RADICS ÉVA[1]
Köveskuti Jenő
(*Tolnaszántó,
1865. jan. 3. – † Mátyásföld, 1935. szept. 30.)
zeneszerző,
tanár, tanítóképzői igazgató sírjánál
Személyesen ugyan
nem volt módunk találkozni vele, de sokoldalú tevékenysége ma is hatást
gyakorol kulturális életünkre. Köveskuti Jenő
egy személyben volt nagyhatású tanár, író és muzsikus.
Ismerjük meg
életét dióhéjban:
Kutnyánszky Jenő
néven született 1865. január 3-án Tolnaszántón (ma
Koppányszántó) Kutnyánszky József és Diószegi
Katalin gyermekeként. Nevét 1899-ben Köveskutira
változtatta[2].
Tanári oklevelét a
budai Pedagógiumban[3]
szerezte. Tanító volt Znióváralján 1891-től –
itt ismerte meg és vette feleségül Ulrich Vendel[4]
tanító 3. lányát, Ulrich Adélt[5].
Két gyermekük született: Jenő[6]
és Adél[7].
– A Magyarországi Néprajzi Társaság tagja lett[8].
1894-től a Dévai Állami Tanítóképző oktatója volt, 1896-ban
véglegesítették. Ez idő tájt Kutass néven is publikált. 1900-ban Pápára
került, az Állami Tanítóképző Intézet tanára[9],
később helyettes igazgató lett[10].
Magyar nyelvet, zenét, kántorképzést és alkotmánytant tanított. Zenekart is
vezetett.[11] 1904-ben
megalapította Gáty Zoltán[12]
kollegájával a Zeneiskolát[13].
– 1906-tól az Osztrák-Magyar Monarchia legkorszerűbb iskolája, a Lévai
Magyar Királyi Állami Tanítóképző igazgatója lett.[14]
1919-ben a Csehszlovák állam tulajdonába kerülő intézményből[15]
elüldözték[16]. Ezután
Budapesten, a Csalogány utcai Állami Tanítónőképzőben működött,
majd szakfelügyelői munkát látott el. 1926-ban
vonult nyugalomba. Ulrich Adél halála után 8 évvel Trombitás Erzsébet Annát[17]
vette feleségül[18].
Mátyásföldre költöztek.[19]
Pedagógiai
munkásságában egyedül a nép javának távlatait tartotta szem előtt. Nem
elégedett meg a tanítók eddigi középfokú képzésével, s a szociális
helyzetükkel. Ő fogalmazta meg először, hogy a tanítók érettségi
vizsgát tegyenek, majd ennek birtokában nyíljanak meg előttük az egyetemek
kapui is. Ennek eléréséhez arra volt szükség, hogy a tanítóképzők fölé
kétéves képzést biztosító pedagógiai akadémiák épüljenek. Ettől várta az
intellektuális és szociális felemelkedést[20].
A méltányos társadalmi elismerésért is
síkra szállt. A pap, az ügyvéd, az orvos, a tisztviselő eleve tiszteletnek
örvend, s csak akkor vonják meg tőle, ha arra méltatlanná válik. A
tanítónak egy fél életet kell hasznos munkában eltöltenie, míg végre sikerül
(ha ugyan sikerül) a maga számára azt a tiszteletet és tekintélyt megszereznie,
amit a hozzá hasonló, vagy épp a nálánál alacsonyabb képzettségű
tisztviselő kezdettől fogva élvezett.
Az első
világháború táján a nemzetnevelésre helyezte a hangsúlyt. Felhívta a figyelmet
az ország nemzetiségi és vallási széttagoltságára. Kidomborította: a magyar
tanítóság feladata abban különbözik a francia, olasz, spanyol, angol, sőt
a német tanítóság hivatásától, hogy míg e nagy és egységes nemzetek tanítóira
pusztán kulturális nevelés van bízva, a magyar tanítóságra a nemzet egységessé
tételének és a nemzeti állam közvetlen megalkotásának munkája vár.
A magyar
történelemmel és alkotmánytannal kapcsolatos módszertani értekezéseket is írt[21].
Különféle folyóiratokban jelentek meg cikkei[22].
Erzsébet királyné halálakor két verset is írt[23].
Elkötelezett híve volt a kalokagáthiának.
Énektanárok,
néptanítók és tanítónövendékek számára írta az énektanítás módszertana[24]
c. könyvét, melyben az énektanítás célját a következőkben jelöte ki: „a
vallásos, hazafias és általában a nemesebb érzés fölkeltése, fejlesztése,
erősítése; a költészet hatásával az erkölcsi ember képzése.” A dalanyag
megválasztásánál a legfontosabb szempontja a nemzeti jelleg volt. A tanítás
központjába magát a dalt helyezte, melynek megismerésében a kotta csupán
eszköz. Az elsajátítandó zeneelmeéleti ismereteket a dalokhoz elegendő
körben határozta meg, melyben alapvető ritmikai ismeretek, az
előforduló hangok, valamint a dúr- és moll-hangsor szerepel. Elítélte a
sekélyes, gügyögő szövegeket, melyet népies műdalok, nóták dallamára
alkalmaztak. Kezdő fokon a hallás utáni daltanítást ajánlotta. Az idő
érzékeléséhez ütemezést javasolt. A hangjegy alapján történő daltanítás
kapcsán egyértelműen a relatív szolmizáció mellett tette le voksát: C- és
D-dóban is közölt dallamokat, melyeket alatt jelezte a szolmizációs
betűjeleket. Ismertette az abszolút hangneveket és a „szolmizáló”
módszert, majd ezt követően említést tett a Tonic-solfa
rendszerről, illetve a Galin-Chevé-Paris-féle
számjelzéses módszerről is. – Az egy évvel később megjelent Az
énektanítás vezérkönyve[25]
c. munkában gyakorlati szempontból vette sorra a lefektetett elméleti
tételeket. Munkáit Léván, Nagykőrösön, Ungváron, Szarvason, Sárospatakon,
Sopronban és Kalocsán használták fel.
Pedagógiai
tevékenysége az iskola falain kívül eső foglalkozásokra is kiterjedt.
Felismerte a daloskörök esztétikai, vallásos, nemzeti, erkölcsi, szociális és
ízlésfejlesztő hatását. Megvizsgálta, hogy milyen anyag használható fel a
hazafias érzés erősítésére. Kívánatosnak tartotta a magyar népdalok
ápolását, köztudatban való megőrzését.[26]
Hirdette, hogy a daloskör közös és egységes célja a tiszta és szép éneklés.
Ahhoz, hogy ezt megvalósíthassák, együtt kell működnie minden egyes
tagnak. [27]
Említsük meg
zeneszerzői tevékenységét: melodrámákat (Ágnes asszony[28];
Vén kuruc[29]; Czelli búcsú[30]),
orgonaműveket (120 prelúdium; 62 egyházi elő- és utójáték),
férfikarokat (A madár fiaihoz. Tompa Mihály versére; Erzsébet; Hogy egy
csillag; Fiamnak; Búcsú)[31]
és dalokat (Petőfi 33 versére, Arany 5 balladájára, s Vajda János, Tompa
Mihály verseire) komponált. Nagysikerű szerzői estje volt a
Zeneakadémián[32].
A fentiekből mai
gyakorlatban is használatos egyházzenei gyűjteménye, az 1910-ben írt 120
Prelúdium[33], melynek
orgonára, (vagy harmóniumra) írt darabjai túlnyomó részben könnyen, pedál
nélkül is játszhatók.
Több külföldi utat
tett. A valaha volt legjelentősebb lengyelbarát szervezet, a Magyar
Mickiewicz Társaság[34]
ügyvezető igazgatójaként elkészítette a Társaság alapszabály-tervezetét
1928-ban[35].
Füzetet írt A lengyel nép a magyar irodalomban címmel[36].
Verseket[37],
elbeszéléseket,[38]
regényeket[39] is írt,
s elképesztően sokat olvasott[40].
Szépirodalmi körökben is tartott előadásokat. Ismerte a kortárs irodalmat,
Vajdáról[41],
Móriczról[42], Gárdonyiról[43],
Adyról, és a Nyugatról is írt[44].
Nemzeti kultúránkat szolgálta a Gárdonyi Társaságban, a Vajda János
Társaságban, a Turáni Szövetségben stb. Kezdeményezésére alakult Léván 1912-ben
a Reviczky Társulás.
Kollegája[45]
az egész nemzet nevelőjének nevezte, aki eszményi magaslatból nézte a
világot, s aki úri gondolkodásával, nemes magatartásával, izzó hazafiságával
mindenkinek követésre méltó példát adott.
Köveskuti Jenő
A sashalmi
temető felszámolásakor földi maradványait exhumálták[46].
1988-tól napjainkig méltatlan névtelenségben pihent. Ulrich Zsuzsanna
(feleségének rokona) állhatatosságának, áldozatos munkájának köszönhetően
most már felirat jelzi nyughelyét. Farkasréten[47]
temették el, közös sírban nyugszik fiával, ifj. dr. Köveskuti
Jenővel, valamint sógornőjével, Ulrich Erzsébettel, és sógorával, dr.
Pazurik Józseffel[48].
Requiem aeternam dona eis
Domine, et lux perpetua luceat eis!
Dr. Pazurik József, Ulrich Erzsébet, Köveskuti
Jenő és ifj. dr. Köveskuti Jenő sírja a
Farkasréti temetőben
[1] Dr. Radics Éva, a grazi Zeneművészeti Egyetem nyugalmazott tanára.
[2] Budapesti
Közlöny, 1899.IV.25. (A szül. anyakönyv bejegyzésében 1913 áll).
[3] Budai Pedagógium: Magában foglalta az 1869-ben létesített
népiskolai tanítóképzőt, az 1873-ban alapított polgári iskolai
tanítóképzőt, a gyakorló elemi, ill. polgári iskolát, és az 1887-től
ezekhez kapcsolódó tanfolyamot, amelyen a tanítóképző intézetek tanárait
képezték. Gyertyánffy István: A Paedagogium.
Budapest, 1913.
[4] Ulrich
Vendel. *Divényoroszi, 1844–Békéscsaba, 1902.
[7] Köveskuti Adél, később Sarlós Józsefné. *Léva,
1910.III.03. – † Szepsi, az 1980-as évek vége.
[8] Ethnographia. 1. évfolyam (1890).
[9] Pápai
Lapok, 1900.08.19.
[10] Állami
Tanítóképző Intézet, Pápa, 1902. 31. old.
[11] Állami
Tanítóképző Intézet, Pápa, 1902. 183.old.
[12] Gáty Zoltán. *Ajka, 1856. III. 5. – †Pápa, 1928. VII. 17.
Ének- és zenetanár, karnagy, zeneszerző, hegedűművész.
[13] Állami
Tanítóképző Intézet, Pápa, 1904-1905. évkönyve.
[14] Pápai
Közlöny, 1906.10.28.
[15] Felvidék
ma. 2020/10.
[16] Padányi Frank Antal: Akik elmentek. In: Magyar
Tanítóképző. 384.old.
[17] Trombitás
Erzsébet Anna. *Cinkota, 1879.VII.28. -?
[18] 2. házasságkötése: Bp., 1921.XI.15.
[19] Címük:
Mátyásföld, Rákóczi utca 2.
[20] Köveskuti Jenő: A tanítók akadémiai
képzése. Magyar Tanítóképző, 1908/23. 108–116.
old.
[21] Köveskuti Jenő: A magyar
történelem és alkotmánytan kapcsolatos tanítása a
tanítóképző-intézetben. Állami Tanítóképző Intézet, Pápa, 1902.
1-16.old.
[22] Írt
többek közt a Magyar nyelvőr, a Magyar Tanítóképző, a Magyarosan, a
Néptanítók lapja, a Levente, a Magyar Család, az Ifjú polgárok, és a
Pestvármegyei Népmívelés folyóiratba, valamint a
Lévai Hírlap újságba.
[23]
Néptanítók lapja, 1898.IX.22. és 1898.X.6.
[24] Köveskuti Jenő: Az énektanítás módszertana.
Énektanárok, néptanítók és tanítónövendékek számára. Lampel,
Budapest, 1906.
[25] Köveskuti Jenő: Az énektanítás vezérkönyve.
Énektanárok, néptanítók és tanítónövendékek számára.
Lampel,
Budapest, 1907.
[26] Poloma László: A trianoni békeszerződés hatása a
Bethlen-korszak hazafias nevelésére és oktatáspolitikai reformjaira. In: Jura.
A Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának tudományos lapja. 14.
évf. 2008. 2. sz. 94.old.
[27] Köveskuti Jenő: A daloskörök hatása a
nemzetnevelésre. Néptanítók Lapja, 1923. 38–39. sz. 6. old.
[28] Arany
János versére. Zenéjét Kutass néven írta Déván 1896 körül.
[29] A vén kurucz. Harmóniumra, csellóra, hegedűre és zongorára, Halasy Valéria költeményére. Bemutatták Pápán,
1910.III.15.-i nyilvános ünnepélyen. In: A pápai állami
tanítóképző-intézet értesítője az 1910-1911-es tanévről. Előadták
még: Felsőlövő - Evangélikus gimnázium,
1911. In: Iskolai Értesítő, Felsőlövő,
1911.; A budapesti Evangélikus Gimnáziumban, 1928.IV.20-án. In: a Gimnázium
Értesítője, Budapest, 1928.
[30] Endrődi Sándor versére. Zenéjét
Kutass néven írta.
[31] In: Sarudi Ottó: 100 magyar férfikar.
[32]
1923.III.4. Kisterem – In: Ország-Világ, 1923.III.11. és Színházi élet
1923./8.sz. - Perczel Sári, Medveczky Mária és Pusztay Sándor közreműködésével. Kísér: Trombitás
Gyula.
[33] Ajánlás:
„Atyám halálának emlékére”.
[34] A 1929 és
1948 között működött lengyel–magyar irodalmi és kulturális egyesület célja
az volt, hogy a versailles-i békeszerződéssel elszigetelt Magyarország
számára barátot és politikai szövetségest találjanak.
[35] Köveskuti Jenő levele Palóczi
Edgárnak. 1929. január 27. In: Palóczi Edgár
leveleskönyve. MTA Kézirattára. Magyar irodalmi levelezés. 4-r. 186.
[36] megjelent
a Bibliotheca Hungaro - Polonica sorozatban, kiadta a Budapesti Magyar Mickiewicz
Társaság.
[37] Köveskuti Jenő: Múlt és jelen. Vasárnapi Ujság. 1908/8 sz.; Köveskuti
Jenő. Árnyak. Versek. Szalay Pál rajzaival. Bp., [1916]. Lampel. 93 l.
[38] Köveskuti Jenő: Túl a Dunán. Elbeszélések. Budapest,
1911. Benkő Gy. 113 l.; Köveskuti
Jenő. Szomorúak és vidámak. Újabb elbeszélések. Bp., 1911. Benkő Gy. 142
l.
[39] Köveskuti Jenő: Somogyi vezér (ifjúsági regény). Cseri
basa. Kortörténelmi dráma – kéziratban.
[40] Ld.
Keller Péter: Az Országos Gárdonyi Géza Irodalmi Társaság Gárdonyi-képe.
Anyanyelvi és irodalmi nevelés. 5. évfolyam 1–2. szám, 2022. pályaképek,
műelemzések. 61-87.old.
[41] Köveskuti Jenő: Vajda János és kritikusai. Magyar
Kultúra. 1927. évf.; Vajda János a magyar zenében. Magyar Zenei Hírlap 1928.
április.
[42] Köveskuti Jenő: Az új magyar irodalom.
(In: „Przeglqd Wspólczesny"
1927) lengyelül.
[43] Köveskuti Jenő: Gárdonyi és a kritika. Országos
Gárdonyi Géza Irodalmi Társaság 1929. évi évkönyve.
[44] Köveskuti Jenő: A nyugat hatása a magyar irodalomra és
Ady Endre iskolája. Bars (Léva) 1914. III. 29. 13.
sz. 1-3. old. -
ápr. 5. 14. sz. 1-3. old. - ápr. 12. 15. sz. 1-3. old.
[45] Padányi (1935-ig Frank) Antal (*Őscsanád,
Torontál vm., 1884. VI. 15.- †Bp., 1973. XI. 6.):
tanítóképzői igazgató.
[46] A
sashalmi temetőt 1988-ban kezdték el felszámolni, 1989 során kerülhettek
Farkasrétre Köveskutiék.
[47]
Farkasréti temető, 30-3/0/5 sz. temetési hely.
[48] Pazurik József dr. *1884-†Budapest, 1957. Gömör vármegye
tiszti főorvosa, a kishonti járás rendes
seborvosa.