ELHUNYT Varvasovszky JÁNOSNÉ Velsz Dóra
(1939–2024)
Emlékmorzsák
„Mély
fájdalommal tudatjuk, hogy Varvasovszky Jánosné Velsz Dóra, sokaknak csak egyszerűen Dóra néni,
életének 85. életévében, otthonában szerettei körében csendes békességben
elhunyt.” – így kezdődik a gyászjelentés, amely a 2024. február 6-án
bekövetkezett, végzetes-visszafordíthatatlan eseményről ad hírt. „Szép
kort ért meg” – mondhatnánk hasonló esetben, de ezúttal inkább arra figyeltünk
fel, hogy a távozás éppen a névnapján történt. Mert Dóra néni (idősebbeknek
szeretetteljesen Dóri) valahogy kortalan jelenségnek tűnt. Mindig alacsony
volt, de miközben az idők folyamán – mint legtöbbünk – összement,
karaktere meglepően változatlan maradt. Lelkesedése, érdeklődése
megfiatalította, aki beszélgetett vele, szellemének aktivitására figyelhetett
fel. Társaságban kiváltképp feltűnt ez, s legfeljebb nézeteinek
megalapozottsága, tapasztalatainak sokrétűsége sejttetett tiszteletre méltó
életkort.
Bő
félévszázados ismeretség végére került pont. Miután felvételt nyertem a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézet
győri tagozatára, pillanatok alatt sikerült elérnie, hogy az általa
tanított pedagógia és szolfézs-módszertan tantárgyak számomra szinte
főtárgy-rangra emelkedjenek. Izgalmas új világra nyitott alakot megannyi
ajánlott olvasmánnyal, a pedagógia és a pszichológia határvidékére csábítva a
zongorista növendéket, és korántsem tűnt kényszerű kötelezettségnek a
„kétszakosság”, amely a hangszertanári képesítés mellett a szolfézs és
általános iskolai ének tanítására is felkészítette a főiskolásokat
(kiváltképp az olyan hangszereseket, akiknek nem kínálkozott zenekari
művész pálya).
A
tanítás, mint tevékenység, széles skálán foglal helyet, a tananyag leadásától
(anyagközlés) az érdeklődést galvanizáló, együttgondolkozásra
serkentő hozzáállásig. Dóra néni időnként csapongott, egy-egy friss
olvasmányélményét szívesen megosztotta a diákokkal – és arra is adott lehetőséget,
hogy az érdeklődő mintegy konzultálhasson vele, megosztva vele azokat
a tanulságokat, amelyeket újonnan szerzett, és rákérdezve az esetleges
problematikus részletekre. Óráin – a szó legnemesebb értelmében – mindig mindenre
volt idő.
Ahogy
lenni szokott, a tanár marad, a diákok cserélődnek, változnak. Ő azok
közé a pedagógusok közé tartozott, akik - tantárgyai csoportos óra jellege
ellenére – egyéniségként kezelte a rábízott fiatalokat. És korántsem felejtette
el őket, miután diplomájuk megszerzésekor búcsút mondtak az intézménynek.
Később
Debrecenben tanított – és a figyelmesebb növendékek felfigyelhettek arra, hogy
munkavégzése korántsem merül ki a tanításban. Tanulmányokat, cikkeket írt –
sőt, előadásokat tartott, néha nemzetközi fórumokon is. A 2000-es
évek elején magam is hallottam egy ausztriai előadását, a Mozarteum keretében működő Nemzetközi Poliesztétikai és Nevelési Társaság szimpóziumán. Míg a
tanárok életében a diákok „cserélődnek”, a (tovább)tanulóknak is kijut
pedagógus-utánpótlásból. Az egykori „egyik kedvenc” tanár minősítés
megmaradt, de mindinkább csupán az egykori jó kapcsolat emlékeként, miközben jöttek
a lelkesedés-rajongás újabb „tárgyai”.
Azonban
az élet nagy játékmester – váratlan találkozások alkalmával felfénylettek a
múltbeli emlékek. Mert a figyelem ösztönösen is szelektív: a koncertterem népes
közönségében örömteli mozzanat az ismerősök (rég nem látott
ismerősök) felfedezése. És milyen öröm, ha ez a rátalálás kölcsönös,
amikor szinte egyszerre történik a kétirányú felfedezés! Csakhamar kiderülhet:
a kapcsolat nem véget ért, hanem csupán időszakosan szünetelt, s voltaképp
ott folytatható, ahol abbamaradt.
Dórinak
különleges élményt köszönhetek: hetvenéves elmúlt, amikor magától
értetődő természetességgel vállalkozott arra, hogy (férjével együtt)
közönségként eljöjjön meghallgatni egy-egy tanszaki hangversenyen kis
zongorista-növendékeimet. Ez önmagában is tiszteletreméltó gesztus – ráadásul
utána még arra futotta az energiájából, hogy „megbeszéljük” a hallottakat.
A
szellemi aktivitás ugyanúgy elidegeníthetetlen sajátja volt, mint felcsillanó
tekintet, vagy arcának ráncai. A nyugdíjas kor nem a megérdemelt pihenést hozta
számára, hanem a némiképp szabadabb időbeosztást, amikor kedvére
válogathat a lehetőségek közül, hogy a szakirodalomban tájékozódjon, vagy
terápiás tapasztalatait gazdagítsa kisgyerekekkel való foglalkozások során,
avagy publikációkban. Mert az ember, mint olyan, lett légyen fiatal vagy
idős, egészséges vagy beteg (testi vagy szellemi fogyatékkal élő),
mindenkor fontos volt a számára. A zeneterápia iránti érdeklődése
mélységes elkötelezettségből fakadt: volt egy testileg fogyatékos testvére
– a segíteni vágyás gesztusa találkozott komplex szakmai tudásával.
„Gyászolja férje János, gyermekei Péter és
Zsuzsa, unokái Olivér, Florencia, Balázs, és Bálint, és menye Anikó” – „és
kedves tanítványai”, akiknek a személyiségén óhatatlanul is nyomot hagyott
példaértékű (szakmai) élete.
Fittler
Katalin
***
„Nyugi, mindenre van megoldás” Velsz Dóra irányításával (11:55)
„Légy
okos zenész” címmel – komplex zenei témahetet tartottak 2015. június 22-26
között zeneiskolásoknak a Balmazújvárosi Alapfokú Művészeti Iskolában.
Ezúttal Varvasovszky Jánosné, Velsz
Dóra előadására látogatunk. A Kodály Zoltán által is tanított,
nyugalmazott főiskolai docens játékos előadásának főtémája a
stresszkezelés volt. Elmondása szerint ügyesek, együttműködők voltak
a gyerekeink. A ma is aktív, neves szakember jól érezte magát városunkban.