SULYOK LÁSZLÓ[1]

 

NEMES-TÖRTÉNETEK

Budafok-Tétény zenei kultúrája egy élet tükrében

 

A szív hangjai

Diákok, tanárok, művészek idézik fel emlékeiket

Nem lehet egészen boldog ember, akinek nem öröm a zene. Erre az örömre azonban tanítani kell az emberiséget, mert magától nem jut el odáig.”

(Kodály Zoltán)

 

1.

 

„Csináld rendületlenül”

A nemeslászlóság dicsérete

 

Hollós Máté

(metropol.hu)

 

Az írás szerzője, Hollós Máté írók, költők – szülei Hollós Korvin Lajos (1905–1971) és Tóth Eszter (1920–2001), nagyapja Tóth Árpád (1886–1928) – családjában született 1954-ben Budapesten. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés szakán 1980-ban fejezte be tanulmányait. Ezután az évtized végéig, a komponálás mellett, az Artisjus ügynökségen a magyar zene nemzetközi megismertetésével foglalkozott, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán pedig külföldi növendékeket tanított. 1989-ben megalapította az állami monopólium utáni első magán zeneműkiadót, az Akkord Zenei Kiadót. Később a Hungaroton igazgatója, majd vezérigazgatója lett. Különböző hanglemezgyártó, komolyzenei és irodalmi kiadóknál dolgozott vezető beosztásokban. 1996-ban megválasztották a Magyar Zeneszerzők Egyesülete elnökévé, majd háromévenként hétszer egymás után ismételten neki szavazott bizalmat a tagság. 2021 óta az egyesület tiszteletbeli elnöke. A Magyar Zenei Tanácsnak 2012-től alelnöke. 2013 óta szerzői jogi kurzusokat ad a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Rendszeresen publikál a zenei sajtóban. Kompozíciói többsége kamarazene, de írt oratóriumot, szimfonikus és vonószenekari darabokat, kórusműveket is. Az Egyesült Államokból, Kanadából, Franciaországból, Japánból, Lettországból kapott megrendelései közül kiemelkedik egy angol zenekaré, amely az ENSZ alapításának 50. évfordulójára zongoraverseny írásával bízta meg; ezt Angliában CD-n is kiadták. Műveit Európa- és Észak-Amerika-szerte számos városban játsszák. Az Új Zene Nemzetközi Társasága (ISCM) 1986-ban portréfilmet készített róla. 1992-ben a Magyar Rádió éves seregszemléjén a Közönség Díját nyerte el, 1997-ben Erkel Ferenc-díjjal, 1998-ban Bartók BélaPásztory Ditta-díjjal, 2000-ben Lyra-díjjal, 2004-ben Lajtha László-díjjal, 2006-ban Juhász Frigyes-díjjal tüntették ki.

 

Már nem is emlékszem, mikor találkoztam először Nemes Lászlóval, csak azt érzem, mindig is hozzá tartozott szakmai életemhez. Az 1980-as években lehetett, amikor fiatal zeneszerzőként és a zenei élet szolgálatára felsorakozott ifjúként javakorabeli, fáradhatatlan, ötletben és energiában gazdag, igazi vezetőt ismertem meg benne. Olyat, akiben meg lehetett bízni, sőt, akiben bízni lehetett, aki mindig egy következő célt látott maga előtt, nem afféle megszállottat, hanem aki meg is tudta valósítani, amit kitűzött maga és a vele szövetségben tevékenykedők elé. Természetes volt, hogy ilyen, nem is lehetett volna más. Csak idővel kezdtem vizsgálgatni, milyen neveltetés és pályakezdés után vált ily sokirányúan erőteljes építkezővé.

 

13 évesen, 1949-ben a pápai Bartók Béla Zeneiskolából indult, 1955-ös érettségijét követően a győri konzervatórium, majd ugyanott a zeneiskolai tanárképző adta a szakmai impulzust (1961). Gordonka- és szolfézstanár lett. Már az érettségi idején a katedrához láncolta a szükség: a zeneiskola gordonka tanszaka tanár nélkül maradt, s az intézmény a még képzés alatt álló fiatalembert hívta segítségül. Ha ma a 87 éves csellótanárt a Nádasdy Kálmán művészeti iskolában még órán pillantjuk meg, nem érzéki csalódás. Nem szakad el a zenéléstől, miként a zenész palántáktól sem. Ne tévedjünk az örökifjúság közhelyeibe, elégedjünk meg azzal, hogy e hozzáállás, ez az igény, és ennek teljesíteni tudása a nemeslászlóság ismérvei közé tartozik.

 

A tanárság nem merült ki a technika és zenélés fortélyainak átadásában. Kezdettől fontos volt számára az érdeklődés ébresztése, a koncerteken, operaelőadásokon való élményszerzés megszervezése. Tanulói bejáratossá váltak a Győri Filharmonikus Zenekar hangversenyeire, amelyben ott játszott a tanár úr is, s ő állt a csodagyerek Perényi Miklós pápai bemutatkozása, a még zeneakadémista Lehotka Gábor első zenekarkíséretes fellépése mögött, az utóbbit Nemes László vezényelte. Két tanév alatt közel száz diákot utaztatott az Állami Operaház és az Erkel Színház ifjúsági előadásaira. A Türr István Gimnázium diákjaiból vonóskart, a környező településekről érkezett kollégista lányokból hatvanfős kórust szervezett. A Helikon Középiskolás Művészeti Fesztiválon aranyérem csillogtatta meg a munka eredményét. A csellistáiból szervezett kamaraegyüttes is kiváló helyezést ért el a Szombathelyi Kamarazene Versenyen.

 

A Győrben, a Liszt Ferenc Zeneiskola tanáraiból alapított vonós kamarazenekar a Xantus János Múzeumban az akkor új koncerthelyszín és -típus egyik úttörője volt. 1964-től a BM Duna Szimfonikus Zenekar cselló szólamvezetője. A Fővárosi Zeneiskola Szervezet Kosciuszkó Tádé Ének-Zenei Általános iskolájában kamarazenét tanított, vonóskart vezetett. Majd a budafoki kihelyezett szakon megindította a gordonkaoktatást és a vonószenekart is.

 

Itt kattanjon egyet képzeletbeli vakunk. Mert a XXII. kerület új otthona, szakmai kivirágzásának jelentős terrénuma lett. Megalapította a kerület Ifjú Zenebarát Klubját. A Fővárosi Zeneiskola Szervezet 1968-as decentralizálása után őt bízza meg a XXII. kerületi Tanács a zeneiskola megszervezésével. Az 1970-es alapítástól igazgatta. Széles struktúrájú intézményt alakított ki, ambiciózus, tettre kész fiatal tanárokkal vette körül magát. Már ekkor létrehozta a Budafoki Ifjúsági Zenekart, amelyből a Budafoki Dohnányi Zenekart fejlesztette ki, ennek évtizedekig művészeti vezetője és karmestere volt. Létrejött a Budafoki Kamarakórus is. Vonósok, fa- és rézfúvósok, gitárosok sikerei vallanak a színvonalról. A soproni országos versenyen e kerület képviselte Budapestet. A kamarakórus nemzetközi versenyeken diadalmaskodott. Koncerttermet alakítottak ki, jeles művészeket léptettek föl, a Magyar Rádió mikrofonjai nyitották tágabbra a kaput.

 

Nemes László a kerületi Kertészeti Kutató Intézettel karöltve hozta létre a Tétény-Promontor Kulturális Napokat (ma Budafok-Tétényi Művészeti Fesztivál), 1989-ig ennek is művészeti vezetője volt. Részben kerületi művészek közreműködtek, ebből látható, milyen művészek lakták-lakják Budafokot, Budatétényt: Jandó Jenő, Takács Tamara, Kocsis Zoltán, Hegedűs Endre, Csák József. De fellépett a sorozatban Ránki Dezső, Schiff András, Kovács Dénes, Gál Tamás, Lukács Ervin is, és 1989-ben, utolsó zenekari estjén Fischer Annie.

 

A Nagytétényi Kastélymúzeumot is bevonta tevékenységei körébe Nemes: ott rendezte a Zeneiskolák Fórumát, aminek során az elegáns helyszínen mutatkozhattak be a kerületi zeneiskolák. Később (2001–2019) a Kastélymúzeum Közalapítvány kuratóriumának tagja, 2016-ig elnöke. 1980-ban az ISME varsói konferenciájára a Magyar Zeneművészek Szövetsége a Budafoki Ifjúsági Zenekart delegálta, hangversenyükön Károlyi Pál, Pertis Jenő, Patachich Iván, Sugár Rezső, Szokolay Sándor és Farkas Ferenc zenéje szólalt meg.

 

A 80-as években Nemes László az Országos Pedagógiai Intézet révén a zeneiskolai tantervek kidolgozásán működött. 1981-ben iskolájában elindított egy korszakos kísérletet, aminek révén létrehozta az első művészeti iskolát, amelyben népzene és jazz irányába színesedett a paletta.

 

A zenekar meredeken fejlődött: a Bécsi Zenei Világversenyen vonószenekari kategóriában első díjas, az összkategóriai versenyen nagydíjas lett. 1985-ben szimfonikus zenekarrá érett, az I. Európai Ifjúsági Zenei Fesztiválon fesztiválzáró fellépését az Eurovízió közvetítette. 1987-ben vette föl az együttes Dohnányi nevét, 1993-tól számít hivatásosnak.       Itt engedtessék meg szubjektív húrokat is pengetnem. 1987-ben ugyanis azzal tisztelt meg Nemes László, hogy az akkortájt a fővárosi városháza dísztermében indult sorozatba darabot rendelt tőlem. Fiatal zeneszerzőnek különös ajándék, hogy a megszólaltatás biztonságával írhat szimfonikus kompozíciót. A Századvégi zene kitűnő előadásban került a szép számú közönség elé – merthogy a zenekarnak masszív érdeklődő közönsége volt már akkor is. A városházán kívül ekkor költözött máig kedvelt koncerthelyszínére, a Zeneakadémia nagytermébe is a zenekar.

 

A XXII. kerületi művelődési házban kiállításoknak galériát alakított ki, színházi előadásokat is tartott. A kerületi tanács a zeneiskolát, a művelődési házat és további intézményeket általános művelődési központtá alakította Nemes László igazgatása alatt. Széleskörű amatőr művészeti mozgalom alakult, nyelviskola létesült, népfőiskolai programok indultak.

 

1990-ben megalakult a Magyar Zenei Tanács, amelynek Nemes László egyik alapítója volt. Ugyanebben az évben az ő elnökletével jött létre a Magyar Zeneiskolák Szövetsége, amelyet 2002-ig vezetett. Ebből az időszakból jól ismerem Nemes László közéleti rátermettségét, amelyet szeretnivaló személyisége tett még sikeresebbé. Csöndes és mosolygó volt mindig, mint ma is, és mindig tudta, mit akar. Nem ad fel semmit, amiért küzdeni érdemes. Nem csalódik, inkább újra nekifut, mint aki tudja, hosszú az ideje. S igaza van, az egészség megpróbáltatásait rendre leveti. Az ereje abban áll, hogy nem őt égeti a világ sok parazsa, hanem benne lobog a láng, amely annyi mindent fűteni képes. Ha a budafoki piacon futunk össze, akkor is legkésőbb a második mondatban valami zenei, zeneéletbeli kérdés kerül elő, ilyen parázs benne is szunnyad. Apáczai Csere János-díj, Eötvös József-díj, A Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje, a Magyar Művészeti Akadémia Művészetpedagógia különdíja, több fővárosi és pedagógiai elismerés mellett megemlítem az Artisjus Zenepedagógiai Díját, amivel a mai zeneszerzők köszönik meg, amit Nemes László értük, zenéjükért tett.

 

Sok köszönnivalónk van. Lehet, hogy egyszer szobra is lesz Nemes Lászlónak. De az ércnél maradandóbb lehet, ha magunkban visszük tovább, amit tőle láttunk és kaptunk. Nomen est omen: a nemes mivoltot.

Vagy inkább a nemeslászlóságot.

 

 

2.

 

Hazai és világsiker:

a Budafoki Kamarakórus

 

Biller István 1948. december 1-jén született Budatétényben, itt járt iskolába, és ide tért vissza 1970-ben, amikor a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hegedű tanszakán jelesül diplomázott. Úgy lett a XXII. Kerületi Állami Zeneiskola alapító tanára, hogy Nemes László igazgató meghallgatta a diplomakoncertjét, és meghívta az alakuló tantestületbe. Huszonkét évig volt az iskola tanára. Tanított előképzősöket, szolfézst, kamarazenét, zeneirodalmat, hegedűt, zenekart; a nagytétényi általános iskolában és a Kaffka Margit Gimnáziumban – külsősként – éneket és zenekart. Tíz éven át működött fővárosi hegedű szakfelügyelőként és szaktanácsadóként. Hegedűs tanítványai közül hárman is tanárai lettek a Nádasdy Kálmán Művészeti Iskolának. Zámbó Judit, Ugróczky Csilla és Soltész Ildikó, aki jelenleg a vonósok tanszakvezetője. További hegedűs tanítványai, akik zenei pályára kerültek: Lantos Zoltán, Petőfi Erika, Fuchs Katalin, Soltész Ági, Ugróczky Csilla, Molnár Luca, Nemes Ildikó, Nemes Krisztina, Bajmóczi Tünde, Lendvai József. Harminchárom éven keresztül vezette a Budafoki Kamarakórust és Kamarazenekart, mint alapító karnagy, művészeti vezető. A kamarakórus a keze alatt lett az ország egyik legkiválóbb és legtöbb verseny- és fesztiváldíjat nyert énekkara. Kedvelt foglalatossága volt a fotózás, a festés és hangfelvételek készítése hangmérnökként, zenei rendezőként, karigazgatóként, karmesterként a maga alapította digitális stúdióban. Különös figyelmet fordított olyan művészek hangfelvételeinek elkészítésére, akikkel önálló CD-felvétel korábban még nem készült. Elekes Zsuzsa, Áment Ferenc Lukács, Ella István, Hajdók Judit, Kárpáti József (orgonaművészek), Felletár Melinda (hárfa), Bellai Eszter, Bede Fazekas Csaba (operaénekesek), a Szombathelyi Szimfonikus Zenekar, a Győri Filharmonikus Zenekar, a MATÁV Szimfonikus Zenekar, Medveczky Ádám, Koncz Tamás, Robert Hullighan, Izaki Masahiro (karmesterek), Szilasi Alex (zongoraművész), a Brass in the Five (rézfúvós kvintett), Reményi Attila, Harold Schiffman (zeneszerzők), Choralschola Sancti Martini - Pannonhalma stb. A zenei tevékenységeken kívül szívesen foglalkozik gyógynövényekkel való gyógyítással, lelki segítéssel.

 

A Budafoki Kamarakórus 1971-ben alakult a XXII. Kerületi Állami Zeneiskola zeneirodalom csoportjából, ahol a zeneirodalmat tanító tanár Biller István volt. Az együttest a tanulók kezdeményezésére Biller István alapította. Történt, hogy az órán tanult, elemzett műveket a gyerekek szerették volna jobban megtanulni, és kérdezték, maradhatnak-e tovább. Ők megkérdezték erről a szüleiket, a tanáruk Nemes László igazgatót, és elindult a munka. Az első próba műsora a következő volt: Victimae paschali laudes – gregorián, Mick Jagger: As Tears Go By, Mozart: Egy kis éji zene – Menüett tétele, Stravinsky: Négy orosz parasztdal.

 

A folytatás szokatlanul lendületes volt. A fiatal énekkar működésének harmadik évében már a Debreceni Nemzetközi Kórusverseny nyitó gálakoncertjének színpadán találta magát egy szerzői esten, ahol egy Henry Michaut verseire írt kórusciklust, majd egy Károlyi Pál által komponált nyolcszólamú, nagyszabású, avantgárd, kvadrofon művet mutatott be.

 

Innen kezdve sok lehetőség került az énekkar elé. Felkérések, koncertek, versenyek, fesztiválok, turnék, rádiófelvételek, CD-felvételek, TV-szereplések, filmszereplések.

 

Az énekkar különösen tiszta, természetes hangzását nem csak a jó hallással rendelkező igényes karnagyának köszönheti, hanem annak is, hogy kiváló hangképző tanára volt Stiblo Anna személyében, aki nemcsak a próbák előtti hangképzést vezette, hanem magánének órákon is tanította az énekkar tagjait, akik közül többen kitűnő szólisták, énekesek lettek. Nevezetesen: Forgony Mária, Faragó Margit, Bakos Márta, Bakos Éva, Bakos Mónika, Roszinszky Éva, Krizsán Anna, Fekete Andrea, Kovács Adrienne, Füstös Ildikó, Székelyhidi Hajnal, Leszek Erzsébet, Igaz Tünde.

 

A Budafoki Kamarakórus és Kamarazenekar a gyors fejlődését annak köszönhette, hogy a zeneiskola jelentős szakmai hátteret biztosított a számára, valamint, hogy a fertődi Esterházy-kastélyban folyó felkészülések, zenei táborok nagyot lendítettek az együttes művészi sikerén. A gyakori rádiófelvételek, lemezfelvételek és azok nagyszerű zenei rendezői is sokat segítettek a művészi fejlődésükön. Antal Dóra, Alpár Tibor, Perédi Márta, Aczél Péter, Bárány Gusztáv, Balassa Sándor és Matz László (akivel a legtöbb felvételt készítették el a három évtized alatt).

 

Érdekesség, hogy bár a Budafoki Kamarakórus női kar, több alkalommal volt lehetősége nagy vegyeskari művek zenekarral történő megszólaltatására is. Így több koncert, illetve hangfelvétel készült az együttes „saját” zenekarával, a főleg Biller István tanítványaiból, művészkollégáiból álló Budafoki Kamarazenekarral, a Tátrai Vilmos vezette Magyar Kamarazenekarral, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Kamarazenekarával, a MATÁV Szimfonikus Zenekarral, a Győri Filharmonikus Zenekarral.

 

Az együttes az elsők között vált egyesületté 1990-ben, melynek elnöke Fasang Árpád, majd Szőnyi Erzsébet volt.

 

A zeneiskola tanárai közül is többen vettek részt a munkában énekesként, hangszeresként, zongoristaként, továbbá sok nagyszerű hangszeres művésszel dolgoztak együtt. Így többek között Agócs Emília, Belej Ferenc, Oromszegi Ottó, Stiblo Anna, Elekes Zsuzsa, Kecskés Mónika, Kárpáti József, Lehotka Gábor, Áment Ferenc Lukács, Petz Pál, Meizl Ferenc, Gyimes Tamás, Keveházi Jenő és János, Scholtz Annamária, Tornai Péter, Soltész Ágnes, Zámbó Judit, Angyal Magdolna, Kontra Zoltán, Székely Kinga, Kereskedő Tamás, Gráf Zsuzsa, Zárpáti József, Lantos István, Kistétényi Melinda, Dámóczi Éva, Sarkadi Katalin, Jandó Jenő, Haraszthy Márta, Maros Éva, Merz Nóra, Felletár Melinda neve említhető.

 

Biller István Párkai István tanítványa volt, de elmondása szerint sokat tanult Friss Gábortól, Csenki Imrétől, Vásárhelyi Zoltántól, Maklári Józseftől, Klavdij Pticától, F. Austin Waltertől. Amatőr kórusok között egyedülállóan sok vendégkarmester kapott felkérést Biller Istvántól. Vezényelte az énekkart Bárdos Lajos, Csenki Imre és Friss Gábor (sajnos csak próbán), koncerten, rádiófelvételen, lemezfelvételen: Frey Katalin, Demjén Krisztina, Stiblo Anna, Jancsovics Antal, P. Zakariás Anikó, Kollár Éva, Áment Ferenc Lukács, Vajda Cecília, Jármai Gyula, Michel Piquemal, Willi Gohl, Kesselyák Gergely, Antal Mátyás.

 

A minősítések során mindig az akkor kapható legmagasabb fokozatot ítélte meg neki a zsűri: Arany fokozatot, Hangversenykórus-, Kiemelt Hangversenykórus-minősítést. Valamint megkapta a Kiváló Együttes, valamint Kiváló Együttes végleges címet.

 

Turnék, hangversenyek, versenyek: Lengyelország, Németország, Ausztria, Anglia, Írország, Izrael, Franciaország, Svájc, Dánia, Olaszország, Spanyolország.

 

Rádiófelvételek, CD-felvételek: Hungaroton, BCC-Studio, Magyar Rádió, „Z” felvételek, Süddeutsche Rundfunk, North/South Recordings USA.

 

Magyarországi bemutatók, ősbemutatók: mintegy 100 mű. Műsoron: Adam de la Halle, Palestrina, A. Scarlatti, Pergolesi, Bach, Händel, J. Haydn, M. Haydn, Esterházy P., Mozart, Mendelssohn, Brahms, Rossini, Schubert, Liszt, Kodály, Bartók, Seiber, Pertis, Hajdú, Karai, Károlyi, Farkas, Szőnyi, Csenki, Pászti, Kalmár L., Kocsár, Mihály András, Britten, Koszewsky, Schiffmann, Rentsch stb. művei, továbbá gregorian és spirituálé egyaránt szerepeltek. Megjelent CD-k száma 18, ebből hét önálló. Film: Hódolat Csehovnak.

 

Koncertek itthon: Gyümölcs- és Dísznövénytermesztési Kutató Intézet nagyterme, Zeneakadémia kis- és nagyterme, Magyar Rádió 6-os stúdiója, Régi Zeneakadémia, Magyar Nemzeti Galéria, Igazságügyi Minisztérium, Néprajzi Múzeum, Mátyás-templom, Aranybika szálló nagyterme – Debrecen, Pesti Vigadó, Esterházy-kastély, templomok sokasága. Mintegy 1300 fellépés a működésük 33 éve alatt.

 

Versenydíjak: nagydíjak itthon és külföldön. Varsói Lengyel Rádió és Televízió nagydíja, a Borostyán Amfora, Olaszországban a Goriziai Nemzetközi Kórusverseny I. díja, Spanyolországban a Tolosai Nemzetközi Kórusverseny háromszoros I. díja, a Budapesti Kamarakórus Fesztivál nagydíja (négy alkalommal), a Budapesti Nemzetközi Kórusverseny I. díja, A Cork-i Nemzetközi Kórusverseny I. díja, a londoni BBC Nemzetközi Kórusverseny I. díja, a Magyar Rádió közönség díja (abban az évben, amikor a kritikusok díját a Kings Singers kapta).

 

Egyéb tevékenység: Az énekkar 14 éven keresztül hét alkalommal volt rendezője a világ egyetlen női kari találkozójának a Kodály Zoltán Nőikari találkozónak Budapesten, melynek világhírű vendégkarmesterei voltak. Az együttes művészeti munkáját kiváló énekkari titkárok segítették: Schmidt Julianna, Krizsán Anna, Beer Ágnes, Németh Borbála, Faragó Margit, Bakos Mónika, Apostolidisz Anna. Egyesületként működve létrehozott két alapítványt, a Törley Mauzóleum Alapítványt és az Esterházy Kastély Kápolnájáért Alapítványt.

 

 

3.

„Kalandos időszak volt”

 

Arató László

 

Arató László 15 éven keresztül volt a Nádasdy Kálmán Alapfokú Művészeti és Általános Iskola igazgatója. Az iskolaalapító Nemes László szerint az általa elkezdett munkafolyamat, koncepció és szellemiség továbbvivője és fejlesztője volt. Zenetanár és fúvóskarnagy. 1986 óta vezényli a Budafoki Fúvósegylet Zenekarát, amely eredetileg a Nádasdy zeneiskola keretei között alakult meg. Arató László fontos szakterülete fúvószenei átdolgozások készítése, illetve a régi művek modern koncertfúvós-zenekar számára is játszhatóvá tétele. Szívügye a Budafokon még nyomokban megtalálható sváb fúvószenekari hagyomány felélesztése. Másik fontos érdeklődési köre a régizene. Így volt tagja többek között a Régizene Stúdiónak, a Kecskés Együttesnek, de alkalmanként közreműködött a Camerata Hungaricában is. Saját együttesként a Reneszánsz Harsonaegyüttest vezette. Művészeti vezetője volt a Szent Kristóf Régizene Együttesnek. Kutatási területe a régi korok hangszereinek rekonstruálása, játékmódjuk bemutatása. Számos kerületi és fővárosi kitüntetés tulajdonosa, de elismerte pedagógiai és művészeti tevékenységét az oktatási kormányzat is, például Kultúra 22 díj, Tóth József-díj, Bárczy István-díj, Apáczai Csere János-díj, Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozata.

 

– A zenészektől rendszerint meg szokták kérdezni, milyen előzményei voltak családjukban a zene szeretetének. Ezt teszem most én is, megkérdezem: éltek-e zenei hagyományok a családjában?

– Családunkban nagy hagyományai voltak a zeneszeretetnek és a zenélésnek, ezt már létezésem első napjától magamba szívhattam. Édesapám zenész volt, a rádiózenekarban klarinétos, édesanyám pedig a rádióénekkarban énekelt. Engem is, mint édesapámat, a fúvóshangszerek vonzottak. Először harsonát tanultam, ebből 1978-ban diplomáztam a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézet Budapesti Tagozatán. 1980-tól 1989-ig a Tűzoltóság Központi Zenekarában dolgoztam, amely többek között egyedüli hivatásos régizene együtteseként, Tinódi Kamarazenekarként működött Magyarországon. Ebben játszottam harsona szólamvezetőként.

 

– Mikor került a budafoki zeneiskolába?

– 1986-tól dolgoztam itt először fúvóskarnagyként, majd 1983-tól teljes állásban a fúvószenekar karmestereként, és rézfúvós tanárként tevékenykedtem. Előtte Szentendrén, és Érden is tanítottam, így volt már pedagógiai tapasztalatom. Másik működési területemet a régizenét itt is folytattam. A Szent Kristóf Régizeneegyüttes, az iskola növendékeiből, tanáraiból alakult, félig-meddig profi, de inkább amatőr együttesként. ű

Feleségem énektanár. Sokat zenéltünk együtt.

 

– Nemes László egykori igazgató urat, az alapítót, mióta ismeri?

– 1986-ban kerültem ide, ekkor Nemes László úr volt a zeneiskola-igazgatója. Előtte nem ismertem őt.

 

– Úgy tudom, hogy akkor, vagyis abban az esztendőben éppen főigazgatója volt; az összevont intézményeknek, az úgynevezett általános művelődési központnak – amely magában foglalta a zeneiskolát, a művelődési házat és az uszodát.

– Igen. Akkor ez egy óriási, nagy formáció volt: együtt: uszoda, művelődési ház és művészeti iskola. Az az épület a mostani modernebb komplexumnál, kicsit korszerűtlenebb volt, de az akkori kor igényeit kielégítette. Ott állt, ahol jelenleg a Campona bevásárlóközpont van.

 

– Milyen vezetőnek ismerte meg?

– Hagyott dolgozni… Persze nem mindenkit, mert komolyan odafigyelt mindenkire… 1986-tól a fúvószenekar helyettes karnagya voltam, majd 1989-től kerültem a zeneiskolába, mint rézfúvós tanár. Két év múlva elvégezhettem a Budapesti Tanárképző Főiskolának egy újabb szakát, és karmesteri diplomát szereztem. Utána számítástechnikát tanultam. Az élethosszig való tanulásnak tipikus esete ez. Nemes László jó vezető volt, kiváló szervező. Soha nem volt konfliktus közöttünk, végeztem az iskolai feladataimat, és vezettem a fúvószenekart. Az iskolában nagy presztízse volt a zenekaroknak; működött itt szimfonikus zenekar, fúvószenekar, big band, népi együttes is. Hagyományt teremtettünk ezzel annak idején, ami persze a 70-es évektől folyamatosan, épült fel. Több kollega is vezette a fúvószenekart. 2000-ig Pajzs Gáborral együtt dolgoztunk. Nemes László iskolavezetői gyakorlatára jellemző volt, hogy bízott a szakmai felkészültségünkben, és hagyott bennünket dolgozni.

 

– Ami végül is szerfelett fontos tulajdonság egy cselekvő, aktív ember számára, mondjuk az olyannak, mint, gondolom, Ön is.

Valóban, ezt meg tudom erősíteni.

 

Nyilván ez a magatartás hatott az ön intézményvezetői stílusára is. Mit tanult még tőle, teszem azt: menedzselést?

– Sokat tanultam tőle, és alapvetően az ő általa megkezdett utat folytattam. Próbáltam megőrizni iskolánk hagyományait a jelenlegi körülmények között is. Amikor én voltam az igazgató, gyakorlatilag mindig jött egy új koncepció, a folyamatosság nem igazán volt jellemző az oktatásban. Talán ezért is, az én véleményem az, hogy az intézmény színvonalának és hagyományainak megőrzése a fő feladat mind a mai napig. Olyan értékeket megtartani, amilyeneket felépítettünk, és a lehetőségekhez mérten megpróbálni továbblépni. Nemes László jól lefektette az alapokat. Ő egy szervező ember volt, és nagyon jó érzékkel gyűjtötte maga köré az embereket, akik átvették az ő elképzeléseit, a szellemiségét.

Utolsó nagy koncepciója volt a művészeti iskola egyesítése a Szent István Téri Általános iskolával. Az új profil létrehozása az én első intézményvezetői feladatom volt. Teljesen különböző közoktatási feladatot ellátó iskola egységes pedagógiai programját elkészíteni nem volt egyszerű feladat. A két tantestület is nehezen birkózott meg ezzel a feladattal.

 

– Nemes László, tudomásom szerint, 1999-ben ment nyugdíjba, és átadta az iskolaigazgatói széket másnak. Önt az utódjaként emlegeti a beszélgetéseinkben.

– Nem közvetlenül utána lettem az intézmény igazgatója, hanem néhány évvel később. 2004-ben lettem igazgatóhelyettes, majd 2006-ban iskolaigazgató. 2021-ig, 15 éven keresztül vezettem ezt a nagy összetett intézményt. Hogy milyen volt? Röviden úgy foglalnám össze, hogy kalandos időszak volt.

 

Azt mondta, hogy kalandos időszak volt az iskolaigazgatói székben eltöltött 15 év, mire gondolt elsősorban?

– Gyakorlatilag mióta ebben a beosztásban dolgoztam, nem volt és azóta sincs megállás. Folyamatos átszervezés, ami alatt mindig az vezérelt és mutatott utat, hogy miként tudjuk megőrizzük értékeinket. Természetesen ez nem ment volna a munkatársak nélkül. Az iskola működik, és nagyon szép eredmények születnek. Ehhez valamit én is hozzáteszek a magam szakterületén, továbbra is vezetem a fúvószenekart. Most már inkább idősebbek a tagjaink. Van olyan kolléga a zenekarban, aki már 50 éven felüli, de itt kezdett hangszert tanulni az iskolában. Lényegében ez is értékmentés. Mindenhol fellépünk, ahova hívnak… Nemes úrral pedig a mai napig jó a kapcsolatom. Korához képest nagyon friss és eredményorientált.

 

Arató László említette énektanár feleségét is a beszélgetésünk során, de akkor, minthogy más volt a témánk, erről többet nem szóltunk. Azóta azonban híradásra bukkantam vele kapcsolatosan, és úgy látom tisztességesnek – hiszen Budafok zenei élete is szerepel kicsit óhatatlanul a könyvben –, hogy pár mondatot jegyezzünk fel róla is. Beer Ágnes sem csupán tanította az általános iskolás gyerekeket, hanem – mint kollégái közül sokan – közösségeket szervezett és irányított. A közösségben való énekléssel tizenhárom évesen kötött barátságot Biller István karnagy országos és nemzetközi hírűvé vált együttesében, a Budafoki Kamarakórusban. Húsz évig énekelt itt. Csak azért váltott, mert ki akarta próbálni magát vegyeskarban is. Közben, mi sem természetesebb, saját kórust is szervezett a tanítványaiból. Az alsó osztályos diákok mintegy ötvenfős kórusát az önkormányzat is egyre többször hívta meg fellépésekre, és ők mindig örömmel tettek eleget a felkérésnek. „A Csilingelő Gyermekkórusba azokat a kisgyermekeket hívtam – második osztályostól a negyedikesekig – akiket tehetségesnek találtam, fogékonyak voltak, jobban énekeltek társaiknál – mesélte Tamás Angéla XXII. kerületi újságírónak. – Valami csoda folytán olyan felkéréseket kaptunk, hogy az egyik tévécsatorna műsorában a gyerekek angyaloknak öltözve Miklósa Erikával énekeljék az Ave Mariát, Farkasházy Rékával és Angyal Andrással táncolva adjanak elő egy részletet a Mary Poppinsból vagy énekeljenek Wolf Katival. Ördög Nóri egy reklámfilmhez kérte a segítségünket…” Életre szóló élmények, örömök voltak ezek diáknak, tanárnak egyaránt. Beer Ágnes közel negyven évig tanított a Nádasdy Kálmán művészeti iskola Szent István téri általános iskolai tagintézményében. 2021 derekán ment nyugdíjba, de élete legnagyobb szenvedélyét az éneklést, természetesen, nem fejezte be.

 

 



[1] Sulyok László magyar-történelem szakos középiskolai tanár, újságíró, publicista könyvének főszereplője Nemes László gordonkatanár, a Budafok-Tétényi Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola és Általános Iskola és a Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar alapító igazgatója, a Magyar Zene- és Művészeti Iskolák Szövetségének alapítója. A XXII. kerületi Önkormányzat kiadásában a közeljövőben megjelenő könyvből több folytatásban közreadjuk azokat az emlékezéseket, amelyekben Nemes László egykori növendékei, kollégái és művésztársai felidézik az együtt töltött évek, évtizedek emlékeit. A fotók a parlandóbeli közreadást díszítik. (A Szerk. megj.)