Rózsavölgyi és Társa Kiadó, megjelent: 2024.
január 29.
Grabócz Márta a zenei jelentés és narrativitás témakörének világszerte legelismertebb kutatói
közé tartozik.
Jelen kötete válogatás az elmúlt csaknem két évtizedben
megjelent tanulmányaiból, amelyek fókusza a zenei szemiotika és narratológia alapfogalmainak tisztázásától egészen a mély
műelemzésekig, a bécsi klasszikus zenétől a romantikán és a 20.
századon át a kortárs szerzőkig terjed terjed (Mozart,
Beethoven, Liszt, Bartók, Kurtág, Dusapin, Eötvös, Mâche).
Az 1990-es évektől kezdve a zenetudomány
újból felfedezi azt az ősi tudást, amely szerint a zene alkotóelemei,
egységei kifejezést, bizonyos esetekben pedig jelentést is hordoznak. A mai
módszerek egyrészt a 18-19. századi kézikönyvek, traktátusok
leírásához nyúlnak vissza, másrészt - a humán tudományok jelenkori
fejlődését követve - a jeltudomány (szemiotika), a nyelvészet, a narratológia területéről merítenek ösztönzést. Ezek a
közelítésmódok teszik lehetővé, hogy rávilágítsunk az egyes zeneművek
kifejezési görbéjére: az euforikus és diszforikus
pillanatok váltakozására, a váratlan mozzanatokra. A kifejező típusok
használata, az irodalomelemzésből kölcsönzött narratív modellek, valamint
az intertextualitás abban segítik az elemzőt, hogy egy adott stíluson
belül a jelentettek szerveződésének szabályait feltárja, és így megragadja
a konvencionális vagy a kivételes formálásmódokat, a zeneszerző olykor
rejtett dramaturgiáját, a zenemű által sugallt
"megoldást" avagy egy formai célpontot.
A kötet első két része elméleti bevezetés, valamint a
klasszikus és romantikus korszak alkotásainak újfajta elemzését tartalmazza
(Mozart, Beethoven, Liszt). Néhány Bartók-tétel expresszív stratégiájának
vizsgálata után pedig a kortárs művek komponálásmódjába kap az olvasó
betekintést: Kurtág György, Eötvös Péter, Pascal Dusapin,
Francois-Bernard Mâche és más szerzők
darabjainak elemzése révén.
Grabócz
Márta: Zenei jelentés és narrativ stratégiák 18-20.
századi zeneművekben, Tartalom (pdf)
Bevezetés .................................................................................................5
1. Jelentés
és a narrativitás a zenében: rövid áttekintés
.............................17
2. A
klasszikus irodalmi narratológia és a narrativitás
három létezésmódja a zenében
.............................................................. 65
3. Az
affektusok szerveződési képlete mint a stilisztikai érés jele
egyes Mozart-szimfóniák lassú tételében
A Prágai szimfónia (K. 504)
Andante tétele és rokonai ........................89
4. Variációk
a szonátaforma elemzésére a 20. században
Beethoven: Waldstein-szonáta
(op.
53) első tétele ...............................111
5. A narratív
program használata a zenei elemzésben
Beethoven: III. Leonóra-nyitány (op. 72a)
...........................................141
6. A „spleen”
két arculata a 19. századi irodalomban
és Liszt zenéjében
.................................................................................155
7. Toposz és
dramaturgia: a jelentettek és az expresszív stratégia
elemzése Bartók két zenekari tételében
Két kép (op. 10/I.),
„Virágzás”, valamint Zene húros hangszerekre,
ütőkre és cselesztára III.
tétele, Adagio ...............................................185
8. Egy
tipikus jelenetsor Bartók műveiben: ember és természet
találkozása
Négy zenekari darab (op. 12) első
tétele: „Preludio”............................223
9. Bevezetés a kifejező stílusok
tipológiájába Kurtág György korai
műveiben (op. 1 – op. 11)
.............................................................259
10. Gesztus és műfaj. A járás
toposza és annak kibontakozása
Kurtág György életművében (op. 1 – op. 44)
...............................299
11. Az újraírás-újraalkotás fogalma Pascal Dusapin
Medeamaterial című
operájában és Heiner
Müller drámájában ......................................323
12. A tudományos elméletek hatása a zenei formák
megújulására kortárs
zeneszerzők műveiben
F.-B. Mâche, C. Miereanu, T. Murail, F. Dhomont, A. Posadas ..349
13. Az érték fogalma a kortárs
művészetben és a „fenséges” kategóriája
az új zenében
François-Bernard Mâche,
Jean-Claude Risset és
Eötvös Péter
művei...............................................................................................375
Grabócz Márta: Zenei jelentés és narrativ stratégiák 18-20. századi zeneművekben, 5-15. oldal (pdf)
VÁLOGATÁS GRABÓCZ MÁRTA MAGYARNYELVEN
MEGJELENT KÖNYVEIBŐL:
Jelenkor Kiadó 2003
A tanulmánykötet
anyaga két nagy gondolatkört egyesít: a zene és a narrativitás
lehetséges viszonyát elméletileg érintő írásokat (többek között Greimas és Ricoeur modelljei
alapján), illetve ilyen irányú zenetörténeti műelemzéseket Mozarttól
Liszten át az elektroakusztikus zenéig és a mai operákig; másrészt a kortárs
zene főbb irányzatainak bemutatását néhány külföldi (John Cage,Hugues Dufourt,
Francois-Bernard Máche) és több magyar (például Dubrovay László, Eötvös Péter, Faragó Béla, Jeney Zoltán,
Ligeti György, Márta István, Melis László, Sáry László, Sugár Miklós, Szemző Tibor, Tihanyi
László, Vidovszky László, az Új Zenei Stúdió, a
180-as csoport, az Ear együttes).
TÁRSSZERKESZTŐ
BERLÁSZ MELINDÁVAL:
Ujfalussy József (1920–2010) neve és tevékenysége elválaszthatatlan a
magyar zenetudomány, zeneoktatás és zeneélet utóbbi hatvanéves
történetétől.
Európai műveltségének, enciklopédikus
tudásának és szintézisteremtő készségének szellemi hatása
legközvetlenebbül a magyar zeneesztétikai és zeneelméleti gondolkodás terén
bontakozott ki, de maradandó nyomot hagyott a zenetörténeti, a zenepszichológiai
és a zenepedagógiai irodalomban is. A zenetudomány területén túlmutató
felkészültsége és emberi habitusa eredményeként vezető pozíciókat töltött
be a közéletben – csak a legjelentősebbeket említve: 1973-tól 1980-ig a
Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézetének igazgatója, 1980-tól
1988-ig a Zeneművészeti Főiskola rektora, és 1985-től 1993-ig –
a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke. Tudományos teljesítményét itthon és
külföldön is elismerték, többek között a Kossuth-díj, a Széchenyi-díj, az
Akadémiai-díj és a Herder-díj kitüntetésekkel, továbbá a párizsi székhelyű
Európai Tudományos, Művészeti és Irodalmi Akadémia tagságával.
Halála után az emlékkönyv eszméje hamar felébredt
mindazokban, akiket tudósi és tanári személyisége valaha megérintett. Az
ókortudománytól a zeneesztétikáig, a zeneelmélettől a zenetörténetig
ívelő, tudományos ágazatokat egyesítő
életművének hatása jelen kötet szerzőinek széleskörű szakmai és
nemzedéki összetételében közvetlenül megmutatkozik. Az emlékkönyv 32 tanulmánya
két egységben kerül közlésre: az első részben az Ujfalussy-életművet
méltató írások és egy pályaképinterjú, a másodikban a tiszteletére készült
tanulmányok találhatók.