Akit
a zene mentett meg
Jaffa Kiadó, Budapest, 2023.
Hulej Emese könyve nagyszerűen
megkomponált, nagybetűs Mű, amelynek minden oldala magával ragadott,
főhőse az egyik Gerbeaud unoka, a Budapesten gyökeret vert, Kugler
Henrik műhelyét átvevő, s egészen az Adriáig terjeszkedő svájci
cukrász-házaspár egyik sarja. Ő volt az 1906-ban született, 98 évet megélt
Elischer Edith, férjezett
nevén dr. Szelényi Tiborné, aki 1997 januárjában, hét évvel a halála
előtt, Budapesten még átvehette a francia Becsületrendet. Edit, ez a
törékeny, finom, először a református Baár-Madasba,
majd az evangélikus Lyceumba járó, több világnyelven
beszélő és aprócska korától világjáró, Oxfordban is otthonos úrilány
1944-ben élete kockáztatásával részt vett a zsidó Chorin
Ferenc és körei, rokonai, többek között Weiss Manfréd családja megmentésében. Éppen
a nyilas terror legszörnyűbb korszakában.
Megható fényképekkel
gazdagon dokumentált élettörténetének engem az a része rázott meg a leginkább,
amely hajszálpontos egyezéseket mutat vele egyidőben, de nem negyvenöt,
hanem huszonhárom esztendős korától, s hozzá hasonlóan ugyancsak hat évre
egy koncepciós per áldozatává lett, medikus apáméval. Az Edith
elleni vád, csak azért, mert jobb állás számára nem lévén, a francia
nagykövetségen verte az írógépet, s három világnyelven beszélt, „természetesen”
a kémkedés volt. Apámra pedig, zavaróan jól tanuló, felső középosztályból
származó fiatalemberként, egy „szovjetellenes összeesküvés” abszurditása jutott.
Holott, kevéssel a végzés előtt, ki se dugta az orrát a pécsi orvoskar
mikrobiológiai laborjából. A börtönben, sőt, állandóan és kegyetlenül
váltogatott börtönökben, mindketten sokat betegeskedtek, s apám nagyon korán,
még 67. születésnapja előtt bele is halt az „ülés” (a kor börtönéveket
szépítő szépítő zsargonja volt ez!) közben
összeszedett betegségekbe. Az, hogy túlélők lehettek, s 1956 februárjának
legvégén (apu), illetve május 8-án (Edith)
hazatérhettek szeretteikhez, több mozzanatában rokonítható história. Apámat a
szigorúan megrostált szépirodalmi művek és idegennyelvű orvosi
szakkönyvek, s a nagyon ritka, s rövid házastársi „beszélők”, míg Edithet ugyancsak a családi kötelékek,
operaénekes-természettudós férje Trisztánéhoz hasonlítható szerelme és a
nagybetűs Zene mentette meg sok egyéb mellett a magánzárkában őt
fenyegető tébolytól. Köszönhető ez a megmenekülés részben annak, hogy
egyik húga, Dódy neves zenepedagógus lett, s otthonában
egy házi muzsikus kört is szervezett. Itt ismerte meg nővére, Edith élete igazi társát, az 1938-ban doktorált Szelényi
Tibort, aki a kozmikus sugárzás, a spektrokémia
nemzetközi hírű szakembereként is csak 1961-ben, 58 évesen lehetett
kandidátus.
Dr. Szelényi
Tibor vegyészmérnök, fizikus,
operaénekes
Edith azonban nem a
szelíd, szőke óriás természettudósi énjébe szeretett bele. Hanem abba a
Szelényi Tibor (néhány régi plakáton Szelényi Tibor Zoltán, vagy éppen Tibor
Zoltán!) baritonistába, aki a Zeneakadémiára, majd annak
művészképzőjébe járt, s 1933-ban egy bécsi nemzetközi énekversenyen
második díjat nyert, egy Álarcosbál,
s egy Borisz Godunov-áriával. Ezt követően már az Operaházban is örömmel
fogadták, a Faustban Valentint
énekelte, s a rádió gyakran közvetítette azokat a passió-előadásokat, amelyek
baritonszólója az ő hangján zengett. De idézzük itt Hulej
Emese szavait: A zene volt a kerítőjük, az volt az első kötelék.
Hangversenyre jártak együtt, és amíg hazafelé sétáltak, annyi mindenről
lehetett beszélni a látottak és hallottak ürügyén. A korai évek visszafogott
leveleiben még több szó esett frissen megjelent regényekről, egy
kiállításról, Mozartról és Wagnerről, mint szerelemről.” Ez a nagyon
sokáig plátói szerelem tíz év alatt érett házassággá. Edithet
1950 őszén, éppen a reformáció emléknapján gyűjtötte be az Államvédelem
rettegett fekete autója (egy rakottkrumpli készítés kellős közepén!), de a
tárgyalásra és ítélethozatalra hosszú vizsgálati fogság után csak 1951. május
28-án került sor. A későbbiekhez képest szinte „emberséges” kalocsai
női börtönben, ahol Edith a varrodában
dolgozott, már megtapasztalta, hogy egyetlen menedéke csak a zene lehet: „Ebédidőben
kiosztották a csajkákat, és bekapcsolták nekik a rádiót, hogy a soványka ebédet
korabeli magyar slágerek mellett költhessék el. Kigyúlt a fény a megszépült új Lánchídon… énekelte iskolázott
hangján Pogány László, aki ugyanúgy baritonista volt, mint Tibor, a
Zeneakadémiát is vele egy időben végezte, csak ő a klasszikus darabok
mellett édes-bús dalok éneklésére is vállalkozott. [Nem csak 1945 után, de már
a két világháború között is! P. É.] Igaz, nem Wagner, nem is Mozart, Edith mégis átengedte magát a dallamoknak, lehunyta a
szemét és kicsit alámerült a múltban. Elképzelte, hogy Tiborral sétálnak a
hídon…” A folytatás sokkal irgalmatlanabb volt: egy teljes, levelek és
látogatók nélküli év következett, egy tébolyítóan hangok nélküli, társak
nélküli magánzárkában: „Most lett csak igazán szüksége a lelki erejére. … Egész
operákat hallgatott végig képzeletben, a nyitánytól kezdve minden felvonást.
Wagnernél tartott, a Parsifalnál,
amikor egy ponton váratlanul megakadt. Bárhogy törte a fejét, nem jutott
eszébe, hogy hívták a szereplők közül az öreg Grál királyt. Napokon át
vesztegelt a bosszantóan hiányzó névnél, míg egyszer éppen akkor vitték sétára,
mint a többieket. Felfedezett egy ismerőst, egy lányt, akiről tudta,
hogy az apja operaénekes volt… egy alkalmas pillanatban odasúgta: Zsuzsi, hogy
hívták az öreget a Parsifalban? Titurel… Titurel! Hát persze…
Edithnek nem csupán végtelennek
tűnő magánzárka éve alatt, de szabadulása után egy nappal is a zene
hozott leírhatatlan örömet. A hazafelé tartó vonatúton véletlenül egy vele egy
kupéban utazó hárfaművésznőtől hallotta, hogy másnap, május 9-én
Yehudi Menuhin ad koncertet Budapesten. S mit tesz
Isten, s a házastársak közötti kötelék: férje, Tibor, bár nem ismerte szeretett
felesége hazatérésének pontos napját, jó előre szerzett két (!) jegyet a Menuhin-hangversenyre: „Hajnalban már azt is tudta, (Edith) hogy Menuhin szerda esti
koncertjén ő is ott lesz. Tibor azonnal [puszta megérzés alapján! P. É.]
megvette rá a jegyeket, amint kézhez kapta a levelét. Ott voltak ők
ketten, alig lehetett elhinni, hogy ez nem álom. A világhírű
hegedűművész azon az estén Mozartot és Beethovent játszott. A
nézők között pedig ott ült egy vékonyka őszes hajú nő, egyik
kezével a retiküljét, másikkal a férje kezét szorongatta. Folytak a könnyei.”
Edith zenei emlékeibe
menekülésének, s általuk a tébolytól és a haláltól való csodálatos
megmenekülésének története nem szép mese, nem a képzelet szüle „affabuláció”, hanem maga a színtiszta igazság. Több hasonló
esetet, illetve visszaemlékezést ismerek; de a legszebb, s a Gerbeud unoka szenvedéstörténetével leginkább rokonítható
igaz krónika egy francia költő-író-publicista orvosnak, Georges Duhamelnek köszönhető.
A Zeneműkiadónál,
Oltványi Imre gyönyörű fordításában, 1964-ben megjelent
esszégyűjteménye, A vigasztaló zene egyik
részlete azt mondja el, hogy az eredetileg orvosként, s az első
világháborúban frontsebészként dolgozó Duhamel életét
hogyan mentette meg a kollégáiból, illetve „külső”, amatőr
muzsikusokból szervezett zenekar minden együtt-zenélő perce. Amelynek
csírája az volt, hogy a háború második évében, tehát 1915 telén Duhamel egy lábadozó zeneművész-paciense javaslatára
megtanult fuvolán játszani, s korábbi passzív zenerajongóból maga is aktív
muzsikussá lett lassacskán: „Én fuvolámmal leggyakrabban egy hegedűt
igyekeztem pótolni. Hangszereink eleinte bizony dadogtak, nemigen értették meg
egymást, végül azonban összetanultunk. Olykor az is előfordult, hogy
mestereink [például Corelli, Mozart, Beethoven! P. É.] szelleme úgy szállt le
ránk, mint az isteni galamb. [Erről Elischer Edithnek, épp úgy, mint most nekem, nyilván a Lohengrin Grál-elbeszélésének alábbi
sora jutna az eszébe: »Évente jő egy szent galamb az égből!«] Néhány
percig tökéletlen hangjaink és gyarló játékunk ellenére is azt éreztük, hogy
nagy üzenetet bíztak ránk, s mi azt mámorosan, ingadozva, botladozva visszük
tovább. SZÖRNYŰ MUNKÁNK KÖZBEN az áhítat ilyen pillanatai a megváltó
felszabadulás pillanatai is voltak. Kezdtem rájönni: a muzsika teszi lehetővé,
hogy tovább éljek. Nem tudta persze csökkenteni a mészárlás borzalmait, a
szenvedést, a gyötrelmeket, de elhozta hozzám még a temető kellős
közepébe is a mennyei könyörület leheletét, a remény és az üdvösség forrását.
Abban az emberben, akinek nem adatott meg a hit vigasza, ez is hitté vált,
vagyis olyasmivé, ami támogat, ami összefűz, ami táplál, serkent,
megvigasztal. Nem voltam többé elhagyatva. Olyan
hangra tettem szert, amelyen egyaránt tudtam ujjongani, panaszkodni, ünnepelni
és imádkozni. A háború végső idején mindig velem volt ez a hang.
Azelőtt a zenehallgatásban telt örömöm. Most új örömöt ismertem meg, azt,
hogy magam is énekelek, hogy magam is muzsikálok, s
végül, hogy bármilyen szerény mértékben, de én is részese lehetek a zenei
alkotásnak.” E gyönyörű önvallomás nyomán, bár ők Duhamelék
rögtönzött hadi zenekaránál, frontsebész együttesénél ezerszer képzettebb, nem
csak orvosként, de muzsikusként is a szó legnemesebb értelmében „profi”
együttes voltak, nekünk, magyar olvasóknak azonnal a haláleset miatt
megszűnt Semmelweis Vonósnégyes juthat az eszünkbe. Továbbá az, hogy
nagyon megérett nálunk a helyzet egy „Kodály országa” restaurációra, amelyben
zenebarátként és muzsikusként a mostaninál sokkal többen átélhetik Elischer Edith és Georges Duhamel, s még sokak életének csodáját: a Zene
életmentő, de legalábbis életminőség-javító erejét!
Petrőczi Éva