Ad libitum – kortársak tetszés szerint
A Pesti Vigadóban koncertezett Balog József
zongoraművész
Tóth Ida írása[1]
A Magyar Művészeti Akadémia
Zeneművészeti Tagozata rendezésében Balog József Liszt
Ferenc-díjas zongoraművész kortárs zenei estet adott „Ad
libitum" címmel 2024. február 19-én este a Pesti Vigadóban. Az
MMA akadémikusai közül Tóth Péter, Olsvay Endre, Dubrovay László rendes
tagok, valamint Kocsár Miklós és Szokolay Sándor néhai tagok művei hangzottak el, az est
műsorvezetője Seres Gerda volt.
Dr. Tóth Péter zeneszerző és Balog József
zongoraművész
(Walter Péter felvételei)
Az ad libitum – jelentése: tetszés szerint – kottában olvasva, zenei
műszóként nagyobb szabadságot enged az előadóművésznek. Balog
József azzal a tudattal készült (és gyakorolt kétszáz óránál is többet) a 2024.
február 19-i, „Ad libitum" című kortárs
zongoraestre, hogy bár egy-egy szerzemény sorsa sokban függ a hiteles
tolmácsolástól, ám attól is, hogy a közönség nyitott-e az új művek
befogadására. Amikor az előadóművész zenei utazásra hívja a
publikumot, ki-ki maga döntheti el, hogyan kapcsolódik rá a XX. és XXI. század
különböző dialektusaira. Az „Ad libitum" című
koncert programja igen sokrétű volt, elhangzott: Kutrik
Bence Introverted Confessions, Tóth
Péter Grand Valse, Madarász Iván Tetrafónia, Fekete Gyula Rondo capriccioso, Olsvay
Endre Canto Fermo Ostinato, Virágh András Gábor Spectre, Dubrovay László Hat bagatell zongorára, Kocsár
Miklós Improvvisazioni és Szokolay
Sándor Vérnász-szvit című műve. A Pesti Vigadóban
újra és újra felhangzó tetszésnyilvánítás pedig arról tanúskodott, hogy a
közönség minden tagja megtalálhatta kortárs zeneszerzőink közül a maga
kedvencét.
Balog József zongoraművész
– A kortárs zene kottáját leolvasni, értelmezni különleges feladat –
állítja Balog József –, nem is minden zongorista vállalkozik rá, bár
meggyőződésem, hogy kialakítható a rutinja ennek is. Néhány
éve, Lajtha László születésének 125. évfordulója alkalmából
CD-re játszottam az összes Lajtha-zongoraművet, amelynek rengeteg pozitív
hozadéka volt, például sokkal könnyebben tanulok kortárs zenét azóta. Nem
véletlenül: Lajtha az egyik legnagyobb előhírnöke azoknak a XX. századi
dialektusoknak, amelyekhez előszeretettel kapcsolódnak kortárs
szerzőink, miközben megtartják sajátos, egyéni hangjukat. Ezekre a
hatásokra és kölcsönhatásokra széles repertoárom miatt is rálátásom van, és úgy
tapasztalom: a legnagyobb zeneszerzők minden korban továbbviszik
az örökséget – és persze megújítják. Ezért is tartom fontos küldetésnek a
kortárs művek megszólaltatását.
Dubrovay László zeneszerző és
Balog József zongoraművész
Balog József folyamatosan keresi annak
lehetőségét, hogy kollégái és pályatársai közelmúltban született
műveit bemutassa. A konzultációt különösen fontosnak tarja a koncertek
előtt.
– Jó érzés még a felkészülés időszakában tisztázni minden
részletet – mondja –, s ha már adott ez a lehetőség, érdemes élni vele.
Milyen kár, hogy Beethovennel már nem beszélgethetünk a
darabjairól! A korábbi századokban természetes volt, hogy Mozart, Bach,
Chopin vagy akár Liszt Ferenc tanítványai
közvetlenül a mesterük iránymutatásai alapján játszották a műveket, ez az
élő hagyomány azonban a XX. században megszakadt. A zeneszerzés és az
előadóművészet mára végérvényesen szétvált, mégis a különböző
korok és nemzedékek közötti kölcsönhatások eredményeként mondhatjuk:
mindannyian Liszt és Beethoven növendékei vagyunk. A személyes konzultáció
során egymás szemébe lehet nézni és azt mondani, hogy igen, így jó ez a darab,
vagy: itt teljesen mást gondoltam... A kortárs zenei estek alkalmat adnak arra,
hogy tudatosítsuk, mindenki kortárs zenét írt, tehát rajtunk, művészeken
és a közönségen múlik, mi marad fent és válik örök érvényű remekművé.
A
közönség soraiban Szokolay Sándor családja és Olsvay
Endre zeneszerző
Balog József
Liszt-, Lajtha- és Artisjus-díjas zongoraművész generációjának egyik
legtehetségesebb tagja. A kivételes kvalitású előadóművész a
nemzetközileg is elismert magyar zongorista-tradíció örököse, melynek
alapjait Liszt Ferenc, Dohnányi Ernő és Bartók
Béla fektette le. Briliáns technikájával és érzékeny, mély
zeneiségével egyaránt kivívta a kritikusok elismerését és a közönség
lelkesedését. Balog József
több mint ezer koncertet adott szólistaként és kamarazenészként a világ három
kontinensének több, mint huszonöt országában. Számos felvételt készített
Magyarország és Európa több országának televízió- és rádióállomásai számára;
többek között 2005-ben a holland televízió felkérésére Liszt Ferenc h-moll
szonátájából. Első, Hungaricum című szólólemeze 2005-ben elnyerte a Liszt Ferenc
Nemzetközi Hanglemez Nagydíjat, Transcendental
Etudes című lemeze pedig 2015
júniusában a hónap felvétele lett az egyik legnagyobb presztizsű
klasszikus zenei weboldalon, az allmusic.com-on. Gershwin-albuma
számos hazai és nemzetközi szaklapban nagy sikert aratott, French Collection című
lemeze 2021-ben bekerült a világ harmincöt legjobb szóló felvétele közé.
Lemezre vette Lajtha László, Kodály Zoltán, Wolf Péter,
Selmeczi György és Szabó Csaba összes zongoraművét, valamint Bartók Béla összes
hegedűre és zongorára írott művét. A standard
zongorista repertoár mellett szívesen játszik kevésbé ismert remekműveket, kortárs zenét és jazz inspirálta
klasszikus zenét, nevéhez fűződik
megannyi kortárs zenei mű bemutatása is. Zongoraművészi tevékenysége mellett a világ számos nagynevű intézményében tart mesterkurzusokat. |
|