)
120 éve született Vaszy Viktor: a Somogyi-könyvtár Zenei album c. sorozatában
teljes hangversenyt állított össze műveiből Nagy Gerda
orgonaművész, a könyvtár zenei munkatársa; elhangzott többek között a
Prelúdium és Allegro, a Toccata és a Fúvósötös, valamint a Mester igen szép
Petőfi és József Attila megzenésítései közül négy dal, Dobrotka
Szilvia, Kerényi Mariann, Maczelka
Noémi, Benedekfi Zoltán és az SZTE Bartók Béla Művészeti Kara Fúvósötöse – Varga Laura, Tóth Györgyi, Szepesi János,
Kecskés György és Belházy Gyula – előadásában.
Fritz Mihály: Vaszy Viktor
(Szeged, Dóm tér, Nyugati árkádok)
Vaszy Viktor bronz mellszobrát halálának 25.
évfordulóján, 2004. március 16-án avatták fel.
Este 7-től Kamara-
és kórushangverseny volt az Agóra Dísztermében,
amikor és ahol Balogh Máté, Horváth Barnabás, Huszár Lajos, Molnár Viktor, Kutrik Bence, Virágh András Gábor és Vántus István
művei szólaltak meg. Molnár Viktor mozgást, vonósnégyest és marimbát ötvöző, filmzeneszerű darabja, a Timelapse most volt hallható először Magyarországon,
miután elnyerte a csehországi zeneszerzőverseny második helyét, Szives Márton briliáns marimbajátéka
nagyszerű összhangban volt a Kosztándi vonósnégyes
játékával. Kutrik Bence József Attila-dalciklusát
Szilágyi Zita énekelte, kiválóan, aki a néhány nappal korábban megbetegedett
Máthé Beáta helyett vállalta e nem könnyű feladatot, Császár Zsuzsanna
remek kíséretével. Balogh Máté Horn Speach 2023 kürtművét Ligeti György emlékére írta, a
mester születésének 100. évfordulója tiszteletére, a natúrkürt technika elvei
alapján, a prágai MicroFest 2023 nemzetközi
zeneszerzőverseny I. díjas darabját Balogh Bottyán kidolgozottan
játszotta. Ősbemutatóként hangzott el Horváth Barnabás hét tételes,
klasszikus alapokra épülő szép Zongoraszvitje, melyet Kerek Ferenc
mutatott be, tökéletesen, kinek a mű ajánlása is szólt. Különleges élmény volt Huszár Lajos háromtételes
Korálfantáziája, mely a Kosztándi vonósnégyes
előadásában csendült fel, s amely előtt Bach János passiója
zárókorálja is megszólalt – Ach Herr, lass dein lieb
Engelein – mint a mű fő zenei idézete. Virágh András Gábor Song of Birds (Madarak éneke) fuvola–zongora darabja a címnek
megfelelően üde természeti hangulatot hozott az Agóra
dísztermébe, Szabó Sára és Szokody Anikó játéka
révén. Sokunk számára volt igen nagy
öröm, hogy hosszú évek után ismét megszólalt Vántus István Balassi Bálint
versére írott kettős kórusa a szegedi, kiegészített Argenteus
Énekegyüttes interpretációjában, Kovács Gábor vezetésével; a viszonylag
kislétszámú kórus nagyszerűen énekelte a Mester egyik legszebb művét,
annak ellenére, hogy a műsorfüzetben szereplő, de fellépését
sorozatos megbetegedések miatt lemondó Partiscum Kamarakórustól csak két–három
héttel korábban vették át e feladatot.
Vántus István (1935–1992)
zeneszerző
A negyedik napon,
november 23-án du. 3-tól a Somogyi-könyvtár I. emeleti Közösségi Terében dr.
Illés Mária zenetudós, főiskolai docens folytatta Vántus
István műhelyében c. sorozatát, „Szerkesztette: Vántus István” címmel. A
Szegedi Szimfonikus Zenekar hangversenyével zárultak az idei Vántus-napok a Korzó Zeneházban; melyet ezúttal a 86 éves,
de friss, energikus Pál Tamás vezényelt. E koncert egy része hagyományosan
szerkesztett művekből állt. Nógrádi Péter Nyári hajnal c.
háromtételes lírai zenekari darabja bevallottan Kodály Nyári este c. impresszionisztikus művének XXI. századi rokona,
stílusában, sőt idézeteiben is; a fuvolaszólót Varga Laura játszotta,
ezúttal is magas színvonalon; Csemiczky Miklós Holland szvitje hat tétele szinte már szórakoztatóan könnyed
volt. Tóth Péter ősbemutatóként megszólaló A felejtés könyve c. műve
differenciált, drámai, epikus jellegű műve szembetűnően
demonstrálta a zeneszerző fölényes mesterségbeli tudását. Dobszay-Meskó Ilona Troncentino
c. trombitaversenyében parádésan követték egymást a formálási és hangszerelési
ötletek, a kiválóan fölépített mű végig igen érdekes volt, a szólót Földi
Jácint maximális virtuozitással és muzikalitással játszotta; e darab méltó
befejezése volt a Vántus–napok 2023. évi hangversenysorozatának.
A Vántus-napokhoz ezúttal három izgalmasnak ígérkező
műhely-jellegű előadás is csatlakozott, november 27-én került
sorra de. 10.00 órától az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kara 8103.
termében (az Ének-zene Tanszék Kamaratermében, Szeged, Hattyas
u. 10.) Altorjay Tamás Gondolatok Kadosa Pál
Petőfi-dalainak elemzése során című tart előadása, 11.00 órától dr.
Dombiné dr. Kemény Erzsébet professor emerita Kortárs
zenepedagógiai irodalom az SZTE JGYPK Ének-zene tanszéke történetében foglalta
össze több évtized idevágó legfontosabb eseményeit; 18.00-tól pedig az SZTE
BBMK Kossuth L. sgt-i ideiglenes székhelye 31. sz.
termében dr. Klebniczki György mesterkurzusán vehettek
részt az érdeklődők, melynek címe: Zeneszerzés és zenepedagógia
kapcsolata Klebniczki-művekben.
Érdemes volt tehát
november 20-23. között, sőt még 27-én is Szegedre utazni: a 13+3
rendezvény garantáltan rendkívüli élmény volt, ráadásul teljesen ingyenesen,
hiszen belépődíj 2023-ban sem volt. Nagyon sok szeretettel várunk
mindenkit 2024-ben is a Vántus István Kortárszenei
Napok LIII. évfolyamára.