A Quatuor Arod új
felvételéről
(ERATO CD
+ DVD 5054197752308)
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE
(13 video)
Megalakulásuk
tízéves jubileumára jelent meg a francia vonósnégyes negyedik albuma, amelyen
Debussy és Ravel – immár ikonikusnak számító – vonósnégyes között egy
kortárs-kompozíció szerepel, a kvartett felkérésére készült Al
Asr’, Benjamin Attahir
(*1989) öt tételes műve. A felvétel iránti megkülönböztetett
érdeklődéshez a borító hátoldalán kiemelten közölt információ
nagymértékben hozzájárul: BONUS DVD-t is tartalmaz, ráadásul nem is akármit!
Bruno Monsaingeon produkcióját, „LE QUATUOR AROD –
MÉNAGE Ŕ QUATRE” címmel. Ennél hatásosabb ajánlás aligha képzelhető el: a
francia rendező (aki egyébként maga is hegedűs!) számos filmjével
népszerűsítette kora kiváló muzsikusait (elsősorban
előadóművészeket), ráadásul íróként is hasonló célokat valósított
meg. Neve a magyar zenekedvelők körében általánosan ismertnek
tekinthető, hiszen filmjei között magyar vonatkozásúak is vannak, így a
kettős-portré Kocsis Zoltánról és Ránki
Györgyről (1980-ból), vagy a német televízióban sugárzott dokumentumfilm
Kurtág Györgyről. Ráadásul értékes-hasznos olvasmányok szerzőjeként
is számon tarthatjuk (elsősorban a Holnap Kiadó
műsorpolitikájának köszönhetően – a zenekedvelő örömmel forgatja
Menuhint, Goudot és Szvjatoszlav Richtert „emberközelbe” hozó munkáit). Sokan
pedig Szokolov koncertfilmjéért hálásak neki (Live in Paris). Figyelemreméltó, hogy a korát
meghazudtolóan aktív, az értékek iránt különös érzékkel rendelkező
(1943-ban született) rendező érdeklődése mindmáig „naprakész”, a
tehetségek fiatal generációira is kiterjed. A hazai hangversenylátogatók
körében rendkívüli népszerűségnek örvendő Piotr
Anderszewskiről több filmet forgatott – és
munkásságának korai vonulatát folytatva, a közelmúltban felfedezte magának az Arod vonósnégyest is.
Aki kihagyta a Müpa Rising Stars
koncertsorozatában a hangversenytermi megismerkedést, s a vonósnégyes korábbi
felvételeit sem ismeri, kitűnő lehetőséget kap mulasztásai
(élményszerű) pótlására. A film ráadásul Budapesten kezdődik, könnyen
felismerhetjük a BMC könyvtártermét, ahol éppen Bartók 3. vonósnégyesét
gyakorolják. Mondhatni, játsszák, erre utal a kidolgozottság, de mégis próbáról
van szó, hiszen nem közönség előtti szereplést örökít meg a kamera.
Megismerjük a négy játékost, a primárius Jordan Victoriát,
és együttes-alapító hegedűs társát, Alexandre Vu-t, valamint a később
csatlakozott brácsás Tanguy Parisot-t
és a gordonkás Jeremy Garbargot, zenei múltjuk néhány
mozzanatának felvillantásával, érdeklődési körük speciális területeivel,
és képet kapunk közös életükről, amely harmonikus baráti kapcsolatnak
tűnik. Ennek bizonysága, hogy utazásaik alkalmával sem kerülik egymás
társaságát, sőt! Érdekes, ahogyan ki-ki személyesen közelíti meg a
kvartettjáték számára fontos szempontjait, és nemcsak imponáló, de a szakmabelieknek
rendkívül tanulságos, ahogyan bepillantást engednek műhelymunkájukba.
Francia szöveg, angol feliratozás lehetőségével – mégsem elérhetetlenek a
tanulságok a muzsikusok számára. Mint ha a huszonéves muzsikusok közös
mesterkurzust tartanának! A változó helyszínek sorában még egyszer
jelentős szerepet kap a budapesti helyszín, amikor bepillantást kapunk
Kurtág György rendkívüli foglalkozásába (neki voltaképp valamennyi gesztusa
rendkívülinek számít). Öröm hallani, ahogyan a zene nemzetközi nyelvén a nyelvi
határokat és generációs különbségeket problémátlanul áthidalva, a legnagyobb
egyetértésben játsszák a Szerző „keze alá” kompozícióját (Tizenkét mikrolúdium).
A film élményéhez
hozzájárul, hogy a szerkezete korántsem lineáris; észrevétlenül aktivizálja a
néző-hallgató több érzékszervét. Nézzük a szavakkal megnyilatkozó szereplőket,
közben háttérzeneként folytatódik játékuk – ami máskor zavaró lehetne,
figyelemelterelő, ezúttal élményfokozásnak hat. Többletnek érezzük, hogy
nem marad abba a zene. A komplex élmény annak valóságtartalmáról győz meg,
amit a kísérőfüzetben az együttes vall magáról, és magunkévá tesszük azt a
lelkesedést, amely filmkészítésre inspirálta Monsaingeont.
Koncentrált
zenehallgatásra pedig a CD ad lehetőséget. A szándékok ismeretében
voltaképp „megértjük” az interpretáció olyan sajátosságait is, amelyek
önmagukban talán kevésbé lennének meggyőzőek. Az intenzitás-vágy a
felvétel némiképp szűkebb dinamikai sávját eredményezi – de az is lehet,
hogy műszer más arányokat mutatna ki… Feltűnő, hogy az
átgondoltság következtében inkább a hasonlóság-, mint a
különbözőség-mozzanatok kerülnek előtérbe a három kompozíció között.
A film változatos táj-élményei után a hallgató nehezen szab határt vizuális
fantáziájának, és éppen ezért korántsem a zenei terminológiák területén, hanem
élmény-közegbe ágyazva engedi át magát a gyönyörködésnek. E teljesítménnyel
minden bizonnyal Legolas is olyan elégedett lenne,
mint azonos nevű (az együttes számára névadó) lova teljesítményével.
Fittler Katalin