„A hazámat szolgálom"
Lantos István az orgonaként használt zongoráról, Bartók Béla szigoráról
és Dohnányi Ernőről, aki „Keblemre, pajtás!” alapon mindenkit
szeretett
Lantos
István
Fotó: Nyirő
Simon
A Liszt Ferenc Társaság jubileumi ünneplése Lantos István örökös tiszteletbeli elnök zongorajátékával vette kezdetét november
25-én a Régi Zeneakadémián. A Kossuth-díjas zongoraművészt, a Magyar
Művészeti Akadémia rendes tagját a közelmúltban a nemzet művészének
választották. Mitől különleges a magyar hangszeres zenetanítás? – egyebek
mellett erről is kérdeztük.
– Milyen gondolatokkal, érzésekkel vette át a Nemzet Művésze
kitüntető címet a Magyar Művészeti Akadémia székházában, a Pesti
Vigadóban?
– Minden alkalommal, amikor díjaznak vagy kitüntetnek, az első kérdésem
magam felé az, hogy vajon megérdemlem-e az elismerést. Amikor 2018-ban
megkaptam a Kossuth-díjat, átfutott az agyamon, hogy korábban Fischer
Annie és Ferencsik János is megkapta. Hogy kerülök én
ilyen társaságba? Hogy jövök én ehhez? Hányan vannak a kollégák közül, akik
sokkal inkább megérdemelték volna? A Nemzet Művésze díj alkalmat ad az
összegzésre. Amúgy is ebben vagyok mostanában, próbálom feldolgozni az
emlékeket, rendezni a rengeteg könyvet, kottát, CD-t és lemezt. A hangzó
anyagra azért is volt nagy szükségem annak idején, mert rendszeresek voltak az
otthoni közös zenehallgatások a növendékeimmel. Nézegetem a régi családi
fotókat, és megállapítom, hogy két-három generációra visszatekintve már nem
tudom, ki kicsoda. Túl sok a kép, a dia. A növendékekkel közös
koncertfelvételeket ezért is igyekszem eljuttatni az érintetteknek.
– Az együtt zenélés örömét is felidézik a fényképek és a hangfelvételek?
– Szüleim amatőr muzsikusok voltak. Édesapám és a barátai nálunk
muzsikáltak, állandóan szólt a kamarazene. Volt egy nagyon régi zongoránk, de
én „orgonának" használtam, mert teljesen lenyűgözött a Bosnyák téri
templom zúgó orgonája. Édesanyám varródobozából kivettem a színes gombokat, és
a zongora billentyűzetének peremére állítva úgy „működtettem",
ahogyan azt az orgonán láttam. Építőkockákból raktam ki a sípokat –
az egyiket hosszabbra, a másikat rövidebbre építettem – és elképzeltem, hogy a
templom karzatán játszom.
– A játék később valósággá vált?
– Nem is kellett olyan sokat várni erre! Érzékeny gyerek voltam, ezért ami
a kóruson vagy az oltár körül zajlott, az mind nagyon érdekelt. Ministráltam,
néha fölszaladtam a kórushoz kicsit énekelni, így szinte észrevétlenül, mégis
nagyon mélyen hatott rám a templomi közeg. Egyszer eldicsekedtem Hámori
Lászlónak, az akkori kántorunknak, hogy el tudom ám játszani az „Ez
nagy szentség valóban…” kezdetű éneket és a magyar Himnuszt. „Mutasd
meg, fiam!” – biztatott a kántor, és odaültetett az orgonához. A lábam nem érte
el a földet, kottát sem olvastam még, de hallás után megszólaltattam a
dallamot. A népek lent énekeltek, nem tudták, hogy egy négyéves kisgyerek
kíséri őket.
Lantos
István
Fotó: Nyirő
Simon
– Ezzel el is dőlt a pályaválasztása?
– A gépészmérnöki pálya vonzott eredetileg, ám 1961-ben Kárpáti
József lett a Bosnyák téri templom karnagya, aki időnként
megkért, hogy kísérjem a kórust. Majd a növendékének fogadott azzal a
kikötéssel, hogy ha orgonálni akarok, akkor kötelező zongorán is tanulnom.
Ez persze nem tetszett nekem, mert csak az orgonát szerettem és a kórus
emelkedett hangzását. De aztán megbékéltem a zongorával is: végérvényesen a
zene felé fordult minden gondolatom és minden vágyódásom. A Bartók Béla
Zeneművészeti Szakiskolában Gergely Ferencnél orgonálni, Tusa
Erzsébetnél zongorázni tanultam. „Milyen jó lenne Solymos
Péterhez kerülni!” – tűnődtem a felvételi után, és tényleg
hozzá is kerültem a Zeneakadémián. 1972-ben diplomáztam, Ferencsik János pedig
még abban az évben elvitt a Magyar Állami Hangversenyzenekar amerikai
turnéjára. Nagy kitüntetés volt ez. Ferencsik személye egyszerűen
lenyűgözött: minden mozdulata, a gesztusai, ahogyan karmesterként
irányította a zenekart! A rengeteg fellépés mellett tanítottam is, olyan nagy
óraszámban, hogy szinte a Zeneakadémián laktam a hetvenes években.
– Már tanszékvezető volt, amikor három évre kiköltözött Japánba, ahol
vendégtanárként oktatott a szapporói egyetemen. Tíz éven át rendszeresen
tartott nyári kurzusokat Finnországban is.
– Mostanában hallani oktatókról, akiknek elmarad az órájuk, amikor
külföldre utaznak tanítani vagy koncertezni. Én mindig kerestem helyettest – ez
akkor természetes volt. Még ha nem is volt egyszerű megszervezni, nálam
nem fordulhatott elő, hogy bizonytalanságban hagyom a növendéket. Ma nagy
változásokat tapasztalunk minden vonalon. Európában egyre szembetűnőbb
az érdektelenség a klasszikus műveltség iránt, keleten viszont nyitottak,
érdeklődők a növendékek, és teljes aktivitással vetik bele magukat a
kultúrába. Fantasztikus, milyen rajongással vannak irányunkban! A japán
zongoristáknál is hihetetlen fejlődést tapasztaltam. Külföldön mindig
bennem volt, hogy a hazámat szolgálom. Így tudtam sok-sok lelkes hívet
szerezni, és megszerettetni Magyarországot, Budapestet, a magyar zenetanítást.
Ezt sikerként könyvelem el.
– A magyar hangszeres zenetanítás mitől olyan különleges?
– A nagy tanáregyéniségektől. Dohnányi Ernő zeneszerző,
karmester például „Keblemre, pajtás!" alapon mindenkit szeretett. Egészen
közeli kapcsolatot, baráti viszonyt ápolt a növendékeivel. Ellenben Bartók
Béla rettentően szigorú volt. Pontosan számontartotta,
ki milyen darabbal érkezik, azt otthon gyakorolta, és az órán megmutatta –
egyszer. De csak egyszer. Legendás hely volt a Zeneakadémia 14-es terme, ahol
Bartók tanított. Ült az asztalnál, kezében ceruza, s ha a növendék félreütött a
zongorán, akkor csak annyit lehetett hallani: kopp, kopp, kopp. Egy szót sem
szólt a mester, csak kopogtatott a ceruza végével. Ilyenkor a tanítvány
kezdhette elölről a futamot. Talán furcsán hangzik ma, amikor egyéni
órákat tartunk, hogy abban az időben az egész osztály bent ült Dohnányi
Ernő, Weiner Leó vagy Bartók Béla hangszeres óráin.
Mesélik, hogy Bartók egyik növendéke rettenetesen kínlódott a Bösendorfer
zongorával, amelynek nehéz volt a billentése, Bartók meg csak nézte, hogyan
küzd az a nagydarab, „szekrényméretű" tanítvány. „Na, majd én
megmutatom!" – emelkedett föl a székéről a mester, de már akkor
kuncogtak a többiek, hogy ugyan mit tudna megmutatni ez a vékony, cingár alak.
Amint megszólaltak az első fortissimo akkordok, a kuncogók meghökkenve dőltek
hátra a széken, mert nem a fizikai erő: a belülről áradó energia
hatotta át Bartók játékát.
– A tanítási módszeréhez Dohnányi stílusa áll közelebb?
– Dohnányi lezseren megmutatta, mit hogyan kell csinálni. Solymos
Péter Dohnányi-növendék volt, tőle áttételesen is átvettem sok mindent.
Nagyon jóban voltam Zempléni Kornél zongoraművésszel, aki
szintén Dohnányi Ernőtől tanult az 1940-es években. Fischer Annie
nevét is itt kell megemlítenem. Micsoda tanáregyéniségeink voltak a 20.
század első felében! De még a hatvanas-hetvenes években is nagy élmény
volt tanulni az idős mesterektől, akik hatalmas élettapasztalatot
halmoztak fel a pályájuk során. Petri Endrének például az volt
az élete, hogy zongorázott. A nyugat-európai vendégművészek –
világhírű hegedűsök – próba nélkül léptek színpadra vele, mert
tudták, milyen az, amikor Petri játszik. Minden a kezében és a fejében volt.
Nekem kamarazenét tanított: szívta a cigarettáját – akkor még lehetett az
órákon is –, és hallgatta, ahogy egy csellista fiúval játszom. Aztán elnyomta a
cigarettát, eltolt a zongorától, és onnantól élvezettel játszott az óra végéig.
Ott volt Bartha Dénes zenetörténész is…Micsoda tudósok, milyen
elmék vettek körül minket!
Lantos
István
Fotó: Nyirő
Simon
– Pályája során az előadóművészi és a
tanári hivatása szembekerült egymással valaha?
– Hiszem, hogy ez a kettő feltételezi egymást. Aki maga is ott
van a pódiumon, aki saját magán is figyelemmel kíséri a változásokat, az tud
csak igazán jól tanítani. Változnak a divatok, az elvárások, az előadói
stílus is megújul korszakonként. Busoni Bach-átiratai
például romantikus rapszódiáknak tűnnek – Bachhoz már szinte semmi közük
–, diákkoromban ez volt az etalon. Szvjatoszlav
Teofilovics Richter, állítom, a 20. század
legnagyobb zongoristája. Hasonlíthatatlan. Mégis, ha visszagondolok arra, hogy
mennyi pedált használt, amikor Bachot zongorázott… Gyönyörű volt, csak hát
manapság másként illik Bachra gondolni! Most már itt vannak az újraépített,
historikus hangszerek, azok is erősítik a hiteles előadásmódot. Bár
meg kell mondanom: az autentikus játék nem hangszerfüggő. A zenéhez
elsősorban lelkileg kell kapcsolódni. Magamra ölthetek én egy 18. századi
ruhát, ha nem vagyok otthon a kor gondolkodásában! A napokban Ránki Fülöp, kedves tanítványom Lisztet játszott
a Régi Zeneakadémián. Lenyűgöző volt! Ezen a szinten viszont már nem
arra csodálkoztam rá, mennyire fogékony az előadó Liszt Ferenc
muzsikájára, inkább azon döbbentem meg, hogyan volt képes Liszt ennyire
kitárulkozni. Mert nem rejtett el semmit: megmutatta, ami a szívében volt. S a
kedves tanítványom a lélek legmélyét közvetítette felénk.
Tóth Ida
(MMA 2023. NOVEMBER 28.)