ZongoRamazuri
egy különleges
gyerekkoncertről
Balázs
János Halász
Judit
Az idén kilencedik
alkalommal megrendezett Cziffra György Fesztivál program-kínálatában szúrt
szemet az érdekes cím. A zongora és a ramazuri különböző asszociációkat
kelt – de kétségtelen, hogy eme fantázia-területeknek van közös határuk,
sőt, feltételezhetően akad közös területük is. Az alcím bármiféle
kommentár nélkül is informatív tájékoztatást ad: Halász Judit és Balázs János
gyerekkoncertje.
2024. február 18.
Verőfényes délelőtt, amikor fokozatosan veszik birtokba a BKK
előtt elterülő Gesztenyés-kertet a futók, majd a házi kedvencekkel
sétáló gazdik. Élettel telik meg a táj, mozgással és vidámsággal. Fél 11 táján
mind több apróság tűnik fel, akik felnőttek társaságában haladnak a
MOMKult épülete felé, amelynek Színháztermében 11 órakor kezdődik az
egyedi című rendezvény.
A poénos cím a
felnőtteket szólítja meg, függetlenül attól, hogy melyik művész neve
jelenti számukra a csábítóbb „hívószót”. De az „árukapcsolás” mindenképp
ígéretesnek tűnik. Tehát jönnek.
Gyerekkoncertet
hirdetni: veszélyes vállalkozás, hiszen a gyerek fogalom igencsak tág, s a
rendező-előadó aligha tudhatja kiszámítani, mely korosztály tölti meg
a nézőteret. Ugyanakkor van valami különleges kihívás abban, hogy a
mindenkori közönséggel emlékezetes találkozás jöhessen létre. Mindenképp kell
tehát tervezni, de jó, ha némi szabad tér is marad a rögtönzésnek, a
pillanatnyi helyzethez való alkalmazkodáshoz. Gyerek-közegben jártas
előadók számára nem ismeretlen ez – és talán hozzájárul ahhoz, hogy az
akár számtalan alkalommal ismételten előadott műsor is üdének hasson.
Halász Judit
dalain-meséin több generáció nevelkedett – az élmények megunhatatlanok,
mondhatni, elfoglalják helyüket a családi hagyományok között. Ezúttal
különleges ízt jelent, hogy nemzetközi rangú zongoraművész a partnere,
akinek neve ez idő tájt éppen az általa életre hívott (és életben tartott)
Cziffra György Fesztivállal kapcsolatban gyakran szerepel a médiában.
Jön tehát az
aprónép, néhány tündér mellett a többség hétköznapi ruhában. Tehát, mindenki
úgy öltözve, ahogyan jól érzi magát. Hasonlóképp a kísérő – több
generációhoz tartozó – felnőttek is. Ki-ki megtalálja a számára ideális
helyet: párnával magasított székeken, vagy épp a kényelmes öl karosszékében,
netán királyi trónusán. De ez a matiné azoknak is kedvez, akik az izgó-mozgó,
kíváncsiskodó gyerekek közé tartoznak: a karzaton például nemcsak állóhelyet
lehet választani, ahonnét jó a rálátás a színpad egészére, hanem kihasználható
a lépcsősor is, akár arra, hogy – mintegy szabad térben – mozogni,
táncolni lehessen. Mindez nem zavarja a pódiumi történéseket, hiszen a
kicsinyek az öröm szárnyán szinte repkednek, s még a csizmácskák sem keltenek
bántó zajt.
Balázs János, aki
előadóművészi (és tanári) pályája mellett elkötelezettje a jövő
közönség-építésének (akár ingyenes gyerek-koncertekkel), olyan darabbal kezdte
a műsort, amelynek közkedveltsége évszázadok óta örökletes: a Für Elise
népszerűsége vetekedik a legértékesebb Beethoven-kompozíciókéval. A
folytatás: a zongora „bemutatása”, vetített képek segítségével. (A vetítés
mindvégig szerves része a programnak, zeneszerzők portréját, könyvek
címlapját villantva fel.) A „tudós” információkhoz mindig könnyen
megérthető hangzó illusztrációk társultak: a nagyon halk és a nagyon
hangos tág dinamikai keretei, a pedálok segítségével keltett zengő és
tompított hangzás élménye kitörölhetetlenül beivódik az élményvilágba.
Halász Judit
közismert gyerekdalokból indította műsorát, közösségi, majd személyes
(születésnap) ünnepek kerültek sorra. Az együtténeklés, együtt dúdolás
kezdettől megengedett, később, a játékosság elszabadulásával szinte
kötelező érvényű lett. És közben ott sorjáztak az információk: némely
dalt több országban, több nyelven is éneklik, így a Hull a pelyhes fehér hó eléneklése
jó alkalmat kínált, hogy felidézze a Mozart-variációsort Balázs János. És
lássunk csodát: a korábban játékos közönség hirtelen elcsendesedett: ösztönösen
ráérzett a „figyelem” szükségességére. A János bácsi „variánsa” is megjelent
zongorán, Mahler szimfóniájának rövid idézeteként (a szerző képének
vetítésével, természetesen). Hogy ezúttal moll hangnemben csendült fel a
dallam, ezzel nem terhelték a hallgatóság figyelmét – a hangulat változása
viszont mindenki számára észlelhető volt. És jöttek a versek, Weöres
Sándor Bóbitájával az élen – Halász Judit talált alkalmat arra, hogy elmondjon
egy Ady-verset is -, és természetesen a fináléban „megszólalt” Micimackó is. Búcsúzóul
felidéződött a nagy tanulság, amelyet Babits Mihály foglalt szép szavakba:
„Mindenik embernek
a lelkében dal van
és a saját lelkét
hallja minden dalban.
És akinek szép a
lelkében az ének,
az hallja a mások
énekét is szépnek.”
Nem lehetett
meghatottság nélkül látni-hallani, hogy a zongoraművész-klasszis
szívvel-szeretettel vesz részt kísérőként a dalok előadásában. Szép
példáját adta annak, hogy a legkisebbek is megérdemlik a legértékesebb,
minőségi művészi élményeket.
De érdemes volt
figyelni a felnőttekre is. Voltak, akik csak éneklő gyermekük
példáját követve kapcsolódtak a közös éneklésbe, mások épp ellenkezőleg,
maguk jártak elöl bátorítóan, jó példával. És sokan csatlakoztak inkább csak
lélekben az előadáshoz, amennyiben némán, de szájmozgással társulva,
mintegy bensőségesen „mondták” a dalokat.
Gyakorlati
tapasztalatok alapján tudjuk: szinte minden „megindokolható”, bármire lehet
igenlő és/vagy nemleges magyarázat. Így azon sem kell sokat töprengeni,
hogy kerül egy ilyen gyerekprogram a Cziffra György Fesztivál keretébe. Az
elsősorban a gyerekprogram iránt érdeklődők egy részének talán
éppen ez a rendezvény hívja fel a figyelmét a fesztivál-program egészére. Mások
„megtanulják” Balázs János nevét, és fellépéseit más keretek között is hallani
akarják.
Hogy gyönyörködjék
Cziffra György játékában, sok absztinensből lett bárok rendszeres
látogatója. Fontos, hogy minél többeknek (minél előbb) létszükségletük
legyen a zene, mindennapjaikat piros betűs ünneppé téve. Az is, hogy ki-ki
rátaláljon a gazdag-változatos kínálatban arra, amire boldogan rezonál a lelke
– s eközben értékeket fedezzen fel.
Tanítani
sokféleképp lehet – de ösztönösen is lehet „tanulni”, követve a felkeltett
érdeklődést. Ilyenkor nincs „tananyag”, miközben a felfedeznivalók gazdag
tárháza több életre szóló programot kínál.
Fittler Katalin